امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284667
۱۷۸
۱
۰
نسخه چاپی

صخره‌ های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی؛ هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی “سنگ عجیب” است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان اغلب یک جاذبه توریستی محبوب هستند.

اصطلاح کوماکیوی اغلب به طور خاص برای اشاره به نوعی تشکیل سنگ متعادل که در مکان‌های مختلف در سراسر فنلاند یافت می‌شود، استفاده می‌شود.

مشخصه این صخره‌ها تعادل ناپایدارشان در بالای یک پایه کوچک است که ظاهری متمایز و تا حدودی وهم‌انگیز به آن‌ها می‌دهد. در حالی که مکانیسم‌های دقیق تشکیل این سنگ‌ها به خوبی شناخته نشده است، اعتقاد بر این است که آن‌ها نتیجه فرسایش و سایر فرآیند‌های طبیعی هستند که در طی هزاران سال تشکیل شده‌اند.

این سنگ‌ها اغلب از گرانیت یا انواع دیگر سنگ‌های سخت تشکیل شده‌اند و اندازه آن‌ها می‌تواند از ارتفاع چند ده سانیتمتر تا چند متر متغیر باشد.

معروف‌ترین کوماکیوی فنلاند در Ruokolahti، در بخش شرقی این کشور واقع شده است. این سازند صخره‌ای خاص از دو تخته سنگ بزرگ تشکیل شده است که به نظر می‌رسد به طور نامطمئنی روی یکدیگر متعادل شده‌اند. وزن تخته سنگ پایین حدود ۲۰ تن تخمین‌زده می‌شود در حالی که تخته سنگ بالایی حدود ۵ تن وزن دارد.

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی

دیگر سازند‌های کوماکیوی قابل توجه در فنلاند عبارتند از “کلیسای شیطان” در Sysmä، که از چندین صخره بزرگ تشکیل شده است که به شکل دایره‌ای بر روی یکدیگر متعادل شده‌اند و “طبقه کلیسایی” در کیمی، که دارای مجموعه‌ای از صخره‌های مسطح است و الگویی که شبیه کف یک کلیسا دارد.

سازند‌های کوماکیوی منحصر به فنلاند نیستند و صخره‌های مشابهی را می‌توان در سایر نقاط جهان از جمله ایالات متحده، کانادا و استرالیا یافت. اما در فنلاند بیشتر این صخره‌های عجیب و غریب به یک جاذبه توریستی محبوب و حتی منبع غرور ملی تبدیل شده‌اند. اعتقاد عامه بر این است که بسیاری از آن‌ها دارای اهمیت معنوی یا ماوراء طبیعی هستند و موضوع افسانه‌ها و افسانه‌های متعددی بوده‌اند.

به عنوان مثال، گفته می‌شود که سازند کوماکیوی در روکولهتی، نتیجه رقابت بین دو غول است که در تلاش برای ساخت بلندترین برج بودند. وقتی یکی از غول‌ها برج دیگری را کوبید، در اثر برخوردشان دو تخته سنگ روی هم متعادل شدند.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که این سنگ‌ها در نتیجه فرسایش یخبندان به وجود آمده‌اند، جایی که حرکت یخچال‌ها در یک دوره زمانی طولانی به آرامی سنگ نرم‌تر اطراف تخته‌سنگ‌ها را فرسایش داده و باعث شده که به طور نامطمئنی روی پایه‌های کوچکی از سنگ‌های سخت‌تر تعادل داشته باشند.

امروزه سازند‌های کوماکیوی به عنوان آثار ملی محافظت می‌شوند. بازدیدکنندگان اغلب از ظاهر غیرمعمول و چشمگیر این صخره‌ها شگفت‌زده می‌شوند و بسیاری به درک جدیدی از زیبایی و قدرت طبیعت می‌رسند.

آن‌ها همچنین به عنوان مکان ملاقات یا مکانی برای مراسم در فضای باز، مانند عروسی‌ها یا مراسم مذهبی استفاده می‌شده‌اند. حتی در برخی موارد از این سنگ‌ها به عنوان پناهگاه یا مخفیگاه در زمان جنگ یا درگیری‌های دیگر استفاده می‌شده است.

با وجود محبوبیت آن‌ها در بین گردشگران و افراد محلی، سازند‌های کومکیوی می‌توانند شکننده باشند و اغلب توسط فرسایش یا فعالیت‌های انسانی تهدید می‌شوند. در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای حفظ و حراست از این سازند‌ها از جمله نصب علائم هشدار دهنده و موانع برای جلوگیری از بالارفتن افراد یا آسیب رساندن به صخره‌ها صورت گرفته است.

سازه‌های کوماکیوی علاوه بر استفاده از آن‌ها به عنوان مکان‌های دیدنی و محل ملاقات، موضوع الهام هنری بسیاری از هنرمندان و نویسندگان فنلاندی نیز بوده است. ظاهر عجیب و آخرالزمانی این صخره‌ها الهام بخش بسیاری از آثار هنری از جمله نقاشی، مجسمه‌سازی و آثار ادبی بوده است.

یکی از نمونه‌های معروف شعر “Kummakivi” شاعر فنلاندی Eino Leino است که ماهیت عجیب و مرموز این صخره‌ها را توصیف می‌کند. این شعر به یک شعر کلاسیک محبوب در فنلاند تبدیل شده است و اغلب در رویداد‌های فرهنگی و جشن‌ها خوانده می‌شود.

در سال‌های اخیر، سازند‌های کوماکیوی نیز به سوژه‌ای محبوب برای عکاسان تبدیل شده است که به شکل‌های غیرمعمول و چشمگیر این صخره‌ها جذب می‌شوند. بسیاری از این عکس‌ها در کتاب‌ها، تقویم‌ها و رسانه‌های دیگر منتشر می‌شوند و به افزایش آگاهی از زیبایی و اهمیت این شگفتی‌های طبیعی کمک می‌کنند.

در سال‌های اخیر، نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد تأثیرات تغییرات اقلیمی بر سازند‌های کوماکیوی و دیگر ویژگی‌های طبیعی فنلاند به وجود آمده. با ادامه افزایش دما و تغییر الگو‌های بارش، این خطر وجود دارد که این صخره‌های شکننده بیشتر فرسایش یا حتی تخریب شوند.

برای محافظت از سازند‌های کوماکیوی و دیگر ویژگی‌های طبیعی در فنلاند، ابتکارات و اقدامات متعددی در سطوح مختلف انجام شده است.

در سطح ملی، اداره محیط زیست فنلاند مسئول حفاظت و مدیریت مناطق طبیعی، از جمله سازند‌های کوماکیوی است. این آژانس برای شناسایی و تعیین مناطق حفاظت شده، توسعه برنامه‌های مدیریتی و اجرای مقررات برای جلوگیری از آسیب یا تخریب این مناطق فعالیت می‌کند.

علاوه بر این، بسیاری از سازمان‌های غیردولتی (NGO) و گروه‌های اجتماعی وجود دارند که به طور فعال برای حفاظت و حفاظت از سازند‌های کومکیوی و دیگر مناطق طبیعی در فنلاند تلاش می‌کنند.

به بازدیدکنندگان از این سایت‌ها توصیه می‌شود در مسیر‌های تعیین شده بمانند و از بالا رفتن یا لمس صخره‌ها خودداری کنند، زیرا این امر می‌تواند باعث آسیب و فرسایش شود. علاوه بر این، بازدیدکنندگان باید از ریختن زباله و سایر رفتار‌های زیان‌باری که می‌توانند به اکوسیستم محلی آسیب برساند، پرهیز کنند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید