امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284867
۲۲۰
۱
۰
نسخه چاپی

دانشمندان بالاخره معمای «نفرین مومیایی» را حل کردند!

 دانشمندان بالاخره معمای «نفرین مومیایی» را حل کردند!

برای چندین سال گزارش‌هایی درباره یک نفرین مرموز باستانی منتشر شده است که از آن به‌عنوان «نفرین مومیایی» یاد می‌شود و ظاهراً هر کسی که برای محل استراحت پایانی یک مومیایی باستانی مزاحمت ایجاد کند، گرفتار آن می‌شود. اکنون در گزارش جدیدی ادعا شده که این نفرین ممکن است درواقع یک نوع قارچ به نام «آسپرژیلیوس فلاووس» (Aspergillus flavus) باشد که معمولاً در مقبره‌ها یافت می‌شود و می‌تواند با آلوده‌کردن ریه انسان‌ها، باعث مشکلات شدید سلامتی یا حتی مرگ شود.

در این گزارش به حادثه‌ای از سال ۱۹۷۳ در لهستان اشاره شده است که در آن، ۱۰ نفر از ۱۲ بازدیدکننده مقبره پادشاه کازیمیر چهارم، به‌دلیل قرارگرفتن در معرض آسپرژیلیوس فلاووس جان خود را از دست داده‌اند. از آن زمان تاکنون کارشناسان درحال بررسی خطرات احتمالی این قارچ در مقبره‌ها و سایر مکان‌های دفن باستانی هستند.

همین موضوع باعث شده است تا کارشناسان در مورد احتمال قرارگرفتن در معرض این قارچ، هنگام بازدید از بقایای مومیایی‌شده، ابراز نگرانی کنند. امسال نیز مومیایی‌های گوآناخوآتو مربوط به سال سال ۱۸۳۳ در مکزیکوسیتی به نمایش گذاشته شدند و برخی از کارشناسان نگران بودند که مومیایی‌ها به‌درستی مهروموم نشده باشند.

دیگر خطرات مومیایی ها و محل دفن آن‌ها

درحالی‌که ایده «نفرین مومیایی» ممکن است دور از دهن به‌نظر برسد، اما خطرات واقعی دیگری نیز درباره مومیایی‌ها و مکان‌های دفن باستانی وجود دارد. به عنوان مثال، بسیاری از مقبره‌ها و سایر مکان‌های دفن، دارای کپک‌ها و باکتری‌های خطرناکی هستند که می‌توانند منجر به بیماری‌های شدید یا حتی مرگ شوند. به همین دلیل محققان و کارشناسان در مطالعه آثار و بقایای باستانی بسیار دقت می‌کنند.

علاوه‌براین، بسیاری از مردمان باستانی از مواد سمی مانند سرب و جیوه در تدفین استفاده می‌کردند که قرارگرفتن در معرض این مواد سمی می‌تواند عواقبی جدی برای سلامت انسان‌ها به‌همراه داشته باشد. به گفته برخی محققان، قرارگرفتن در معرض همین مواد ممکن است در سقوط تمدن مصر باستان نقش داشته باشد.

  • منبع
  • توزلو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید