امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278695
۵۳۹
۱
۰
نسخه چاپی

راهنمای انتخاب مشاور حقوقی مناسب کسب و کار شما

احتمالاً شما نیز تجربه‌ی این موضوع را داشته‌اید که برای کسب و کار شما و یا افرادی که می‌شناسید مشکلی حقوقی رخ داده اما به دلیل عدم تسلط بر قوانین حقوقی و یا عدم شناخت مشاور حقوقی مورد اطمینان، از پیگیری موضوع اجتناب کرده‌اید. بله؛ این خاطره‌ای آشنا برای بسیاری از افراد جامعه است. ما کارشناسان حقوقی تیم تِکداد می‌خواهیم در این قسمت در مورد راهنمای انتخاب مشاور حقوقی مناسب کسب و کار شما صحبت کنیم و در نهایت به این نتیجه برسیم که چگونه می‌توان مشاوری مورد اطمینان و متخصص در حوزه‌ی کسب و کارمان بیابیم.

راهنمای انتخاب مشاور حقوقی مناسب کسب و کار شما

به چه کسی مشاور حقوقی می‌گویند و وظایف یک مشاور حقوقی چیست؟

در ابتدا باید به این سئوال مهم پاسخ دهیم که اصولاً مشاور حقوقی کیست و چه انتظاراتی از یک مشاور حقوقی باید داشت. در پاسخ به این سئوال باید گفت که اگر فارغ‌التحصیلان رشته‌ی حقوق نخواهند به رشته‌ی وکالت و یا قضاوت بپردازند، ممکن است تصمیم بگیرند که به مشاوره‌ی حقوقی بپردازند. این افراد هم می‌توانند به‌عنوان مشاور در شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف مشغول به‌کار شوند و همچنین می‌توانند به‌عنوان فریلنسر مشاوره‌های حقوقی و قانونی در کسب و کارهای مختلف ارائه دهند.

افرادی که به‌ مشاورین حقوقی مراجعه می‌کنند، می‌توانند شخصیت‌هایی حقیقی و یا حقوقی باشند. همچنین آنچه که به‌صورت معمول از مشاورین حقوقی درخواست می‌شود، به‌صورت معمول درخواست راهنمایی در خصوص پیش نویس قراردادها، امور قراردادها و همچنین موارد دیگری که در حین کار ممکن است برای شرکت به‌وجود آید است. وجود یک مشاور حقوقی در کسب و کار تا حدی اهمیت دارد که در برخی از موارد، قراردادهای حساس فقط با امضا و تائید مشاور حقوقی رسمی شرکت تائید و نهایی می‌شود.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که برخی از مشاورین حقوقی، به‌صورت تخصصی در حوزه‌ای خاص فعالیت می‌کنند. مثلاً ممکن است یک مشاور حقوقی، به‌صورت تخصصی در زمینه‌ی قراردادهای بانکی و مشاوره‌های تخصصی به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اقدام کند. در نهایت اگر شما به‌عنوان صاحب یک کسب و کار به مشاوره‌ی حقوقی نیاز داشته باشید، باید در مورد انتخاب مشاور حقوقی مناسب کسب و کار شما اطلاعات لازم را به‌دست آورید.

با توجه به این موضوع که پلتفرم حقوقی تکداد یکی از معتبرترین و جامع‌ترین موسسات مشاوره‌ی حقوقی است، می‌توانید به‌راحتی ارسال درخواست مشاوره حقوقی را انتخاب کرده و با کارشناسان حقوقی ما مشورت کنید.

اما اگر بخواهیم وظیفه‌ی یک مشاور حقوقی را به‌صورت خلاصه ذکر کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره نمائیم:

  • مشاوره در مورد تهیه‌ی متن قراردادهای شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی و همچنین نظارت بر اجرای صحیح و کامل روند عقد قرارداد

 

  • مشاوره به موسسات، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در مورد برگزاری مناقصات، مزایدات و همچنین ارائه‌ی اطلاعات لازم در این خصوص

 

  • مشاوره‌های حقوقی به مدیران شرکت‌ها و همچنین کارمندانی که به‌صورت مستقیم با قراردادها و مناقصات درگیر هستند؛ مانند کارشناسان امور قراردادها

 

  • ارائه‌ی اطلاعات و مشاوره در روند تأسیس شرکت، تدوین اساسنامه و یا تغییرات صورت گرفته در شرکت و مواردی از این دست که نیاز به مشاوره‌های تخصصی حقوقی دارد

 

  • در صورتی که به هر دلیل یک شرکت نیاز به حضور در مراجع قضایی داشته باشد، برای جلوگیری از تضییع حقوق شرکت، مشاور حقوقی می‌تواند به جمع‌آوری اطلاعات و ادله‌ی لازم اقدام تا در مراجع ذیصلاح بتواند از شرکت دفاع نماید.

 

آیا واقعاً به مشاور حقوقی کسب و کار نیاز داریم؟

یکی از سئوالات پرتکرار این است که آیا واقعاً تمامی کسب و کارها به مشاور حقوقی نیاز دارند؟ اگر بخواهیم پاسخی ساده و واضح به این سئوال بدهیم باید بگوئیم که کسب و کارهای بزرگ با توجه به چالش‌ها و مشکلاتی که ممکن است از نظر حقوقی، کیفری، انتظامی و ... برایشان اتفاق افتد، حتماً نیاز به یک مشاور حقوقی با دانش و سابقه در حوزه‌ی کاری خود دارند. اما کسب و کارهای نوپا و کوچک، ممکن است نیاز به یک مشاور حقوقی نداشته باشند، اما در موارد مهم و تأثیرگذاری که نمونه‌های آن در بالا عنوان گردید، حتماً نیاز به مشاوره‌های حقوقی دارند.

مشاور و مشاوره‌های حقوقی همان‌طور که قبلاً نیز به آن اشاره شد، به صاحبین کسب و کار (در هر مقیاس) کمک می‌کند تا با توجه به جزئیات کیفری، حقوقی و ...، بهترین و صحیح‌ترین تصمیمات را در موارد مختلف اتخاذ کنند. به همین دلیل است که در شرکت‌های بزرگ و همچنین در شرکت‌ها و ارگان‌های بزرگ، اصولاً واحدی با نام واحد حقوقی وجود دارد که وظیفه‌ی این واحد نظارت بر تمامی قراردادها، دستورالعمل‌ها، حتی نامه‌ها و ... است که ممکن است برای شرکت یا ارگان بار حقوقی داشته باشد.

مشاور حقوقی به چه صورت در رفع مشکلات حقوقی کمک می‌کند؟

مشاور حقوقی به چه صورت در رفع مشکلات حقوقی کمک می‌کند؟

اما اگر بخواهیم به این نتیجه برسیم که به‌صورت خلاصه، مشاور حقوقی چگونه می‌تواند به رفع مشکلات حقوقی شرکت‌ها کمک کند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سریع‌تر شدن روند حل و فصل مشکل: با توجه به اینکه مشاور حقوقی تجربه‌ی بالایی در ماده‌های قانونی و بند و تبصره‌های مربوط به آن دارد، بسیار سریع‌تر از حالت معمول می‌تواند باعث حل و فصل مشکل حقوقی یا دعاوی شرکت شود.

 

  • حفظ منافع بااهمیت شرکت با حضور مشاور حقوقی: با توجه به اینکه با استفاده از خدمات مشاوره‌ای حقوقی، خواهید توانست با اعتماد به نفس بیشتری در مذاکرات حاضر شوید و همچنین ریسک از دست رفتن منابع شرکت نیز برای شما بسیار کمتر خواهد شد، منافع شرکت بیشتر از گذشته تامین شده و ریسک به خطر افتادن منابع و منافع نیز به طرز محسوسی کاهش خواهد یافت.

 

  • کمتر شدن زیان‌های مالی و ضررهای غیرقابل جبران: بر کسی پوشیده نیست که در برخی از موارد، عدم تسلط بر مبانی حقوقی، ممکن است زیان‌های سنگین و حتی غیر قابل جبرانی را به شما و مجموعه‌ی شرکتتان تحمیل کند. مشاور حقوقی با روشن‌سازی راهی که در پیش دارید از منظر حقوقی، به شما کمک می‌کند تا زیان‌های مالی و ریسکی که در این راه ایجاد می‌شود، به حداقل برسد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله از وب سایت تکداد، در مورد راهنمای انتخاب مشاور حقوقی مناسب کسب و کار شما اطلاعاتی را به شما ارائه کردیم. همچنین با جمع‌بندی مواردی که در این مقاله به آنها پرداخته شد، درخواهیم یافت که وجود مشاور حقوقی در کسب و کارهای متوسط و بزرگ و همچنین استفاده از خدمات مشاوره حقوقی برای کسب و کارهای کوچک، بسیار ضروری است. در نهایت با توجه به اینکه مبانی حقوقی شرکت‌ها جزء موارد کاملاً تخصصی در این حوزه است، اکیداً پیشنهاد می‌شود از مشاوره حقوقی وب سایت تکداد استفاده کنید تا از ضررهای هنگفتی که در مسیر کسب و کارتان قرار گرفته است، جلوگیری نمائید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید