امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285192
۲۹۸
۱
۰
نسخه چاپی

رازهای سر به‌ مهر مجسمه ابوالهول

ابوالهول یک هیولای سنگی است که با سری به شکل انسان، اندامی شبیه شیر دارد که بر زمین نشسته و پنجه‌هایش را جلو گذاشته است.

رازهای سربه‌مهر مجسمه ابوالهول

غول افسانه‌ای در مصر، مجسمه ابوالهول، مجسمه‌ای عظیم و پر رمز و راز است که ماجراجویان و محققان بسیاری را به مصر کشانده است.

درباره مجسمه

مجسمه بزرگ ابوالهول (Great Sphinx) غول عظیمی است که سال‌های زیادی از عمر خود را در زیر شن‌های طلایی بیابان‌های مصر گذراند است. این مجسمه اسرارآمیز، رازهای زیادی از دوران باستان را در قلب خود نگه داشته است.

در حدود ده‌کیلومتری غرب قاهره و سواحل غربی رود نیل، پیکره سنگی غول‌پیکری در فلات جیزه چنان باابهت آرمیده است که گویی موجود افسانه‌ای از دل داستان‌های اساطیری بیرون‌آمده است. این بنای تاریخی  به‌جامانده از دوران باستان، طولی به‌اندازه ۷۳.۵ متر و ارتفاعی تا ۲۰ متر دارد.

پادشاهان و فرعون‌های مصر به‌عنوان نمادی از خدای آفتاب، این مجسمه را می‌پرستیدند و آن را “هورم اخت” به معنای هوروس افق می‌نامیدند. به همین ابوالهول را، رو به شرق و محل طلوع آفتاب ساختند.

یافتن آثار به‌جامانده از رنگ‌های تیره در نزدیکی گوش این مجسمه، دانشمندان را به این باور رسانده که رنگ صورت ابوالهول در ابتدا سرخ تیره بوده است. لوح‌های حکاکی شده سنگی که بین دست‌های مجسمه قرار دارد، توسط فراعنه برای ادای احترام به خدای خورشید در این مکان گذاشته شده است.

افسانه محافظت از مجسمه ابوالهول

باستان‌شناسان با یافتن لوحی گرانیتی در میان دست‌های مجسمه پی بردند که ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، فرعون توثموسیس پانزدهم (Tuthmosis IV) اولین قدم را برای بازسازی مجسمه ابوالهول برداشت. آنها بر این باورند که فرعون پس از شکار و برای رفع خستگی زیر این مجسمه به خواب می‌رود و در خواب می‌بیند که این غول عظیم‌الجثه به‌خاطر شن‌های اطرافش در حال خفه شدن است. مجسمه ابوالهول در خواب به او وعده می‌دهد که اگر او را از دل شن‌ها بیرون آورد، حکومت مصر علیا و سلفی را به طور کامل به دست خواهد آورد.

در جریان خاک‌برداری در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی در اطراف مجسمه ابوالهول، باستان‌شناسان مصری دیوار گلی بزرگی به طول ۱۳۲ متر در اطراف مجسمه یافتند. آنها معتقدند که این دیوار توسط فرعون توثموسیس پانزدهم و پس از خواب معروفش برای حفاظت از ابوالهول ساخته شده است.

عجایب

یکی دیگر از عجایب این هیولای سنگی، نداشتن بینی است. در سال ۱۷۹۸ وقتی که ناپلئون به مصر می‌رسد آن را بدون بینی می‌یابد. مستندات و نقاشی‌های قبل از قرن هجدهم از این مجسمه نشان می‌دهد که بینی ابوالهول مدت‌ها قبل از فتح مصر به دست ناپلئون از بین رفته است. گمانه‌زنی‌های مختلفی در این باره وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آنها این است که بینی این مجسمه در قرن هشتم میلادی توسط یک صوفی که ابوالهول را یک بت و توهین‌کننده به مقدسات می‌دانست از بین برده شده است.

با وجود تمام تحقیقات انجام شده برای یافتن دلایل نامتناسب بودن سر این مجسمه نسبت به بدنش و راه‌ها و دالان‌های مخفی متعلق به این مجسمه همچنان منشا و هدف از ساخت مجسمه ابوالهول در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده است.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید