امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274937
۳۶۴۲
۳
۰
نسخه چاپی

سرقت دوچرخه | موارد پیشگیری از سرقت دوچرخه | دوچرخه را در چه مکان هایی پارک نکنیم؟ | جلوگیری از سرقت دوچرخه از پارکینگ

سرقت دوچرخه به‌ مراتب از بقیه وسایل نقلیه راحت‌تر است چرا که به‌جز یک قفل ساده هیچ حفاظ دیگری ندارد و در صورتی که فرد سارق بتواند قفل را باز یا تخریب کند به‌ سادگی دوچرخه را به سرقت می‌برد

سرقت دوچرخه | موارد پیشگیری از سرقت دوچرخه | دوچرخه را در چه مکان هایی پارک نکنیم؟ | جلوگیری از سرقت دوچرخه از پارکینگ

سرقت دوچرخه به‌ مراتب از بقیه وسایل نقلیه راحت‌تر است چرا که به‌ جز یک قفل ساده هیچ حفاظ دیگری ندارد و در صورتی که فرد سارق بتواند قفل را باز یا تخریب کند به‌ سادگی دوچرخه را به سرقت می‌ برد.

موارد پیشگیری از سرقت دوچرخه

با استفاده از موارد زیر می‌توانید از سرقت دوچرخه خود جلوگیری کنید و یا پس از سرقت امید بیشتری به یافتن آن داشته باشید:

- یک عکس از دوچرخه و یک عکس از شماره بدنه دوچرخه خود تهیه کنید اگر دوچرخه دزدیده شد می‌توانید به عنوان یک سند در زمان پیدا شدن ارائه دهید.

- در زمان خرید دوچرخه دسته دوم لازم است هوشیار باشید از فروشنده درخواست سند دوچرخه را کنید. اگر سند موجود نبود یک کپی کارت ملی از فروشنده دریافت کنید و در زیر آن توضیحات مثل مدل، رنگ و سریال دوچرخه و زمان خرید را درج کنید به همراه امضاء.

- محل قفل دوچرخه را به دقت انتخاب کنید، توازن حفاظت با دید آن مهم است.

- هیچ وقت دوچرخه خود را در مکانی‌هایی که رفت و آمد کم است فقل و رها نکنید.

- دوچرخه خود را در مکانی که در دید شما از داخل آن هستید قفل کنید در صورت امکان نداشتن اگر نگهبان و یا مغازه داری در آن محل بود به آن سفاش کنید که دوچرخه برای شما است که اگر کسی دیگر برای باز کردن قفل مبادرت کردن از آن جلوگیری کند.

- در شهر‌های بزرگ بیشتر مکان‌ها داری دوربین مدار بسته هستند سعی کنید که دوچرخه خود را در دید دوربین‌ها قفل کنید.

- در مکان‌های که امکان سرقت در آن زیاد است دوچرخه را به هیچ وجه حتی با قفل کردن زمان زیادی ترک نکنید.

- از لحاظ تاریخی، مراکز شهری (حتی در محله‌های خوب) دارای بالاترین میزان سرقت دوچرخه هستند.

- بعد از قفل کردن صحیح دوچرخه باید قمقمه، چراغ جلو و عقب، تلمبه اگر روی بدنه نصب هست، زین در صورتی نیاز و لوازم جانبی دوچرخه را باز کرده و با خود ببرید.

سرقت دوچرخه | موارد پیشگیری از سرقت دوچرخه | دوچرخه را در چه مکان هایی پارک نکنیم؟ | جلوگیری از سرقت دوچرخه از پارکینگ

قفل و زنجیر، قدیمی ترین راه پیشگیری از سرقت دوچرخه

همه ما حداقل یک بار تجربه گم کردن ابزار و وسایل مهم خود را داریم. این اتفاق باعث می شود از آن به بعد همیشه دغدغه از دست دادن آن‌ها را داشته باشیم. در سالهای قبل بهترین راه حل برای پیشگیری از سرقت دوچرخه، استفاده از زنجیر و یک قفل کتابی بود. با مرور زمان سارقین حرفه ایی تر از قبل شدند و با وجود ابزارهای مختلف، بریدن قفل یا زنجیر دیگر به سختی گذشته نیست. همچنین  با گذشت زمان شاهد نسل های جدیدی از دزدگیر ها  هستیم. با خرید ردیاب ارزان تا ابد از بابت امنیت دوچرخه خود خیالتان راحت باشد.

قفل کردن دوچرخه و چرخ دوچرخه به یک شی غیر متحرک

- برای حداکثر امنیت، کابل قفل و یا زنجیره شما باید به اندازه کافی بلند باشد که بتوانید هر دوچرخه و بدنه را به میله یا درختی قفل کنید. اگر شما فقط یک چرخ خود را قفل کنید دزد می‌تواند به راحتی با باز کردن آن چرخ بقیه دوچرخه را با خود ببرد. برعکس، اگر شما فقط تنه را قفل کرده باشید، چرخ‌های گران قیمت شما در خطر دزدیده شدن هستند پس شما باید توسط یک قفل یا کابل بلند یا دو قفل هم چرخ‌ها هم بدنه را قفل کنید

- با استفاده از دو نوع فقل، دزد برای باز کردن دو نوع مختلف از ابزارها را نیاز دارد که این کار را برای آن سخت می‌کند و شاید از دزدیدن چرخ شما پشیمان شود.

- در زمانی که قفل شما کوتاه یا فقط یک فقل به همراه دارید باید چرخ جلو را باز کرده و در کنار چرخ عقب گذاشته و فقل را از میان هر دو چرخ رد کرده و با بدنه به محل مورد نظر قفل کنید.

- در حالت ایده آل دوچرخه را به یک میله بلند و یا یک درخت قوی قفل کنید اگر شما مجبور به استفاده از وسایل دیگری برای قفل دوچرخه شدید، مطمئن شوید که به اندازه کافی بلند و سنگین باشد. همچنین هیچ محدودیتی در مقابل قفل

- دوچرخه به آن وسایل وجود نداشته باشد در زمان قفل کردن دوچرخه توجه کنید که درب، پله، پیاده رو، محل عبور نابیناها و معلول و غیره را مسدود نمی کنید.

- در مورد پیشگیری، ریز تراشه‌های وجود دارند که می‌توان در بدنه دوچرخه جاسازی کرد که بعد از دزدیده شدن دوچرخه، آن را ردیابی کنید این ریز تراشه‌ها بسیار گران قیمت هست.

جلوگیری از سرقت دوچرخه وقتی قفل به همراه ندارید

درصورتی که نمی‌توانید دوچرخه را همراه خود ببرید و مجبور به ترک آن هستید:

- زنجیر دوچرخه را قبل از پارک کردن به بزرگترین طبق جلو انتقال بدهید و بعد در حالت سکون توسط دسته دنده آن را به حالت کوچکترین طبق بگذارید. این کار باعث می‌شود وقتی دزد دوچرخه بخواهد رکاب بزند زنجیر درست در روی دنده‌های طبق جا نخورد و زنجیر گیر کند که باعث استرس در دزد می‌شود. همچنین برای رفع این مورد زمانی را باید صرف کند.

- اگر دوچرخه شما از نوع سیستم ترمز V ( ترمز‌های لقمه ای) است می‌توانید با خلاص کردن ترمز‌ها که کاری ساده است یک شوک بزرگ به کسی که دوچرخه شما رو دزدیده وارد کنید، وقتی دزد سوار بر دوچرخه شده و در حال فرار است زمانی متوجه این مساله می‌شود که ترمز ندارد که خیلی دیر است.

- اگر چرخ جلوی شما از نوع ضامنی است ضامن آن را شل کنید، این کار باعث می‌شود وقتی دزد سوار بر دوچرخه شود با یک شوک مواجه شود، چون چرخ جلو در جایی خود ثابت نیست و برای رفع این مورد باید زمانی را صرف کند.

ردیاب دوچرخه چیست ؟

ردیاب یک وسیله کاملا ساده و کاربردی است که برای مسیریابی و ردیابی دوچرخه ها استفاده می‌شود. شاید تنها وسیله ای که برای جلوگیری از سرقت دوچرخه به ذهن تان می‌رسد خرید زنجیر و قفل دوچرخه باشد، اما برای تامین امنیت دوچرخه این کافی نیست، زیرا تمامی سارقان به راحتی قادر به باز کردن قفل دوچرخه هستند از این رو با خرید ردیاب در صورت سرقت دوچرخه از موقعیت دقیق آن مطلع شوید و به پلیس اطلاع دهید تا آنرا سریعا پس بگیرید.

سرقت دوچرخه | موارد پیشگیری از سرقت دوچرخه | دوچرخه را در چه مکان هایی پارک نکنیم؟ | جلوگیری از سرقت دوچرخه از پارکینگ

دوچرخه را در چه مکان هایی پارک نکنیم؟

مکان های مخصوص پارک دوچرخه نه تنها برای ایجاد خراش و از بین رفتن رنگ دوچرخه هستند، بلکه برای دزدها نیز حاشیه امنیت خوبی ایجاد می کنند. ریسک دزدیدن یک دوچرخه تنها بسیار بیشتر از دزدیدن یم دوچرخه از میان انبوهی از دوچرخه ها است.

چند وقت یکبار نقاط پارک دوچرخه را عوض کنید، از پارک دوچرخه در یک نقطه خاص اجتناب کنید، مکان های پارک را تغییر دهید تا مشاهدات از کارهای روزانه شما کم شود. در عوض، در مکان های عمومی تردد داشته باشید و از کارگران یا افرادی که در آن مکان دارای شغل ثابتی هستند بخواهید نگاهی به دوچرخه شما بیاندازند.

اگر قصد دارید در کنار خیابان توقف کنید، دوچرخه خود را در کنار سایر وسایل نقلیه بگذارید. یک دوچرخه تک و تنها در یک خیابان به اندازه کافی برای سارقین  وسوسه برانگیز است. همچنین از گذاشتن دوچرخه در کوچه های خالی از سکنه و اطراف پارک های نیز خودداری کنید.

جلوگیری از سرقت دوچرخه از پارکینگ

با شروع فصل سرما و بازگشایی مدارس، استفاده از دوچرخه به مرور زمان کم شده و بنابراین دوچرخه برای ساعات طولانی در گوشه پارکینگ یا حیاط خانه‌ها رها می‌شود.

این وضعیت می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای سارقان دوچرخه باشد.

سرقت دوچرخه به‌ مراتب از بقیه وسایل نقلیه راحت‌تر است چرا که به‌جز یک قفل ساده هیچ حفاظ دیگری ندارد و در صورتی که فرد سارق بتواند قفل را باز یا تخریب کند به‌ سادگی دوچرخه را به سرقت می‌برد.

یک کارشناس ارشد حوزه انتظامی توصیه می کند برای جلوگیری از وقوع این اتفاق توصیه می‌شود دوچرخه‌‎ها را حتما در فضای انباری قرار دهید و در گوشه حیاط یا پارکینگ رها نکنید و یا در صورت نداشتن فضای کافی، آن را با زنجیر فلزی و قفل کتابی به یک جسم ثابت مثل نرده یا میله قفل کنید.

همچنین از آنجا که اکثر خانه‌ها آپارتمانی هستند، موقع ورود به منزل از بسته‌شدن در اصلی ورودی ساختمان مطمئن شوید و همچنین در هنگام خروج از پارکینگ حتما از بسته شدن کامل اطمینان حاصل و سپس شروع به حرکت کنید، این اقدامات در کنار هوشیاری گشت‌های کلانتری پلیس می‌تواند تعداد سرقت‌‎ها را به حداقل ممکن برساند.

  • منبع
  • رایان جی پی اس
  • اخبار رسمی
  • جی پی اس خودرو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید