امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285145
۵۹۹
۱
۰
نسخه چاپی

سرطان واژن و علائم و راه های درمان آن

سرطان واژن از سرطان‌های زنان است که تقریبا نادر است. این سرطان معمولا از متاستاز سایر سرطان‌ها ایجاد می‌شود. با مراقبت‌های روتین زنان می‌توانید آن را به موقع تشخیص دهید. برای درمان سرطان واژن به دکتر زنان مراجعه کنید.

سرطان واژن و علائم و راه های درمان آن

یکی از بیماری‌های زنان که چندان شایع نیست و کمتر کسی را می‌بینید که به آن دچار شود، سرطان واژن است. سرطان واژن معمولا علامت خاصی ندارد و به همین دلیل تا جایی که می‌تواند پیشرفت می‌کند.

برای اطمینان از سلامتی، غربالگری‌های زنانه را سر وقتشان انجام دهید. برای مدیریت بهتر این بیماری، باید آن را به موقع تشخیص دهید که نیازمند اقدامات خاص است. اگر می‌خواهید که این بیماری، علائم و درمان‌های آن را به خوبی بشناسید، با ما همراه باشید.

در صورتی‌که می‌خواهید سرطان واژن را در خود تشخیص دهید، باید تحت نظر دکتر زنان قرار بگیرید. اگر بیماری در خانم‌‌ها تشخیص داده‌ شود، برای درمان آن دکتر زنان و در مواقعی دکتر انکولوژی اقدامات درمانی لازم را انجام می‌دهند.

سرطان واژن چیست؟

واژن کانالی است که دستگاه تناسلی خارجی را به رحم متصل می‌کند. این کانال دارای لایه‌های مختلف سلولی است. ممکن است کانال واژن دچار بیماری‌های مختلفی شود.

قطعا می‌دانید که سرطان واژن در دسته سرطان زنان قرار می‌گیرد و مردان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند. سرطان واژن یکی از بیماری‌های نادر است و زمانی‌که فرد به آن مبتلا می‌شود، معمولا علائم آن را احساس نمی‌کند. این سرطان زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های لایه‌های داخلی واژن شروع به رشد و تکثیر سرطانی کنند و بدن نمی‌تواند آنها را مهار کند. حتما می‌دانید که سرطان به معنی رشد بدخیم سلول‌ها است. هنوز علت ایجاد سرطان‌ها مشخص نیست، اما ممکن است که در افراد ایجاد شود.

سرطان واژن بیشتر در سلول‌های سطحی کف واژن که عضوی از دستگاه تناسلی خارجی زنان است، ایجاد می‌شود. از طرفی ایجاد سرطان اولیه در واژن معمولا نادر است و بیشتر سرطان‌هایی که در واژن ایجاد می‌شوند، از جای دیگری می‌آیند. از مهم‌ترین مواردی که در سلامت شما نسبت به این بیماری موثر است، می‌توان به تشخیص به موقع اشاره کرد.

علائم سرطان واژن کدامند؟

حتما این سوال ذهن شما را درگیر کرده‌ که سرطان واژن چه علائمی دارد. اگر می‌خواهید بدانید که علائم سرطان واژن چیست، به این بخش توجه کنید. سرطان واژن معمولا علائمی ایجاد نمی‌کند و بدون علامت پیشرفت می‌کند. به همین دلیل است که غربالگری‌های زنان اهمیت زیادی دارد و باید بررسی‌های لازم برای آنها انجام شود. در بیشتر موارد زمانی‌که دکتر زنان شما را معاینه می‌کند و تست پاپ اسمیر انجام می‌دهد، متوجه علائم سرطان واژن در شما می‌گردد. علایم سرطان واژن شامل موارد زیر هستند:

  • سرطان واژن علائم مختلفی دارد که یکی از آنها لکه بینی و خونریزی از واژن بعد از نزدیکی است.
  • علائم سرطان واژن و رحم می‌تواند کمی شبیه و شامل خونریزی‌های بعد از یائسگی باشد.
  • ترشح از واژن یکی دیگر از علائمی است که می‌‌توانید در سرطان واژن تجربه کنید.
  • درد حین نزدیکی از دیگر مواردی است که ممکن است آنها را تجربه کنید.
  • احساس وجود توده درون واژن
  • ادرار کردن دردناک
  • یبوست
  • احساس دفع مدفوع داشتن حتی زمانی که روده‌ها خالی هستند.
  • درد لگنی

با وجود اینکه ۸ از ۱۰ نفری که سرطان واژن دارند، این علائم را تجربه می‌کنند. داشتن این علائم به معنی سرطان واژن نیست. معمولا این علائم می‌توانند نشان‌دهنده‌ موارد و مشکلات خوش‌خیم هم باشند.

علائم اولیه سرطان واژن چیست؟

اکنون می‌دانید که نشانه های سرطان واژن چیست. اما نشانه‌های اولیه آن را باید بشناسید تا به موقع برای درمان اقدام کنید. علائم ظاهری سرطان واژن معمولا در مراحل بالاتر آن بروز می‌کنند. آیا می‌دانید جوش سرطانی واژن چیست؟ آیا این جوش از علائم اولیه‌ سرطان واژن است؟

علائم اولیه سرطان واژن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لکه‌بینی
  • پاپ اسمیر مختل
  • معاینه فیزیکی مختل

علت سرطان واژن چیست؟

علت سرطان واژن هنوز مشخص نیست. در واقع علت هیچ سرطانی به‌طور دقیق مشخص نیست، زیرا با تغییر در سلول‌های شما و ماده‌ ژنتیک ایجاد می‌شود. کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، سلول‌های تغییر یافته دارند. اما اینکه چرا این سلول‌ها تغییر می‌کند، بستگی به عواملی مانند عوامل ژنتیکی و سایر عوامل خطر دارد. در ادامه به این موارد اشاره کرده‌ایم.

علائم خطر ابتلا به سرطان واژن چیست؟

برخی از مواردی که می‌تواند در ابتلا به سرطان واژن موثر باشد، شامل موارد زیر هستند:

  • سن بالای ۶۰ سال: هر چقدر سن شما بالاتر برود، بیشتر احتمال دارد به این بیماری مبتلا شوید.
  • زگیل تناسلی: اگر به بیماری زگیل تناسلی مبتلا شده‌ باشید، احتمال اینکه سرطان واژن بگیرید، بیشتر می‌شود.
  • سرطان دهانه رحم: کسانی که به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند، یا دیسپلازی دهانه رحم در آنها ایجاد می‌شود، بیشتر احتمال دارد که به بیماری سرطان واژن مبتلا شوند.
  • کسانی که در معرض استروژن صناعی قرار دارند: معمولا افرادی که تحت درمان و را در معرض استروژن صناعی قرار می‌گیرند، احتمال اینکه به سرطان واژن مبتلا شوند، بیشتر از دیگران است.
  • افرادی که سرطان فرج داشته‌اند.

سرطان واژن و علائم و راه های درمان آن

تشخیص سرطان واژن چگونه انجام می شود؟

معمولا زمانی‌که علائم را مشاهده چ و به دکتر زنان مراجعه می‌کنید، تست‌ها و آزمایش‌های مختلفی در شما بررسی می‌شوند. اما اگر برای چکاپ‌های متعدد به دکتر زنان مراجعه کرده‌ باشید، می‌توانید این سرطان را در زمان خوبی تشخیص دهید. اما تشخیص این بیماری از روش‌های زیر انجام می‌شود:

۱. معاینه لگنی

معمولا با معاینه فیزیکی می‌توان متوجه تغییرات غیرعادی در بدن شد. همچنین با استفاده از اسپکولوم می‌توان تغییرات داخل واژن را بررسی کرد. برجستگی واژن در این معاینه مشخص می‌شوند و هر مورد غیرطبیعی تشخیص داده‌ می‌شود.

۲. پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر تغییرات سلولی در واژن و دهانه‌ رحم را بررسی می‌کند و اگر این سلول‌ها سرطانی شده‌ باشند می‌توان این را در تست دریافت کرد.

۳. کولپوسکوپی

از دیگر تست‌ها و نمونه‌هایی که می‌توان برای بررسی سرطان واژن انجام داد، کولپوسکوپی است. سلول‌های غیرعادی در دهانه‌ رحم و واژن را می‌توان متوجه شد.

۴. بیوپسی

معمولا بیوپسی همراه با کولپوسکوپی گرفته می‌شود و می‌توان از طریق آن بافت‌های مشکوک به سرطان را برداشت و بررسی کرد.

۵. مطالعات تصویربرداری

برای بررسی مرحله‌ سرطان می‌توان از تصویربرداری‌های زیر کمک گرفت:

  • سی تی اسکن
  • MRI
  • PET
  • سیتوسکوپی: برای بررسی متاستاز سرطان به مثانه
  • پروتوسکوپی: این بررسی نشان می‌دهد که سرطان به روده‌ کوچک و روده‌ بزرگ متاستاز داده‌ است.

درمان سرطان واژن چیست؟

و اما مهم‌ترین بخش این مطلب: آیا سرطان واژن درمان دارد؟ سرطان واژن و درمان آن از مهم‌ترین مواردی هستند که برای بیماران ارزش دارند. درمان سرطان واژن بستگی به شدت آن، نوع سرطان و مرحله‌ پیشرفت دارد. همچنین اینکه بعد از درمان بخواهید فرزند داشته‌ باشید و باردار شوید هم در روند درمان موثر است. برای درمان این سرطان روش‌های زیر انجام می‌شود:

۱. جراحی سرطان واژن

جراحی واژن شامل موارد زیر است:

  • برداشت تومور: در این روش تنها تومور و بافت‌هایی که احتمال دارد به سرطان آلوده شده‌ باشند، برداشته می‌شود.
  • واژینکتومی: برای استفاده از این روش، نیاز داریم که ببینیم تومور تا کجا پیش رفته‌ است. ممکن است تمامی واژن با غدد لنفاوی یا رحم و لوله‌ها هم برداشته‌ شوند.
  • خالی کردن حفره‌ لگنی: در این روش اگر سرطان واژن به بخش‌های مختلف متاستاز داده‌ باشد، باید تمامی ارگان‌هایی که آلوده شده‌اند، برداشته‌ شوند. این اعضا می‌توانند شامل روده‌ها، مثانه و تخمدان‌ها و سایر ارگان‌ها باشند.

۲. شیمی درمانی و پرتودرمانی

این دو مورد می‌توانند همراه با جراحی یا بدون آن انجام گردند. در این دو روش رشد سلول‌های سرطانی متوقف می‌شود. بنابراین سرطان پیشرفتی نمی‌کند. در بیشتر موارد این سرطان به رادیوتراپی و شیمی درمانی جواب می‌دهد.

انواع سرطان واژن کدام است؟

سرطان واژن انواع مختلفی دارد و نام‌های آن بر اساس انواع سلول‌هایی که در واژن قرار دارند، قرار داده‌ شده‌ است. در ادامه به معرفی انواع سرطان واژن می‌پردازیم:

  • کارسینوم سلول‌های سنگفرشی واژن: ۹۰٪ انواع سرطان‌های واژن از سرطان سلول‌های سنگفرشی تشکیل شده است. این سلول‌ها کف واژن را می‌پوشاند.
  • آدنوکارسینوما: معمولا در افرادی که بالای ۵۰ سال دارند، این سرطان بیشتر دیده‌ می‌شود. سرطان آدنوکارسینوما در سلول‌های غده‌ای واژن به وجود می‌آیند.
  • ملانوما: این سرطان در سلول‌هایی از واژن رخ می‌دهد که به واژن رنگ می‌دهند.
  • سارکوما: سرطان سارکوما در سلول‌های بافت پیوندی واژن ایجاد می‌شوند. این سلول‌ها در بافت همبند قرار دارند.

عوارض بیماری سرطان واژن چیست؟

از عوارض جدی این بیماری می‌تواند متاستاز باشد. از آنجایی‌که سرطان واژن بلافاصله تشخیص داده‌ نمی‌شود، معمولا به بخش‌های دیگر و اعضای دیگری که در لگن وجود دارند، متاستاز می‌دهد.

سرطان واژن کشنده است؟

اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده‌ شود، معمولا ۶۶٪ بیماران تا ۵ سال بعد زنده می‌مانند. اما اگر تشخیص آن به موقع نباشد که در بیشتر موارد همین‌طور است، ۴۹٪ افراد تا ۵ سال بعد از شروع درمان زنده می‌مانند.

آیا می توان از سرطان واژن پیشگیری کرد؟

راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید احتمال ابتلا به سرطان واژن را تا حد امکان کاهش دهید. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • به‌طور منظم معاینه شوید و پاپ اسمیر انجام دهید: برای این منظور لازم است طبق نظم به دکتر زنان مراجعه کنید تا اگر مشکلی وجود دارد در مراحل ابتدایی تشخیص داده‌شود.
  • واکسن HPV بزنید: کسانی که به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان واژن دارند.
  • سیگار نکشید: سیگار احتمال ابتلا به سرطان‌ها را زیاد می‌کند، زیرا احتمال جهش‌های ژنتیکی را افزایش می‌دهد.
  • منبع
  • دکتر تو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید