امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286089
۲۹۰
۱
۰
نسخه چاپی

راه دریافت حقوق و مزایای کارگر بدون قرارداد

فردی که وظیفه ای خاص را برعهده می گیرد و در این تعریف، مفهوم کلیِ "کار" استفاده شده است و می تواند هر عملی را شامل شود، به عنوان کارگر شناخته می شود. در اصطلاح، کارگر به فردی اطلاق می شود که به صورت مرتب و منظم در کارخانه، کارگاه یا هر محل دیگری فعالیت می کند و به عنوان پاداش برای انجام کار برای فرد دیگر (رئیس یا کارفرما) مزد دریافت می کند.

راه دریافت حقوق و مزایای کارگر بدون قرارداد

وقتی خلاف و نارضایتی در محل کار رخ می دهد، این یک واقعیت ناخوشایند است که به طور متداول رخ می دهد. قوانین کشور و اداره کار در اکثر مواقع به منظور حمایت از رفاه و حقوق نیروی کار فعالیت می کنند. این موضوع باعث شده که کارکنان توانمندی برای مقابله با عدم تفاهم و اختلافات را پیدا کنند و در صورت بروز نارضایتی، اقدام به شکایت از کارفرما بنمایند. اگر یک نیروی کار بدون هیچ قراردادی در حال انجام کار باشد و با مشکلاتی از جانب کارفرما مواجه شود، او ممکن است برخی از حقوق و مزایای قانونی را از دست بدهد. به همین دلیل، برای جلوگیری از اینگونه مواقع، توصیه می شود قبل از شروع به کار، قرارداد کتبی را با کارفرما منعقد کنید تا حقوق و تعهدات شما به درستی تعیین شود و در صورت بروز اختلاف، دلالت قانونی برای شما وجود داشته باشد.

کارفرما کیست

کارفرما به معنای کلی، یک فرد حقیقی یا حقوقی است که به عنوان یک طرف امضا کننده قرارداد، همکاری می کند تا عملیات مورد توافق در قرارداد با طرف دیگری مانند پیمانکار، مشاور یا کارگر انجام شود. از این تعریف مشخص است که کارفرما می تواند یک فرد حقیقی یا یک سازمان/موسسه باشد که افراد را به منظور انجام کارها و پروژه های خود استخدام کرده و در مقابل انجام وظایف مختلف، به آنها دستمزد یا پاداشی پرداخت می کند. کارفرما معمولاً نقش مدیریتی در نظارت بر کار و کنترل فرایندهای مرتبط با آن دارد و مسئولیت هایی مانند تهیه و تدوین قراردادها، تعیین وظایف و مسئولیت ها، ارائه منابع و تجهیزات لازم، و پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان را بر عهده دارد.

چرا کارفرما علاقه مند کار بدون قرارداد است؟

در برخی موارد، کارگران ممکن است به دلایلی مانند وجود فرصت کاری محدود و تنش های اقتصادی، در حضور در بازار کار، قرارداد کتبی را در نظر نگیرند. اما این موضوع باعث می شود که آنها در مواجهه با مشکلات و ناتوانی در احقاق حقوق خود قرار بگیرند.

همچنین، قراردادهای شفاهی و بدون اسناد ممکن است بسیار ضعیف باشند و کارگران را در مقابل تخلفات کارفرما آسیب پذیر کنند. به عنوان مثال، در قراردادهای شفاهی، شرایط کاری و حقوقی وضع مشخصی نخواهد داشت و این می تواند منجر به نامشخصی در مورد حقوق، مزایا و شرایط کاری شود. همچنین، در صورت وقوع بحرانها و اختلافات، کارگران برای اثبات شرایط قرارداد و احقاق حقوق خود با مشکلات قانونی مواجه می شوند.

عدم بستن قرارداد کتبی توسط کارفرما نیز ممکن است نشان از نقض حقوق کارگران باشد. این به این معنی است که کارفرما بدون ارائه قرارداد کتبی، قابلیت اخراج کارگر را به صلاحدید خود دارد و کارگر نمی تواند حقوق و تعهدات خود را به درستی احقاق کند. این عمل اغلب توسط کارفرماهایی که به منظور کاهش هزینه ها و عدم پرداخت حقوق کامل به کارگران اقدام می کنند، انجام می شود.

شکایت از کارفرما

حقوق و دستمزد مناسب برای کارگران امری حیاتی و عادلانه است. کارگران معمولاً در شرایط سخت و دشواری در زمینه های مختلف کار می کنند و بنابراین لایق دریافت حقوق مناسب و شرایط زندگی بهتر هستند.

راه دریافت حقوق و مزایای کارگر بدون قرارداد

متأسفانه، در بسیاری از موارد، کارگران به اندازه زحمات و تلاش های خود حقوق مناسبی دریافت نمی کنند. این وضعیت ناعادلانه است و مشکلاتی را برای کارگران ایجاد می کند. کارگران حق دارند که به موقع و در موعد مقرر دستمزد خود را دریافت کنند و این حق نمی تواند به طور زمانی تحت تأثیر قرار بگیرد.

شکایت از کارفرما در مورد حقوق و دستمزد باید در زمان مناسب و مهلت تقدیم شود. این به این معنی است که کارگر می تواند هر زمانی که احساس می کند حقوق و دستمزد مناسب را دریافت نمی کند، شکایت از کارفرما اقدام کند. اما اگر زمان طولانی بگذرد، اثبات خواسته کارگر دشوارتر خواهد بود و ارزش پول نیز کاسته خواهد شد. بنابراین، بهتر است که کارگران در اسرع وقت نسبت به دریافت حقوق و دستمزد خود شکایت کنند تا مشکلات بیشتری بوجود نیاید.

لازم به ذکر است که بسته به قوانین کار و تشریعات هر کشور، مهلت ها و زمان های مربوط به شکایت ممکن است متفاوت باشد. بهتر است که کارگران با استناد به قوانین محلی خود، در مورد زمان و روش صحیح شکایت از کارفرما مطالعه کنند و در صورت لزوم، به مراجع قانونی مربوطه مراجع کنند.

مراحل شکایت از کارفرما در صورت نبود قرارداد

بعد از جمع آوری مدارک مورد نیاز، کارگر باید در سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کند و کد رهگیری دریافت کند. سپس با مراجعه به اداره کار و از واحد دادخواست، برگه دادخواست را دریافت کرده و با داشتن مدارک هویتی لازم، مانند شناسنامه و کارت ملی، دادخواست را تکمیل و به اداره کار ارائه می دهد تا شکایت خود را رسماً ثبت کند.

در تکمیل دادخواست، کارگر باید موارد مندرج در آن را مثل محل انجام کار، اطلاعات شخصی کارگر و کارفرما، و در نهایت، مورد شکایت خود را عنوان کند. بهتر است که مورد شکایت را به صورت مختصر و مفید در چهار خط توضیح دهید و از ارائه توضیحات بیش از حد خودداری کنید. این کمک می کند تا دادخواست شما مطلوب تر و قابل فهم تر باشد.

لازم به ذکر است که مراحل و فرایند شکایت ممکن است بسته به قوانین و مقررات مربوط به هر کشور و منطقه متفاوت باشد. بنابراین، بهتر است که کارگران با مطالعه دقیق قوانین کار و مشاوره حقوقی، در مورد مراحل صحیح شکایت خود مطلع شوند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید