امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282315
۳۸۳
۱
۰
نسخه چاپی

درباره قوانین نگهداری از حیوانات در آپارتمان چه می دانید؟

درباره قوانین نگهداری از حیوانات در آپارتمان چه می دانید؟

حیوانات سرشار از انرژی مثبت هستند. آن‌ها می‌توانند دقایقی زندگی ما را از سرعت، تکنولوژی، استرس و نگرانی های کاری و تشویش زندگی دور کنند.

در گذشته مردم در خانه‌هایی زندگی می‌کردند که فضای کافی برای نگهداری انواع حیوانات اهلی وجود داشت. اما حالا که سبک زندگی های شهری خیلی متفاوت‌تر از آن روزهاست، باید فکری به حال افرادی کرد که می‌خواهند در فضای آپارتمان حیوانی را بزرگ کنند.

برای زندگی در هر فضایی لازم است با فرهنگ و قوانین آن آشنا شویم. این فرهنگ می‌تواند شهر به شهر، خیابان به خیابان و حتی ساختمان به ساختمان متفاوت باشد! این نکته را در نظر بگیرید که خیلی از افراد هستند که با حیوانات ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنند و به طور کلی با نگهداری از حیوانات در آپارتمان مخالف هستند.

نگهداری حیوانات در آپارتمان چه شروطی دارد؟

در هر صورت، نگهداری حیوانات در فضای مسکونی نباید مشکلاتی برای خود شما و دیگر ساکنین ایجاد کند. برخی از حیوانات به دلیل شباهت بیماری هایی که انسان ها هم می‌توانند به آن مبتلا شوند، سلامتی ساکنین را تهدید می‌کند. این حیوانات حتی ممکن است جثه خیلی کوچکی هم داشته باشند، اما در معرض بیماری هایی هستند که می‌توانند انسان ها را هم بیمار کنند.

بنابراین در این صورت مشکل تنها سر و صدای حیوان نیست که به عنوان شرط برای نگهداری آنان در فضای آپارتمان گذاشته می‌شود. شرایط بهداشتی افراد هم در این خصوص بسیار اهمیت دارد.

از بین همه حیوانات، دسته‌ای هستند که مناسب نگهداری در فضای آپارتمان انتخاب می‌شوند. پرندگان، گربه و سگ از انواع محبوب حیوانات خانگی است که با دردسر کمتری می‌توان از آن‌ها مراقبت کرد. اما همین حیوانات هم به دلایلی می‌تواند باعث نارضایتی همسایگان شود.

نگهداری از خروس در آپارتمان!

شاید به این موضوع بخندید ولی جالب است بدانید برخی از شکایات همسایه‌ها در دادسرا بابت همین موضوع است! درباره نگهداری از پرندگان در آپارتمان گفتیم. اما آیا هر پرنده‌ای را می‌توان در فضای خانه نگهداری کرد؟ این حیوان علاوه بر این که باعث ناراحتی همسایه‌ها می‌شود، خودش هم آزار می‌بیند. چرا که باید در فضای آزاد زندگی کند و بر اساس خلقتی که دارد، صبحا سر و صدا به پا کند.

حتی اگر خانه شما شخصی هم باشد و این حیوان را در حیاط خانه خود نگهداری کنید، باز هم همسایگان می‌توانند علیه شما شکوائیه تنظیم کنند. پس به این نکات توجه داشته باشید. در زندگی شهرنشینی حتی اگر ۱۰۰۰ متر ملک شخصی هم برای خودر داشته باشید، باز هم باید مطابق فرهنگ و قوانین حاکم در شهر به زندگی پرداخت. در این مواقع ضرب المثل “چهار دیواری، اختیاری” معنا ندارد. این اختیار تمام، متعلق به چنین شخصی نیست.

شکایت از همسایه به دلیل سر و صدای حیوان خانگی

در صورتی که با نگهداری حیواناتی همچون سگ در آپارتمان موجب نبود آسایش برای همسایگان شوید، آن‌ها می‌توانند از صاحب حیوان شکایت کنند.

قبل از هر موضوعی باید به این نکته دقت کرد که آیا امکانات و شرایط نگهداری از حیوانات خانگی را دارید یا خیر؟ جدا از هزینه‌های نگهداری حیوان، باید به روحیات و نیازهای دیگر او هم توجه کنید. در صورتی که کارمند هستید و در طول روز چند ساعتی خانه نیستید، نگهداری از حیوانات خانگی را فراموش کنید. برای مثال سگ‌ها زمانی که تنها باشند، ممکن است احساس ناراحتی کرده و شروع به سر و صدا کنند. اینجاست که همسایگان با هم متحد می‌شوند تا به شما اعتراض کنند.

گاهی اوقات حتی صدای پرندگان هم می‌تواند باعث نارضایتی همسایه ها شود. در واحدهای کوچک آپارتمان ها، این موضوع وجود دارد که صدای واحدهای مجاور هم بیشتر شنیده می‌شود. بنابراین اگر یکی از واحدها قفسی از پرندگان نگهداری کند، می‌تواند اوایل صبح یا ساعات دیگر از سر و صدای این حیوانات اذیت شود.

از بین حیوانات خانگی، گربه ها سر و صدای کمتری دارند. اما آن‌ها هم حتی ممکن است شیطنت‌هایی داشته باشند. در هر صورت این نکته را برای این منظور گفتیم که لطفا اگر شرایط و فضای مناسب برای نگهداری از حیوانات را داشته باشید، می‌توانید بدون آن که باعث آزار کسی شود، از خلقت خدا مراقبت کنید.

علل شکایت همسایه از نگهداری حیوان در آپارتمان ساکنین

اگر حضور حیوان، سلامتی ساکنین ساختمان را تهدید کند. این موضوع نیاز به اثبات دارد و اگر ثابت شود می‌تواند به عنوان شکایت پذیرفته شود.

سر و صدای حیوان در ساختمان یکی دیگر از عوامل نارضایتی همسایه هاست. در صورتی که این سر و صدا به حدی باشد که آسایش ساکنین را بر هم بزند، حق شکایت از صاحب حیوان را خواهند داشت.

رها کردن حیوان در فضای مشاعات، فرهنگ آپارتمان نشینی را نقض می‌کند. بسیاری از افراد هستند که با هر دلیلی تمایل و علاقه‌ای نسبت به حیوانات ندارند. یکی از این دلایل می‌تواند ترس از حیوان باشد.

نحوه شکایت از همسایه بابت نگهداری از حیوان

ما توصیه می‌کنیم قبل از این که زمان و انرژی زیادی را برای این کار بگذارید، خودتان به صورت کاملا محترمانه با صاحب حیوان صحبت کنید. در بسیاری از مواقع این مشکل با مذاکره و دوستانه حل خواهد شد. اما اگر بعد از این کار با رفتار نادرستی مواجه شدید و شرایط رو به بهبود را ندیدید، می‌توانید برای تنظیم شکوائیه اقدامات لازم را انجام دهید.

برای اجرای حق شکایت خود لازم است به دادسرای محل زندگی خود مراجعه کنید. با تنظیم شکواییه، موضوع شکایت خودتان را مطرح می‌کنید. موضوع شکایت را “مزاحمت” عنوان کنید. سپس پرونده‌ای برای این موضوع تشکیل شده و برای رسیدگی به آن باید منتظر بمانید. بعد از مدتی و بررسی موضوع شکایت حکم نهایی صادر می‌شود.

بعد از صادر شدن حکم نهایی شکایت، ممکن است یکی از این ۳ حکم صادر شود:

  • حیوان توسط دادسرا ضبط می‌شود.
  • برای صاحب حیوان حکم حبس صادر می‌شود.
  • مجازات نقدی برای صاحب حیوان در نظر گرفته می‌شود.

البته به همین سادگی‌هایی هم فکر می‌کنید نیست. در تمامی مراحل باید موضوع شکایت شما ثابت شود و سپس برای صدور حکم آخر تصمیم گیری می‌شود.

در نظرات دیگری هم آورده شده که برای این کار باید شاهد داشته باشید. اگر دیگر همسایه ها هم از این موضوع شاکی باشند، می‌توانید ۳ تا ۵ نفر از شما به دادسرا مراجعه کنید و متن استشهادیه را امضا کنید.

در آپارتمان حق نگهداری از حیوانات خانگی را داریم یا خیر؟

حالا که این همه از قوانین و شرایط و شکایت از نگهداری حیوانات خانگی گفتیم، بهتر است به این سوال هم پاسخ دهیم. در صورت کلی آیا نگهداری از حیوانات خانگی ممنوع است؟ آیا هیچ کس حق نگهداری از سگ، گربه یا پرنده را ندارد؟

به طور کلی نگهداری از حیوانات مناسب آپارتمان ممنوعیتی ندارد. اما همانطور که گفتیم این موضوع نیازمند شرایطی است که باعث آزار و اذیت شخصی از همسایه ها نشود.

شما می‌توانید انواع حیوانات مناسب برای نگهداری در فضای خانه را انتخاب و از آن نگهداری کنید. یادتان نرود که آن زبان بسته هم نیازمند مراقبت و نگهداری همچون یک کودک است.

  • منبع
  • آدرس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید