امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278237
۸۴۶
۱
۰
نسخه چاپی
Dalleh

دله یا قهوه جوش عربی نماد فرهنگی اعراب برای مراسم قهوه خوری

دله قهوه ظرف مسی و طلایی است که مخصوص دم کردن قهوه برای عشایر عرب و مانند قهوه جوش است

دله یا قهوه جوش عربی نماد فرهنگی اعراب

دله یا قهوه جوش عربی نماد فرهنگی اعراب

حتما کمی تعحب کرده اید! دله!!! دله دیگر چیست؟ این اسم احتمالا برای تان نا آشناست اما نام ابزاری خاص برای تهیه قهوه عربی است.

دله یکی از ابراز و اشیا فرهنگی مردم عرب است که همواره در پذیرایی ها به عنوان یک نماد فرهنگی استفاده شده است.

دله قهوه ظرف مسی و طلایی است که مخصوص دم کردن قهوه برای عشایر عرب و مانند قهوه جوش است.

عرب ها از دله در مراسم های رسمی، غیر رسمی و جشن ها استفاده می‌کنند و به گونه ای سنت و یک نماد فرهنگی برای شان محسوب می‌شود. در اهواز و خوزستان و قسمت های عرب زبان ایران نیز، این ابزار جایگاه خود را حفظ کرده است.

این سنت در شبه جزیره عربی و مناطق بادیه نشین نیز مرسوم بوده است که تهیه و سرو این قهوه با دله و نوشیدن آن یکی از نشانه های مهمان نوازی و تشریفات محسوب می‌شد.

اما اگر بخواهیم راجع به آداب و فرآیند طرز تهیه قهوه عربی با دله صحبت کنیم، باید از همان ابتدای تهیه آن شروع کنیم. یعنی زمانی که دانه های سبز قهوه روی حرارت ذغال برشته می شوند. در آداب قهوه عربی، تمام مراحل در حضور مهمان انجام می گیرد.

از برشته کردن دانه ها تا ریختن عصاره قهوه در فنجان. اما چیزی که در محافل قهوه نوشی در بین اعراب بسیار مهم است، احترام به مراحل سرو قهوه است. برای مثال نخستین فنجان قهوه را باید ریش سفید یا شیخ جمع بنوشد.

مورد دیگر نیز این است که اگر کسی دیگر قهوه نخواست، باید فنجان خود را برعکس کند. چون تا زمانی که فنجان او برعکس نباشد، برایش قهوه ریخته می شود.

یکی دیگر از آداب قهوه عربی، خوردن بیش از سه فنجان است. به این معنی که اگر کسی توانست بیش از چهار فنجان قهوه بخورد، می تواند با صاحب مجلس عهد اخوت ببندد.

روش سنتی تهیه قهوه عربی با دله

روش سنتی تهیه قهوه عربی با دله

ابتدا قهوه را به وسیله ایی دو شاخه به اسم مهماس تفت می دهند بعد آسیاب کرده و در ظرفی به اسم گم گم می ریزند. پس از جوش آمدن آب، قهوه آسیاب شده و هل را به آن اضافه می کنند.وقتی قهوه آماده شد در ظرفی به اسم "دله" می ریزند.

فرد توزیع کننده قهوه را در دست چپ و فنجان را در دست راست می گیرد و از ریش سفید مجلس شروع به پذیرایی می کند و در مقابل شخص مهمان باید فنجان را با دست راست دریافت کند زیرا با دست چپ فنجان را گرفتن بی احترامی به آداب و رسوم است.

این مراسم قهوه خوری در خواستگاری، مهمانی های رسمی، عید فطر و سوگواری انجام می شود و مردم عرب زبان به مراسمات خود بسیار اهمیت می دهند.

مرسوم نیست با قهوه عربی، شیر یا شکر مصرف شود. برای همین برای طعم دار کردن آن از هل، دارچین، وانیل استفاده می شود.

  • منبع
  • مارال تور
  • ایلیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید