امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288181
۲۷۳
۱
۰
نسخه چاپی

سندروم دنیای کثیف: چالش ها و آثار روانی و اجتماعی

سندروم دنیای کثیف: چالش ها و آثار روانی و اجتماعی

سندروم دنیای کثیف چیست؟

سندروم دنیای کثیف اصطلاحی است از جرج گربنر پژوهشگر آمریکایی. گربنر این اصطلاح را در دهه ۱۹۷۰ برای اشاره به شرایطی به کار برد که در آن تلویزیون با نمایش بیش از حد خشونت، قتل و خیانت، باعث کاشت الگوهای جدید و غیر واقعی از واقعیات اجتماعی در ذهن مخاطبان می شود. در این سندروم انسان ها دائماً می ترسند که قربانی جنایت و خیانت واقع شوند و به هم اعتماد نمی کنند. گربنر نظریه خود را الگوی کاشت نامید.

سندروم دنیای کثیف چقدر واقعی است؟

اگر کمی اهل مطالعه تاریخ باشید، متوجه می شوید که تعداد جنگ های خونین و قتل و کشتار نسبت به قرن های پیش بسیار کمتر شده و سلامت، رفاه و امنیت نسبت به دوران  گذشته رشد چشمگیری داشته است اما چرا ما به جای آن که به آینده امیدوارتر باشیم، ناامید هستیم؟ جواب این سوال به نوعی خطا در شناخت و تفکر ما مربوط است که به آن سندروم دنیای کثیف می گویند. سندروم دنیای کثیف، به شرایطی اشاره دارد که در آن رسانه ها به خصوص شبکه های اجتماعی با بزرگ نمایی مشکلات، نمایش بیش از حد خشونت، خیانت و … باعث ایجاد الگوهای جدید و غیرواقعی از واقعیات اجتماعی و سیاسی در ذهن مخاطبان می شوند. در این سندروم انسان ها دایم می ترسند که قربانی جنایت و خیانت شوند، به هم اعتماد نمی کنند و هر روز منتظر یک اتفاق بد هستند. در ادامه، نکاتی درباره این سندروم و راهکارهای جلوگیری از درگیر شدن با این خطای شناختی مطرح خواهد شد.

 علائم سندروم دنیای کثیف

بعضی از ما مرتب اخبار منفی را دنبال و در نتیجه احساسات منفی مختلفی از جمله ترس، اضطراب، نگرانی، ناامیدی و خشم را تجربه می کنیم. قرار گرفتن مداوم در معرض ترس و اضطراب، می تواند ما را دچار «سندروم دنیای کثیف» کند. خستگی آدرنال بیماری است که در آن غده آدرنال یک سری از هورمو ن ها را بیش از حد یا کمتر از حد تولید می کند. از جمله علایم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: خواب نامناسب در شب و بیدار شدن از خواب صبحگاهی با احساس خستگی، بدن درد، کمبود انگیزه و انرژی و احساس خستگی برای انجام دادن فعالیت های روزمره، پرخوری یا کم خوری عصبی، فشارخون پایین، تحریک پذیری، مشکلات گوارشی و سندروم روده تحریک پذیر، اختلال حافظه کوتاه مدت و نداشتن تمرکز، افزایش حساسیت به نور، صداها و بوها. اگر شما این روزها دچار چنین علائمی شده اید، تعجب نکنید. اخبار و حوادث بدی که بر شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یک جامعه اثر می گذارد، احساس ناامنی و ناامیدی از آینده را در میان مردم آن جامعه افزایش می دهد و میل به ادامه زندگی و شادی را از افراد می گیرد. در این حالت افراد نه تنها هر روز، بلکه هر ساعت منتظر خبرهای تلخ هستند و استرس بی وقفه ای را تجربه می کنند.

چند توصیه برای مبارزه با سندروم دنیای کثیف

اگر کاری از دست تان بر می آید، انجام دهید

به طور مثال، هنگامی که حادثه بدی برای عده ای از هموطنان یا همنوعان ما اتفاق می افتد، خیلی از ما با قربانیان و خانواده های آن ها احساس همدردی می کنیم و دچار غم و غصه زیادی می شویم. این واکنش طبیعی هر انسانی است که پس از شنیدن اخبار بد، غمگین و ناراحت شود اما ماندن در این حالت، اشتباه است. با غصه خوردنِ شما، قرار نیست چیزی درست یا مسئله ای حل شود. غصه تنها غذایی است که زیاد خوردن آن، نه تنها شما را سیر نمی کند بلکه خسته و فرسوده تر هم می کند. بهترین راه این است که هر فردی متناسب با شرایط خویش، هر کاری از دستش بر می آید انجام دهد. مثلا در شرایط کرونایی اخیر که بعضی افراد با مشکل مالی مواجه شده اند، اگر توانایی کمک مالی دارید، این کار خیر را انجام دهید.

 توهین و پرخاشگری مشکلی را حل نمی کند

وقتی که سرعت وقوع حوادث منفی در دنیا زیاد می شود، تحریک پذیری و به تبع آن خشم و عصبانیت هم در میان مردم بیشتر می شود. در این حالت افراد به جای این که اقدامی مثبت و سازنده انجام دهند، دست به کارهای هیجانی غیرمنطقی و مخرب می زنند. به عنوان مثال در فضای حقیقی یا مجازی دست به تحقیر، توهین و آسیب رساندن به مقصرهای احتمالی یا طرفداران آن ها می زنند و به این شکل سعی می کنند خشم خود را خاموش کنند، در صورتی که نه تنها خشم آن ها کمتر نمی شود بلکه وارد جدال ها و دعواهای کلامی و فیزیکی بیهوده می شوند و گاه بر شدت خشم شان افزوده می شود.

سندروم دنیای کثیف: چالش ها و آثار روانی و اجتماعی

با اطرافیان تان مهربان تر باشید

در این روزها، بهترین کار این است که ما خودمان، دوست، یار و غمخوار یکدیگر باشیم. به جای قضاوت یا توهین، پای صحبت های همدیگر بنشینیم و همدلی و همدردی کنیم. در برابر نظرات مخالف صبور باشیم و مخالفان خود را دشمن ندانیم ، آن ها افرادی هستند مثل ما با دیدگاه های متفاوت. سعی کنیم این تفاوت ها را بپذیریم.

سراغ فعالیت های مورد علاقه تان بروید

وقت خود را صرف فعالیت هایی کنید که به شما حس بهتری می دهند. شاد و خوشحال بودن بر خلاف گفتن اش، بسیار دشوار است اما همان طور که گفتم با ناراحت بودن هم مشکلی حل نمی شود. برای آن که در این روزها، سلامت جسمی و روانی خویش را از دست ندهید و از نشخوار خبرهای بد رهایی پیدا کنید، بهتر است کارها و فعالیت هایی را انجام دهید که به شما حس بهتری می دهد و برای مدتی فکر و ذهن شما را از اخبار بد دور نگه می دارد. می توانید با دوستان خود با رعایت پروتکل های بهداشتی بیرون بروید، به طبیعت بروید و انرژی مثبت آن را دریافت کنید.

خواندن اخبار را محدود کنید

هنگامی که میزان اخبار بد زیاد می شود، افراد برای آن که بتوانند از وقوع حوادث منفی مشابه برای خودشان پیشگیری کنند، به صورت مداوم اخبار را از رسانه های مختلف دنبال می کنند. وقتی فرد بی وقفه در معرض این گونه اخبار باشد، احساسات و هیجانات منفی بیشتری را تجربه می کند. به همین دلیل بهتر است، زمان خاص و محدودی را در روز برای خواندن اخبار در نظر بگیرید و غیر از آن دیگر به سراغ تلفن همراه یا اخبار تلویزیون نروید. صبح خود را با خواندن اخبار آغاز نکنید و شب با کنترل کردن شبکه های اجتماعی به رخت خواب نروید. همچنین از دیدن و اشتراک گذاری صحنه هایی که باعث آزار خودتان یا دیگران می شود، اجتناب کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید