امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276857
۱۱۳۱
۱
۰
نسخه چاپی
Girl, stop apologizing

ریچل هالیس | دست از عذرخواهی بردار دختر کتابی برای همه به خصوص زنان

ریچل هالیس | دست از عذرخواهی بردار دختر کتابی برای همه به خصوص زنان

ریچل هالیس کیست؟

ریچل هالیس، متولد ۹ ژانویه ۱۹۸۳، نویسندهٔ آمریکایی، سخنران انگیزشی و وبلاگ نویس وب سایتی به نام The Chic Site است.

هالیس، نویسنده، سخنران و بلاگ نویس مشهور آمریکایی است که طعم نوشته هایش انگیزشی، موفقیت و سبک زندگی است. نکته مهم در سخنان او، این است که برخلاف بسیاری از سخنرانان و نویسنده های انگیزشی که تنها به شما می گویند نیمه پر لیوان را ببینید، از تجربیات تلخ و شکست های شخصی خود که در زندگی اش رخ داده اند می گوید. افسردگی، دعواها و نزاع های زناشویی و… که خود ریچل آن ها را عمیقا تجربه کرده، نشان دهنده این است که آثار او، نوشتارهای ساده با نگاه از بیرون به زندگی مخاطب نیست. سبک نویسندگی او بسیار جذاب است، چرا که راهکار ها و توصیه هایش را در قالب مثال های گوناگون از زندگی شخصی خود با چاشنی طنز و در عین سادگی و صمیمیت با خواننده در میان می گذارد که همین امر، موجب افزایش تاثیر بر مخاطب می گردد.

ریچل هالیس الهه‌ی خودباوری و رستگاری زنان است. کسی که آثارش بیشتر شبیه به فراخوانی جهانی برای آزادی و آزادگی تمام زنان و دختران دنیا است. این نویسنده‌ی آمریکایی با انتشار کتاب‌های «خودت باش دختر»، «شرمنده نباش دختر» و «خودت را به فنا نده» توانست شهرت و محبوبیت زیادی پیدا کند. هالیس بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکتی خصوصی است که در حوزه‌ی مسائل حقوقی برای زنان فعالیت می‌کند. او در حال حاضر 36 ساله است و با همسر و سه پسرش در لس‌آنجلس زندگی می‌کند.

هالیس دغدغه‌های بزرگی دارد. او زنان و دخترانی توانمند و قدرتمند را می‌بیند که در سایه‌ی نقش‌های مادر، همسر، دختر محو شده‌اند و چندان مجالی برای «خود» بودن ندارند. تفکرات قراردادی و پیش‌فرض برای زنان آن‌قدر تکرار شده که به شکل فرهنگ و عادت درآمده و دیگر کسی متوجه بی‌عدالتی آن نمی‌شود. هالیس تمام این بازی‌ها و دسیسه‌های پشت‌پرده‌ای که صاحبان قدرت و ثروت در آن نقش دارند، را فاش می‌کند و نظم و سازوکار دنیا را به هم می‌ریزد. هالیس آن‌قدر جسور و پردل‌وجرات هست که حالا اگر چند برند لوازم آرایشی و بهداشتی نگاه کینه‌توزانه‌ای به او داشته باشند یا سازمان‌های سیاسی و اجتماعی کارهای او را نقد کنند، چندان اهمیتی برایش نداشته باشد؛ او آمده تا افشاگری کند و رسالتش این است که تا می‌تواند زنان و دختران بیشتری را آگاه کند.

ریچل هالیس | دست از عذرخواهی بردار دختر کتابی برای همه به خصوص زنان

تمام حرف‌ها و نظریاتی که هالیس در کتاب‌هایش نوشته، چیزهایی هستند که خودش روزی آن‌ها را زندگی کرده است. او کودکی و نوجوانی سختی را گذرانده و حتی شاهد خودکشی برادرش بوده است. ریچل از دل همین روزهای تاریکی و سیاه، دوباره زندگی را آغاز کرده است. تمام تلاشش برای زنده ماندن و زندگی کردن، همه تجربه‌ی زیسته‌ی اوست. او مربی و روان‌شناس خودش است. پس می‌توانید مطمئن باشید که در کتاب‌هایش از حرف‌های تبلیغاتی و کلیشه‌ای روان‌شناسان خبری نیست. بله، باید خود را باور داشته باشیم، به خود اعتماد کنیم، و آرزوها و رویاهای بزرگی داشته باشیم. همه‌ با این جملات آشنا هستیم.

اما ریچل کسی است که مثل یک خواهر دلسوز، خیلی صمیمی و خودمانی کنارتان می‌نشیند و از هر دری صحبت می‌کند. او طوری خودش را با تمام کم و کاستی‌هایش پذیرفته که در کتاب‌هایش، خصوصی‌ترین خاطراتش را هم تعریف می‌کند. او با این کار نشان می‌دهد که همه‌ی ما از همان جنس هستیم، اشتباهات، ضعف‌ها و شکست‌هایی که تا امروز در زندگی داشته‌ایم، نه شرم‌آور است و نه عجیب. حال و هوای نوشته‌های هالیس با آن‌همه خاطرات خنده‌دار و گاهی هم گریه‌آور با تمام کتاب‌های روان‌شناسی و خودباوری فرق می‌کند. رسالت او این است که بنویسد و به مردم یادآوری کند که زندگی آن‌قدرها هم تراژیک و اندوه‌بار نیست. سختی و دشواری برای همه هست، اما این ما هستیم که می‌توانیم تصمیم بگیریم این زندگی را سخت‌تر کنیم یا آسان‌تر.

بار زندگی در دوران مدرن، برای زنان دشوارتر شده است. از مسئولیت‌های اجتماعی، سیاسی و خانوادگی که بگذریم، به مسائل شخصی و درونی زنان می‌رسیم. هالیس می‌گوید که زنان در تمام دنیا بازار هدف بزرگی برای انواع تبلیغات تجاری و رسانه‌ای هستند. انواع لوازم آرایشی و بهداشتی فقط یکی از نمونه‌هایی است که نه‌تنها زنان را اسیر خودش کرده، بلکه حتی آن‌ها را در طبقه‌بندی‌های مختلف و عجیب‌وغریبی هم قرار می‌دهد.

رفتارهای اجتماعی و رعایت شئونات زنانه هم یکی دیگر از آن دردسرهایی است که نه رنگ و نژاد می‌شناسد و نه دین و مذهب. در سراسر دنیا زنان به روش‌های مختلف، بار سنگین استانداردها و قراردادهای رفتاری و ظاهری را با خود این طرف و آن طرف می‌کشند. هالیس از تمام زنان می‌خواهد که برای یک بار هم که شده این بار را زمین بگذارند و رها و بی‌خیال زندگی کنند. او به قدرت درونی و خود واقعی زنان اعتقاد دارد.

هالیس می‌گوید که اگر بتوانیم تمام برچسب‌های اجتماعی و فرهنگی را از خود جدا کنیم، همانی می‌شویم که باید باشیم. حالا که پوسته‌های کهنه و پوسیده را کنار زده‌ایم، به مرکز دنیای درون خود می‌رسیم، جایی که همه چیز ناب، بکر و شگفت‌انگیز است. هالیس معتقد است که همیشه در زندگی به زنان و دختران دروغ گفته شده، آن‌قدر که حتی خودشان هم آن را باور کرده‌اند. باید یک بار هم که شده جلوی این دروغ‌ها بایستیم و همان کسی باشیم که واقعا هستیم. نباید از قضاوت شدن بترسیم و نگران نگاه‌های دیگران باشیم. هر کس حق زندگی کردن دارد. تا وقتی که برای دیگران و به خاطر خوشایند آن‌ها زندگی کنیم، هیچ وقت فرصت کافی برای لذت بردن از زندگی خودمان نخواهیم داشت.

البته به خاطر داشته باشید که نباید فریب نام‌ کتاب‌های هالیس را بخورید. او درباره‌ی زنان می‌نویسد، اما مخاطبش تمام مردم دنیا، فارغ از جنسیت و سن‌و‌سال هستند. فکر نکنید که تنها دختران و زنان می‌توانند با این کتاب ارتباط برقرار کنند. مردان و پسران مطالب بسیار جالب و آموزنده‌ای در این کتاب یاد می‌گیرند که می‌تواند به روابط شخصی و خانوادگی آن‌ها با همسر یا دوستانشان حال و هوای تازه‌ای بدهد. با خواندن مطالب کتاب‌های هالیس، نگاه تازه‌ای به زن و زن بودن پیدا می‌کنید. آن‌وقت می‌فهمید چرا زندگی گاهی برای زنان دشوارتر است. به ریچل هالیس اعتماد کنید، حرف‌هایش را بشنوید و راهکارهای ساده‌اش را انجام دهید، تا شادی و آرامش را در خود واقعی‌تان پیدا کنید.

ریچل هالیس | دست از عذرخواهی بردار دختر کتابی برای همه به خصوص زنان

کتاب‌های ریچل هالیس

از جمله کتاب‌های ریچل هالیس، تو شاهکاری دختر، صورتت را بشور دختر جان، شرمنده نباش دختر، خودت باش دختر و دست از معذرت خواهی بردار دخترجان را می‌توان نام برد.

تو شاهکاری دختر که با نام‌های خودت باش دختر و صورتت را بشور دختر هم در ایران ترجمه شده است، اثری از ریچل هالیس و از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون و نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۸ است در این کتاب ریچل هالیس مفاهیمی چون خودباوری، مسئولیت‌پذیری و لازمه‌های زندگی شاد و رضایتمندی را در زندگی زنان و دختران، در کتاب تو شاهکاری دختر مطرح کرده است.

هالیس در این کتاب به زبانی ساده و روان تصاویر قالبی شکل گرفته توسط جامعه، رسانه و خانواده را مورد بررسی قرار می‌دهد، سپس الگوی طبیعی و روش دیگری برای خوشبختی ترسیم و معرفی می‌شود. ریچل هالیس در کتاب خودت باش دختر از رازهاى موفقیتش به عنوان یک زن، یک مادر شاغل، کارآفرین، ورزشکار و نویسنده مى‌گوید. راز موفقیت او در پذیرش واقعیاتى بود که همه ما درباره‌شان به خودمان دروغ مى‌گوییم. او در کتابش درباره بیست دروغى مى‌گوید که زندگى‌هاى ما را در هم مى‌پیچد و افکارى غیر منطقى راجع به خودمان و اطرافیان به خورد مغزمان مى‌دهد.

کتاب شرمنده نباش دختر، نوشته‌ی ریچل هالیس نخستین بار در سال ۲۰۱۹ وارد بازار نشر شد. هالیس، نویسنده‌ی بسیار موفق و پرفروش نیویورک تایمز در کتاب شرمنده نباش دختر، ندای بیدار باش را برای بانوان جهان سر می دهد. او می‌داند که بسیاری از زنان به جای این که درک کنند چه کسی هستند و چه چیزهایی می خواهند، در طول زمان آموخته‌اند که هویتشان را به نسبت افراد دیگر بازشناسند و در نگرش خود، فقط یک همسر، مادر، دختر، کارمند و غیره باشند. هالیس در این کتاب جذاب، زنان سراسر جهان را به چالش می‌کشد تا از دست کشیدن از آرزوهای خود دست بردارند و به آن‌ها، مهارت‌های لازم برای حرکت به سوی رشد، اعتماد به نفس و موفقیت را می آموزد. هالیس در این کتاب به دختران می‌گوید از باور کردن دروغ‌هایی که درباره‌تان شما گفته شده دست بردارید تا تبدیل به همان کسی شوید که واقعا هستید.

دختر، دست از عذرخواهی بردار! یکی دیگر از کتاب‌های ریچل هالیس نویسنده و سخنران آمریکایی برای دختران جوان است. او در این کتاب نقشه‌ای برای خلاص شدن از شرم معرفی می‌کند. این کتاب به سه بخش تقصیم شده در بخش اول هالیس به بهانه‌هایی که برای توجیه کردن شخصیت کمرو و همیشه شرم‌ زده خود می‌آوریم پرداخته است. بهانه‌هایی که باعث می‌شوند همچنان در لاک خود بمانیم و قدمی در جهت تحقق اهدافمان برنداریم.

در بخش دوم کتاب درباره رفتارهایی میخوانیم که باید یاد بگیریم و انجام دهید تا خصلت کمرویی و شرم‌زدگی خود را کنار بگذاریم و در بخش سوم به مهارت‌هایی که به آنها برای حرکت در مسیر رویاهایتان نیاز داریم، پرداخته است. مهارت‌هایی مثل برنامه‌ریزی، مثبت‌اندیسی و اعتمادبه‌نفس و...

ریچل هالیس | دست از عذرخواهی بردار دختر کتابی برای همه به خصوص زنان

معرفی کتاب دست از عذرخواهی بردار دختر!

شاید بسیاری از آدم ها که بیشترشان را زنان تشکیل می دهند تنها برای دلخوشی دیگران زندگی می کنند و این که به خودشان و خواسته هایشان بیاندیشند آن ها را دچار عذاب وجدان و ناراحتی می کند؛ آن ها به واسطه ترس شان از طرز فکر مردم از ارزش هایشان دور می شوند، به خاطر وجود فرزندانشان از رسیدگی به خود می پرهیزند، از انتقاد دیگران بیش از حد ناراحت می شوند و از ادامه راهشان باز می ایستند و رویاهایشان را به فراموشی می سپارند.

دست از عذرخواهی بردار دختر! برای این دسته از افراد نوشته شده تا گوشزد کند لازم است رویاهایشان را به خاطر بیاورند، بر آن تمرکز کنند و بدون هرگونه حس ناراحت کننده ای به سوی موفقیت و تغییر خودشان و چه بسا دنیای پیرامونشان حرکت کنند.

ریچل هالیس در کتاب دست از عذرخواهی بردار دختر!، یک زنگ بیدارباش را به صدا درآورده است.او می داند که زنان بسیاری، خود را از نگاه دیگران تعریف می کنند (چه به عنوان همسر، دختر، مادر، کارمند و …)، به جای آنکه یاد بگیرند که خودشان که هستند و چه می خواهند!

ریچل هالیس در خلاصه کتاب دست از عذرخواهی بردار دختر که یکی از پرفروش‌ترین آثار نیویورک تایمز است، به تمامی زنان یادآوری خواهد کرد که برای رسیدن به رویاهایشان باید تلاش کرده و افسار زندگی‌شان را در دستان خود گیرند.

مسائل بسیاری وجود دارند که باید انجام داد. چیز‌هایی که در عین دشواری، به نظر ساده می­‌رسند. اما باید دانست که برای رسیدن به اهداف هرگز نباید تسلیم شد. بدون شک هنگامی که در آغاز یک مسابقه طولانی قرار دارید، هیجان زده و مملو از احساس هستید، اینکه بخواهید به خط پایان برسید و اصلاً از مسیر خارج نشوید چالش­ برانگیز است. اما این مهم امکان پذیر است، مشروط بر اینکه به خودتان ایمان داشته باشید.

به عقیده ریچل هالیس در خلاصه کتاب دختر، دست از عذرخواهی بردار، باید هر روز به بهترین نسخه خودتان تبدیل شوید. به خودتان بیشتر گوش دهید و تمرکز بیشتری بر روی خودتان داشته باشید. بله هم اکنون وقتش رسیده است تا دست از عذرخواهی به خاطر هر آنچه که هستید، بردارید. حالا وقت آن رسیده است تا به آن چیزی تبدیل شوید که برای آن آفریده شده‌اید.

آثار بسیاری در حوزه‌ موفقیت نوشته شده اما خلاصه کتاب دختر، دست از عذرخواهی بردار با نگارشی جذاب نسخه‌ای به روز شده از آثار متفاوت در این عرصه به شمار می‌آید. ریچل در این اثر اشتباهات زندگی خود را با بیانی طنز و بدون احساس شرمساری مطرح می‌کند که این در نوع خود نقطه‌ی قوتی جالب برای این کتاب است.

در واقع ریچل در این کتاب در رابطه با یک ایده کلی سخن می‌گوید و آن ایده کلی این است که اگر کاری را به خاطر خودتان انجام دادید اما هیچ‌‌کس آن را درک نکرد، شرمنده نباشید. او معتقد است اگر شما کاری را انجام دادید که سبب شد تا احساس خوبی در درونتان شکل گیرد، این کار با ارزش است و به هیچ وجه نباید شرمنده بود.

قطعا اگر خواهان آن هستید که زندگی بهتری داشته باشید و به اهداف خود برسید این اثر می‌تواند با ارائه‌‌ای از نکات ساده و کاربردی مسیر مشخصی پیش روی شما قرار دهد اما در نهایت این خود شما هستید که باید در این مسیر قدم بردارید.

در بخشی از کتاب خلاصه کتاب دختر، دست از عذرخواهی بردار می‌خوانیم:

ریچل دوست داشت خودش را به چالش بکشد، برای کارهایی که دوست داشت نهایت تلاش را صرف می‌کرد و شجاعانه برای کارهایی که هرگز شناختی از آن‌ها نداشت وقت می‌گذاشت، زیرا به آن کارها علاقه داشت. می‌دانست که افرادی در بیرون هستند که او را قضاوت، و شاید هم تحسین کنند و باعث خوشحالی بیشترش شوند؛ اما نگاه دیگران می‌تواند باعث ناراحتی او هم بشود. به هر حال، او اهمیتی به نگاه و قضاوت دیگران نمی‌داد. او عادت داشت به جلسات ورزش فرزندانش برود و به تماشای آن‌ها بنشیند، اما حالا آن زمان را به کار کردن با رایانه اختصاص داده است. از مدرسه پسرش با او تماس گرفتند و خواستند ببینند که چرا پسر او تنها دانش‌آموز کلاس است که هنوز تمام تکالیف لازم را انجام نداده است؟

او می‌دانست که دیگران درباره نگرش مادرانه‌اش قضاوت می‌کنند، اما او همه قضاوت‌ها را نادیده می‌گرفت و ایمان داشت که فرزندانش او را درک می‌کنند.

گاهی اوقات می‌خواهید نسبت به کاری که انجام می‌دهید متعهد باشید، واقعاً به دیده شدن توسط دیگران نیاز دارید، نه نظر و قضاوت آن‌ها. پس مستقل بودن را تمرین کنید، خودتان در مورد هر چیزی تصمیم بگیرید و نیازی نیست درمورد ایده دیگران فکر کنید. گاهی اوقات واقعاً به توصیه و مشورت افراد دور و بر نیاز دارید، پس به توصیه آن‌ها گوش دهید و با قلبتان احساسش کنید، اگر نظر دیگران از نگاه‌تان درست است، پس فرصتی برایتان ایجاد شده تا کمبودهایتان را برطرف کنید، اما اگر این توصیه‌ها اساساً انتقاد از شماست، هیچ اهمیتی ندهید و با قدرت به مسیر حرکت خود ادامه دهید.

  • منبع
  • کتابراه
  • فیدیبو
  • هولوسن
  • طاقچه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید