امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283462
۲۹۸
۱
۰
نسخه چاپی

خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد

گاهی فرد در قراردادی متعهد به انجام تعهد می‌شود ولی به تعهد خود عمل نمی‌کند.

خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد

یکی از دعاوی که در مراجع قضایی درباره قراردادهای مختلف مطرح می‌شود دعواهای مربوط به عدم انجام تعهد یا تاخیر در انجام تعهد است. گاهی فرد در قراردادی متعهد به انجام تعهد می‌شود ولی به تعهد خود عمل نمی‌کند و یا ممکن است در انجام تعهد خود تاخیر داشته باشد در این صورت فرد متخلف است و طرف مقابل می‌تواند الزام به انجام تعهد را از فرد متخلف را بخواهد. قانون مدنی نیز موادی را به خسارات حاصله از عدم اجرای تعهدات اختصاص داده است.

خسارت تاخیر در انجام تعهد

خسارت تاخیر در انجام تعهد به این معنی است که گاهی ممکن است فردی تعهد به انجام کاری را داده باشد ولی در انجام آن تاخیر داشته باشد و تعهد خود را در مدت تعیین شده انجام ندهد و اصل تعهد قابل انجام است چون متعهد در انجام تعهد دیر کرده است هم باید خسارت بدهد هم باید تعهد را انجام دهد.

برای مثال سازنده تعهد کند که خانه را اول فروردین تحویل می‌دهد اگر دیرتر تحویل دهد هم باید خانه را تحویل دهد و هم خسارت پرداخت کند.   

وجه التزام در مطالبه خسارت تاخیر در انجام تعهد

در مورد وجه التزام در مطالبه خسارت تاخیر در انجام تعهد ابتدا باید دانست که وجه التزام خسارتی است که میزانش در قرارداد تعیین شده است و متخلف باید همان مبلغ را بدهد چه خسارت بیشتر از مقداری باشد که در قرارداد گفته شده است و چه کمتر از میزان خسارت وارد شده ناشی از تاخیر در انجام تعهد باشد.

برای مثال نقاشی تعهد می‌کند نقاشی ساختمانی را در تارخ مشخصی اماده کند و در قرارداد ذکر می‌کنند به ازای هر روز تاخیر ۴۰ هزار تومان پرداخت کند در صورت ۳ ماه دیر کرد باید خسارات کلیه روزها را بپردازد.  

در این گونه موارد فرد می‌تواند دادخواست مطالبه وجه التزام و خسارت تاخیر در انجام تعهد را به دادگاه بدهد. 

  • منبع
  • میزان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید