امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280923
۷۴۱
۱
۰
نسخه چاپی

دلایل نفخ شکم در دوران پریود چیست و چگونه برطرف می شود؟

نفخ در پریودی یکی از مشکلات رایجی است که زنان قبل و در طول دوران قاعدگی تجربه می کنند. به ویژه کسانی که مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی هستند، بیش از زنان دیگر با تغییرات جسمی و خلقی رو به رو می شوند.

نفخ شکم در دوران پریود

نفخ شکم در دوران پریود

چرخه قاعدگی علائم آزاردهنده‌ای دارد که از چند روز قبل (دوره PMS) آغاز می‌شوند و تا پایان خونریزی هم ادامه دارند. نفخ شکم در پریود یکی از علائم طبیعی است که از چند روز قبل پریود شروع می‌شود و تا چند روز بعد هم ادامه دارد. احساس آزاردهنده سفتی شکم در کنار درد پریود باعث می‌شود خانم‌ها به دنبال روش‌هایی برای درمان این مسئله بگردند. هنوز هیچ روشی برای درمان قطعی علائم PMS، مانند نفخ، ارائه نشده است اما روش‌هایی وجود دارد که با تایید متخصص زنان و زایمان می‌توانند تا حدی شدت علائم را کم‌تر کنند.

نفخ یکی از متداول‌ترین تجربه‌های PMS محسوب می‌شود و حتی احتمال دارد از دو هفته قبل از شروع خونریزی آغاز شود. بعضی از افراد در هر سیکل ماهانه این مشکل را تجربه می‌کنند و بعضی دیگر هر چند ماه یکبار، نفخ دارند. زمان بهبود این علامت هم در افراد مختلف متفاوت است؛ گروهی از خانم‌ها به محض شروع خونریزی، بهتر می‌شوند و گروهی دیگر تا پایان پریود با سفتی شکم درگیر هستند.

علائم PMS تنوع زیادی دارند و هرکس ممکن است یک یا چند مورد از آن‌ها را تجربه کند. همچنین با افزایش سن، ممکن است علائم فرد هم تغییر کند. بنابراین اگر تا چند سال قبل نفخ نداشتید، اما اخیرا این مشکل را تجربه می‌کنید، جای نگرانی نیست.

دلایل نفخ در دوران پریود

اولین روش برای پیشگیری یا کاهش شدت علائم آزاردهنده قاعدگی، شناختن علت‌هاست. بعضی از این علت‌ها به رژیم غذایی قبل از پریود برمی‌گردند و بعضی دیگر هم ژنتیکی هستند و امکان مدیریت آن‌ها وجود ندارد. این علائم شامل موارد زیر است:

• نوسان‌های هورمون استروژن و پروژسترون در بدن

• ژنتیک و سوابق موروثی

• کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در رژیم غذایی

• مصرف بالای نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل

راه های درمان نفخ در دوران پریود

1. رژیم غذایی مناسب

در دوران پریود، برنامه غذایی مشخصی وجود ندارد. تنها با رعایت چند نکته درباره رژیم غذایی، می‌توانید شدت علائم PMS را کم‌تر کنید.

• پرهیز از خوردن نمک زیاد

• پرهیز از خوردن غذاهای فراوری شده و کنسروها

• پرهیز از فست فود

• افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات

• کاهش مصرف چربی

• افزایش مصرف پروتئین

• افزایش مصرف غلات کامل

• استفاده از دانه‌ها و آجیل‌ به عنوان میان وعده

2. افزایش مصرف آب

در روزهای نزدیک به پریود بیشتر از روزهای معمولی آب بنوشید. سعی کنید همیشه یک بطری آب همراهتان داشته باشید و چند بار در روز آن را پر کنید. احتمالا شنیده‌اید که به صورت استاندارد باید ۸ لیوان آب در طول روز مصرف کرد. این عدد به عنوان یک میانگین مناسب است، اما نمی‌توان نسخه یکسانی برای همه افراد پیچید. آب را به میزان نیاز بدنتان مصرف کنید. این موضوع را میزان تشنگی و میل به آب در شما تعیین می‌کند.

3. خودداری از مصرف الکل و کافئین زیاد

به طور کلی مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین، ضررهای بسیاری برای بدن دارد، اما میزان این ضررها در دوران نزدیک به عادت ماهانه چند برابر می‌شود. تحقیقات نشان می‌‌دهد کافئین و الکل، علائم PMS را تشدید می‌کنند. آن‌ها توصیه می‌کنند در دوران پیش از قاعدگی، به جای مصرف نوشیدنی‌های الکلی و قهوه، تا حد امکان آب بنوشید.

اگر جزو افرادی هستید که به مصرف کافئین عادت دارید و بدون قهوه سردرد می‌گیرید، توصیه می‌شود در روزهای PMS، حداقل این نوشیدنی را با چای یا قهوه‌های بدون کافئین جایگزین کنید. این کار به اندازه جایگزین کردن آب با نوشیدنی‌های کافئین‌دار برای بهبود نفخ شکم در پریود کاربردی نیست، اما نسبت به مصرف قهوه‌ تلخ بهتر است.

نفخ شکم در دوران پریود

4. تمرینات ورزشی

افرادی که عضلات شکمشان ضعیف است، بیشتر از دیگران در دوران پریود دچار نفخ می‌شوند. به طور کلی ورزش منظم می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش شدت علائم PMS داشته باشد. پزشکان توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت بدن، برای چند ساعت در هفته، تمرین متوسط مانند پیاده‌روی یا دوچرخه سواری انجام دهید و یک ساعت در هفته را به انجام تمرین‌های سنگین مانند بدنسازی اختصاص دهید.

تمرینات یوگا بهترین انتخاب برای دوران PMS و پریود هستند. حرکات کششی یوگا، عضلات را آزاد و آرام می‌‌کند و می‌تواند تا حدی در تسکین درد و نفخ تأثیر داشته باشد. اگر در کنار یوگا، مدیتیشن هم انجام دهید، ذهنتان آرام می‌شود و علائم روانی سندروم پیش از قاعدگی هم در کنار علائم جسمی، بهبود پیدا می‌کند.

5. مصرف داروهای بدون نسخه

مصرف بعضی از داروهای بدون نسخه مانند مسکن یا قرص‌های ضد نفخ هم از دیگر روش‌هایی است که برای تسکین این علامت وجود دارد. البته در صورتی که شدت نفخ شما زیاد است، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید و از داروهای تجویز شده استفاده کنید.

6. درمان های پزشکی

در صورتی که نفخ برای مدت زیادی بهتر نشود و حتی بعد از پایان سیکل ماهانه هم ادامه داشته باشد، باید به پزشک زنان و زایمان مراجعه کرد. علائم PMS هرچقدر هم که شدید باشند، نباید بیشتر از یک یا دو روز در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کنند. بنابراین اگر نفخ شما آنقدر شدید است که نمی‌توانید به زندگی روزمره خود بپردازید، باید با پزشک مشورت کنید.

پزشکان برای درمان نفخ شکم در پریود از دو نوع دارو استفاه می‌کنند:

• داروهای هورمونی: این داروها، همان قرص‌هایی هستند که برای پیشگیری از بارداری مصرف می‌شوند. مصرف آن‌ها می‌تواند در تسکین علائم PMS تأثیرگذار باشد، اما احتمال ایجاد بی‌نظمی در چرخه قاعدگی را هم افزایش می‌دهد.

• داروهای ادرار آور (Diuretics): این دسته از داروها، میزان دفع مایعات ذخیره شده در بدن را افزایش می‌دهند. بعضی از پزشکان، این دارو را برای تسکین نفخ شدید نیز تجویز می‌کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورت مصرف داروهای ادرار آور، باید میزان مصرف آب را افزایش بدهید تا بدنتان دهیدراته نشود.

  • منبع
  • دکتر دکتر
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید