امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279053
۹۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

زغال فعال؛ 10 مزیت شگفت انگیز زغال فعال

زغال فعال؛ 10 مزیت شگفت انگیز زغال فعال

زغال فعال چیست؟

زغال چوب فعال یا کربن فعال، سر و صدای جدید در صنعت تغذیه و آرایشی است. این یک پودر خوب و سیاه رنگ است که از پوسته نارگیل یا ذغال سنگ نارس تهیه می شود.

زغال چوب با گازهایی در دمای بالا فعال می شود، که مواد جذب شده قبلی را حذف می کند و اندازه ذرات را بیشتر کاهش می دهد. این منجر به یک محصول نهایی فوق العاده متخلخل می شود.

زغال سنگ به عنوان پادزهر برای اولین بار در سال 1811 استفاده شد و هیچ عارضه ای پس از مصرف زغال چوب مشاهده نشد.

با این حال، نباید زغال فعال را با زغالی که برای روشن کردن باربیکیو شما استفاده می شود، اشتباه بگیرید.

مزایای زغال فعال چیست؟

1. ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد

تحقیقات می گوید کربن فعال در کاهش کلسترول و سطح تری گلیسیرید خون موثر است. توانایی اتصال اسیدهای صفراوی موجود در روده و جلوگیری از جذب آن در بدن را دارد.

بدن برای تولید اسیدهای صفراوی به کلسترول نیاز دارد که به هضم و جذب چربی کمک می کند. بنابراین، کبد از کلسترول موجود در خون استفاده می کند که باعث کاهش کلسترول در گردش خون می شود.

در یک مطالعه، مصرف زغال چوب فعال به مدت 3 هفته باعث کاهش کلسترول  LDL و بهبود سطح کلسترول HDL در خون شد.

کربن فعال به اندازه کلستیرامین (دارویی که با حذف اسید صفراوی از بدن عمل می کند) در کاهش سطح کلسترول خون موثر است.

2. عملکرد کلیه را بهبود می بخشد

زغال فعال عملکرد کلیه را در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی بهبود می بخشد. این ماده به عنوان یک فیلتر کننده عمل می کند و به خلاص شدن از شر مواد زائد ناخواسته موجود در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی کمک می کند.

اوره و سایر مواد زائد به زغال چوب فعال متصل می شوند و از انتشار آنها به داخل دستگاه گوارش از خون جلوگیری می شود. این به دفع مواد زائد در مدفوع کمک می کند.

در یک مطالعه، استفاده از زغال چوب فعال به طور قابل توجهی سطح اوره خون را در بیماران مسن تر مبتلا به بیماری کلیوی مرحله نهایی که از دیالیز خودداری کردند، کاهش داد. از این رو، درمان با زغال فعال در ترکیب با رژیم غذایی کم پروتئین می تواند در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مفید باشد.

3. عامل سفید کننده دندان

زغال فعال یک عامل سفید کننده طبیعی دندان است. توانایی جذب بالای آن ممکن است یک تبادل یونی در دهان ایجاد کند، از طریق منافذ ریز آن برای اتصال و حذف عوامل لکه‌دار دندان.

زغال فعال یا کربن یکی از مواد موجود در محصولات خمیردندان است. استفاده از زغال فعال برای مسواک زدن دندان ها می تواند آلودگی ها را جذب کرده و دندان ها را تمیز کند.

با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید اثرات مثبت زغال فعال بر سلامت دندان مورد نیاز است.

4. سم درمانی اورژانسی

یک مطالعه نشان داد که زغال چوب فعال به تنهایی در درمان سم مؤثرتر از «پادزهر جهانی» است. اغلب در موارد مسمومیت به دلیل قابلیت اتصال بالای سموم استفاده می شود.

سطح فوق العاده زغال چوب فعال یا کربن اجازه اتصال داروها و سموم مختلف در مجرای گوارشی را می دهد و بنابراین جذب آنها را کاهش می دهد.

5. سندرم بوی ماهی را درمان می کند

زغال چوب فعال در بهبود کیفیت زندگی افرادی که از تری متیل آمینوریا رنج می برند، یک بیماری ژنتیکی که با بوی بدن و بوی ماهی در حال پوسیدگی به دلیل دفع بیش از حد تری متیل آمین در ترکیب ادرار، نفس و عرق مشخص می شود.

یک مطالعه نشان داد که مصرف زغال فعال باعث کاهش غلظت تری متیل امین در ادرار می شود.

سطح متخلخل ریز کربن فعال به ترکیبات بدبو متصل شده و دفع آنها را افزایش می دهد.

6. تصفیه آب

از کربن فعال در تصفیه آب برای حذف آلودگی های آب استفاده می شود. به دلیل ظرفیت جذب عالی در سیستم تصفیه آب استفاده می شود.

سطح بزرگ و تخلخل کربن فعال به تصفیه آب آشامیدنی کمک می کند. این منافذ آلاینده های آب را در طول فرآیند تصفیه آب به دام می اندازند و قفل می کنند. مزه و بوی آب آشامیدنی را بیشتر می کند و PH آب را متعادل می کند.

7. مسمومیت با الکل

یک مطالعه نشان داد که مصرف الکل با زغال فعال به کاهش سطح الکل خون کمک می کند. از این رو می توان از آن برای درمان خماری استفاده کرد.

با این حال، اثر کاهش الکل زغال چوب فعال در حیوانات مشاهده شد و اثر آن در انسان شایسته ارزیابی است.

8. نفخ و گاز را کاهش می دهد

زغال فعال در کاهش نفخ و نفخ و گرفتگی های شکمی مرتبط با آن موثر است. تولید گاز در روده بزرگ را کاهش می دهد و سطح هیدروژن تنفسی را بیشتر کاهش می دهد.

یک مطالعه مشاهده کرد که مصرف زغال فعال پس از مصرف یک وعده غذایی تولید کننده گاز باعث کاهش تعداد وقایع گاز گرفتگی و سطوح هیدروژن تنفسی می شود.

9. درمان بیش از حد دارو

زغال فعال خوراکی در درمان مصرف بیش از حد دارو مفید است و در مقایسه با سایر روش های ضدعفونی دستگاه گوارش، مصرف آن ساده و بی خطر است.

زغال فعال زمانی که بلافاصله پس از مصرف دارو تجویز شود، جذب دارو را کاهش می دهد.

به داروها متصل می شود و باعث دفع آنها از طریق ادرار می شود.

10. روشن کننده پوست

زغال فعال به محصولات مختلف مراقبت از پوست اضافه می شود. به عنوان یک پاک کننده عمل می کند و چربی اضافی و سلول های مرده پوست را از روی پوست شما پاک می کند.

همچنین با از بین بردن باکتری های موجود بر روی پوست به روشن شدن پوست کمک می کند و منافذ پوست را تمیز می کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید