امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279692
۹۹۵
۳
۰
نسخه چاپی

فرانکلین روزولت یا FDR قدرتمندترین رئیس جمهور آمریکا

​   [Click and drag to move] ​

فرانکلین دلانو روزولت (زاده 30 ژانویه 1882 - درگذشته 12 آوریل 1945) که اغلب با حروف اول او FDR از او یاد می شود، سی و دومین رئیس جمهور ایالات متحده بود. او در دوران رکود بزرگ و جنگ جهانی دوم خدمت کرد.

"تنها چیزی که باید از آن بترسیم خود ترس است."- فرانکلین دی. روزولت، (نخستین سخنرانی افتتاحیه)

FDR در دوران اوج رکود بزرگ در سال 1932 انتخاب شد و تا زمان مرگش در سال 1945 رئیس جمهور باقی ماند. او در دوران ریاست جمهوری خود بر گسترش دولت فدرال نظارت داشت و به آمریکا کمک کرد تا موضع انزواطلبانه خود را از دست بدهد او بر گسترش دولت فدرال نظارت کرد و به آمریکا کمک کرد تا موضع انزواطلبانه خود را از دست بدهد، زیرا این کشور در شکست قدرت های محور - ژاپن و آلمان در طول جنگ جهانی دوم، نقش رهبری را ایفا کرد. با پایان یافتن جنگ، او به پی ریزی پایه های سازمان ملل کمک کرد. روزولت یک شخصیت بسیار تأثیرگذار در سیاست آمریکا و جهان بود.

اوایل زندگی فرانکلین روزولت

روزولت در 30 ژانویه 1882 در هاید پارک نیویورک در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد. او با پیشینه ای ممتاز بزرگ شد، اما تحت تأثیر مدیر مدرسه اش در گروتن در ماساچوست قرار گرفت، که اهمیت وظیفه مسیحی را در کمک به افراد کمتر خوش شانس القا کرد. پس از مدرسه به هاروارد رفت و در آنجا اقتصاد خواند. او دانشجوی بی‌نظیر بود. او دانشجوی بی‌نظیر بود، سردبیر مجله هاروارد کریمسون شد که با ظرفیت او برای مدیریت افراد دیگر مناسب بود.

در سال 1905، فرانکلین با دختر عموی دور خود النور ازدواج کرد. آنها به سرعت شش فرزند داشتند که دو نفر از آنها به مجلس نمایندگان راه یافتند. روزولت دارای چندین رابطه غیر از ازدواج است، از جمله لوسی مرسر، منشی اجتماعی او. همسرش النور در یک مقطع زمانی پیشنهاد طلاق داد، اما به دلایل مختلف این درخواست انجام نشد. او بعداً در طول ناتوانی فرانکلین که ناشی از فلج اطفال بود، یک همسر/پرستار فداکار شد.

فرانکلین روزولت به عنوان رئیس جمهور

در سال 1929، FDR به عنوان فرماندار نیویورک انتخاب شد و این سکوی پرشی برای راه اندازی تلاش او برای نامزدی دموکرات ها برای سال 1932 بود.

در شرایطی که آمریکا با بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای با نرخ بیکاری 25 درصد مواجه بود، روزولت توانست یک پیروزی بزرگ را به دست آورد. ارائه امید به کسانی که به دلیل رکود بزرگ فقیر شده اند.

تا حدودی، FDR یک سیاست مالی انبساطی را همانطور که جان ام کینز از آن حمایت می کرد، دنبال کرد.

دولت وام گرفت، مالیات بر درآمد ملی وضع کرد و پول را برای کارهای عمومی خرج کرد (معروف به نیو دیل). این دوره همچنین نشان دهنده تغییر قدرت از سوی دولت های محلی بود که نمی توانستند با دولت ملی کنار بیایند

روزولت همچنین به معرفی قانونی برای حمایت از حقوق کارگران کمک کرد. نیو دیل بحران اقتصادی را حل نکرد، اما برخی از بدترین اثرات را کاهش داد، اشتغال ایجاد کرد و در نهایت اقتصاد را رشد داد.

در پایان دهه 1930، برخی از بخش های اقتصاد مانند ساخت و ساز در حال رونق بودند. بهبودی اقتصادی برای کمک به روزولت برای پیروزی مجدد در سال 1936 کافی بود. در سال 1940 با نفوذ آلمان نازی در اروپا، روزولت تصمیم گرفت که کنوانسیون را زیر پا بگذارد و اولین رئیس جمهور شود که برای سومین دوره نامزد می شود. او در انتخابات 1940 با قاطعیت دیگری پیروز شد.

سیاست خارجی روزولت

سیاست خارجی روزولت

FDR مشتاق بود که آمریکا به یک شهروند خوب جهان تبدیل شود و برای آزادی های خاص مبارزه کند. با این حال، در اوایل دهه 1940، آمریکا همچنان رویکرد انزواطلبی بسیار قوی را حفظ کرد و در سال 1940، او برای انتخاب مجدد با وعده دور ماندن از جنگ جهانی دوم - علیرغم بیزاری خود از آلمان نازی - به مبارزات انتخاباتی پرداخت.

با این حال، در سال 1941 با بدتر شدن وضعیت بریتانیا، FDR به طرز ماهرانه ای در مورد یک برنامه اجاره وام سخاوتمندانه مذاکره کرد که به بریتانیای کبیر کمک مالی کرد، زمانی که در مقابل هیتلر به تنهایی ایستاد. روزولت از این تشبیه استفاده کرد که به یک همسایه یک شلنگ قرض داد زمانی که خانه هایشان در حال سوختن بود.

بمباران پرل هاربر در دسامبر 1941، چشم انداز آمریکا را به کلی تغییر داد. F.D.R زمان را برای اعلام جنگ به ژاپن و سپس آلمان تلف نکرد.

در این روزهای سخت، ما آمریکایی‌ها در همه جا باید و باید راه عدالت اجتماعی، راه ایمان، راه امید و راه عشق به همنوعان را انتخاب کنیم.»- فرانکلین دی. روزولت

زمانی که آمریکا وارد جنگ شد، با تمام وجود وارد هر دو عرصه شد - اقیانوس آرام و اروپا.

روزولت یک فرمانده باهوش بود. به ویژه، او توانست ژنرال های با استعداد واقعی را شناسایی کند و آنها را به نقش های کلیدی ارتقا دهد. همانطور که روزولت خودش گفت: من باهوش ترین فرد جهان نیستم، اما مطمئناً می توانم همکاران باهوشی را انتخاب کنم.

به طور خاص، FDR دوایت آیزنهاور و جورج مارشال را - هر دو برای ایفای نقش های کلیدی در طول جنگ جهانی دوم - ارتقا داد.

گفتگوهای کنار آتش روزولت

مهارت سیاسی واقعی روزولت در قدرت ارتباط و همذات پنداری او با مردم عادی بود. گفتگوهای او در کنار رادیوی کنار بخاری در ایجاد اعتماد به نفس با مردم آمریکا، هم در دوران رکود بزرگ و هم در طول جنگ جهانی دوم مؤثر بود.

او می گوید: این ملت بزرگ همانطور که تحمل کرده است، زنده و کامیاب خواهد شد. بنابراین، اول از همه، اجازه دهید اعتقاد راسخ خود را تأیید کنم که تنها چیزی که باید از آن بترسیم خود ترس است.

فرانکلین روزولت یا FDR قدرتمندترین رئیس جمهور آمریکا

روزولت و چرچیل

روزولت با وینستون چرچیل رابطه نزدیک داشت. تحسین شدید متقابل وجود داشت. روزولت در یک لحظه گفت: «در یک دهه با شما بودن لذت بخش است.»

سه نفر بزرگ روزولت، چرچیل و استالین به پی ریزی پایه های دوره پس از جنگ کمک کردند که شامل تأسیس سازمان ملل متحد - جانشین جامعه ملل بود.

روزولت در آوریل 1945، درست قبل از اولین نشست سازمان ملل، به طور غیرمنتظره ای بر اثر خونریزی شدید مغزی درگذشت. مرگ او جهان را مبهوت کرد و از او به عنوان قهرمان آزادی و مردی انسان دوست و خوش بین یاد شد.

میراث روزولت

بسیاری از محققان روزولت را به عنوان بزرگترین رئیس جمهور ایالات متحده در تمام دوران (یا حداقل در 3 نفر برتر) ارزیابی می کنند.

او ایالات متحده را از یکی از دشوارترین چالش های تاریخ جهان عبور داد. دموکراسی ایالات متحده  را تققویت کرد، در زمانی که بسیاری از کشورها فاشیسم را پذیرفتند. او همچنین پایه حمایت فدرال از بیکاران و آغاز شبکه امنیت اجتماعی را پایه گذاری کرد که به حفظ کشور در یک زمان فاجعه اقتصادی کمک کرد.

روزولت همچنین در رهبری تلاش های جنگی ایالات متحده علیه ژاپن و آلمان بسیار مؤثر بود. او دیپلمات ماهری بود و با موفقیت با چرچیل و استالین در یکی از مهمترین اتحادها در تاریخ نظامی همکاری کرد.

زمانی که روزولت در سال 1932 به قدرت رسید، ایالات متحده در یک رکود عمیق و منزوی در صحنه جهانی قرار داشت. هنگامی که او در سال 1945 درگذشت، ایالات متحده به عنوان ابرقدرت اقتصادی و سیاسی غالب جهان ظاهر شد و با ظهور ایالات متحده به عنوان نیروی نظامی غالب، او قدرتمندترین صدای متفقین بود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید