امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276607
۳۶۸۷
۵
۰
نسخه چاپی

عاشق دو نفر بودن | عاشق دو نفر بودن را سرکوب نکنید، حل کنید

نظریات روانشناسی ثابت کرده اند، عاشق دو نفر بودن امری طبیعی است. عاشق دو نفر بودن احساسی است که رخ می دهد و ممکن است تا حدی گیج کننده باشد. به خصوص اگر شما در رابطه‌ای عاطفی قرار داشته باشید. یکی از روانشناسان در کتاب خود این مساله را کاملا توضیح می‌دهد

عاشق دو نفر بودن | عاشق دو نفر بودن را سرکوب نکنید، حل کنید

آیا می توان عاشق دو نفر شد؟

عاشق دو نفر بودن به طور همزمان، احساسی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند. شاید اگر فردی به شما بگوید، عاشق دو نفر هستم او را سرزنش کرده و دروغگو خطاب کنید و فکر کنید دوست داشتن دو نفر ممکن نیست.

بسیاری از افراد تصور می کنند احساس عشق تنها منحصر به یک فرد است و دوست داشتن دو نفر همزمان، امکان ندارد.

با این حال:

نظریات روانشناسی ثابت کرده اند، عاشق دو نفر بودن امری طبیعی است. عاشق دو نفر بودن احساسی است که رخ می دهد و ممکن است تا حدی گیج کننده باشد. به خصوص اگر شما در رابطه‌ای عاطفی قرار داشته باشید. یکی از روانشناسان در کتاب خود این مساله را کاملا توضیح می‌دهد.

او معتقد است که این امکان وجود دارد و حتی می‌شود که یک انسان همزمان عاشق چندین فرد نیز باشد. این مساله به این دلیل است که قلب می‌تواند تمام زیبایی‌ها و خوبی‌های افراد را ببیند و آن‌ها را بپذیرد. در واقع از نظر او هیچ محدودیتی برای عاشق شدن و عشق ورزیدن وجود ندارد.

هم‌زمان عاشق دو نفر بودن می‌تواند اعصاب خردکن باشد. جامعه به ما این‌گونه تلقین کرده است که عشق ورزیدن هم‌زمان به دو نفر اصولاً غیرممکن است و قرار گرفتن در چنین وضعیتی اصلاً مطلوب نیست. به علاوه عشق ورزیدن هم‌زمان به دو نفر غالباً جنبه خیانت به خود می‌گیرد، ضمناً اگر هر یک از دو معشوق از این وضعیت باخبر شوند، هر دو رابطه متلاشی می‌شود و شما با ناراحتی فراوان تنها می‌مانید. اگر هم‌زمان عاشق دو نفر هستید، خودتان را ببخشید. در این وضعیت قرار گرفته‌اید، چون یک انسان هستید. عاشق دو نفر شده‌اید، چون هر دو خواسته‌هایی را که از یک رابطه عاشقانه دارید، به روشی خاص برآورده می‌کنند.

این وضعیت پیچیده است، اما دلیلی ندارد که به خاطر آن شرمنده باشید. به جای آن که احساسات خود را علامت یک ویژگی بد در شخصیت‌تان تلقی کنید، بهتر است به این نتیجه برسید که چون رابطه فعلی نتوانسته است نیازهای‌تان را برآورده کند، به سمت دیگری کشیده شده‌اید. سپس رابطه‌تان را به طور اصولی بررسی کنید و به جای آن که انگشت اتهام را به سمت شریک عاطفی‌تان بگیرید، سعی کنید مشکل‌تان را ریشه‌یابی کنید. برای مثال اگر فکر می‌کنید که عاشق دو نفر شده‌اید، احتمالاً نمی‌توانید در رابطه صمیمی بشوید و نمی‌دانید که چطور وارد بخش‌های عمیق‌تر رابطه بشوید؛ در نتیجه اجازه می‌دهید که رابطه با دیگری فکر و احساس‌تان را از رابطه فعلی منحرف کند.

در واقع وارد رابطه جدید شدن روشی برای اجتناب از صمیمیت و ایجاد پیوندی عمیق است. اگر آن‎قدر وقت آزاد و جای خالی در قلب‌تان دارید که می‌توانید عاشق یک نفر دیگر بشوید، پس می‌توان نتیجه گرفت که به طور کامل روی فردی که در حال حاضر با او رابطه دارید، سرمایه‌گذاری نکرده‌اید. گاهی اوقات بهتر است به جای آن که بگوییم عاشق دو نفر هستید، بگوییم که در واقع عاشق هیچ کس نیستید. ممکن است فکر کنید که همسرتان را دوست دارید یا جذب دیگری شده‌اید، اما هیچ یک از این دو احساس معیارهای لازم را برای عاشق محسوب شدن ندارد.

نشانه‌های همزمان عاشق دو نفر شدن

همزمان عاشق دو نفرشدن نشانه‌های کلی دارد که شامل موارد زیر است.

_ در زمانی که فرد مقابل شما می‌خواهد رابطه‌ای جدی‌تر و رسمی داشته باشد، هول می‌کنید و تلاش می‌کنید که بحث را عوض کنید و بهانه می‌آورید. شما ممکن است که به آن فرد نیز عشق بورزید و او را دوست داشته باشید اما اگر عاشق فرد دیگری نیز باشید، از جدی شدن رابطه با یکی از طرفین، نگران خواهید بود.

_ زمانی که در مقابل یکی از طرفین خود (همسر، دوست یا نامزد) نشسته‌اید، طرف دیگر را نیز کنار خود تصور می‌کنید. همچنین در تمام رویاها و آینده خود هر دوی آن‌ها را در نظر دارید. این مسئله یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی این است که بدانید همزمان عاشق دو نفر شده‌اید چرا که نشان می‌دهد که شما هیچ یک از آن‌ها را نمی‌توانید از آینده خود حذف کنید.

_ اطرافیان شما نمی‌توانند تشخیص دهند که شما عاشق چه کسی هستید چرا که در حرف‌ها و صحبت‌های شما معلوم نمی‌شود که شما در واقع عاشق کدام یک از آن‌ها می‌باشید.

_ معمولا زمانی که یک اتفاق مهم در زندگی پیش می‌آید، هر شخصی دوست دارد که اول با یک فرد صحبت کند و اتفاق را به او بگوید. اگر همزمان عاشق دو نفر باشید نمی‌دانید که اول به کدام یک از آن‌ها اطلاع دهید.

راهکارهایی برای رهایی از عاشق دو نفر بودن

اگر حس عاشق دو نفر بودن به سراغ شما آمده و نمی دانید چه باید کنید، در ادامه راهکارهایی برای مدیریت احساسات در این شرایط معرفی خواهد شد تا شما را از این احساس سردرگمی که گرفتار آن شدید، نجات دهیم.

احساسات خود را به درستی ارزیابی کنید!

برای واکاوی احساسات خود و انتخاب بین دو عشق راهکارهایی وجود دارد که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

1. تشخیص تفاوت در احساسات بین دو فرد

دو شخصی که دوست دارید در ذهن خود مجسم کرده و کوچک ترین تفاوتی که در میزان دوست داشتن آن ها وجود دارد، ارزیابی کنید.

زمانی که عاشق دو نفر بودن را تجربه می کنید، در واقع هریک از این افراد نیازهای عاطفی مختلفی را در شما برطرف می کنند.

شناسایی دلایل مختلف دوست داشتن این دو، شما را در ارزیابی و تشخیص احساسات کمک خواهد کرد. عاشق دو نفر بودن ممکن است در اثر اشتیاق یافتن فردی که در رابطه کنونی خود گم کرده اید، به سراغ شما بیاید.

علاوه بر این:

روابط عاطفی در ابتدا شور و گرمی بیشتری دارند و با گذشت زمان به ثبات می رسند. در بسیاری از موارد ممکن است فرد به دنبال شور و شوق اوایل رابطه دچار حس عاشق دو نفر بودن شود.

2. نیازها و خواسته های شما چه هستند؟

نیازهای خود را دقیق تر بررسی کنید.

 انسان به صورت کلی از نظر عاطفی و جسمی به داشتن رابطه با یک فرد گرایش دارد. با این وجود ممکن است بعضی از نیازهای شما خارج از یک رابطه باشد. در این زمینه فقط خود شما می توانید احساسات و نیازهای خود را بسنجید.

آیا از عاشق دو نفر بودن به طور همزمان خسته شده اید یا احساس راحتی می کنید؟ آیا فقط به فردی مجازی نیاز دارید یا دوست دارید، به طور همزمان عاشق دو نفر باشید؟

3. اعتقادات خود را بررسی کنید

بسیاری از افراد ترجیح می دهند از نظر عاطفی و جنسی فقط به یک فرد وفادار باشند، اما بعضی از افراد به مونوگامی اعتقادی ندارند و احساساتی خارج از رابطه خود دارند.

در رابطه با اعتقادات خود بیشتر فکر کنید. آیا شما به مونوگامی معتقدید؟ بهتر است زمانی که با ۲ فرد رابطه دارید، ریزبینانه تر به انتظارات خود نگاه کنید.

عاشق دو نفر بودن | عاشق دو نفر بودن را سرکوب نکنید، حل کنید

رابطه فعلی شما چگونه می گذرد؟

در ادامه برای اینکه ببینیم آیا می توان عاشق دو نفر بود یا نه، لازم است رابطه فعلی خود را واکاوی کنید.

 در زیر راهکارهایی برای بررسی بیشتر رابطه آمده که شما را راهنمایی می کند:

1. آیا در حال خیانت عاطفی به شریک خود هستید؟

اگر در حال حاضر در یک رابطه به سر می برید و با خود فکر می کنید که عاشق دو نفر هستم، بهتر است بدانید این حس ممکن است مشکلاتی در رابطه شما ایجاد کند و باعث ارتکاب یکی از انواع خیانت در شما گردد.

 شریک زندگی تان مانند بسیاری از افراد اعتقادی به حس عاشق دو نفر بودن ندارد و احساس رنج و خیانت خواهد کرد.

اگر در حال خیانت در رابطه فعلی خود هستید، عاشق دو نفر بودن معنایی ندارد. پس لازم است به کوچک ترین نشانه هایی که خبر از خیانت عاطفی می دهد، دقت کنید.

آیا احساس خود را توجیه می کنید و فرد سوم را به عنوان دوست معرفی می کنید؟ آیا در حال پنهان کاری در رابطه فعلی خود هستید؟ همه این ها نشانه های خیانت عاطفی است.

2. احساسات شما در رابطه فعلی کمتر شده است؟

در بسیاری از موارد افراد به دلیل کمرنگ شدن احساسات در رابطه فعلی به دنبال جایگزین برای آن می گردند. از رابطه فعلی خود چقدر خوشحالید؟

اگر دلخوری بین شما و شریک فعلی زندگی تان ایجاد شده حس عاشق دو نفر بودن علامتی هشدار دهنده است. آیا از مشکلات رابطه فعلی خود با این شخص صحبت می کنید؟ آیا احساس می کنید این شخص خصوصیاتی دارد که شریک فعلی زندگی تان فاقد آن است؟

اگر این طور فکر می کنید، نیازهای شما با فردی متفاوت برطرف می شود و عاشق دو نفر بودن احساسی است که برای توجیه حس جدید خود به کار می برید.

3. با مشاور درباره حس عاشق دو نفر بودن صحبت کنید

زمانی که در رابطه هستید و شریک زندگی تان از شما وفاداری و تعهد را انتظار دارد، مشاور بهترین راهنمای شماست.

 مشاور شما را کمک می کند تا احساسات خود را به خوبی شناخته و آن ها در ذهن خود منظم کنید.

اگر در ذهن خود به جمله عاشق دو نفر هستم، رسیدید بهتر است آن را توسط فردی متخصص و کارشناس بررسی کرده و از اقدامات عجولانه خودداری کنید.

4. حس خود را با شریک زندگی تان در میان بگذارید

اگر در رابطه فعلی خود احساس راحتی دارید، این موضوع را با شریک خود در میان بگذارید.

برای شروع گفتگو بهتر است زمانی مناسب را انتخاب کنید و از واکنش شریک زندگی تان ناراحت نشوید.

برای تصمیم گیری ادامه رابطه یا قطع کردن آن لازم است، شریک فعلی از جزئیات احساسات شما با خبر باشد و با یکدیگر به توافق برسید.

5. با خیانت عاطفی سابق مقابله کنید

بسیاری از افراد بعد از یک رابطه نافرجام بلافاصله وارد رابطه جدیدی می شوند. این کار معمولاً شما را درگیر حس عاشق دو نفر بودن می کند.

شما به زمان نیاز دارید تا رابطه قبلی خود را فراموش کنید. غمگین بودن و دلتنگ شدن برای فرد سابق امری طبیعی است و لازم نیست از آن فرار کرد.

اگر در حال حاضر وارد رابطه جدید شدید، بهتر است بیشتر زمان خود را با شریک فعلی بگذرانید و احساسات سابق را به مرور فراموش کنید.

انتخاب بین دو عشق

درنهایت اگر از حس عاشق دو نفر بودن خسته شدید، بهتر است با بررسی های بیشتر یک نفر را انتخاب کنید. برای انتخاب بهتر است، مواردی را در نظر بگیرید:

1. چه کسی مناسب تر است؟

اگر در رابطه نیستید و بین دو فرد سردرگم هستید، عواملی وجود دارد که شما را در انتخاب کمک خواهد کرد.

 اهداف خود را در نظر بگیرید.

در بهترین روابط عاشقانه افراد ارزش های همسویی دارند.

ارزش هایی اخلاقی و اهداف کمک زیادی در انتخاب می کنند.

کدام یک از افراد تأثیر بیشتری روی شما می گذارد؟ سلایق و علایق یکدیگر را بررسی کنید و اشتراکات بیشتر را پیدا کنید.

2. انتخاب خود را اعلام کنید

اگر حس عاشق دو نفر بودن شما را خسته کرده و یک فرد را انتخاب کردید، لازم است آن را اطلاع دهید. بهتر است در گفتگویی حضوری و جدی از انتخاب خود با فرد صحبت کنید.

3. صداقت داشته باشید، البته بدون ابهام

زمانی که انتخاب بین دو عشق انجام شده برای اطلاع به شریک سابق خود جملاتی صادقانه و بدون ابهام به کار ببرید.

از جملاتی که نشان دهنده عدم اطمینان شماست، استفاده نکنید. مثلاً: “من فکر می کنم…” یا “من احساس می کنم…”. به جای آن جملات روشن و شفافی مثل “من تصمیم گرفتم…” به کار ببرید.

4. دلایل را مطرح کنید

اگر احساس راحتی می کنید، می توانید دلایلی که باعث انتخاب فرد دیگری شده مطرح کنید. البته برای بیان این دلایل آن ها را به طور صریح و ناراحت کننده به کار نبرید.

5. احساس خود را به رابطه جدید معطوف کنید

زمانی که بین دو فرد یکی را انتخاب می کنید و از حس عاشق دو نفر بودن خلاص می شوید، لازم است احساسات خود را معطوف به این رابطه کنید.

ارتباطات قدیمی را محدود کنید و با گذشت فاصله و زمان به احساسات قبلی خود اجازه دهید، محو شوند.

  • منبع
  • هنر زندگی
  • همدل مشاور
  • رادیو عشق

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید