امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279215
۳۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

طلاق عسر و حرج؛ مراحل درخواست طلاق به دلیل عسر و حرج

طلاق عسر و حرج؛ مراحل درخواست طلاق به دلیل عسر و حرج

در قانون کشور حق طلاق تنها مختص به مرد است و مرد میتواند بدون دلیل نسبت به طلاق همسر خود اقدام کند اما اگر زن بخواهد طلاق بگیرد یا باید وکالت طلاق از مرد داشته باشد(حق طلاق) یا اینکه عسر و حرج خود را ثابت کند یعنی سختی و غیر قابل تحمل بودن ادامه زندگی را ثابت کند تا دادگاه بتواند نسبت به طلاق حکم بدهد.

اما این که این درخواست طلاق از جانب زن چقدر طول بکشد بستگی به موارد مختلفی که به آن اشاره میشود.

طلاق به استناد عسر و حرج چیست؟

عسر و حرج به معنای تنگنا و سختی و دشواری یک امر است درباره زندگی مشترک نیز یکی از مواردی که زن می تواند با استناد آن از دادگاه تقاضای حکم طلاق کند عسر و حرج است مواردی مثل بداخلاقی و بددهنی مرد، اعتیاد مرد، مشکلات اخلاقی یا اختلالات روانی مرد، عدم پرداخت نفقه و… می تواند از مصادیق عسر و حرج باشد.

اثبات عسر و حرج چگونه است؟

 زن می تواند با دلایل مختلف عسر و حرج خود را ثابت کند برای مثال در بحث عسر و حرج به خاطر بددهنی و بد رفتاری میتواند مواردی که گواهی پزشکی من باب ضرب و جرح گرفته است را دلیل قرار دهد و شهادت شهود و موارد دیگر را نیز به آن اضافه کند.

 همچنین برای اثبات عسر و حرج به دلیل ندادن نفقه می تواند از حکم دادگاهی که قبلا گرفته استفاده کند البته لازم است که دلایل دیگر نیز وجود داشته باشد که دادگاه قانع بشود برای طلاق‌.

طلاق عسر و حرج چقدر طول میکشد؟

  • این مسئله که طلاق به درخواست زن و به استناد عسر و حرج چقدر زمان می برد بستگی به مواردی مختلف دارد مثل شعبه رسیدگی کننده یا همان دادگاه که تراکم پرونده ها در آن به چه صورت است. لذا هر چه پرونده های دادگاه کمتر باشد رسیدگی به دعوا فرد زود تر شروع می شود.
  • دلیل دیگری که ممکن است به زمان حکم طلاق اضافه کند سنگ اندازی زوج با طرق مختلف یا انجام اعتراض تجدید نظر و کارهای تبادل لوایح و موارد دیگر است. برای مثال اگر مرد در دادگاه زیر بار عسر و حرج نرود ممکن است جلسه دادرسی دوباره تشکیل شود و این امر زمان بر خواهد بود.
  • نکته دیگر عدم آشنایی زوجه یا زن از روند دادرسی و تکمیل نبودن دادخواست و موارد دیگر است که ممکن است بر این قضیه تاثیر بگذارد برای این کار و دانستن روند اجرا توصیه می شود از وکلا و مشاوران حقوقی موسسه وکیل تاپ استفاده کنید. که وکلای خانواده این موسسه با توجه به تجربه فراوان می توانند بسیار کمک کننده باشند.

لذا تعیین مدت زمان دقیق در این باره ممکن نیست و تنها میتوان زمان تقریبی مثلا ۶ ماه و… را حدس زد.

داوری در طلاق به درخواست زوجه

دادگاه در تمام مواد به جز طلاق توافقی پس از شنیدن اظهارات طرفین طرفین را به داوری ارجاع میدهد و هر یک از طرفین نیز باید داوری برای خود تعیین کند اگر این کار را نکنند خود دادگاه اقدام به این امر میکند.

طول زمان داوری هم را باید به این مراحل و زمان ها اضافه کرد.

مراحل درخواست طلاق به دلیل عسر و حرج

  • تنظیم دادخواست طلاق به درخواست زوجه در دفاتر خدمات قضایی
  • ارجاع دعوا به یکی از شعب دادگاه خانواده
  • مشخص ستد وقت رسیدگی و ارائه دلایل و اثبات عسر و حرج
  • ارجاع دعوا به داوری توسط قاضی جهت گرفتن گواهی عدم امکان سازش
  • صدور حکم طلاق
  • در صورت قطعی شدن اجرای صیغه طلاق
  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید