امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275979
۴۱۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

خودارضایی یا استمناء | پرسش و پاسخ های خودارضایی یا استمناء

از گناهان کبیره‌ای که بر آن وعده‌ عذاب داده شده، استمناء است و آن بیرون کردن منی خود است از راه غیر طبیعی، مانند مالیدن به دست یا سایر اعضاء خود یا به اعضاء دیگری غیر از همسر.

خودارضایی یا استمناء

خودارضایی یا استمناء عمل حرام و گناه کبیره است و هرگاه شخصی این عمل زشت را انجام داد، باید غسل جنابت کند، توبه نماید و به دنبال ترک آن باشد.

پرسش و پاسخ های خودارضایی یا استمناء

1. پرسش: آیا استمنا کردن گناه دارد؟ لطفا جواب خود را با ذکر آیه یا حدیث بفرمایید

پاسخ: استمناء حرام است. آیه شریفه (والذین لفروجهم حافظون الاّ علی ازواجهم او ما ملکت ایمانهم) و همچنین روایتی که در باب حدود وارد شده که حضرت علی علیه السلام جوانی را که مرتکب این کار شده بود تعزیر نمود.

2. پرسش: اگر مرد به مدت طولانی از همسرش به علت شغلی دور باشد صحبت های تلفنی عاشقانه با همسرش که حتی ممکن است منجر به خروج منی شود حکم استمنا دارد یا خیر؟

پاسخ: چنانچه موجب خروج منی شود حکم استمناء را دارد و جایز نیست.

3. پرسش: آیا استمنا با تخیّل امکان پذیر است و در صورتى که آبى از انسان خارج شود چه حکمى دارد؟

پاسخ: استمنا با تخیّل کاملا امکان پذیر است ولى اگر آب مشکوکى خارج شود که علامات منى را ندارد یا فقط بعضى از علایم را دارد منى محسوب نمى شود.

4. پرسش: اگر انسان مجبور شود براى نجات از زنا استمنا کند، آیا این عمل جایز است؟

پاسخ: راه نجات از گناه، گناه دیگر نیست. باید به فکر ازدواج باشد و یا از طریق روزه و ورزش و مانند آن خود را از گناه بازدارد و به گناه دیگرى پناه نبرد.

5. پرسش: اینجانب روانپزشک هستم و در شیراز طبابت می کنم خانمی به من مراجعه کرده و می گوید گاهی اوقات افکار مزاحمی دارد که سبب تحریک جنسی او می گردد (فقط تحریک) گویا با دفتر حضرتعالی تماس تلفنی برقرار کرده و به او گفته اند که با تحریک شدن غسل بر ایشان واجب می گردد آیا صحیح است؟

پاسخ: چنانچه همزمان با رسیدن به اوج لذت جنسی رطوبتی از وی خارج شود حکم منی را دارد و غسل واجب می شود و اگر خدا نکرده با خود کاری کند که چنین حالتی ایجاد شود استمناء است و حرام است.

ولی اینگونه افراد ممکن است گرفتار وسوسه باشند. افراد وسواسی، نه علم آنها معتبر است و نه شک آنها، یعنی نباید اعتنا به علم و شک خود کنند.

6. پرسش: می‌خواستم بدانم بر چه اساسی استمنا ممنوع است؟ آیا به نظر شما نمی تواند راهی مناسب برای تخلیه فشارهای جنسی آن دسته از جوانانی باشد که فعلا امکان ازدواج را ندارند.

پاسخ: دلیل حرمت استمنا روایات متعدد و ضررهای فراوان جسمی و روحی ناشی از آن است که مشروح آن را در کتاب مشکلات جنسی جوانان نوشته شده است.

7. پرسش: آیا این راست است که غسل بعد از استمناء باید با آب سرد انجام شود؟

پاسخ: لزومی ندارد.

8. پرسش: اگر حرف های عاشقانه با همسر شرعی چه بصورت تلفنی یا از طریق sms یا حضوری موجب خروج منی شود حکم استمنا خواهد داشت یا نه ؟

پاسخ: در صورتی که حضوری باشد اشکالی ندارد اما در صورتی که غیر حضوری باشد و منجر به خروج منی شود جایز نیست.

9. پرسش: متاسفانه دچار عادت استمنا می‌باشم واحساس گناه نیز می کنم، چون گناه دارد ولی نمی توانم بر آن فائق شوم واز طرفی روان پزشک می‌گوید این حکم دیگر قدیمی شده. این برای آن زمانی بود که مردها زود ازدواج می کردند و مشکل زن گرفتن نبود پس الان که امکان زن گرفتن وآمیزش نیست مناسب نیز هست واصلا بد نیست وضرری ندارد چون این عمل دقیقا مثل آمیزش جنسی است حتی اگر فرد در آمیزش طبیعی دارای مشکل شد این عمل را مفید وباعث رشد می داند که از لحاظ علمی نیز ثابت شده است. به نظر شما حکم شرعی در این مورد چیست؟

پاسخ: استمنا طبق آیات قرآن و روایات معصومین و حکم عقل حرام و از گناهان کبیره است و عوارض نامطلوبی در دنیا و در جهان آخرت دارد. شرح این مطلب و راه های مبارزه با آن را در کتاب مشکلات جنسی جوانان نوشته شده است.

10. پرسش: خارج کردن منى به وسیله استمنا در صورتى که باقى ماندن آن در بدن ضرر داشته باشد چه حکمى دارد؟

پاسخ: در صورتى که واقعا ضرورتى باشد حرام نیست.

11. پرسش: کسى که زن دارد، با اجازه زنش استمنا مى کند آیااین استمنا حرام است؟

پاسخ: اگر استمنا از طریق ملاعبه با همسر بوده باشد اشکالى ندارد، امّا اگر با خودش استمنا کند حرام است خواه به رضایت زن باشد وخواه نباشد.

12. پرسش: آیا آزمایش اسپرم، که با استمنا حاصل مى شود و براى ازدواج در بعضى از موارد لازم مى باشد، جایز است؟

پاسخ: گرفتن اسپرم براى آزمایش از طریق استمنا، تنها در صورت ضرورت جایز است.

13. پرسش: اگر کسی روزه قضا بگیرد و بعد از ظهر همان روز فراموش کند که روزه است و خود ارضایی کند حکم این روزه چیست؟

پاسخ: در فرض سوال، روزه صحیح است اما مرتکب معصیت بزرگی شده است.

14. پرسش: اگر شخص روزه داری بعد از نماز صبح محتلم شد و سپس قبل از غسل با خود بازی کند و برای بار دوم از او منی خارج شود روزه او چه حکمی دارد ؟

پاسخ: روزه او باطل است و علاوه بر قضا کفاره جمع دارد.

15. پرسش: حکم شرعی استمناء چیست؟ آیا کفاره دارد؟

پاسخ: حرام و گناه کبیره است،ولی کفاره ندارد وحکم آن این است که باید برای نماز ومانند آن غسل نماید وواجب است که توبه نماید واز این کار دست بردارد.

16. پرسش: کسانی که قادر به ازدواج دائم و موقت نیستند آیا می توانند با استمنا، خود را ارضا کنند؟

پاسخ: استمناء حرام و گناه است، و تنها راه مشروع برای ارضای غریزه جنسی ازدواج است.

17. پرسش: بهترین راه ترک استمنا چیست؟

پاسخ: بهترین علاج ازدواج است گرچه شرائط ازدواج مهیا نباشد زیرا کسی که از ترک ازدواج در حرام می افتد واجب است به هر نحو ممکن ازدواج کند و منتظر شرایط مساعد نباشد و اگر به هیچ نحو ازدواج ممکن نباشد روزه بگیرد، چون در حدیث آمده است که روزه سپر است و سعی کند همیشه در اجتماع باشد و تنها در جایی نماند و از دیدن مناظر و فیلمهای شهوت بر انگیز خودداری کند و خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال خود بداند و به توسل و دعا و ذکر ادامه دهد و مأیوس نشود.

18. پرسش: مبتلا به یک بیماری خاص شدم و دکتر برای معالجه گفت باید از اسپرم ازمایش بگیرند و ازمایش کنند، آیا استمنا در این صورت حلال است؟

پاسخ: استمنا حرام است ولی اگر ضرورت معالجه ایجاب کند که مرد منی خود را خارج نماید و راهی غیر از استمنا وجود نداشته باشد (مثلا استمنا توسط همسر) به مقدار ضرورت جایز است.

19. پرسش: استمنا با بدن یا دست همسر جایز است؟

پاسخ: اشکال ندارد.

20. پرسش: حکم عرق حاصل از خود ارضائی چیست ،آیا عرقش نجس است و اگر دستش خیس باشد چطور؟

پاسخ: پاک است ونجس نیست و فقط آنچه با منی ملاقات کند نجس است .

21. پرسش: حکم استمناء برای خانم ها چیست؟

پاسخ: درحرمت استمناء فرقی بین زن و مرد نمی باشد.

22. پرسش: جوانی هستم که مبتلا به خود ارضائی شده ام، چه راهی برای درمان خود ارضائی پیشنهاد می شود؟

پاسخ: اینکه شما گرفتار این مفسده شده اید، قابل حل است .چون یک خصوصیت بسیار مهم ومفید و ارزشمند هنوز در شما باقی است ،وآن اینکه شما عمل بد خود را بد می بینید ، وای بحال کسانی که عمل بد خود را خوب می بینند (زیّن له سوء عمله). شما با این خصوصیت می توانید گذشته را جبران کنید ، و در آینده یک شخصیت مفید باشید. پیشنهادات کلی: ۱ – سعی کنید نماز خود را اول وقت بخوانید . ۲- بعد از نماز صبح دعای عهد را که آخر مفاتیح است بخوانید ،وتوسل به صاحب خود ولی عصر علیه‌السلام داشته باشید . ۳- اول صبح پنج مرتبه آیه الکرسی را بخوانید . نسبت به خود ار ضایی: با پزشک مشورت کنید . ورزش بیشتر بنمایید . خود را به خواندن داستان انبیاء و بزرگان مشغول کنید . در صورتی که توانایی جسمی داشته باشید روزه مستحبی بگیرید. از مطالعه و فکر و هرچه که موجب تحریک شهوت می شود دوری کنید. از معاشرت با اشخاص آلوده اجتناب نموده و با دوستان متدین همنشینی و رفاقت داشته باشید. در مجالس دینی و مذهبی و مجالس اهل بیت علیهم السلام شرکت کنید. سعی کنید وقت اضافه ای برای شما باقی نماند. بعد از خستگی کامل به رختخواب بروید. وسائل و مقدمات ازدواج خود را فراهم آورید، خداوند به شما کمک خواهد فرمود. (استفتاء/ ۸۱۹)

23. پرسش: من یک پسر ۱۶ساله و ساکن افغانستان هستم. من از اول بلوغم تا به حال (۱۴ـ۱۶ سالگی) خیلی خودارضایی می کنم و چون مسائل شرعی ام را نمی دانستم، اکثر روزها و حتی هفته ها جنب می ماندم. من دختری را دوست دارم که اگر او را حتی یک بار ببینم، شاید هفته ها این عمل را ترک کنم. اما اگر او را نبینم یا ناراحتم کند و احساس کنم که دوستم ندارد، رو به این اعمال می آورم و اعصاب خودم را آرام می کنم. سؤال من این است که: ۱ـ تکلیف نمازهای قضا شده من که شاید مجموع شان به ماه ها برسد و تعدادشان را نمی دانم، چیست؟ ۲ـ اگر من به آن دختر نگاه کنم یا با او حرف های عاشقانه بزنم یا با هم شوخی کنیم (البته به صورت زبانی)، بعضی اوقات می خواهم او را در آغوش بگیرم. آیا این ها گناه دارد؟ با توجه به این که اگر او را نبینم به هزاران نوع منکرات روی می آورم.۳ـ چه راه هایی را برای درمان این مرض روحی پیشنهاد می کنید؟

پاسخ: نمازهایی را که با جنابت به جا آورده اید باید قضا نمایید.

نگاه کردن از روی شهوت و نیز حرف زدن و مخصوصاً در آغوش گرفتن حرام است.

تنها درمان این افعال شیطانی، توجه تام و کامل به ذات پروردگار جهان و عمل به احکام شریعت او است.

  • منبع
  • سایت رسمی آیت الله سیستانی
  • خبر فوری
  • شفقنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید