امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264263
۱۳۳۲
۱
۰
نسخه چاپی
شبکه های اجتماعی

درج پروفایل دخترانه در شبکه های مجازی برای ایجاد مزاحمت و یا باج‌خواهی است

در جو ایجاد شده توسط شبکه‌های اجتماعی، گاه عزت و آبروی اشخاص در معرض تهدید قرار می‌گیرد و گاه هتک حرمت‌هایی صورت می‌گیرد که ممکن است به انتقام‌جویی و قتل‌های ناموسی منتهی شود

درج پروفایل دخترانه در شبکه های مجازی برای ایجاد مزاحمت و یا باج‌خواهی است
 

به گزارش حقوق نیوز فیس‌بوک، توییتر، تلگرام، اینستاگرام، لاین، تانگو، وایبر، واتس‌آپ و سایر اپلیکیشن‌های دیگر که در یک تعریف واحد به نام شبکه‌های اجتماعی شناخته‌ می‌شوند، دنیای مجازی انسان‌ها را خلق کرده و روز به روز سیطره خود را بر زندگی جوامع بشری گسترش می‌دهند و در عین حال دریایی نامتناهی از هویت‌های مجازی را آبشخور شده‌است.

با هم‌افزایی این اپلیکیشن‌های اجتماعی، هویتی در کالبد گوشی‌های هوشمند جان گرفته که با همراهی برخی به صورت خود واقعی و گروهی با هویتی عاریتی به حیات خود ادامه می‌دهد.

اما فقدان تعریف درست از هویت گروهی از کاربران این شبکه ها به چالشی تبدیل شده است. از جمله بارزترین ویژگی این گروه می‌توان به حضور پسران با پروفایل دخترانه و یا دختران با عکس دختری غیر از عکس خود اشاره کرد. شاید به نظر مضحک آید که چگونه فردی عمومی‌ترین اطلاعات خود در فضای مجازی که البته عکس بخشی از آن است، را از آلبوم دیگران به سرقت برده و آن را به نام خود به اشتراک می‌گذارد، جالب است که بدانید از دید استاد دانشگاه خوارزمی و دانش‌آموخته دو رشته‌ جامعه شناسی و علوم تربیتی این چالشی خطرناک و عمیقاً آسیب‌زاست.

دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم اظهار کرد: درج عکس دخترانه توسط پسران و یا عکس دختری غیر از خودِ شخص توسط دختران ِدیگر در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی یک نوع حرمت‌شکنی در راستای جلب توجه است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه مرتکبین به این عمل از لحاظ هنجارها و ارزش‌های فرهنگی ضعیف هستند، اعلام کرد: این افراد به دلیل ضعف شخصیتی که دارند دوست دارند جلب توجه نمایند و به باور ما جامعه‌شناسان توسط مکانیزم جبران‌سازی در تلاش برای ارضاء عاطفی خود و کسب توجه دیگران هستند.

این آسیب‌شناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه نوگرایی و ماجراجویی از ویژگی‌های بارز دوران نوجوانی و بلوغ است، ادامه داد: دسته‌ای از این افراد می‌خواهند پشت پا بزنند به آن چیزهایی که قبلاً باور داشته و سعی می‌کنند از طریق نوع پوشش، نوع آرایش، تغییر در سبک گفتار و رفتار و یا انجام ناهنجاری‌هایی هم‌چون تراشیدن موی سر توسط دختران و یا درج عکس پروفایل دخترانه توسط پسران، نسبت به وضع موجود خود اعتراض کنند.

به گفته قرایی‌مقدم، فضای ایجاد شده در لوای شبکه‌های اجتماعی که همه روزه به وفور شاهد و حاضر در آن هستیم، در ابعادی خاص می‌تواند فضایی خطرناک و تنش‎آفرین باشد.

وی مهم‌ترین تنش ایجاد شده ناشی از این امر را این‌گونه بیان کرد: در جو ایجاد شده توسط شبکه‌های اجتماعی، گاه عزت و آبروی اشخاص در معرض تهدید قرار می‌گیرد و گاه هتک حرمت‌هایی صورت می‌گیرد که ممکن است به انتقام‌جویی و قتل‌های ناموسی منتهی شود.

اگرچه درج پروفایل دخترانه از سوی گروهی از افراد به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است، اما نکته شایان توجه گستره سنی است که این افراد را در بر می‌گیرد که به گفته قرایی‌مقدم، اصولاً نمی‌توان سن خاصی را در این حوزه محدود کرد، اما می‌توان گفت امکان درگیر شدن همه افراد در هر قشر و سنی دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: در میان افرادی که پایبندی خاصی به اصول اخلاقی، دینی، تربیتی و اجتماعی ندارند، این ناهنجاری بیشتر نمود و بروز می‌یابد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه خانواده‌های سنتی، معتقد و پایبند به اصول اخلاقی و دینی، قشر تحصیل‌کرده و خانواده‌های متوسط به بالا کمتر سراغ چنین رفتارهای می‌روند، تصریح کرد: البته نمی‌توان این را به عموم تعمیم داد و یک قانون مطلق نیست، چرا که وقتی جامعه‌ای دچار آنومی و فروریختگی فرهنگی ‌شود همه‌ی اعضای آن جامعه درگیر خواهند شد.

با توجه به اینکه پایه‌های شخصیتی افراد در خانواده نقش و استحکام می‌گیرد، از دید آسیب‌شناسانه قرایی‌مقدم نوجوانان بدسرپرست، بی‌سرپرست، خود رو بار آمده و رها شده که دچار بحران‌های عاطفی، اخلاقی و احساسی هستند. فرزندان والدین معتاد و خانواده‌های از هم گسیخته نسبت به دیگران آسیب‌پذیرتر هستند. وی در این خصوص توضیح داد: این افراد و حتی سایر نوجوانانی که درگیر این ناهنجاری می‌شوند بیشتر در خطر هستند چرا که آنان با معضلاتی هم‌چون افتادن در دام اعتیاد، روسپیگیری، فساد، رفیق‌بازی، دوست بازی و بزه روبرو هستند.

قرایی مقدم افزود: اکثر این دختران و پسران دچار انحراف شده و به دلیل اینکه هنجار و یا ارزش‌ها در آنان توسط یک خانواده منسجم نهادینه نشده است به راحتی قانون را زیرپا گذاشته و آسیب‌هایی را به جامعه تحمیل می‌کنند.

درج پروفایل دخترانه در شبکه های مجازی برای ایجاد مزاحمت و یا باج‌خواهی است
 

وی با تأکید بر اینکه وظیفه مداری و مسئولیت‌پذیری مادران در هدایت فرزندان باید تقویت شود و احساس دوست بودن آنان با فرزندانشان بیش از پیش برقرار باشد، افزود: هرچند گاه شاهدیم که برخی مادران خود نیز در این وادی افتاده و رفتارهای چه بسا انتقادپذیری را نیز در شبکه‌های اجتماعی بروز می‌دهند، اما نباید فراموش کرد که فرزندان‌شان از آنان الگو می‌گیرند و مادران سکان‌داران اخلاقی فرزندان خود هستند.

مریم اشرف از دید روانشناسی به موضوع درج پروفایل دخترانه در صفحات مجازی برخی آقایان و دخترانی که عکسی غیر از عکس خود را در صفحات شخصیشان درج می‌کنند پرداخت و  گفت: مردانی که عکس پروفایل دخترانه را انتخاب می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول از عکس افراد واقعی که عضوی از خانواده، دوستان و یا نزدیکانشان است استفاده می‌کند و دسته دوم کسانی هستند که مقاصد و اهداف خاصی از جمله ایجاد مزاحمت و یا سرکار گذاشتن دیگران را دنبال می‌کنند.

 درج عکس پروفایل دخترانه از سوی دسته نخست گاه به دلیل تعلق خاطر و یا علاقه داشتن به شخصی است که عکس وی در پروفایل فرد قرار می‌گیرد، است. این روانشناس در خصوص دسته دوم گفت: دسته دوم خود به دو گروه آقایان و بانوان تقسیم می‌شوند.

به گفته اشرف دسته‌ای از دخترانی که عکس پروفایل دخترانه خود را با درج عکس بازیگران، هنرپیشه‌ها، افراد مشهور و... در معرض دید دیگران قرار می‌دهند، از اعتماد به نفس بالایی برخوردار نیستند و این فاصله و خلا روانی را با ایده‌آل مدِنظر خود پر می‌کنند.

وی در خصوص آقایانی که عکس پروفایل دخترانه را استفاده می‌کنند، گفت: گاه این افراد دارای گره شخصیتی هستند و عدم صداقت نخستین برداشتی است که از این اقدام برداشت می‌شود.

اشرف با اشاره به اینکه در برخی موارد نیز هدف از درج پروفایل دخترانه، ایجاد مزاحمت و یا باج‌خواهی است، یادآور شد: در واقع می‌توان این نوع رفتار را جایگزینی برای مزاحمت‌های تلفنی سابق قلمداد کرد که فرد برحسب تفریح، اذیت‌کردن و یا ایجاد مزاحمت برای شخص خاصی، دست به درج پروفایل دخترانه در صفحه‌های شخصی خود می‌کند.

«میناجعفری‌نژاد» نیز  دلیل گرایش برخی از کاربران به درج عکس پروفایلی دخترانه را باب شدن خرده فرهنگ‌های متناقض با فرهنگ حاکم دانست و گفت: متأسفانه در جامعه‌ای که معنویات کم‌رنگ شود، ارزش‌ها و باورها جایگاه خود را از دست دهند، حرمت‌ها شکسته شده و ناموس‌داری و حرمت نگهداری ناموس خدشه‌دار شده و هم‌چنین موسیقی‌های مبتذل باب باشد، هنجارشکنی امری عادی است.

وی دیگر تهدیدات خرده فرهنگ‌های نامتناجس با فرهنگ حاکم را شامل آشنایی نوجوانان و جوانان با روابط نامشروع، با هم بودن‌های بدون چارچوب، هم‌باش‌های سیاه، آبروریزی برای خانواده و فامیل و در برخی موارد به قتل‌های ناموسی کشیده شدن دانست و توضیح داد: در کلان‌شهرها به دلیل گسترده بودن فضای جمعی شاید تنها خانواده از این اتفاقات متضرر شوند، اما در سایر شهرستان‌ها زمانی که فردی با عکس یک دختر کسب و کاری راه انداخته باشد و یا فردی با عکس شخص دیگری دست به رفتارهایی بزند که آبروی او در خطر افتد، نه تنها خانواده و بستگان دچار بی‌آبرویی و تردد اجتماعی می‌شود، بلکه سایر فرزندان خانواده به ویژه دختران نیز تحت شعاع این اتفاق زندگی‌شان دست‌خوش تحول و تخریب می‌شود.

این جامعه‌شناس تعمیم این رفتار به جامعه را بسیار هشدار دهنده دانست و تبعات آن را شامل به تأخیر افتادن ازدواج و تشکیل خانواده، افزایش طلاق، گرایش به «هم باش‌های سیاه» که به غلط به ازدواج سفید شهره یافته و در نهایت آتش افتادن در نیستان خانواده دانست.

جعفری‌نژاد، نقش رسانه‌هایی هم‌چون اینستاگرام را به عنوان محبوب‌ترین و پرطرفدارترین اپلیکیشن اشتراک تصویر در رواج پروفایل دخترانه، را بسیار پررنگ دانست و گفت: رسانه‌های فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای بالاخص شبکه جم، تأثیر عمیقی در باورپذیرکردن این رفتارها دارند.

قرایی‌مقدم، نیز در پایان با اعلام اینکه نباید فراموش کرد که فاصله بین نسلی به کمتر از 10 سال رسیده و بلوغ زود هنگام نوجوانان با ورود فضای مجازی و بارش اطلاعاتی ناشی از آن، گاه تخریب فرهنگی را به بار آورده که تبعات آن جبران‌ناپذیر است، یادآور شد: با توجه به گسترش سریع ارتباطات، در کنار قدرت بالای جذب یادگیری در نوجوانان و رسوخ رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی تا پستوی خانه‌های روستایی، نباید آسیب‌های نامحسوس این بسترهای جمعی را نادیده انگاشت.

در نهایت اینکه، امروزه در کنار تمام مزایای شبکه‌های اجتماعی شاهد چالش‌هایی هستیم که در جامعه ما خرده فرهنگ‌هایی را شکل می‌دهد که ممکن است اعتقادات، باورها، ارزش‌ها و وجود ما را تحت‌الشعاع قرار دهد.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید