امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276977
۸۳۲
۱
۰
نسخه چاپی

غبغب | غبغب خود را به راحتی درمان کنید

غبغب | غبغب خود را به راحتی درمان کنید

غبغب چیست؟

غبغب پوستی اضافی یا آویزان روی گردن، درست زیر خط فک و چانه است. تقریبا در همه افراد با افزایش سن و کم شدن خاصیت ارتجاعی پوست، غبغب ایجاد می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که دلیل کوچک یا بزرگ بودن غبغب چیست باید به شما بگوییم که این موضوع تا حد زیادی به چربی موجود در گردن و چاقی فرد بستگی دارد. عوامل مختلفی مثل وراثت، چاقی، کاهش وزن ناگهانی، استرس، عادت‌های تکراری در صورت و سبک زندگی می‌تواند در به وجود آمدن غبغب موثر باشد.

علل ایجاد غبغب چیست ؟

عوامل مختلفی در ایجاد غبغب موثر است که اصلی‎ترین دلیل آن پیری و کاهش کلاژن پوست است. کلاژن‌ پروتئینی در عمق پوست است که به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند و باعث سرزندگی و طراوت پوست می‌شود. هر چه سن بالاتر می‌رود، حجم کلاژن نیز در بدن ما کمتر و کمتر مخواهد شد. با کم شدن میزان کلاژن، پوست رو به افتادگی می‌رود و چین و چروک پیدا می‌کند. در سنین بالای ۷۰ سال، پوست ما تقریبا ۸۰ درصد کلاژن خود را از دست می‌دهد و همین موضوع در ایجاد غبغب تاثیر زیادی دارد.

همچنین در سن بالا، پوست رو به خشکی و نازکی می‌رود و حفظ فرم آن بسیار دشوار می‌شود. هرچه پوست از مقاومت کمتری داشته باشد، در برابر نیروی جاذبه آسیب‌پذیرتر شده و به آرامی شروع به آویزان شدن می‌کند.

دلایلی که می‌تواند به ایجاد غبغب منجر شود شامل موارد زیر است:

- آفتاب سوختگی
- مصرف بیش از حد الکل
- سیگار کشیدن
- کم‌آبی مزمن یا شدید
- استرس مزمن یا شدید
- رژیم‎های غذایی کم آنتی اکسیدان
- عدم مصرف چربی‎های مفید و سایر مواد مغذی ضروری
- عادات شخصی فرد به گونه‌ای که بیش از حد از دهان و عضلات فک و صورت استفاده می‌کند. مثل اخم کردن مداوم، جویدن مرتب آدامس و صحبت طولانی مدت با تلفن همراه
- مواد حساسیت‌زای پوستی، از آلودگی هوا گرفته تا مواد آرایشی
- بهداشت نامناسب پوست
- ورزش نکردن
- ضربه فیزیکی یا آسیب به عضلات صورت، فک و پوست
- سابقه خانوادگی
- لاغری شدید یا سریع
- بیماری شدید یا مزمن

غبغب | غبغب خود را به راحتی درمان کنید

روش های پزشکی رفع غبغب

روش‌های پزشکی برای درمان غبغب شامل موارد زیر است:

فیلرها

فیلر یا پرکننده‌ها، ترکیباتی هستند که به گونه‌ها تزریق می‌شوند تا مکان‎هایی که در آن‌ها چربی پوست تحلیل رفته را پر کنند. لیفت گونه‌ها به باعث می‌شود تا پوست اطراف خط فک و گوشه‎های دهان به طرف بالا کشیده شود و شدت غبغب کاهش یابد.

ترکیباتی که معمولا به عنوان پرکننده از آن‌ها استفاده می‌شود عبارتند از:

- اسید هیالورونیک
- اسید پلی-ال-لاکتیک
- پلی متیل متاکریلات
- هیدروکسیلاپاتیت کلسیم
- سیلیکون

تاثیر فیلرها بر شدت غبغب به فرم و ساختار صورت، مقدار دز فیلر و تعداد دفعات تزریق بستگی دارد. بسیاری از افراد نتایج حاصل از فیلرهای صورت را بین ۲ تا ۴ سال می‌دانند و پس از طی شدن این زمان نیاز به تمدید دارند. فیلرها به طور معمول در افراد بین ۳۰ تا ۵۰ سال موثرتر هستند. در افراد بالای ۵۰ سال ممکن است پزشک اقدامات دیگری را در کنار استفاده از فیلر انجام دهد.

لیفت گردن

در بیشتر لیفت‌های گردن، جراح برشی را در کنار صورت و زیر چانه ایجاد و سپس چربی‌ها و بافت‌ها را در فک و گونه جابه‌جا می‌کند. همچنین ممکن است مقداری از پوست اضافی را بریده و برخی از عضلات اطراف گردن را سفت کند. لیفت گردن موثرترین روش درمان غبغب محسوب می شود، اما دوره نقاهت طولانی و خطر ابتلا به عوارض مختلف را به همراه دارد. شایع‌ترین عارضه جراحی لیفت گردن، ایجاد اسکار و عفونت است. همچنین این روش در مقایسه با سایر گزینه‌های درمان غبغب بسیار گران است.

اولتراپی

اولتراپی شامل استفاده از دستگاه برای تحریک تولید طولانی مدت کلاژن در لایه‌های عمیق پوست است. اولتراپی در یک جلسه انجام می‌شود، بیهوشی و ریکاوری ندارد و افراد معمولا می‌توانند بلافاصله بعد از انجام آن به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند. اکثر افراد که اولتراپی انجام داده‌اند، چندین ماه پس از درمان متوجه بهبود مستمر در غبغب و سفت‌تر شدن پوستشان می‌شوند.

پرتودرمانی

این پرتودرمانی با روشی که در درمان سرطان استفاده می‌شود تفاوت دارد. در این روش از گرمای شدید و تابشی برای تحریک کلاژن و الاستین در حدود ۲ میلی متر زیر سطح پوست استفاده می‌شود. این کار کمک می‌کند تا کلاژن بیشتری تولید شده و پوست سفت‌تر شود. افرادی که این روش درمانی را انتخاب می‌کنند، برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید این جلسات را چندین بار در سال انجام دهند.

سایر درمان‌ها

گزینه های درمانی دیگر برای درمان غبغب شامل موارد زیر است:

- لیزر درمانی
- لایه‎برداری شیمیایی
- طب سوزنی
- ماساژ صورت
- یوگای صورت
- دستگاه از بین بردن غبغب

در سال‌های اخیر استفاده از دستگاه از بین بردن غبغب در بین افراد مختلف باب شده است. این دستگاه‌ها کوچک و قابل حمل هستند و برای استفاده هم چندان پیچیدگی ندارد. می‌توانید در خانه، سفر یا محل کار از این دستگاه‌ها استفاده کنید. این دستگاه‌ها کاملا غیرتهاجمی هستند و معمولا عوارضی ایجاد نمی‌کنند. دستگاه از بین بردن غبغب به دلیل ویبره‌ای که دارد، باعث افزایش گردش خون و همچنین گرما در ناحیه زیر چانه شده که همین عملکرد باعث شل شدن بافت‌های چربی زیر چانه و از بین رفتن غبغب می‌شود.

اما به این نکته دقت داشته باشید که استفاده از دستگاه از بین بردن غبغب به تنهایی نمی‌تواند مشکل شما را رفع کنید و حتما باید ورزش‌های مخصوص صورت انجام دهید و در رژیم غذایی‌تان هم تغییراتی ایجاد کنید.

غبغب | غبغب خود را به راحتی درمان کنید

حرکات و تمرینات از بین بردن غبغب

تمرینات ساده زیادی برای غبغب وجود دارد. با اینکه پژوهش های علمی اندکی بر روی اثرات این تمرینات انجام شده است اما آن ها می توانند عضلات گردن و صورت را هدف قرار دهند. کار کردن بر روی این عضلات می تواند به سوزاندن چربی در این نواحی کمک کند.

گرم کردن

همانند سایر ورزش های دیگر، باید قبل از هرکاری عضلات خود را گرم کنید تا از بروز اسیب جلوگیری نمایید. برای گرم کردن گردن، به آرامی سر خود را به سمت جلو و پایین حرکت دهید و سپس آن را به سمت بالا ببرید. اینکار را در حرکت دایره ای انجام دهید.

بعد از چند حرکت، جهت را برعکس کنید. همین حرکت دایره ای برای کشش فک مورد استفاده قرار می گیرد. به آرامی فک را به سمت چپ گسترش دهید، سپس به سمت جلو ، راست و پشت ببرید. حالا عضلات گرم شده اند و آماده ورزش هستند.

تمرین سوت در سقف

این تمرین ورزشی برای تقویت عضلات و استراحت دادن گردن بسیار عالی است. با پشت صاف بنشینید و شانه های خود را شل کنید. سر را به سمت سقف ببرید. از این موقعیت، لب های خود را همانند سوت زدن ببندید.

لب باید شل باشد اما به اندازه کافی نیز محکم گرفته شود. به مدت ۱۰ الی ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید. این تمرین را چند بار تکرار کنید

بوسه به آسمان

این تمرین بسیار شبیه تمرین قبلی است. البته تفاوت هایی نیز با هم دارند. صاف بایستید و شانه ها و بازوهای خود را شل کنید. سر را به عقب برگردانید و به سقف نگاه کنید. لب ها را غنچه کنید و سعی کنید اسمان را ببوسید.

زمانی که اینکار به درستی انجام می شود عضلات موجود در گردن و چانه باید احساس انعطاف پذیری و در عین حال آرامش داشته باشند. این تمرین را برای هر ست ۱۰ الی ۱۵ بار تکرار کنید.

فشار بر توپ

نگه داشتن ابزار ورزشی در دست، روش عالی برای کمک به افراد برای انجام تمرینات ورزشی است. برای تمرینات گردن، این روش می تواند به نگه داشتن توپ در نزدیکی میز، رختخواب یا موقعیت فرد کمک کند.

اندازه توچ می تواند از ۵ الی ۱۰ اینچ متغیر باشد. فشار بر توپ در موقعیت های نشسته و با پشت صاف و شل شده به خوبی انجام می شود. توپ را زیر چانه خود قرار دهید. از چانه برای فشار آوردن به توپ استفاده نمایید. این حرکت را ۱۰ الی ۳۰ بار تکرار نمایید.

کشش

یکی دیگر از روش های موثر موجود برای هدف قرار دادن عضلات در چانه و گردن انجام کشش است. می توانید به حالت ایستاده یا نشسته اینکار را انجام دهید.

لب های خود را تا جایی که می توانید به سمت پایین آویزان کنید تا حالت غمگین ایجاد شود.به مدت سه ثانیه در همین حالت بمانید. حالا از عضلات گردن برای کج کردن چانه به سمت قفسه سینه استفاده کنید. این موقعیت را برای سه ثانیه حفظ کنید. عضلات را شل نمایید و دوباره آغاز کنید.

جویدن آدامس

جویدن آدامس به نظر کار مهمی نمی رسد اما می تواند برای افرادی که غبغب دارند و به دنبال رهایی از آن هستند مفید باشد.

یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که بعد از وعده غذایی آدامس می جوند از چیزی که خورده اند رضایت بیشتری خواهند داشت. همین امر باعث می شود به دنبال خوردن تنقلات نروند.

آدامس جویدن به کاهش وزن کمک می کند و همین امر احتمال بروز غبغب را کمتر می کند. جویدن آدامس جلوی اینده یکی از تمرینات خوب برای عضلات صورت به خصوص فک است. آدامس جویدن معمولی ممکن است به از دست رفتن چربی در چانه کمک فراوانی بکند.

خمیازه شیر

نکته اصلی این تمرین ورزشی این است که دهان خود را باز می کنید و در عین حال زبان را تا جایی که می توانید به سمت بیرون بیاورید. اینکار می تواند یک تمرین عالی برای تقویت عضلات چانه، گردن و صورت باشد.

در یک موقعیت آرام بنشینید یا بایستید. دهان خود را تا جایی که می توانید باز کنید و زبان را به سمت پایین آویزان نمایید. اگر این تمرین به درستی انجام شود می تواند عضلات گردن، چانه و فک را تقویت نماید.

  • منبع
  • مجله سلامت
  • مشوراَپ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید