امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 268416
۲۵۴۳
۱
۰
نسخه چاپی
Gorham-Stout

سندرم ناپدید شدن استخوان ها

سندرم ناپدید شدن استخوان ها

با وجود پیشرفت های شگفت انگیز علمی که در طی یک قرن گذشته به دست آمده ولی موارد بسیار گوناگون زیادی در علم پزشکی وجود دارد که هنوز توضیح کاملی برای آن وجود ندارد و شاید بتوانیم بگوییم بیماری ناپدید شدن استخوان ها یکی از آن موارد است.

 ناپدید شدن استخوان ها (Gorham-Stout)

سندرم ناپدید شدن استخوان ها به چیزی شبیه یک فیلم تخیلی می ماند ولی پزشکان یک مرکز درمانی در اسکاتلند، با چنین وضعیت بسیار عجیبی در مورد یک زن ۴۴ ساله مواجه شدند!

این بیماری که به نام Gorham-Stout نیز شناخته می شود، نوعی وضعیت فوق العاده نادر است که در آن بیمار تخریب تدریجی استخوان را تجربه می کند. این بیماری چنان غیرمتداول است که از سال ۱۸۳۸ که برای اولین بار چنین بیماری توصیف شد، تنها ۶۴ مورد در ادبیات پزشکی ثبت شده است. در یک شخص سالم، استخوان ها به طور مداوم در حال بازسازی خود هستند تا قدرت خود را بازیابی کنند. تصور می شود بیماری گورهام نوعی نقص در این فرآیند است؛ استخوان ها خود به خود و به سرعت بیشتری نسبت به بازسازی شان، می شکنند.

از آنجا که این وضعیت بسیار نادر است، تشخیص آن بسیار سخت است. در مورد این خانم اهل ادینبرگ، وی ابتدا برای درد شانه چپ به پزشک مراجعه کرد، عکسبرداری از شانه وی صورت گرفت و در استخوان بازوی وی ضایعه ای مشاهده شد. پزشکان به این باور رسیدند که وی احتمالا دچار سرطان شده ولی نتایج بیوپسی (بافت برداری)، این نظریه را تایید نکرد.

در طول یک سال و نیم بعدی، علایم او بدتر شد، پزشکان همچنان نمی توانستند تشخیص دقیقی برای بیماری وی داشته باشند. این زن دچار درد و تورم در بازو شده بود و حتی تا جایی پیش رفت که یک ضربه کوچک می توانست منجر به شکستگی دردناک شود.

پس از گذشت ۱۸ ماه ، پزشکان بالاخره توانستند به جواب های بهتری برای این شرایط برسند. با بررسی دقیق عکس های اشعه ایکس، متوجه شدند استخوان بازو و زند زیرین به تدریج و در هر بار اسکن ضعیف تر و غیرشفاف تر شده است. آزمایشات بعدی نیز به معنای واقعی کلمه ناپدید شدن استخوان های او را تایید می کرد. از آن عجیب تر آنکه رشد رگ های خونی، جای بافت های استخوانی را می گرفت.

البته مسیر بلند مدت پزشکان برای تشخیص بیماری این زن به دلیل بی کفایتی پزشکان نبود چراکه تشخیص این بیماری نادر فوق العاده سخت است و تنها اطلاعات در دست برای این بیماری این است که این شرایط می تواند هر استخوانی را در هر بیمار با هر سن یا جنسیتی درگیر کند و از همه این موارد بدتر آنکه هنوز جامعه پزشکی هیچ نظری درمورد اینکه چه چیزی منجر به این بیماری می شود، ندارند.

با وجود طبیعت ترسناک این سندرم، خبرهای خوبی نیز در مورد آن وجود دارد، اول آنکه امکان ابتلا به این بیماری به شدت کم است و همچنین معمولا خوش خیم است. این بیماری تنها در صورتی می تواند کشنده باشد که به ستون فقرات برسد.

  • منبع
  • نیک صالحی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید