امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278380
۱۸۵۰
۵
۰
نسخه چاپی

سید محمد مهاجر کیست؟ | با سید محمد مهاجر، کارآفرین موفق اصفهانی آشنا شوید!

سید محمد مهاجر یکی از کارآفرینان موفق اصفهانی است. راز موفقیت او را از زبان خودش بشنوید.

سید محمد مهاجر

چکیده ای از زندگی محمد مهاجر

سید محمد مهاجر کارآفرین موفق اصفهانی زاده اسفند 1362 در شهر اصفهان نویسنده، پژوهشگر، مدرس و دارای دکترای مدیریت است.

سید محمد مهاجر زاده اسفند 1362 در شهر اصفهان نویسنده، پژوهشگر، مدرس و دارای دکترای مدیریت است. وی مدیر مسئول پایگاه خبری سی نیوز و نشریه تخصصی برند آفرین است که در زمینه ¬های اقتصادی و سیاسی فعالیت می کنند.

سید محمد مهاجر در خانواده ای فرهنگی متولد شد. دبستان خود را در مدرسه شیخ بهایی، راهنمایی را در مدرسه نمونه شهید باهنر و دیپلم خود را از دبیرستان ادب اصفهان دریافت کرد.

با وجود اینکه پدرش از نیروهای ارتش بود و در تمام دوران جنگ ایران و عراق حضوری فعال داشت، ولی به دلیل علاقه زیادی که به مسائل پژوهشی داشت فرزندان خود را از همان کودکی با محیط های علمی و فرهنگی آشنا ساخت و همین موضوع باعث شد که در ابتدای ورود به دبستان با کتاب انس بیشتری پیدا کند.

این پژوهشگر اصفهانی در این باره می گوید: « کودکی من مصادف با جنگ ایران و عراق بود. منزل ما در شرق اصفهان و در مسیر فرودگاه اصفهان بود و خیلی وقتها جنگنده ها و موشک های عراقی به این فرودگاه حمله ور می شدند. هر چه بود فرودگاه اصفهان برای رژیم بعث عراق اهمیت زیادی داشت و بارها آن را بمباران کردند. حتی یک بار موتور یکی از این موشک ها به سقف منزل ما اصابت کرد و باعث تخریب قسمتی از اتاق من شد. پدرم را به تبعه شغل نظامی خیلی کم می دیدیم ولی کتابخانه کوچکی داشت و کتابهای زیادی در آن جمع آوری کرده بود. آنچه که باید از این دوران دریافت می کردیم این بود که  حضور کتاب در خانواده ما بسیار ارزشمند بود. تا جایی که پدرم در همان روزهایی که به مرخصی می آمد سراغ کتابخانه اش می رفت و ساعاتی را به مطالعه می پرداخت. این روحیه در تقویت و پرورش ما در زمینه کتاب و کتابخوانی کمک کرد و بعدها این علاقه، حس کنجکاوی را بهتر و بیشتر در من برانگیخت و تبدیل به یک هدف بزرگ کرد که برای رسیدن به آن مشقت زیادی کشیدم.

وی همچنین در ادامه می گوید: نکته ای که ممکن است برای خیلی از افراد جذاب باشد و در روحیه خود من هم تاثیر به سزایی داشت این بود که در همان شرایط ملتهب جنگ، به یاد دارم که یک بار پدرم در جبهه شیمیایی شد و با وجود اینکه تمام بدنش تاول زده بود و شاید به این واسطه می توانست خیلی بیشتر در مرخصی و استراحت باشد اما بیش از یک ماه در منزل نماند و دوباره به جهبه برگشت. این روحیه از این جهت به ما کمک کرد که ما نیز در برابر اتفاقات که پیش رو داشتیم خیلی مقاوم شویم.

از طرفی ایران درگیر یک جنگ تمام عیار بود و حضور یک نظامی در چنین شرایطی در جبهه فقط جنبه وظیفه نداشت، بلکه ادای تکلیف برای حفظ آب و خاک بود. من گاهی اوقات وقتی به زندگی پدرم که فکر می کنم و به نحوی آن زمان را دوره می کنم این ارق وطن دوستی خیلی جدی تر در من می جوشد. اینکه امروز کشور ما ممکن است در جنگ نظامی نباشد و قرار نیست هر یک از ما اسلحه بدست در خاکریز جبهه باشیم، ولی قطع به یقین یک جنگ تمام عیار اقتصادی به مردم ما تحمیل شده است. این موضوع برای من که در حوزه اقتصاد فعال هستم و سالها در این زمینه تحقیق و پژوهش داشته ام کمی بیش از دیگران قابل لمس است.

سید محمد مهاجر معتتقد است: کشور ما دوران سختی را می گذراند و  از نظر اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه هستیم. به همین خاطر تکلیف یک سرباز اقتصادی است که در این میدان باشد و خوشبختانه با وجود همه مشکلات در این میدان حضور دارم و راه پدرم را به طریقی دیگر ادامه می دهم. مادرم نیز همیشه مشوق بسیار خوبی بوده است. یکی از افرادی که بدون اغراق همه موفقیت هایم را مدیون او هستم مادرم است. او هنوز هم بهترین مشاور زندگی من است. با وجود اینکه در معیت اساتید بزرگی بوده ام و الان در دانشگاه MPEI  روسیه پسادکترای خود را می گذارانم، ولی حرفها و پندهای مادرم بیشترین تاثیر را در من دارد. در حقیقت پدر و مادرم بهترین الگوهای من برای تلاش و رسیدن به هدف متعالی بودند. روحیه آنها در مقابله با تلخی ها ستودنی بوده و هست. همین امر کمک کرد که من هم بیشتر خودم را بشناسم و به اعماق وجودی خویش بنگرم.

سید محمد مهاجر

یکی دیگر از افراد نزدیکی که خیلی در زندگی من اثر گذار بوده، دایی بزرگوارم است. او نمونه یک مدیر موفق است و در سطح ملی سمت های مهمی را کسب کرده است. داییم برای من الگوی خوبی بود و به من آموخت که تشنه آموختن باشم. اعتراف می کنم این تشنگی همچنان در من می خروشد و هر روز عطشم برای کسب دانش بیشتر و بیشتر می کند.  این نکته را باید اضافه کنم که دایی من در کنار همه موفقیت هایی که داشته و دارد بخشی از زندگی خود را به کارهای عام المنفعه و خیر اختصاص داده اند. همین انرژی خوبی که از اطرافیان دریافت می کند شاید یکی از رازهای موفقیت او در زندگی بوده است »

مهاجر دوران نوجوانی و جوانی خود را در شرایطی گذراند که اصفهان در بسیاری از صنایع رتبه اول را داشت و این موضوع او را وا می داشت که خود را از نظر علمی قوی تر کند. به همین خاطر با ورود به دانشگاه صنعت آب و برق اصفهان، پژوهش در زمینه های اقتصادی را آغاز کرد و در این فاصله مقالات متعددی را به نگارش در آورد و در مجلات معتبری انتشار داد.

موفقیت او در بحث های چالش برانگیز اقتصادی که در مقالات و اندیشه های خود به صراحت و جسارت به آن می پرداخت باعث شد خیلی زود جای خود را در بین افراد صاحب نظر اقتصادی باز کند و راهی که ممکن بود سالها طول بکشد که به آن برسد خیلی زود به آن دست یابد و به محض دریافت مدرک تحصیلی لیسانس و کارشناسی ارشد به عضویت اتاق بازرگانی استان اصفهان درآید. همین موضوع بستر بسیار مناسبی را برای تحقیقق و پژوهش در زمینه کسب و کارهای برندینگ برای او فراهم کرد.

وی در این باره این چنین توضیح می دهد: بدون تعارف اتاق بازرگانی اصفهان جزو اتاق های بازرگانی برتر دنیا است. البته اگر دقیق تر بخواهم به آن اشاره کنم باید بگویم که طبق آمار رسمی اتاق بازرگانی اصفهان جزو ده مجموعه برتر دنیا است. از طرفی افرادی هم که در این اتاق بازرگانی هستند بسیار کاری هستند و عموما این افراد به دلیل اینکه فضای اصفهان دارای فضای بسیار رقابتی است، باید تلاش خود را بیشتر کنند.

سید محمد مهاجر

خیلی از صاحب نظران معتقد هستند افرادی که در چنین فضایی حضور داشته اند در خارج از آن می توانند به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنند. در کل قرار گرفتن در چنین محیط و فضایی، بسیار به من کمک کرد و باعث شد زمانی که به تهران بیایم آبدیده تر شوم. اما همان طور که به آن اشاره داشتم کتاب در محیط زندگی ما ارج و مقام بسیار بالایی داشت و دارد. این کتاب بود که به من کمک کرد که از پتانسیل کشورمان بیشتر آگاه شوم و با علم به این موضوع بستری فراهم کنم که دیگران نیز از آن بهرمند شوند تا کشور عزیزمان را به سوی توسعه هر چه بیشتر پیش ببریم.

سیدمحمد مهاجر در حال حاضر یکی از مدرسین موفق در حوزه کسب و کار است و عمده کار او مشاوره در زمینه برندینگ و کسب و کارهای دیجیتال مارکتینگ است. صنعت نوظهوری که در عصر کنونی بسیاری از کشورهای صنعتی و در حال توسعه را نیازمند خود کرده و می تواند هزاران شغل سالم را برای علاقمندان ایجاد کرده و به بسیاری از کسب و کارهای دیگر نیز رونق ببخشد. وی در زمینه ساخت و توسعه برند شخصی و سازمانی بیش از پانزده سال سابقه مستمر دارد و تاکنون توانسته است در کنار بسیاری از مشاغل مهم سازمانی در شرکت های معتبر، مشاور بسیاری از سازمان های دولتی نیز باشد و پروژهای موفقی را به سامان برساند.

در ادامه قسمتی از مصاحبه با ایشان را آورده ایم.

مصاحبه با سید محمد مهاجر

رشد صنعتی اصفهان و پرورش نیروهای متخصص

بعد از اینکه کشور ما از انقلاب کشاورزی به انقلاب صنعتی وارد شد، اصفهان همیشه جزو شهرهای مهم صنعتی در ایران و منطقه بوده است. از طرفی افراد متخصص و مهندسی از استان اصفهان قدم به حیات اقتصادی ایران و جهان گذاشته اند. برای مثال چند نفر از دوستان خود بنده در شرکت های مهم دنیا مثل ناسا، مایکروسافت یا زیمنس در کشورهایی چون آمریکا، آلمان و فرانسه مشغول به کار هستند و این نشان دهنده این است که یک تفکر اقتصادی پشت این قضیه حضوری پویا دارد. ضمن اینکه اگر به پیشینه تاریخی اصفهان نیز رجوع کنیم به خاطر حضور یکی از اقلیت های مذهبی که تفکراتشان خیلی اقتصادی بوده و هنوز هم هست، مردمانش را نسبت به دیگر نقاط ایران اقتصادی تر بار آورده است. یکی از دلایلی هم که اصفهانی ها را به خسیس بودن متهم می کنند به خاطر همین اقتصادی بودن آنها است. در صورتی که مدل و سبک زندگیشان با یک برنامه منسجم پیش می رود و به تعبیری زندگی آنها حساب و کتاب دارد.

دلایل موفقیت اصفهانی ها در اقتصاد

به طور کل اصفهان از نظر علمی و مهندسی بسیار پیشرفت کرده است و در کنار این موضوع باید اضافه کرد که مردمان پرتلاشی دارد. ضمن اینکه پتانسیل های زیادی در اصفهان وجود دارد و می توان گفت که اصفهان یک شهر چهار فصل است. برای مثال شهرستان «خور و بیابانک» همیشه یکی از گرم ترین شهرهای ایران بوده و یا شهرستان « بوئین و میاندشت » هم جزو سردترین شهرهای ایران شناخته شده است. تنوع فصلی در این شهر باعث شده محصولات متنوعی تولید شود و همه این موضوعات کمک کرده اند که اصفهان پتانسیل خوبی از نظر اقتصادی در آن فراهم گردد.  

پیشنهاد شما برای فردی که قصد داردکارآفرینی کند چیست؟

متاسفانه در چند سال اخیر تب کارآفرینی به شدت بالا رفته است. دلیل این موضوع این است که همایشهای زیادی برگزار می شود و کتب زیادی ترجمه و تالیف شده است. به همین خاطر به محض اینکه توان مالی افراد بیشتر می شود به فکر کارآفرینی می افتند. این موضوع به ذات خود بد نیست ولی اگر بدون دانش وارد هرکاری شویم ممکن است شکست بخوریم.

چه اتفاقی افتاده که گرایش مردم به سمت کارآفرینی بیشتر شود؟

حقوق کارمندی نمی تواند پاسخگوی نیاز یک خانواده باشد. این موضوع باعث شده نیروهای متخصص استخدام مشاغل دولتی نشوند و یا به فکر یک درآمد زایی در کنار شغل ثابتشان باشند. از طرفی این تب ناکارآمد کارآفرینی که موج آن به کشور ما نیز سرایت کرده، باعث و بانی درک نادرست مردم از کارآفرینی شده است. به هر حال قرار نیست که همه افراد جامعه کارآفرین باشند. شاید ما از هر دویست یا سیصد نفر به یک نفر کارآفرین نیاز داشته باشیم. و اگر قرار باشد که همه کارآفرین باشند پس کی قرار است برای آن کارآفرین کار بکند!  نکته دیگر اینکه جهان امروز از بحث کارآفرینی به سمت Infopreneur می رود  که در واقع این موضوع همان کارآفرینی اطلاعات است.

سید محمد مهاجر

کارآفرینی اطلاعات چیست؟

کار آفرینی اطلاعات به این معنی است که شما به جای اینکه سرمایه زیادی را هزینه کنید، چون به هر حال کارآفرینی هم نیاز به دانش و هم سرمایه دارد. با دست خالی که نمی شود کار کرد. اما بحث کارآفرینی اطلاعات که در ادامه نمونه هایی معرفی می کنم نیاز به سرمایه چندانی ندارد. یعنی سرمایه فکری و دانشی به شخص کمک می کند تا با تولید اطلاعات و نشر و فروش آن به درآمدزایی برسد. مخصوصا اینکه شما می توانید در حوزه تخصصی خودتان تولید محتوا بکنید و این تولید محتوا را بفروشید. یا می توانید این اطلاعات را تبدیل به کتاب چاپی یا صوتی کنید. می توانید بلاگر یا ولاگر شوید. بلاگری هم نوعی از کارآفرینی اطلاعات است. می توانید پادکست تولید کنید. ولاگرها نوشته های خودشان را در قالب ویدئو منتشر می کنند. یا افراد دیگری مثل مربیان، مشاورین این حوزه و یا رهبران فکری، افرادی که می توانند به جامعه خط بدهند و می توانند رسانه ها را هدایت کنند یا می توانند یک رسانه در حوزه خودشان داشته باشند. اینها نمونه هایی از کارآفرینی اطلاعات است که هر فردی و در هر جایگاهی می تواند به آن اهتمام بورزد.  

به افرادی که قصد دارند برندی را ثبت نمایند چه توصیه ای دارید؟

ثبت برند به تنهایی کفایت نمی کند. پروسه برند سازی و برندینگ به مثابه یک انسان زنده است. انسانی که با یک تصمیمی نطفه اش شکل می گیرد. مثل دو نفری که با هم شریک می شوند. و یک برند یا شرکتی را ثبت و تاسیس می کنند و وارد حوزه کارآفرینی می شوند. و به طور طبیعی مدتی طول می کشد که هویت خودشان را شکل بدهند. و مثلا دفتر کاری بگیرند یا شرکتی ثبت کنند. لوگو و وب سایت و ملزومات اداری و هر آنچه به قول گفتنی برای آن برند نیاز باشد. و یا اگر کار تولیدی است، کارخانه ای تاسیس شود و ماشین آلاتش خریداری شود، همه این موارد شامل پروسه برندینگ و برند سازی است. مثل یک خانم و آقایی که طی یک پروسه ای با هم آشنا می شوند و بعد ازدواج می کنند و تصمیم به بچه دار شدن می گیرند و در نتیجه این تصمیم نطفه آن بچه شکل می گیرد و نه ماه در شکم مادر است. طبیعی است در این نه ماه کسی چهره بچه را نمی تواند ببیند. بعد از نه ماه این بچه متولد می شود و در واقع رونمایی از یک برند است. و تازه ما می گوییم یک برندی متولد شده است که تا اینجا در واقع برندسازی انجام شده و وارد فاز برندینگ نشده ایم.

در برند همه چیز نیاز به زمان دارد. نکته مهمی که این موضوع دارد این است که یک شبه نمی توان برند شد. تازه این تولد برند است. آیا ما باید دیگر این بچه را رها کنیم؟  خیر. ما در اینجا وارد پروسه برندینگ می شویم و در حقیقت کار ما از اینجا شروع می شود. این بچه نیاز به تغذیه دارد. نیاز به تربیت دارد. باید راه رفتن را یاد بگیرد. حرف زدن را یاد بگیرد و بعد کم کم مهارت های مختلفی بیاموزد و وارد مرحله رشد شود تا به مرحله بلوغ برسد. و این می شود یک برند واقعی. یک بچه ای که دیگر از آب و گل درآمده و می تواند وارد جامعه شود. و می تواند وارد فضای کار شود و پروسه برند سازی و و برندینگ هم با همین مثال می شود کامل و به طور شفاف توضیح داد. و باز تاکید این نکته حائز اهمیت است که این بچه در واقع اولا یک شبه به دنیا نمی آید بر خلاف آنچه که متاسفانه تبلیغات می شود و ادعا می کنند که یک شبه یا دو ماهه شما یا شرکت یا محصولتان را تبدیل به یک برند می کنیم. اینها در واقع برند سازی نیست. اینها تبلیغات است که ما در پروسه برند سازی شخصی به آن سلف مارکتینگ می گوییم که آن شخص فقط خودش را تبلیغ می کند. و تا زمانی که تبلیغ می کند ممکن است وجود داشته باشد اما همین که تبلیغات او تمام شد بدست فراموشی سپرده شده و از خاطر مردم محو می شود.

  • منبع
  • برنا
  • افکارنیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید