امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288613
۱۲۱
۱
۰
نسخه چاپی

خماری و مسمومیت بعد از الکل را با این دمنوش ها درمان کنید

مصرف دمنوش‌‌های گیاهی مناسب به همراه آب زیاد می‌تواند در درمان مسمومیت با الکل، تا حد زیادی موثر باشد، بدین صورت که فرد برای درمان خماری ناشی از الکل، در ابتدای روز یک فنجان دمنوش گرم نوش جان کند و سپس چندین لیوان آب سرد در طول روز بنوشد تا سموم بدن دفع شود. از طرفی طعم خوشمزه و عطر شگفت‌آور دمنوش‌های گیاهی می‌تواند باعث طراوت و سرزندگی شود.

خماری و مسمومیت بعد از الکل را با این دمنوش ها درمان کنید

مصرف دمنوش‌‌های گیاهی مناسب به همراه آب زیاد می‌تواند در درمان مسمومیت با الکل، تا حد زیادی موثر باشد، بدین صورت که فرد  برای درمان خماری ناشی از الکل، در ابتدای روز یک فنجان دمنوش گرم نوش جان کند و سپس چندین لیوان آب سرد در طول روز بنوشد تا سموم بدن دفع شود. از طرفی طعم خوشمزه و عطر شگفت‌آور دمنوش‌های گیاهی می‌تواند باعث طراوت و سرزندگی شود.

در این مقاله ابتدا به عوارض جانبی حاصل از مصرف الکل می‌پردازیم و سپس تعدادی از بهترین دمنوش‌های گیاهی موثر در رفع مسمومیت آن را معرفی می‌کنیم.

عوارض مصرف الکل

مصرف مشروبات الکلی یا عرق موجب مشکلات وخیمی برای سلامت شخص می‌شود، وضعیت جسمی و ذهنی را تغییر داده، می‌تواند موجب از دست رفتن کنترل بر رفتار شود و در درازمدت، مشکلات اجتماعی، جسمی و روانی به وجود آورد.

الکل پس از نوشیدن، به سرعت وارد گردش خون شده و ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بعد به حداکثر میزان غلظتش در خون می‌رسد و بر‌ ارگان‌های مختلف تأثیر گذاشته و فعالیت‌ آن را مختل می‌کند.

میزان غلظت به عواملی چون وزن شخص و نیز این که آیا شخص الکل را با غذا خورده یا با معده خالی، بستگی دارد. اگر الکل با غذا خورده شود، جذب ان کندتر خواهد شد.

واکنش بدن افراد به میزان الکل مصرفی ممکن است متفاوت باشد. سن، جنسیت، نژاد، وزن بدن، وضعیت سلامت جسمی و مصرف داروها از عوامل تاثیر گذار بر ایجاد علائم مصرف در افراد مختلف است.

بطور کلی بسته به میزان مصرف و شرایط فرد مصرف‌کننده، مشروبات الکلی می‌تواند دامنه وسیعی از عوارض کوتاه مدت و بلند مدت را ایجاد نماید.

در کوتاه مدت، نوشیدن زیاد الکل موجب مستی و خماری می‌شود و در درازمدت به اکثر دستگاه‌های بدن صدمه می‌زند. علاوه بر این مصرف دائم الکل ممکن است موجب وابستگی به الکل و مشکلات اجتماعی شود.

عوارض کوتاه مدت مصرف الکل (هنگ اور-HangOver)

  • ناتوانی در جلوگیری از بروز هیجانات
  • سرگیجه، تهوع و استفراغ
  • افزایش ترشح اسید معده و دل‌درد
  • اختلال عمومی در کارکرد مغز و دستگاه عصبی، اشکال در به خاطر سپردن وقایع
  • اختلالات حرکتی مانند تلوتلو خوردن به هنگام راه رفتن، ناتوانی در انجام حرکات دقیق و ظریف و بطور کلی ناهماهنگی در بدن
  • رفتارهای نامناسب مانند پرخاشگری
  • اختلال عمومی در حواس، تاری دید و تکلم بریده بریده
  • فقدان هشیاری

خماری و مسمومیت بعد از الکل را با این دمنوش ها درمان کنید

عوارض دراز مدت مصرف الکل

آسیب کبدی

مصرف الکل قادر است به کبد صدمه شدید وارد کند و موجب بیماری‌های چون سیروز و سرطان شود. در ایالات متحده آمریکا، ۲ میلیون نفر دارای بیماری کبد الکلی هستند. تقریباً ۱۰۰۰۰–۲۴۰۰۰ آمریکایی در اثر مصرف بیش از حد مشروبات الکلی هر ساله از سیروز می‌میرند. در حالیکه پیشرفت سیروز بدنبال پرهیز ممکن است متوقف شود، درمان سیروز بسیار دشوار است، و آسیب به کبد برگشت‌پذیر نیست.

عوارض دستگاه گوارش

ممکن است در نتیجه مصرف الکل، بیماری‌‌های معده (مثل زخم معده)، مری، ریفلاکس، التهاب معده و زخم در پوشش داخلی مخاط معده ایجاد شود. علائم بر آن شامل سوزش در گلو یا معده یا شکایت از مدفوع تیره (ملنا) می‌باشد. همچنین خطر پیدایش سرطان معده نیز وجود دارد. ‌

سوء تغذیه

در میان افراد با وابستگی به الکل شدید سطوح پایین پتاسیم، منیزیم و فسفر شایع است.

پانکراتیت

مصرف بلندمدت الکل می‌تواند به پانکراس آسیب برساند و منجر به شکل‌گیری بیماری پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده گردد. پانکراتیت حاد می‌تواند با دردهای شکمی شدید همراه باشد که کشنده هستند. پانکراتیت مزمن نیز با دل دردهای مزمن، اسهال و کاهش شدید وزن فرد همراه است.

عوارض قلبی

مصرف درازمدت الکل احتمال حملات قلبی، سکته و فشار خون را در افراد افزایش می‌دهد.

تضعیف سیستم ایمنی

الکل می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن تأثیر گذارده و با تضعیف سیستم دفاعی بدن، فرد را در برابر بیماری‌های مختلف مثل پنومونی باکتریایی، سل ریوی و هپاتیت C آسیب‌پذیر کند.

‌‌ناتوانی جنسی

الکل ممکن است، عملکرد جنسی را مختل کند. در درازمدت شاید میزان باروری هم کاهش یابد.

‌‌اختلال خواب

الکل می‌تواند بر چرخه و کیفیت خواب تاثیرگذار باشد.

خماری و مسمومیت بعد از الکل را با این دمنوش ها درمان کنید

دمنوش‌های گیاهی موثر در مسمومیت الکل

مسمومیت الکل یا خماری (هنگ اور-HangOver) یک کسالت ناخوشایند و تجربه تلخ است که مردم می‌خواهند هر چه زودتر از شر آن خلاص شوند و به راه‌های مختلف اقدام به سم زدایی می‌کنند. ولی توجه به این نکته مهم است که برای سم زدایی الکل، مواد سمی دیگری وارد بدن نشود.
اگر می‌خواهید به بهبود عوارض مسمومیت الکل و رفع سردرد، دل‌درد و  مشکلات معده خود کمک کنید؛ دمنوش‌های گیاهی را امتحان کنید.

یک فنجان دمنوش گیاهی، سالم‌ترین نوشیدنی برای کمک به رفع عوارض مسمومیت است. دمنوش‌های گیاهی حاوی چندین ماده طبیعی هستند که به شما در غلبه بر عوارض مسمومیت با الکل و مقابله با سردرد، حالت تهوع و استفراغ و سایر عوارض ناشی از مصرف الکل کمک می‌کنند، در عین حال به خلاص شدن از شر سموم، بهبود اشتها و تأمین آب بدن کمک می‌کنند.

از طرفی با توجه به اینکه کبد به طور عمده درگیر مقابله با سموم اضافی ناشی از مصرف الکل است، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در دمنوش‌ها بر سلامت کبد نیز مؤثر هستند.
دمنوشهای آرامش بخش، مانند اسطوخودوس و بابونه، اضطراب و تحریک پذیری را تسکین می‌دهد. بهترین دمنوش‌ها برای محافظت از کبد در برابر اثرات سمی الکل، چای ترش یا چای سبز است. دمنوش‌های رازیانه، زنجبیل و اسطوخودوس نیز درد عضلات را تسکین می‌دهد.

چای سبز

برای رفع سمیت کبد، چای سبز را به رژیم روزانه خود اضافه کنید. چای سبز یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان و مؤثر برای درمان مسومیت ناشی از الکل است. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و کبد را از اثرات مضر عرق محافظت می‌کند و به شما در بهبود سریع‌تر عوارض سمیت الکل کمک می‌کند.

اگر حالت تهوع  و استفراغ دارید، کمی رزماری به چای خود اضافه کنید.

دمنوش چای سبز و لیمو نیز ترکیب خوبی است که می‌تواند در درمان مسمومیت الکل موثر باشد . ویتامین C موجود در لیمو باعث افزایش جذب آنتی اکسیدان‌های مفیدی که در چای سبز وجود دارد، می‌شود.

هشدار: چای سبز حاوی کافئین است و در برخی افراد، می تواند مشکلات معده را بدتر کند. اگر نوشیدن چای سبز باعث بدتر شدن حال‌تان می‌شود، از مصرف آن خودداری کنید.

دمنوش گیاهی چای ترش

چای ترش یکی از بهترین گیاهان برای سلامتی کبد است و بعد از مصرف بیش از حد الکل، کبد به یک نوشیدنی مانند چای ترش نیاز دارد. علاوه بر این چای ترش حاوی ویتامین C است و همانطور که قبلا گفته شد یکی از موثرترین داروها برای درمان مسمومیت با الکل است.

هشدار: نوشیدن این دمنوش باعث سوء هاضمه، اسهال و درد معده می شود.

دمنوش قاصدک

قاصدک برای کمک به سم زدایی شهرت دارد. این گیاه به کبد و مثانه کمک می‌کند تا سموم را دفع کند و همچنین کلیه رابرای دفع آب اضافی بدن تحریک کند.

برای تهیه دمنوش از ۱-۲ قاشق غذاخوری گیاه خشک (یا دو برابر آن از برگ‌های تازه) در یک فنجان آب جوش استفاده کنید.

دمنوش گیاهی نعنافلفلی

نعناع یک گیاه آرام بخش است که از قرون وسطا برای کاهش استرس و اضطراب استفاده می‌شده است. همچنین برای رفع دل درد، نفخ و بهبود اشتها موثر است و برای بهبود عملکرد کبد مفید است این دمنوش حتی سردرد تپنده که ممکن است بعد از مصرف مشروب و عرق با آن روبرو شوید را درمان می‌کند.

مصرف دمنوش نعناع همراه با صبحانه به شما کمک می‌کند تا تمرکز و ارامش خود را دوباره به دست آورید. عطر و بوی آن نیز برایتان شگفت‌اور خواهد بود.

مخلوط نعناع، لیمو و زنجبیل نیز می‌تواند مفید باشد زیرا زنجبیل نفخ و تهوع را برطرف می‌کند. افزودن لیموترش هم طعمی خوشمزه و با طراوت به دمنوش می‌بخشد. اضافه کردن یک قاشق لیمو به فنجان آب گرم یا دمنوش صبحگاهی باعث می‌شود در طول روز احساس بهتری داشته باشید.

علاوه بر این لیمو حاوی ویتامین C است که یکی از موثرترین داروهای آزمایش شده برای درمان مسمومیت با الکل است. این ترکیب نه تنها اثرات مسمومیت را رفع می‌کند، بلکه به تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز کمک می‌کند.

دمنوش زنجبیل

اگر از مسمومیت ناشی از مصرف الکل حالت تهوع و استفراغ دارید، دمنوش زنجبیل بنوشید. این نوشیدنی برای درمان خانگی حالت تهوع بعد از مشروب مفید است. زنجبیل پادشاه گیاهان ضد تهوع است و برای رفع تهوع ناشی از خماری الکل می‌توانید یک فنجان چای به همراه زنجبیل مصرف کنید تا حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرید.

مخلوط عسل و زنجبیل نیز بسیار عالی است، زنجبیل معده را آرام می‌کند و عسل قند خونتان را تنظیم می‌کند.

بطور کلی بهتر است از ترکیبی از طعم دهنده‌ها که بیشتر دوست دارید استفاده کنید.

هشدار: اگر آسپیرین را برای رفع سردرد ناشی از مسمومیت می‌خورید، دمنوش زنجبیل ننوشید. اثر رقیق کننده خون آسپرین با زنجبیل با هم تداخل دارد.

دمنوش رازیانه

دمنوش رازیانه به درمان دردهای ناشی ازمسمومیت کمک می‌کند، اگر مصرف الکل در شما موجب اسپاسم عضلات می‌شود، دمنوش رازیانه بنوشید. طی ۲ ساعت، خواص ضد اسپاسم آنرا خواهید دید.

  • منبع
  • اهدا دارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید