امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280276
۹۲۰
۱
۰
نسخه چاپی

در دوران یائسگی چه بخوریم و چه نخوریم؟

در دوران یائسگی چه بخوریم و چه نخوریم؟

اکثر زنان موافقند که یائسگی پیک نیک نیست. همانطور که تغییر هورمون ها می تواند منجر به آکنه و نوسانات خلقی در دوران بلوغ شود، همچنین می توانند در هنگام کاهش سطح استروژن، بدن و ذهن را ویران کنند.

آنچه در دوران یائسگی اتفاق می افتد

در دوران یائسگی، زنان تمایل به افزایش چربی دارند و همزمان توده عضلانی خود را از دست می دهند. اما مشکل این چربی نیست که بتوانید آن را نیشگون بگیرید. در عوض، این چربی احشایی است که اندام های شما را احاطه کرده است.

هالی ساپرستین، متخصص تغذیه می گوید: افزایش چربی احشایی شما را مستعد بیماری قلبی، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین می کند که می تواند منجر به دیابت شود. خبر خوب: خوردن یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل است نه تنها می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند، بلکه ممکن است به کاهش علائم یائسگی نیز کمک کند.

چه غذاهایی بخوریم

چه از گرگرفتگی، بی خوابی، تحریک پذیری یا هر ترکیب دیگری از علائم ناراحت کننده رنج می برید، آنچه در دهان خود قرار می دهید می تواند تفاوت زیادی در نحوه تجربه علائم ایجاد کند.

وقتی سطح استروژن شروع به کاهش می‌کند، باید بیشتر مراقب آنچه می‌خوریم و چقدر می‌خوریم باشیم. ما همچنین باید مطمئن شویم که طیف گسترده ای از مواد مغذی را برای محافظت از استخوان ها و اندام های حیاتی خود دریافت می کنیم.

چند ماده اساسی عالی که باید در دست داشته باشید:

میوه ها و سبزیجات: بسیاری از میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کند. غذاهای مورد علاقه شامل سبزیجات با برگ سبز تیره، از جمله اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی، و همچنین فلفل دلمه ای، بادمجان، گوجه فرنگی و هویج است. میوه هایی با رنگ روشن مانند انبه، گیلاس و انواع توت ها نیز سرشار از آنتی اکسیدان های قوی هستند.

ماهی های چرب: چندین مطالعه، چربی های مفید برای قلب در ماهی به نام اسیدهای چرب امگا 3 را با بهبود خلق و خو و عملکرد مغز مرتبط می دانند. اسیدهای چرب امگا 3 نیز می توانند به کنترل سطح فشار خون کمک کنند. فشار خون سالم می تواند به کنترل گرگرفتگی کمک کند. ماهی های چرب مانند سالمون نیز یکی از معدود منابع غذایی ویتامین D است که یک ماده مغذی کلیدی برای سلامتی و خلق و خوی استخوان است.

پروتئین: برای کمک به چسبیدن به عضلات بدن، مقدار زیادی از غذاهای پر پروتئین مانند ماهی، مرغ، حبوبات، آجیل و دانه ها مصرف کنید.

غذاهای خنک کننده: اگر از گرگرفتگی رنج می برید، طبق گفته طب چینی، به اصطلاح «غذاهای خنک کننده» از جمله سیب، موز، اسفناج، کلم بروکلی، تخم مرغ و چای سبز ممکن است به خنک شدن شما کمک کند. یک امتیاز: همه این غذاها سرشار از مواد مغذی و مواد شیمیایی مبارزه کننده با بیماری هستند.

آب: بسیار مهم است که در دوران یائسگی هیدراته بمانید. نه تنها به کنترل وزن شما کمک می کند، بلکه به بدن شما کمک می کند تا سموم را دفع کند و مواد مغذی را جذب کند.

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد

در حالی که تمرکز بر دریافت مواد مغذی لازم در دوران یائسگی مهم است، محدود کردن غذاهایی که می توانند علائم را تشدید کنند نیز کلیدی است. در اینجا چند ماده مضر وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

غذاهای تند: جای تعجب نیست که غذاهای تند می توانند گرگرفتگی را بدتر کنند. اگر تمایل به احساس گرما دارید یا اگر فشار خون دارید، از خوردن غذاهای تند اجتناب کنید.

الکل: الکل با خواب تداخل می کند و ممکن است گرگرفتگی و اضطراب یا افسردگی را تشدید کند. اگر کاهش بازداری شما را به آشپزخانه سوق دهد، می تواند باعث افزایش وزن شما نیز شود.

غذاهای چرب: به جز ماهی های چرب و آجیل، سعی کنید مصرف غذاهای پرچرب را به حداقل برسانید. از فست فودها، غذاهای سرخ شده و کوکی ها، کیک ها و تنقلات فرآوری شده دوری کنید.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید