امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278300
۱۳۵۷
۳
۰
نسخه چاپی

زندگینامه مانی مشعوف | مانی مشعوف، میلیادر ایرانی و موسس برند BEBE

مانی مشعوف، یک تاجر آمریکایی-ایرانی است. او فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی، از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو در سال ۱۹۶۶ میلادی است.

مانی مشعوف

مانی مشعوف

مانی مشعوف، بیش از چهار دهه از عمر خود را برای توسعه کارآفرینی در عرصه خرده فروشی پوشاک و لوازم آرایشی و تزیینی بانوان در آمریکای شمالی صرف نموده و در حال حاظر، در فهرست ۱۰ ایرانی میلیاردر مقیم خارج از کشور می باشد. کسب و کار مشعوف، امروزه بستری برای برند سازی و خلق ایده‌ های نوآورانه بزرگان صنعت فشن را فراهم کرده تا بتوانند ایده‌ ها و محصولات خودشان را مانند کیم کارداشیان و خواهرش، از طریق فرصت آفرینی آقای مشعوف، تجاری سازی و معرفی کنند.

مانی مشعوف یکی از کارآفرینان و فعالان کسب و کار ایرانی است که در سال ۱۹۳۸ میلادی در تهران متولد شد و در زمان نوجوانی به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد و در شهر واشنگتن دی سی اقامت کرد. او در دانشگاه های آمریکا مشغول به تحصیل شد که یکی از رشته هایی که او در آن به تحصیل پرداخت، علوم سیاسی دانشگاه ایالتی سانفراسیسکو بود. او پس از دانش اموختگی از این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ میلادی، به دنبال رشته ها و حوزه های کاری ماورای علوم سیاسی و عالم روابط دیپلماتیک بود تا آنجا که به دنیای مد و لباس و فشن دهه هفتاد قرن بیستم میلادی آمریکا علاقمند شد.

او برند BEBE را ثبت کرد و وارد خط تولید محصولات لوکس در زمینه پوشاک بانوان و لوازم تزیینی شد به گونه ای که بیش از ۳۰۰ فروشگاه این برند در ایالات متحده مشغول به کار بوده و هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش این برند لوکس ایرانیان در آمریکا فعالیت می کنند. او با آنکه در عنفوان جوانی به آمریکا آمد و از هر گونه مهارت فنی، بی بهره بود و سطح زبان انگلیسی ضعیفی داشت، اما با تلاش و کوشش همه جانبه و خستگی ناپذیر، توانست راه های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کرده و در کشور مد و لباس و برند، صاحب نامی شناخته شده و با پرستیژ به نام به به شود.

نامی که امروزه می توان آن را نمادی از عزم یک جوان خود ساخته و کارآفرین مهاجر ایرانی در ایالات متحده دانست و طوفانی از اعتبار و ارزش آفرینی تجاری را برای آقای مشعوف و کسب و کارش به ارمغان آورده و همچون دیگر فعالان اشتغال زایی ایران در آمریکای شمالی و قاره سبز، افتخاری برای ایرانیان مقیم خارج از کشور به شمار می آید.

مانی مشعوف اکنون در فهرست میلیاردهای آمریکا قرار دارد و بخش قابل ملاحظه ای از ثروت خود را که از راه کسب و کار لاکچری و تولید محصولات پوشاک لوکس بانوان بدست آورده، برای توسعه فعالیت های نیکوکاری در کشورهای مختلف جهان صرف کرده است و به همین خاطر، یک شخصیت انسان دوست بین المللی در آمریکا به شمار می رود.

به واسطه کمک های نیکوکاری ایشان در چند دهه اخیر، توسط بنیاد یک آرزو  لس آنجلس بزرگ (MAKE-a-WiSH FOUNDATION OF GREATER LOS ANGELES، جایزه WISH GARTNER را کسب کرد. به واسطه فعالیت های نیکوکاری و ارزشمند آقای مشعوف در این کشور، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و دانشگاه ایالتی سانفراسیسکو ایالات متحده آمریکا، درجه دکترا افتخاری HUMANE LETTERS را به ایشان اعطا کرد.

مانی مشعوف تا پیش از افتتاح نخستین بوتیک خود تحت برند BEBE در آمریکا، استیک فروشی کوچکی در این کشور داشت و با آن امرار معاش می کرد. اما علاقه به مد در پایتخت مد آمریکای شمالی سبب شد تا مانی وارد عرصه هیجان انگیز فشن شده و هم چون رالف لارن که کار خود را با یک بوتیک کوچک آغاز کرده بود، با تاسیس اولین بوتیک خود در سال ۱۹۷۶ میلادی، رسما وارد عرصه فشن شد.

اولین فروشگاه آقای مشعوف در شهر سن فرانسیسکو آمریکا تاسیس شد. جایی که در قرن بیست و یکم، از آن به عنوان یکی از پایتخت های مدرن استارت آپ  (START-UP) جهان یاد می کنند که یکی از محصولاتش، سایت معروف رزرواسیون خانه های مسکونی است.

مانی مشعوف

رازهای کسب و کار مانی مشعوف

مانی معشوف که هم در عرصه دیپلماسی و هم غذا و هم صنعت غذا مدتی در آمریکا تحصیل و کار کرده بود، به این نتیجه رسید که برای موفقیت تجاری، نیاز به ایده های خلاقی دارد. به همین خاطر، تصمیم گرفت تا کسب و کار خود در عرصه مد را از روز نخستی که بوتیک را راه اندازی کرد، با طعم لذیذ و جذاب خلاقیت همراه کند.

در دهه هفتاد قرن بیستم میلادی، سبک مد و لباس و تولید پوشاک در آن دوران، بیش تر بر اساس سایز انجام می گرفت و به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی می شود.

مانی به این نتیجه رسید که این رویه را تغییر دهد و دست به یک نوآوری ارزشمند زد. تعالی به سمت نوآوری و مدیریت خلاقیت و الگوسازی برای مخاطبان، یکی از رازهای موفقیت کسب و کار آقای مشعوف است. او با فهم اینکه سیستم سایز بندی لباس ها در دسته های خاص و محدودی قرار می گیرد، تلاش کرد این رویه را تغیر دهد. تعریف سایزهای جدید و پاسخ دادن به نیازهای مشتریان در طیقات مختلف اجتماعی و در سایز های گوناگون، هدفی بود که این برند از روز اول به دنبال پیاده سازی این ایده بود و تا کنون نیز که بیش از ۴۰ سال از آن روزهای سخت اما طلایی و خاطره انگیز می گذرد، در رفتار سازمانی برند BEBE مشاهده می شود.

در واقع انقلاب مانی مشعوف در خط تولید برند محبوبش، پاسخ به نیازهای گروه های سنی بود که در میان سایز کوچک تا متوسط و متوسط تا بزرگ جای می گرفتند. همراهی با درخواست های این طیف از مشتریان آن هم در زمانی که صنعت مد و لباس به همت رشد فناوری و گسترش تبلیغات، روند رو به رشدی را در پیش گرفته بود، کاری سخت بود که همت عالی یک کارآفرین خود ساخته، توانست اقدامی پس ژرف و شگرف را در دستور کار قرار دهد.

مانی مشعوف که در ابتدا هم نقش مدیر و هم طراحی ارشد را بازی می کرد، توانست طیف گسترده ای از اکسسوری ها و هم چنین پوشاک مورد نیاز بانوان به خصوص بانوان جوان آمریکایی در شهرهای بزرگ را تامین کرده و با ورود به عرصه تولید محصولات ورزشی، برندهایی چون: THE BEBE, BEBE, BEBE SPORT را ثبت و از آن ها برای نامگذاری محصولات استفاده کند. صدها فروشگاه BEBE هم اینک در سراسر آمریکا مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد، بیش از شصت مورد تحت نام برند BEBE SPORT فعالیت دارد. اکسسوری های بی بی که تحت نام: BEBE ACCESSORIES فعالیت دارد، از جمله برندهای زیورآلات امپراطوری آقای مشعوف در حوزه مد نیم قرن اخیز ایالات متحده آمریکا به شمار می رود.

فلسفه برند BEBE

شاید برای شما به عنوان یک خواننده فارسی زبان این سوال پیش آمده باشد که معنی برند BEBE چیست و آیا این اسم، برداشتی از نگاه آقای مشعوف به عنوان یک کارآفرین و تاجر ایرانی در آمریکا است یا ایشان در نام گذاری، از مخففی فارسی یا انگلیسی استفاده کرده است. در واقع این اسم، هیچ معنی در فارسی ندارد و مخفف کلمه ای فارسی نیز نیست. ارتباطی هم به کلمه به به یا کلمه بی بی در فارسی ندارد! این برند، اشاره به بحثی فلسفی دارد که شکسپیر در نمایشنامه هملت به آن اشاره دارد: TO BE OR NOT TO BE. در واقع BEBE را می  توان برداشتی فلسفی از این جمله معروف دانست.

فلسفه مانی مشعوف در کسب و کارش، تلاش برای اعتلا و متعالی شدن است. هزینه کردن در فعالیت های سخاوتمندانه و نیکوکاری و آکادمیک. او به مدت ۱۱ سال در هیات عالی کالج کسب و کار در دانشگاه های آمریکا مشغول به فعالیت بوده و کمک های زیادی برای توسعه علم و فعالیت های پژوهشی مختلف در کالج های این کشور کرده است.

مانی مشعوف در مصاحبه های خود، همواره به توسعه و ارتقا کیفیت آموزش کودکان توجه نشان داده است و میلیون ها دلار آمریکا برای توسعه آموزش این نسل هزینه کرده و به همین خاطر، دانشگاه ایالتی سن فرانسیسکو، هیچ گاه کمک های سخاوتمندانه این مرد بزرگ کارآفرینی ایرانی مهاجر این کشور را فراموش نمی کند که در یک فقره، ۱۰ میلیون دلار بود.

همکاری کارداشیان ها با مانی مشعوف

خانواده کارداشیان، با آقای مانی مشعوف همکاری خوبی را در توسعه کسب و کار ایشان با تولید زیورآلات مخصوص از سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز نموده است و به همین خاطر، کارداشیان ها را باید سفیران تبلیغاتی آقای مشعوف و فروشگاه‌ هایش بدانیم.

مانی مشعوف اخیراً اعلام کرده بود که قصد دارد تا ۵۹ % سهام خود را در این فروشگاه های زنجیره ای واگذار کند. به هر حال، همانند مایکروسافت که با بیل گیتس شناخته میشود، بی بی استور بدون مشعوف، شناخته شده نیست. مسیری که مانی مشعوف رفته هست، شباهات زیادی به مسیر بیژن پاکزاد، طراح مد فقید ایرانی مقیم آمریکا دارد.

بررسی موفقیت مانی مشعوف در آمریکا، محفل بزرگان برندهای معروف پوشاک و زیورآلات جهان، در این گفتار نمی گنجد. اما آن چه مسلم است، استراتژی‌ های کسب و کار خلاقانه و موفق آقای مشعوف در توسعه فروشگاه های خود به بیش از ۳۰۰ شعبه در سراسر آمریکاست. الگوهای کسب و کار موفق و اثربخش آقای مشعوف، توانسته است نه تنها بستر کارآفرینی خلاق را فراهم کند و ۱۰ها هزار نفر را در این کشور مشغول کند، بلکه در برابر برندها و فروشگاه‌ های غولی چون وال مارت و میسیز آمریکا، یک برند و فروشگاه معتبر را ارائه کند. آن هم با فکر ایرانی و تلاش خستگی ناپذیری که سبب شد تا وی را در فهرست میلیاردرهای جهان قرار دهد. همان روشی که بیژن پاکزاد، تا همین اواخر دنبال کرد و سبب شد تا نام ایرانیان در قاره آمریکا، هم چنان به عنوان ملیتی مهاجر موفق، خلاق و تاریخ ساز شهره و فعال باشد.

مانی مشعوف

نکاتی مهم در مورد مانی مشعوف

• مانی مشعوف زمانی آغاز به کار کرد که فضای مجازی در دسترس نبود. اعتقاد به صداقت و مشتری مداری در کسب و کار سنتی از رازهای موفقیت و حضور فعالانه او در دنیای پر رقابت مد آمریکا در ۴۰ سال اخیر است.

• مانی مشعوف تلاش بسیاری کرد تا طرح های خلاقانه و نقش های نوآورانه را در مد و لباس بانوان آمریکای شمالی خلق کند و در این زمینه موفق عمل کرد. تداوم موفقیت و تلاش برای تعالی در حوزه مدیریت مد و لباس بانوان سبب شده تا یکی از آیکون های لباس لاکچری بانوان در سالهای اخیر باشد.

• استفاده از محصولاتی با کیفیت بالا اما خوش طرح و نقش و ارزان، یکی از مختصات مهم در اکو سیستم بیزینس مانی مشعوف است که الگوی خوبی برای فعالان کسب و کار ایرانی در حوزه تولید مد و لباس به شمار می رود.

• کوشش فراوان و تلاش مجدانه برای رسیدن به آرزوها و علایق خود، موضوعی است که در روند موفقیت های این فعال کسب و کار فشن ایرانی مقیم ایالات متحده آمریکا میتوان شاهد بود که برای کارآفرینان خود ساخته ایرانی، الگوی مهمی به شمار می رود.

• مشتری مداری و ارتباط گسترده با مشتریان و دریافت نظرات آنها برای بهبود خدمات و خط تولید، از جمله موضوعاتی است که در رفتار سازمانی یادگیرنده (LEARNING ORGANIZATION) برند مانی مشعوف کاملا مشاهده می شود. مقوله ای مهم در مدیری ارتباط با مشتری (CRM).

• اطلاع رسانی اینترنتی یکی از قابلیت های مهم در توسعه کسب و کار و بازاریابی این برند به شمار می رود که هم در سایت و هم در اپ و هم تولید محتوای دیجیتالی در قالب وبلاگ میتوان رگه هایی از فکر و برنامه ریزی را در آن مشاهده کرد.

  • منبع
  • لوکس تهران
  • پرورش افکار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید