امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281424
۶۳۷
۱
۰
نسخه چاپی

طرز تهیه کوفته کباب ترکی

طرز تهیه کوفته کباب ترکی

کباب از جمله غذاهای محبوب در بین ایرانی هاست، که به روش‌های زیادی تهیه و طبخ می‌شود. کباب کوبیده یکی از غذاها و کباب های معروف ایرانیست که تهیه‌ی آن نیازمند تخصص و مهارت زیادیست. البته که آماده سازی آن ساده است و مواد زیادی ندارد اما نحوه به سیخ کشیدن آن قلق‌هایی دارد که کار هر کسی شاید نباشد!

کباب تابه ای هم از جمله غذاهای ساده و سریع است که دردسرهای تهیه کباب کوبیده را ندارند و به سادگی در یک تابه تهیه میشود.

کوفته کباب ترکی از غذاهای معروف ترکیه ست که طعمی شبیه به کباب تابه ای و کوبیده دارد و به سادگی در منزل با امکانات کم میتونید این کباب رو تهیه کنید. کوفته کباب ترکی در اصل با نان پیتا سرو می‌شود ولی متیونید در کنارش برنج خوش عطر ایرانی دم کنید و این کباب خوشمزه رو سرو کنید‌.

با ما همراه باشید در ادامه با طرز تهیه کوفته کباب ترکی!

مواد لازم جهت تهیه کوفته کباب ترکی

  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • پیاز بزرگ: یک عدد
  • جعفری خرد شده: دو تا سه قاشق
  • سیر: یک یا دو حبه
  • فلفل دلمه ای نگینی خردشده(اختیاری)
  • زردچوبه: نصف قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه: نصف قاشق چایخوری
  • پولبیبر: یک قاشق چایخوری
  • پودر زیره: یک چهارم قاشق چایخوری
  • نمک به میزان لازم
  • پودر سوخاری‌ یا پودر نان: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه کوفته کباب ترکی

برای تهیه این کباب خوشمزه پیاز و سیر رو با رنده ریز رنده کنید. آب پیاز رو حتما بگیرید. نباید از آب پیاز در کباب استفاده کنید.

داخل ظرف گود یا کاسه ای مناسب گوشت چرخ کرده رو بریزید.

پیاز رنده شده و آب گرفته رو به مقداری همراه سیر رنده شده به گوشت چرخ کرده اضافه کنید‌. سپس جعفری خرد شده را بریزید و بعد فلفل دلمه ای نگینی ریز خرد شده را به مواد اضافه کنید و در پایان ادویه هارو بریزید. همه ادویه ها رو یکجا اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن تمام مواد نوبت به هم زدن و ورز دادن ومخلوط کردن مواد است. مواد رو با دست ورز دهید. یک قاشق غذاخوری پودر سوخاری هم به مواد گوشت اضافه کنید.

خوب هم بزنید و ورز دهید تا وقتی کامل مخلوط شده و مواد منسجم و یکدست شوند. بعد از آماده سازی و مخلوط کردن مواد،گوشت رو به یخچال منتقل کنید و اجازه دهید نیم ساعت حداقل در یخچال استراحت کند. بعد از نیم ساعت از یخچال خارج کنید.

حالا باید گوشت رو به سیخ بکشید.میتونید از سیخ های چوبی یا سیخ کباب کوچک استفاده کنید‌.

دستتان را کمی خیس کنید از مواد گوشتی به اندازه یک نازنگی بردارید.

سپس به سیخ بکشید و دور رو با گوشت بپوشانید و در نهایت مطابق تصویر به کباب شکل دهید.

تمام مواد رو به همین ترتیب اماده کنید و شکل دهید. مقداری روغن یا کره را در تابه ای بریزید و تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس کوفته کباب های شکل داده شده و به سیخ کشیده را داخل تابه قرار دهید و اجازه دهید با حرارت متوسط رو به بالا کباب ها سرخ شوند.

میتونید از گوجه کنار کباب استفاده کنید که در کنار کباب ها میتونید سرخ کنید.وقتی یک طرف کباب ها سرخ شد برگردانید و طرف دیگر کباب هارو هم اجازه دهید کامل سرخ شود. بعد هم از تابه خارج کنید و کنار برنج یا با نان این کباب های خوشمزه رو نوش جان کنید.

برای شکل دادن به برنج کافیست بعد از اینکه برنج پخته شدو دم کشید یک یا دوقاشق غذاخوری زعفران دم کرده به برنج اضافه کنید.

سپس برنج زعفرانی را ابتدا کف یک کاسه کوچک بریزید‌ و با قاشق فشرده کنید و بعد مقداری‌ برنج سفید روی‌ قسمت زعفرانی بریزید ‌و مجدد مقداری فشرده کنید و بعد کاسه را به آرامی روی بشقاب سرو برگردانید و یک غذای فوق‌العاده خوشمزه و آسان و متفاوت داشته باشید.

برای کنار این غذا میتونید از دور چین های مختلفی مانند پیاز ،ریحان و سبزی تازه، فلفل سبز و ترشی و انواع دورچین های مختلف استفاده کنید. این غذا در نوع اصلی خود و در ترکیه عموما با نان پیتا سرو می‌شود.

و در کنار آن سس طحینه تهیه می‌شود که به همراه این سس سرو می‌شود و فوق العاده لذیذ و خوشمزه است‌. اما سرو آن با برنج هم برای ایرانی‌ها و با ذائقه ی ایرانی ها سازگار است.

نکات تهیه کوفته کباب ترکی

  • برای تهیه این کباب بهتر است از گوشتی با درصد چربی کمتر استفاده کنید تا موقع سرخ کردن گوشت بیش از حد جمع نشود.
  • پولبیبر یک ادویه معروف و محبوب ترکی ست که در اکثر غذاهای ترکی کاربرد دارد. اگر نداشتید میتونید حذف کنید.
  • پودر زیره و پودر گشنیز دو طعم دهنده به این غذا هستند حتی المقدور از یکی از این دو ادویه و ترجیحا زیره استفاده کنید‌.
  • به این نکته توجه داشته باشید که این غذا را در ترکیه با نان پیتا و سس طحینه سرو می‌کنند. برای تهیه سس طحینه نیاز دارید به یک قاشق غذاخوری ارده، پنج یا شش قاشق ماست غلیظ، دو حبه سیر رنده شده، لیموترش تازه و نمک، همه مواد رو باهم مخلوط کنید تا سس طحینه خوشمزه آماده شود.
  • کنار این غذا میتونید سس گوجه هم تهیه کنید که بسیار خوشمزه می‌شود.کافیست گوجه را چند برش بدهید و با یک قاشق رب گوجه و روغن زیتون در تابه تفت دهید کمی نمک و سیر و اورگانو یا آویشن اضافه کنید کمی اب بریزید و بگذارید گوجه هاسرخ شوند و سس جا بی‌افتد‌.
  • نوع سرو کوفته هم به این شکل است که نان پیتا را روی ظرف سرو قرار دهید و سس گوجه روی نان بریزید بعد کباب ها رو روی سس قرار بدید هنگام سرو هم سس طحینه رو به کباب ها بزنید واز خوردن این کباب خوشمزه لذت ببرید.
  • منبع
  • مجله اُکالا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید