امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277938
۸۹۴
۱
۰
نسخه چاپی
دیاستما (Diastema)

دیاستما یا فاصله بین دندان‌ ها | با رفع فاصله بین دندان‌ ها، لبخد خود را زیباتر کنید

دیاستما وضعیتی است شامل فاصله نسبتا زیاد بین دندان ها که از ۰٫۵ میلی متر بیشتر است.

دیاستما یا فاصله بین دندان‌ ها

دیاستما

دیاستما (Diastema) به شکاف یا فضای باز بین دندان‌ها اشاره دارد. این فاصله ها می توانند در هر جای دهان شکل بگیرند. اما گاهی اوقات بین دو دندان جلو در فک فوقانی قابل مشاهده هستند. این وضعیت هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. در کودکان، وجود فاصله بین دندان ها ممکن است به محض در آمدن و رشد دندان‌های دائمی آنها از بین برود.

فاصله بین برخی از دندان ها کوچک است و به سختی قابل توجه است، در حالی که برخی از دندان ها ممکن است فاصله زیادی با هم داشته باشند و فضای خالی بین آن ها به راحتی قابل مشاهده باشد.

دلایل ایجاد دیاستما

دیاستما علل گوناگونی دارد. اما به طور کل دو عامل اصلی که سبب دیاستم می شوند، اندازه و سایز دندان و استخوان های فک می باشند. در زیر به بررسی عواملی که سبب فاصله بین دندان ها می شوند، اشاره شده است:

ژنتیک

حالت استخوان فک و اندازه دندان ها می تواند بر اساس عوامل ارثی باشد. اگر دندان ها از حالت نرمال خود کوچکتر باشند، بین دندان ها فاصله خواهد افتاد.

افتادن دندان ها

افتادن دندان شیری یک عملکرد طبیعی است، اما افتادن دندان دائمی می تواند دلایلی مانند بیماری لثه، مصرف بیش از اندازه مواد قندی، بهداشت بسیار ضعیف دهان و دندان، ضربه و یا حادثه و یا استفاده از بعضی دارو ها همانند کوکائین باشد. از دست دادن دندان علاوه بر اثر منفی که ممکن است بر تکلم و غذا خوردن داشته باشد، می تواند سبب کاهش اعتماد به نفس در هنگام لبخند زدن و یا صحبت کردن شود.

داشتن دندان اضافه

اگر در استخوان فک، دندان اضافی وجود داشته باشد، مانع بیرون آمدن دندان های دیگر می شود.

داشتن فک بزرگ و دندان های کوچک

داشتن فک بزرگی که دندان های کوچکی دارد نیز، سبب فاصله افتادن بین دندان ها می شود.

مکیدن انگشت و فشار آوردن با زبان به دندان

این عادات رفتاری اشتباه و بد در کودکان سبب می شوند تا دندان جلویی آن ها جلوتر بیاید.

فرنوم بین دندان ها

در بین دو دندان جلویی، بافتی ضخیم و گوشتی به نام فرنوم وجود دارد که می تواند سبب ایجاد فاصله بین دندان ها شود و منجر به فاصله بین دندان ها می شود.

رشد تومور

فاصله بین دندان ها می تواند، عوارض جدی تری مانند تومور در پی داشته باشد. در این شرایط درمان بیمار نیاز به عمل جراحی خواهد داشت.

ابتلا به بیماری های لثه

بعضی از بیماری های لثه سبب از بین رفتن استخوان نگه دارنده دندان ها می شوند. این بیماری ها فرد را برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دچار مشکل می کنند. اگر فاصله افتادن بین دندان ها به این علت باشد، فرد حتما باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نماید.

عوارض فاصله بین دندان ها

فاصله بین دندان ها می تواند عوارضی داشته باشد که در ذیل به بررسی آن ها می پردازیم:

کاهش اعتماد به نفس و ایجاد احساس خجالت

فاصله بین دندان ها فرد را برای لبخند زدن دچار مشکل می کند و شخص اعتماد به نفس کافی برای حرف زدن را ندارد.

اشکال در تکلم

در برخی از افراد فاصله بین دندان ها در صحبت کردن فرد مشکلاتی را ایجاد می کند.

افزایش احتمال پوسیدگی

در هنگام غذا خوردن در صورتی که فاصله بین دندان ها وجود داشته باشد، احتمال گیر کردن غذا در بین دندان ها افزایش یافته و دندان ها را پوسیده می کند.

مزایای بستن فاصله بین دندان ها

داشتن دندان هایی با فاصله مناسب به زیبایی چهره می افزاید. بستن فاصله بین دندان ها برای زیبایی و گاهی به جهت درمانی می باشد. مزایای بستن فاصله بین دندان ها عبارتند از:

افزایش اعتماد به نفس

موضوع بسیار مهمی که در ارتباط با اعتماد به نفس فرد وجود دارد، لبخند اوست. فاصله بین دندان ها ممکن است باعث شود دیگر در جمع لبخند نزنید و جلوی خنده خود را بگیرید. بستن فاصله بین دندان ها به شما این قدرت و اعتماد به نفس را می دهد تا با اعتماد به نفس صحبت کنید

رفع مشکلات ایجاد شده در تکلم

فاصله بین دندان ها ممکن است تا حدی شما را در صحبت کردن دچار مشکل کند.

مشکلات ایجاد شده در غذا خوردن

هنگام غذا خوردن احتمال دارد، غذا بین دندان ها گیر کند که سبب بد بو شدن دهان، پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود. برای بستن فاصله بین دندان ها به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

دیاستما

روش های درمان فاصله بین دندان ها

زیبایی ظاهری امروزه اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است و زیبایی دهان و دندان به شدت بر روی زیبایی چهره تاثیر می گذارد. دندان از دست رفته علاوه بر کاهش زیبایی و اعتماد به نفس فرد، مشکلات گفتاری نیز در پی خواهد داشت.

در جهت رفع فاصله بین دندان ها روش هایی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

ارتودنسی

روش ارتودنسی بهترین روش برای از بین بردن فاصله بین دندان ها می باشد. اما باید گفت ارتودنسی از سخت ترین و گران قیمت ترین روش ها برای رفع فاصله بین دندان ها می باشد. اما همیشه انتخاب روش، دلبخواه بیمار نبوده و در برخی موارد تنها از این روش می توان استفاده نمود. در صورتی که بیمار ارتودنسی انجام داده باشد، در مدت زمان حدود ۶ ماه می تواند تاثیر کار خود را ببیند. این کار با کمک رابط های کشی سبب از بین رفتن فاصله بین دندان ها شده و در واقع یک فشار مداوم را برروی دندان ها و در یک بازه زمانی معین ایجاد می کند. بنابراین در ظاهر فرد در مدت زمان کوتاهی، بهبودی چشمگیری ایجاد می کند. هنگامی که دندان ها جابه جا می شوند، به نحوی شکل استخوان هم تغییر می کند و این تغییر به علت فشار روی دندان ها می باشد. زمانی ارتودنسی لازم است که استخوان های فک و دهان دچار ناهنجاری های شدیدی شده و ترتیب دندان ها به ریخته باشد. جالب است بدانید این نوع درمان که تا چند وقت پیش تنها راه حل برای از بین بردن فاصله میان دندان ها بوده است، امروزه آخرین روش درمان محسوب می شود. ارتودنسی مدت زمانی معین دارد که بعد از اتمام آن از ریتینر (نگهدارنده ارتودنسی) استفاده می شود تا دندان ها بدون ارتودنسی هم ثابت بمانند. این نگهدارنده ها انواع متفاوتی دارند و پزشک نوع آن را انتخاب می کند. اما در کل باید گفت تمام آن ها دارای نتیجه یکسانی هستند. تمام نگهدارنده ها به بهداشت و مراقبت نیازمندند تا از بیماری های دندان و لثه که در آینده احتمال ایجاد آن ها می باشند، جلوگیری شود. مراجعات منظم به کلینیک دندانپزشکی بسیار اهمیت دارد. برخی از این نگهدارننده ها مشمول بیمه های تکمیلی می شوند.

کامپوزیت دندان

در صورتی که فاصله دندان ها زیاد باشد و یا فرد بخواهد فاصله بین دندان های خود را سریع درمان کند، کامپوزیت دندان روش بهتری می باشد. کامپوزیت مواد پر کننده ای همرنگ دندان است که روی سطح دندان گذاشته می شود. بعد از آن به وسیله دستگاه مخصوص با نور آبی روی دندان ها تثبیت شده تا محکم روی دندان بچسبد. بعد از چند ساعت که کامپوزیت ها روی دندان قرار گرفتند، شکلی طبیعی از دندان پدیدار می شود. اگر بخشی از دندان شکسته باشد، جهت زیبایی ظاهری دندان و ترمیم آن از این روش استفاده می شود. هم چنین کامپوزیت برای از بین بردن فاصله بین دندان ها بسیار مناسب و رایج است. مواد استفاده شده جهت ساختن کامپوزیت دندان مقاومت و استحکام خیلی زیادی ندارند و تنها تا حدودی نسبت به لکه ها مقاوم هستند. جالب است بدانید احتمال شکسته شدن و یا ترک خوردن بخش های سالم دندان توسط کامپوزیت در صورت خوردن غذاهای سفت وجود دارد.

لمینت دندان

لمینت از جنس ونیر پرسلن ساخته شده که منظور از پرسلن نوعی مواد سرامیکی می باشد که در درجه حرارت بالا پخته شده است. این ونیر ها در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شده و توسط دندانپزشک به سطح جلویی دندان چسبانده می شوند. دندانپزشک برای این کار ابتدا باید بخش کوچکی از مینای دندان را بردارد تا ونیر به شکل درست، جا افتاده و ظاهری مناسب و طبیعی داشته باشد.

کاشت دندان

در صورتی که فاصله بین دندان ها زیاد و به اندازه دندان کاملی باشد، برای اصلاح آن بهترین راهکار استفاده از روش کاشت دندان می باشد. کاشت دندان یا در اصطلاح علمی، ایمپلنت دندان، جایگزین بسیار خوبی برای دندان های دائمی به حساب می آید. در واقع به این شکل است که نوعی مینای مصنوعی به شکل ثابت و یا قابل برداشته شدن همانند دندان های طبیعی توسط دندانپزشک متخصص و حرفه ای در محل فاصله بین دندان ها کاشته می شود. روش کاشت دندان نسبت به سایر روش های از بین بردن فاصله بین دندان ها بسیار ماندگارتر می باشد.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی از مواد فلزی و آکریلیک ساخته شده و برای جایگزینی دندان هایی که از بین رفته اند، بسیار مناسب می باشد. زمانی که فاصله بین دندان های بیمار به وسیله کشیده شدن، افتادن و اتفاق های دیگری بسیار زیاد شده باشد و سلامت دهان و دندان فرد را دچار مشکل کرده باشد، از دندان مصنوعی برای از بین بردن این فاصله استفاده می شود. در صورتی که فاصله دندان کمتر باشد و پزشک تشخیص استفاده از دندان مصنوعی را بدهد، این روش مشابه با کاشت دندان انجام می گیرد. دندان مصنوعی دو نوع دارد که عبارتند از: سری کامل و جزئی

دندان مصنوعی آخرین گزینه برای درمان دیاستم بوده و چون در بیشتر موارد با سلامت فرد در ارتباط است تا زیبایی، بنابراین تحت پوشش بیمه های درمانی قرار می گیرد.

دیاستما

روش های جلوگیری از فاصله بین دندان ها

مکیدن انگشت در دوران کودکی عاملی است که باعث فاصله افتادن بین دندان ها در بزرگسالی می شود. بنابراین سعی کنید از مکیدن انگشت کودکانتان جلوگیری کنید. فشار آوردن به دندان به وسیله زبان نیز فاصله بین دندان را ایجاد می کند. بهتر است به کودک خود آموزش دهید که این کار را انجام ندهد. در صورتی که به دلیل ژنتیک و ناهماهنگی اندازه دندان و استخوان فک، فاصله بین دندان ها افتاده باشد، با معاینه دنداپزشک، انتخاب روش مناسب می توان این فاصله را درمان کرد. استفاده از نوار دندان یا براکت های DIY  راهی برای جلوگیری از فاصله افتادن دندان ها به کار گرفته می شود. برای استفاده از این نوار ها باید هر شب این چسب ها را به دور دندان خود بپیچید. باید گفت درمان خانگی برای از بین بردن فاصله دندان ها توصیه نمی شود، زیرا احتمال دارد هیچ کمکی به رفع این مشکل نکند و یا حتی فاصله بین دندان ها را بدتر کند.
 

  • منبع
  • کلینیک دندانپزشکی
  • ایده آل کلینیک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید