امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284391
۵۰۲
۱
۰
نسخه چاپی

علت گرگرفتگی در آقایان چیست؟

گرگرفتگی در مردان به احتمال زیاد در نتیجه استفاده از یک روش درمان سرطان پروستات به نام محرومیت درمانی آندروژن رخ می دهد.

گر گرفتگی در آقایان

گرگرفتگی در مردان

گرگرفتگی یک احساس ناگهانی گرمای شدید است که در بدن می پیچد. این گرمای ناگهانی و سریع به علت افزایش دمای محیط اطراف نمی باشد و همانطور که گفته شد، اغلب به طور ناگهانی ظاهر می گردد.

گرگرفتگی معمولاً در خانم هایی شایع است که یائسه می شوند و دیگر قاعدگی در آنان رخ نمی دهد. با این حال، مردان نیز می توانند این شرایط را تجربه کنند.

دلایل احتمالی گرگرفتگی در مردان چیست؟

خانم ها با افزایش سن دچار گرگرفتگی ناشی از نوسانات ناگهانی هورمون هایشان می شوند. از طرف دیگر، مردان هر سال پس از پر کردن سن 30 سالگیشان، کمتر از 2 درصد افت تستوسترون (هورمون مردانه) را تجربه می کنند و این افت، یک کاهش سالم و ثابت است. بنابراین مردان کاهش شدید تستوسترون را به صورت ذاتی تجربه نمی کنند.

پس می توان نتیجه گرفت که اگر میزان این هورمون به طور ناگهانی در بدن آقایان (طی بالا رفتن سنشان) کاهش پیدا کرد، طبیعی نیست و باید بررسی های تشخیصی بیشتری بر روی آن ها صورت بگیرد. اگر این هورمون به ناگهان کاهش شدید داشته باشد، طی مطالعات اخیر، باعث گر گرفتگی بدن در آقایان می شود. در ادامه به برخی از علل گر گرفتگی در آقایان اشاره می کنیم.

1. محرومیت از آندروژن یا ADT

گر گرفتگی در مردان با احتمال زیاد در نتیجه نوعی درمان ضد هورمونی برای سرطان پروستات است که به نام درمان محرومیت از آندروژن یا ADT شناخته می شود. این روش درمانی با محدود کردن تولید تستوسترون کار می کند به طوری که این هورمون نمی تواند رشد سلول های سرطانی را تحریک کند.

تخمین زده می شود که حدود 80 درصد از مردانی که تحت این نوع روش درمانی قرار گرفته اند، گرگرفتگی دارند. علت آن، وجود مقادیر کم تستسترون در بدن است. مرکز کنترل حرارتی بدن که بخشی از مغز معروف به هیپوتالاموس است، مسئول این گر گرفتگی در اثر کاهش تستسترون می باشد.

سیستم عصبی سیگنال هایی را منتشر می کند که باعث گشاد شدن رگ های خونی در پوست می شوند و برافروختگی و گرما را در بدن مرد ایجاد می نماید. برای مقابله با افزایش دمای پوست، بدن به سرعت عرق گرم را به عرق سرد تبدیل می کند.

2. سبک زندگی باعث گرگرفتگی در آقایان می شود

گرگرفتگی در آقایان اغلب با علائم دیگری مانند اختلال نعوظ، از دست دادن میل جنسی و تغییرات خلقی همزمان است. این علائم ممکن است در نتیجه عواملی مانند استرس، افسردگی یا اضطراب باشد.

3. دلایل پزشکی

عوامل مختلفی می توانند منجر به کاهش سطح هورمون تستوسترون شودند. فارغ از در نظر گرفتن علت این کاهش، می توان گفت که مردان مبتلا به این بیماری، گرگرفتگی را تجربه خواهند کرد.

علائم گرگرفتگی در مردان چیست؟

علائم این مشکل همانند زنان، می تواند شامل موارد زیر باشد:

• احساس گرمای عمومی بدن که ناگهان بروز می کند

• تعریق زیاد

• قرمز شدن پوست

در حالی که عوامل محرک کاهش هورمون در مردان و زنان متفاوت است، با این حال علائم گرگرفتگی در هر دو جنس یکسان می باشد. احساس گرما و گرگرفتگی بیشتر در نواحی سر و تنه احساس می شود. تعریق شدید و قرمزی پوست ممکن است این علائم را همراهی نمایند. چنین علائمی ممکن است به سرعت و به طور متوسط حدود چهار دقیقه از بین بروند و با یک عرق سرد پایان یابند.

معمولا تعداد کمی از مردان و زنان این علائم را به ندرت تجربه می کنند، با این حال برخی ممکن است حتی تا 10 بار در روز این علائم را تجربه نمایند. اکثر مردان در طی سه الی چهار ماه پس از پایان درمان محرومیت از آندروژن، دیگر گرگرفتگی نخواهند داشت. اما مردانی که تحت درمان هستند، ممکن است این علائم را همچنان تجربه کنند.

درمان و پیشگیری از گرگرفتگی در مردان

بهبود رژیم غذایی، داشتن یک الگوی خواب منظم و تناسب کلی اندام ممکن است به کاهش ناراحتی در هنگام گرگرفتگی کمک کند. یک مطالعه از یک منبع معتبر نشان داده است که مصرف داروهای ضد افسردگی، هورمون های پروژستین (از جمله (Megestrol یا هورمون های ضد آندروژن مانند سیپروترون ممکن است به درمان گرگرفتگی در مردان کمک کند. درمان جایگزین عبارت است از:

• استرادیول (هورمون زنانه)

• مدروکسی پروژسترون

• مصرف مستقیم تستوسترون

توجه به این نکته مهم است که درمان جایگزینی تستوسترون در مردان با سابقه سرطان پروستات منع مصرف دارد. زیرا ممکن است سلول های سرطانی را تحریک کند. اما می توانند از هورمون های زنانه برای درمان گرگرفتگیشان استفاده کنند. در یک مطالعه نشان داده شد که 83٪ از مردانی که استرادیول (استروژن) را دریافت کردند، از دست گر گرفتگی های وقت و بی وقت رهایی پیدا نمودند.

قبل از مصرف هرگونه دارو باید حتما با پزشک صحبت کرد. مطالعات مشابهی از مصرف مگسترول (Megace) و مدروکسی پروژسترون (Provera) نیز گزارش دادند که، مصرف دو عضو دیگر از هورمون های زنانه، حدود 80٪ الی 90٪ کاهش گرگرفتگی را به همراه داشته اند. اما عوارض جانبی آن ها می تواند شامل نفخ و افزایش وزن باشد.

جلوگیری از گر گرفتگی در آقایان

با دوری کردن از عوامل بدیهی مانند موارد زیر، که گر گرفتگی را تحریک می کنند، می توان از این عارضه آزار دهنده تا حد بسیار زیادی جلوگیری کرد.

• الکل

• سیگار کشیدن

• قهوه

• خوردن غذای تند

• افزایش دمای اتاق

• پوشیدن لباس تنگ یا سنگین

  • منبع
  • دلگرم

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید