امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279586
۱۹۲۸
۱
۰
نسخه چاپی

سندرم ماری آنتوانت چیست؟!؛ افسانه یا واقعیت؟!

سفید شدن موها با افزایش سن طبیعی است. با افزایش سن، ممکن است رنگدانه های ملانین که مسئول رنگ موهای شما هستند را از دست بدهید. اما این وضعیت مربوط به سن نیست.

سندرم ماری آنتوانت

سندرم ماری آنتوانت چیست؟

سندرم ماری آنتوانت به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن موهای شخصی ناگهان سفید می‌شود. نام این عارضه برگرفته از فرهنگ عامه درباره ملکه فرانسوی ماری آنتوانت است که ظاهراً قبل از اعدامش در سال 1793 موهایش ناگهان سفید شد.

سفید شدن موها با افزایش سن طبیعی است. با افزایش سن، ممکن است رنگدانه های ملانین که مسئول رنگ موهای شما هستند را از دست بدهید. اما این وضعیت مربوط به سن نیست. این مربوط به نوعی آلوپسی آره آتا - نوعی ریزش ناگهانی مو است. (همچنین مهم است که توجه داشته باشید که صرف نظر از اینکه داستان ها واقعی هستند یا خیر، ماری آنتوانت در زمان مرگ تنها 38 سال داشت).

در حالی که ممکن است موهای شما در مدت زمان نسبتاً کوتاهی سفید شود، این احتمال وجود ندارد که در عرض چند دقیقه اتفاق بیفتد، همانطور که توسط گزارش های تاریخی فرضی پیشنهاد شده است.

پژوهش چه می گوید؟

تحقیقات از نظریه سفیدی ناگهانی مو پشتیبانی نمی کند. با این حال، داستان های چنین حوادثی از تاریخ همچنان بیداد می کند. علاوه بر ماری آنتوانت، دیگر چهره‌های مشهور تاریخ نیز تغییرات ناگهانی در رنگ موهای خود را تجربه کرده‌اند. یکی از نمونه های قابل توجه توماس مور است که گفته می شود قبل از اعدامش در سال 1535 سفید شدن ناگهانی موهایش را تجربه کرده است.

گزارشی که در Archives of Dermatology Trusted Sourceals منتشر شد، همچنین به گزارش‌های شاهد از بازماندگان بمب‌گذاری‌های جنگ جهانی دوم اشاره می‌کند که سفید شدن ناگهانی موها را تجربه کردند. تغییرات ناگهانی رنگ مو علاوه بر این در ادبیات و داستان های علمی تخیلی، معمولا با ته مایه های روانی، مورد توجه قرار گرفته است.

با این حال هیچ تحقیقی تا به امروز نشان نمی دهد که می توانید رنگ موهای خود را در طول شب از دست بدهید. در واقع، یک مقاله منتشر شده در مجله انجمن سلطنتی پزشکی منبع معتبر، استدلال می‌کند که گزارش‌های تاریخی در مورد سفیدی ناگهانی مو احتمالاً با آلوپسی آره‌آتا یا شستن رنگ موی موقت مرتبط است.

علل پدیده های مشابه با سندرم ماری آنتوانت

مواردی به اصطلاح سندرم ماری آنتوانت اغلب به دلیل یک اختلال خود ایمنی ایجاد می شود. چنین شرایطی نحوه واکنش بدن شما به سلول های سالم بدن را تغییر می دهد و به طور ناخواسته به آنها حمله می کند. در مورد علائم مشابه سندرم ماری آنتوانت، بدن شما رنگدانه طبیعی مو را متوقف می کند. در نتیجه، اگرچه موهای شما همچنان به رشد خود ادامه می دهند، رنگ آن ها خاکستری یا سفید می شود.

دلایل احتمالی دیگری نیز برای سفید شدن زودرس مو وجود دارد که ممکن است با این سندرم اشتباه گرفته شود. شرایط زیر را در نظر بگیرید:

• آلوپسی آره آتا. این یکی از بارزترین علل طاسی الگو است. تصور می شود که علائم آلوپسی آره آتا ناشی از التهاب زمینه ای است. این باعث می شود که فولیکول های مو رشد موهای جدید را متوقف کنند. به نوبه خود، موهای موجود نیز ممکن است ریزش کنند. اگر قبلاً مقداری موهای خاکستری یا سفید دارید، لکه‌های طاس ناشی از این بیماری می‌توانند چنین از دست دادن رنگدانه‌ها را آشکارتر کنند. این همچنین می تواند این تصور را ایجاد کند که شما رنگدانه جدیدی از دست داده اید، در حالی که در واقع اکنون بیشتر برجسته شده است. با درمان، رشد موهای جدید می تواند به پوشاندن موهای خاکستری کمک کند، اما لزوما نمی تواند مانع از سفید شدن تدریجی موهای شما شود.

• ژن ها. اگر سابقه خانوادگی سفید شدن زودرس مو دارید، احتمال اینکه در معرض خطر باشید وجود دارد. ژنی به نام IRF4 نیز وجود دارد که می تواند نقشی داشته باشد. یک استعداد ژنتیکی برای سفید شدن مو می تواند تغییر رنگ مو را به چالش بکشد.

• تغییرات هورمونی. اینها شامل بیماری تیروئید، یائسگی و کاهش سطح تستوسترون است. پزشک شما می‌تواند داروهایی را تجویز کند که می‌توانند به یکنواخت کردن سطح هورمون‌ها و شاید جلوگیری از سفیدی زودرس بیشتر کمک کنند.

• موهایی به طور طبیعی تیره تر. هر دوی افرادی که دارای رنگ موهای تیره و روشن هستند، مستعد سفید شدن هستند. با این حال، اگر موهای تیره دارید، هر شکلی از سفید شدن مو بیشتر به نظر می رسد. چنین مواردی برگشت‌پذیر نیستند، اما ممکن است با رنگ‌کردن سرتاسر مو مدیریت شوند. ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد تا همه موها خاکستری شوند، بنابراین این یک رویداد ناگهانی نیست.

• کمبودهای تغذیه ای. کمبود ویتامین B-12 نقش به سزایی دارد. شما می توانید با دریافت مقدار کافی از مواد مغذی که کمبود دارید، به سفید شدن موهای خود که ناشی از تغذیه است کمک کنید. آزمایش خون می تواند به تأیید چنین کمبودهایی کمک کند. همچنین مهم است که با پزشک خود و شاید یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

• ویتیلیگو. این بیماری خود ایمنی باعث از بین رفتن رنگدانه در پوست شما می شود. چنین اثراتی ممکن است به رنگدانه موهای شما نیز گسترش یابد و موهای شما را نیز خاکستری کند. درمان ویتیلیگو به خصوص در کودکان دشوار است. در میان گزینه ها می توان به کورتیکواستروئیدها، جراحی و نور درمانی اشاره کرد. هنگامی که درمان روند کاهش رنگدانه را متوقف می کند، ممکن است در طول زمان متوجه موهای خاکستری کمتری شوید.

سندرم ماری آنتوانت

آیا استرس می تواند باعث این امر شود؟

سندرم ماری آنتوانت در طول تاریخ به عنوان یک موجود ناشی از استرس ناگهانی به تصویر کشیده شده است. در مورد ماری آنتوانت و توماس مور، رنگ موهای آنها در زندان در روزهای آخر زندگی تغییر کرد.

با این حال، علت اصلی سفیدی مو بسیار پیچیده تر از یک اتفاق است. در واقع، تغییرات رنگ موی شما احتمالاً به دلیل زمینه‌ای دیگری مرتبط است.

استرس به خودی خود باعث سفید شدن ناگهانی مو نمی شود. با گذشت زمان، استرس مزمن ممکن است منجر به سفیدی زودرس موها شود. همچنین ممکن است در اثر استرس شدید دچار ریزش مو شوید.

زمان مراجعه به پزشک

سفید شدن موها لزوماً یک نگرانی برای سلامتی نیست. اگر متوجه خاکستری‌های زودرس شدید، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. با این حال، اگر علائم دیگری مانند ریزش مو، لکه های طاس و بثورات را نیز تجربه می کنید، حتما به درمان آن اقدام کنید.

موهای سفید یا سفید زودرس مطمئناً دلیلی برای بررسی است. اگرچه موها نمی توانند یک شبه سفید شوند، داستان های سفید شدن موهای ماری آنتوانت قبل از مرگش و سایر داستان های مشابه همچنان ادامه دارد. به‌جای تمرکز بر این داستان‌های تاریخی، مهم است که بر آنچه کارشناسان پزشکی اکنون در مورد سفید شدن موها می‌دانند و آنچه می‌توانید در مورد آن انجام دهید، تمرکز کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید