امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278785
۱۲۱۳
۱
۱
نسخه چاپی

آیا می دانید سردردهای بستنی چیست و چرا ایجاد می شود؟

آیا می دانید سردردهای بستنی چیست و چرا ایجاد می شود؟

سردردهای بستنی سردردهای مختصری هستند که ممکن است هنگام خوردن، نوشیدن یا استنشاق چیزی سرد ایجاد شوند. گاز گرفتن یک بستنی یک محرک رایج است، اما خوردن یا نوشیدن سایر اقلام یخ زده می تواند همان اثر انجماد مغزی را داشته باشد.

این سردردها که رسماً به عنوان سردردهای محرک سرد شناخته می شوند، می توانند زمانی رخ دهند که ناگهان سر محافظت نشده خود را در معرض دمای سرد قرار دهید، مانند شیرجه زدن در آب سرد.

خبر خوب: بیشتر سردردهای بستنی به همان سرعتی که ایجاد می شوند از بین می روند. از آنجایی که سردرد بستنی به سرعت برطرف می شود، نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

علائم سردردهای بستنی

علائم سردرد بستنی عبارتند از:

  • درد شدید و کوبنده در پیشانی
  • دردی که حدود 20 تا 60 ثانیه پس از شروع به اوج خود می رسد و تقریباً در همان زمان از بین می رود.
  • دردی که به ندرت بیش از پنج دقیقه طول می کشد

علل سردرد بستنی

سردرد بستنی یا به دلیل قرار دادن سر در معرض سرمای شدید و ناگهانی یا حرکت چیزی سرد در بالای سقف دهان و پشت گلو ایجاد می شود، مانند زمانی که به سرعت بستنی می خورید یا نوشیدنی سرد می نوشید. دانشمندان در مورد مکانیسم دقیق ایجاد این درد مطمئن نیستند.

یک نظریه این است که سرما به طور موقت جریان خون را در سیستم عصبی شما تغییر می دهد و باعث سردرد مختصری می شود. رگ‌های خونی منقبض می‌شوند تا از دست دادن گرمای بدن جلوگیری کنند و سپس دوباره شل می‌شوند تا جریان خون بالا برود و در نتیجه درد شدیدی ایجاد می‌شود که پس از تطبیق بدن با تغییر دما برطرف می‌شود.

عوامل خطر سردرد بستنی

سردرد بستنی می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. اما اگر مستعد ابتلا به میگرن هستید، ممکن است بیشتر مستعد سردردهای بستنی باشید یا سردردهای بستنی شدیدتری داشته باشید.

جلوگیری از سردردهای بستنی

بهترین راه برای جلوگیری از سردرد بستنی، پرهیز از خوردن غذاها یا نوشیدنی های سرد یا قرار گرفتن در معرض سرما است که باعث سردرد می شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید