امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282500
۸۶۸
۱
۲
نسخه چاپی

خواص و روش استفاده از حنا برای پوست

خواص و روش استفاده از حنا برای پوست

با وجود پیشرفت های صنعت داروسازی، گیاه دارویی حنا هنوز هم جایگاه خود را حفظ کرده. پوست، روغن و دانه های حنا فواید زیادی دارد و یک داروی بسیار کاربردی است. خواص حنا برای پوست از دیرباز مورد توجه انسانها بوده است.

حنا در همه ی نقاط دنیا استفاده میشود و در سرتاسر جهان نام های مختلفی دارد. گل های کوچک سفید یا صورتی رنگ آن و میوه های کوچکی که دارد موجب شناسایی راحت آن می شود. حنا در سلامت و زیبایی ماده ای موثر است. به همین دلیل به بررسی خواص حنا برای پوست می پردازیم. البته اشاره ای به سایر خواص حنا هم می کنیم.

گیاه حنا چیست

حنا یک گیاه همیشه سبز، خوش بو و خوش رنگی دو لپه ای است. که هم بصورت موضعی و هم خوراکی بکار می رود. رنگی که حنا  در استفاده ی موضعی از خود بجا میگذارد قهوه ای با پایه ی قرمز است. طبیعت گیاه حنا سرد و خشک می باشد.

روش تهیه حنا

برای تهیه حنا برگ های آن را خشک و بعد اسیاب می کنند. سپس با مواد طبیعی که خاصیت اسیدی داشته باشند، ترکیب می شود مانند روغن اکالیپتوس، چای سیاه و یا آب لیمو. به هیچ عنوان از حنایی که سیاه باشد استفاده نکنید. این حنای تیره برای استفاده خطرناک است. رنگ تیره ی حنا به این معنی است که برای تهیه ی آن، از مواد شیمیایی با خاصیت اسیدی به جای مواد طبیعی استفاده کردند.

و این نه تنها مفید نیست بلکه مضر است. همچنین رنگ موهایی که ادعا می شوند حاوی حنا هستند و بر پایه ی حنا ساخته شده اند هم مفید نیستند. زیرا در کنار حنا مواد شیمیایی دیگری هم بکار میرود که وجود آن ها کنار حنا می تواند باعث آلژی و حساسیت در شما شوند.

خواص حنا در طب سنتی

کاهش سردرد، سم زدایی، تقویت ناخن ها، محافظت از پوست و جوانسازی و شاداب کردن آن ،کاهش التهاب بدن و افزایش سلامت مو از خواص حنا می باشد. البته مهمترین خاصیت حنا ویژگی خنک کنندگی آن است.

خواص حنا برای پوست و مو

خواص حنا برای پوست و مو بسیار است. این خواص موجب شده تا از دیرباز در بیشتر کشورها مورد استفاده برای درمان مشکلات پوست و مو بکار رود. حنا حاوی مقدار بالایی آب و مواد مغذی است، که برای افزایش سلامتی پوست و مو و درمان مشکلات آن و همچنین تقویت مو بشدت مفید است .

خواص حنا برای پوست

اگر چه خاصیت آنتی اکسیدانی حنا هنوز مورد بررسی جامعی قرار نگرفته، اما تجربه در طول قرن گذشته ثابت کرده است که  آب و روغن حنا پیری و بروز چین و چروک روی پوست را کاهش می دهد. حنا با خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی و ضد میکروبی خود از بروز قرمزی در پوست نیز جلوگیری می کند.

همچنین پوست را از عفونت و التهاب های پوستی محافظت می کند. بنابراین بیماریهای پوستی ای مانند قارچ نیز با آن بهبود می یابند. حنا با خاصیت خنک کنندگی خود از بروز اگزما و یا حساسیت های پوستی فصلی جلوگیری می کند.

خواص حنا برای پوست صورت

خواص حنا برای پوست بخصوص پوست صورت قطعا زیاد است و ما به بررسی چند تا از آنها می پردازیم .

1- جوانسازی صورت و رفع چین و چروک آن

حنا با خاصیت خنک کنندگی و آبرسانی خود به جوانسازی پوست صورت و جلوگیری از پیری کمک می کند. همچنین از خواص حنا برای پوست بخصوص پوست صورت افزایش الاستیکی و انعطاف پذیری آن و در نتیجه از بین بردن چین و چروک هایش خواهد بود.

2- آبرسانی به پوست صورت

حنا آبرسان و خنک کننده ی پوست است. اگر منافذ بازی دارین میتوانید آنها را با آبرسانی رفع کنید. زیرا منافذ باز، به دلیل کاهش آب و مواد پایه ای پوست می باشند. که با حنا میتوانید به راحتی این کمبود ها را رفع کنید.

3- درمان آکنه و جوش

خاصیت ضدباکتریایی حنا که در چند خط قبلی گفتیم ازبروز آکنه و جوش جلوگیری می کند. بروز جوش و آکنه، به دلیل آلودگی و وجود برخی باکتریها روی پوست می باشد.

4- سفید کننده و روشن کننده پوست صورت

حنا با پاکسازی و لایه برداری به سفید شدن و روشن شدن پوستتان کمک خواهد کرد.

5- درمان آفتاب سوختگی

حنا با خنک نگه داشتن پوست و لایه برداری و آبرسانی به آن آفتاب موجب درمان آفتاب سوختگی خواهد شد.

6- درمان زخم های پوست صورت

این گیاه فوق العاده با خواص ضدمیکروبی خود به بهبود زودتر زخم ها کمک می کند. همچنین یک لایه محافظ ایجادخواهد کرد تا آلودگی ها با سطح زخم تماس نیابند، زخم عفونت نگیرد و سالم بماند.

خواص و روش استفاده از حنا برای پوست

خواص حنا برای مو

1- تقویت و افزایش رشد مو

حنا یکی از بهترین مواد برای تقویت فولیکولهای مو است و به همین دلیل در افزایش رشد مو و تقویت آن کمک کننده است.

2- رنگ کنندگی طبیعی موی سر

بهترین و طبیعی ترین رنگ موی سر که علاوه بر رنگ کردن موها به سلامتی آن ها کمک می کند، حنا است. میتوانید برای تغییر رنگ حنا مواد طبیعیی دیگری، مانند قهوه یا وسمه به آن بیافزایید تا رنگ مویی متفاوت تر بدست آید.

3- حجم دهندگی مو

افزایش حجم موهایتان با حنا امکان پذیر است. حنا با چسبیدن به کوتیکول مو به تقویت آن می پردازد و در افزایش ضخامت مو بهتر از گیاهان دیگر عمل می کند.

خواص حنا برای پوست خشک

از خواص حنا برای پوست رفع خشکی و پوسته پوسته شدن آن است. اگر پوست خشکی دارید، استفاده از حنا را در الویت خود قرار دهید. باور کنید یا نه، حنا واقعا خواص عالی و بسیاری برای انسان ها دارد . حنا با دو خاصیت خنک کنندگی و آبرسانی خشکی پوست شما را از بین میبرد.

البته بیشتر مشکلات پوستی بهتر است با مشورت مشاور پوستی درمان و بررسی شوند ولی حنا بی خطر ترین ماده ی ممکن برای استفاده در این زمینه است.اما باز هم با مشورت مشاور پوستی  آن را استفاده کنید.

خواص حنا برای پوست پا

خواص حنا برای پوست پا زیاد است و ما به معرفی تعدادی از آنها میپردازیم .

1- رفع عرق و بوی بد پا

با استفاده از حنا می توانید بوی بد پاهایتان را رفع کنید. همچنین اگر پاهایتان هنگامی که در کفش هستند زیاد عرق می کنند، برای کاهش آن از حنا استفاده کنید.

2- رفع ترک پا

استفاده از حنا ترک های سطحی و حتی عمیق پا را کاهش خواهد داد. حنا با رفع آلودگی، خشکی، کمبود مواد مغذی لازم، میکروب ها، کمبود آب و ایجاد یک لایه ی محافظتی ترک ها را کاهش و برطرف میکند .

خواص حنا برای پوست نوزاد

درباره ی نوزادان برای رفع هر مشکلی به پزشک مراجه کنید. زیرا نسبت به بزرگسالان حساس تر هستند. حتی اگر مشکل جزئی باشد. گاهی استفاده از یک ماده طبیعی نیز می تواند زمینه حساسیت و حتی شک ایجاد کند.

استفاده از حنا در نوزادان و کودکان کم سن و سال خطرناک است. در مواردی استفاده از حنا برای نوزادان باعث بروز مشکلات جدی ای شده. حتی گزارش شده در چندین مورد بر اثر استفاده از حنا بر روی پوست نوزادان گلبولهای قرمز آن ها پاره شده. بنابراین بهتر است برای استفاده از مواد حتی طبیعی برای نوازادان بشدت احتیاط کنید .

آیا حنا پوست را کلفت میکند؟

از مهم ترین خواص حنا برای پوست خاصیت اسکراپ یا لایه برداری آن است. بنابراین پوست های مرده و سلول های شاخی روی سطحی ترین لایه ی پوست را از بین می برد و از پوست جدا می کند. که با این کار باعث شادابی و روشنی پوست میشود. در واقع مقداری از پوست از آن جدا شده. پس موجب افزایش ضخامت یا کلفت و زمخت شدن پوست نمی شود.

روش استفاده از حنا برای پوست

برای بهره مندی از خواص حنا برای پوست باید با روش درستی از آن استفاده کنید. پودر حنای تازه سبز روشن است و اگر حنا مانده باشد رنگ آن قهوه ای بنظر می رسد. ظرف لازم برای درست کردن حنا نباید فلز باشد. زیرا با حنا واکنش می دهد و مضر است. بهتر است از ظروف چینی، یا ملامین، یا پلاستیکی و یا شیشه ای استفاده کنید. یعنی هر ظرفی بجز ظروف فلزی مناسب است.

می توانید با پودر حنا و چند ماده ی ساده ی طبیعی دیگر یک ماسک مناسب درست کنید و روی پوست خود قرار دهید. اگر تا بحال از حنا استفاده نکردید، قبل از مصرف ابتدا تست حساسیت حنا را انجام دهید. آن را روی دست خود بمالید و بیست و چهار ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

طرز تهیه ماسک حنا و استفاده از آن

برای تهیه یک دوم پیمانه حنا را با یک چهارم پیمانه آب را با هم ترکیب کنید. سپس بگذارید دوازده ساعت در دمای اتاق بماند. بعد مقداری آب گرم به آن اضافه کنید. مخلوط حاصل را مانند شامپو روی سرتان بمالید و بعد آبکشی کنید.

بهتر است قبل از حنا گذاشتن موهایتان را شسته باشید تا تمیز باشند. بعد موهایتان را شانه کنید و به چندین قسمت مساوی تقسیم کنید. برای هر قسمت جدا حنا بگذارید و بعد به سراغ قسمت بعدی بروید. همچنین برای اینکه پوستتان رنگ نگیرید، پوست پیشانی نزدیک محل رویش مو و پوست اطراف گوش را وازلین یا کرم بزنید.

برای تهیه  ماسک صورت حنا باید از نوع بی رنگ حنا استفاده کنید. پودر آن را با آب ترکیب کرده و بگذارید سی دقیقه در دمای اتاق باشد. بعد کمی ویتامین یا کرم های اسیدی به آن اضافه کنید و روی پوستتان بگذارید. بیست دقیقه بعد هم با آب بشورید.

خواص دیگر حنا

کاهش تب، سردرد، درد مفاصل، افزایش استحکام و زیبایی ناخن، درمان موخوره، درمان شپش، نرم کنندگی موها، ضد ریزش مو، درمان سندرم پای ورزشکار، درمان گلو درد، درمان رماتیسم و کمر درد، سم زدایی بدن، فشار خون، درمان  بی خوابی، کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی از دیگر خواص حنا می باشند.

  • منبع
  • آلامتو

۲ دیدگاه

 
ir
ساحل | ۱ سال پیش
بسیار عالی
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید