امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287375
۴۰۶
۱
۰
نسخه چاپی

فرهنگ عرب؛ اطلاعاتی درباره سرزمین ها و فرهنگ عربی

فرهنگ عرب؛ اطلاعاتی درباره سرزمین ها و فرهنگ عربی

فرهنگ عرب یکی از جذاب ترین جاذبه هایی است که تاریخچه ای طولانی و میراثی پرافتخار دارد. جغرافیای سرزمین های عربی می تواند یکی از متنوع ترین جغرافیای فرهنگی در جهان باشد.

جهان عرب بسیار بزرگ است و کشورهای تحت آن از مراکش تا شمال آفریقا تا خلیج فارس را شامل می شود.

مهمترین واقعیت در مورد فرهنگ عربی این است که جهان غنی عربی متشکل از جوامع، گروه ها و فرهنگ های مختلف است و بنابراین هرگز نمی توان در مورد یک فرهنگ عربی صحبت کرد. به گونه ای که اختلافات نه تنها بین کشورها، بلکه در درون جوامع نیز وجود دارد.

عرب چیست؟

عرب بودن نه یک نژاد و نه ملیت است، در واقع یک اشتراک زبانی است. چیزی که یک کشور را عرب می کند، توانایی آنها در زبان عربی است.

در حالی که اکثر اعراب مسلمان هستند، عرب های زیادی وجود دارند که به این زبان صحبت می کنند اما اعتقادات مختلفی مانند مسیحیت، یهودیت، هندوئیسم و حتی ملحدان دارند.

عرب بودن نیز مربوط به هویت نژادی نیست، زیرا تعیین دقیق نژاد عرب ها بسیار دشوار است.

اکثر اعراب در مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، عمان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سومالی، سودان، سوریه، تونس، امارات متحده عربی و یمن هستند.

با این حال، فردی از شمال مراکش هیچ شباهتی به فردی اهل سودان نخواهد داشت.

این به این دلیل است که اعراب از پس‌زمینه‌های قومی مختلفی می‌آیند، به همین دلیل است که ممکن است عرب‌هایی با ویژگی‌های اروپایی بسیار برجسته در غرب آفریقای شمالی با موهای بلوند و چشم‌های آبی پیدا کنید، اما همچنان عرب‌هایی را با موهای تیره پوست تیره و ویژگی‌های غرب آفریقا پیدا کنید.

در حال حاضر، عرب بودن به این معنی است که باید در بیست و دو کشوری که از مراکش تا بحرین امتداد دارند به دنیا بیایید.

اعراب نیز لزوماً خاورمیانه خوبی نیستند زیرا کشورهایی از مصر تا مراکش را شامل می شود.

فرهنگ عرب؛ اطلاعاتی درباره سرزمین ها و فرهنگ عربی

کشورها عربی

کشورهای عربی از مراکش تا شمال آفریقا و از آنجا تا خلیج فارس را شامل می شود. این منطقه را منطقه MENA (خاور میانه و شمال آفریقا) نیز می نامند.

می توان نام کشورهای عربی این منطقه را به این صورت فهرست کرد: الجزایر، بحرین، کومور، جیبوتی، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، مراکش، موریتانی، عمان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سومالی، سودان. سوریه، تونس، امارات متحده عربی و یمن.

اهمیت جهان عرب

جهان عرب که از 22 کشور تشکیل شده است، میزبان چندین مذهب است و مردم از اقوام مختلف به زبان ها و لهجه های مختلف صحبت می کنند. تقریباً شصت درصد از ذخایر نفتی جهان یا در شبه جزیره عربستان یا در نزدیکی آن منطقه قرار دارد. عربستان سعودی که در جغرافیای عربستان قرار دارد، کشوری با بالاترین ذخایر نفتی در جهان است.

زبان عربی

زبان عربی با ارزش ترین عنصر عرب بودن است زیرا هویت فرد را مشخص می کند. در واقع زبان عربی همان چیزی است که راه را برای چیزی که به عنوان ناسیونالیسم عربی شناخته می شود هموار کرد.

با این حال، اگر در مورد تنوع زبان عربی بدانید، شگفت زده خواهید شد.

صدها گویش و لهجه عربی وجود دارد که یک عرب نمی تواند دیگری را بفهمد، اگرچه از نظر فنی به یک زبان صحبت می کنند.

به عنوان مثال، شخصی از مراکش که در بخش شمال غربی آفریقا است، به سختی متوجه می شود که یک عرب از مصر یا سودان چه می گوید. حتی در داخل یک کشور، برخی از لهجه ها در منطقه بسیار متفاوت هستند.

با این حال، زبان استاندارد عربی برای یکسان سازی همه لهجه ها استفاده می شود و به طور رسمی، در مدرسه و در سخنرانی ها استفاده می گردد.

زبان عربی در کنار روسی و ماندارین یکی از دشوارترین زبان‌ها برای یادگیری است. این به دلیل سبک دستور زبان منحصر به فرد و روش زبانی غیرمتعارف آن است.

یادگیری زبان عربی می تواند چالش برانگیز باشد، اما اگر در کشوری باشید که عربی صحبت می کند، بسیار آسان تر است.

زبان عربی مملو از شعر و  نثر زیباست که توسط بهترین نویسندگان نوشته شده و همچنین میراث فرهنگی است.

فرهنگ عرب؛ اطلاعاتی درباره سرزمین ها و فرهنگ عربی

آداب و رسوم عربی

دین

دین برای اعراب بسیار بزرگ است. اکثریت قریب به اتفاق اعراب مسلمان هستند.

ادیان ابراهیمی در کشورهای عربی مورد استقبال قرار گرفته و در بسیاری از کشورها مورد احترام است.

با این حال، بر کسی پوشیده نیست که اعتقاد اسلامی در سطح عمیقی با فرهنگ عرب در هم آمیخته است.

یکی از مهم ترین عوامل فرهنگ عرب را می توان به اسلام بازگرداند. به عنوان مثال، این سنتی است که زنان حجاب دارند و لباس های متواضعانه می پوشند. همچنین ناگفته نماند که روابط ممنوع است مگر اینکه ازدواج کرده باشند.

فرهنگ عرب؛ اطلاعاتی درباره سرزمین ها و فرهنگ عربی

خانواده

خانواده در قلب شرافت، فداکاری و آبرو قرار دارد. در فرهنگ عربی و اسلامی، مرد سرپرست خانواده است.

مهم ترین افراد برای یک عرب همیشه خانواده آنها بدون توجه به دوستان، روابط کاری یا سایر روابط است.

اکثر اعراب نه تنها در یک خانواده عرب با تعداد زیادی از اعضای خانواده بزرگ خود رشد می کنند، بلکه تمام زندگی خود را با خانواده بزرگ خود خواهند گذراند.

اکثر مردان و زنان جوان فقط به خانواده شوهر نقل مکان می کنند تا مادام العمر با آنها زندگی کنند.

زندگی تنهایی و حریم خصوصی در کشورهای عربی رایج نیست، به همین دلیل است که می بینید پیوندهای خانوادگی بسیار قوی است و تا آخر عمر باقی می ماند.

مهمان نوازی

اعراب به عنوان بهترین میزبانی که با آنها خواهید بود شناخته شده اند. از نظر تاریخی، تا زمان ظهور اسلام، این یک ویژگی چندان رایج در کشورهای عربی نبوده است.

پیامبر اسلام بر اهمیت دادن بهترین ها برای همسایه و مهمان خود تأکید می کند.

در واقع، شما می توانید درخواست کنید که در اکثر خانواده های عربی بمانید و آنها می پذیرند که شما را تا 3 روز در خانه مهمان کنند.

فرهنگ عرب؛ اطلاعاتی درباره سرزمین ها و فرهنگ عربی

غذاهای عربی

از آنجا که فرهنگ عربی و سنت های اسلامی در هم تنیده شده اند، اعراب گوشت خوک، بسیاری از حیوانات گوشتخوار و حیوانات دریایی بدون فلس نمی خورند. الکل یکی از ممنوعیت های اولیه در کشورهای عربی است. تمام حیواناتی که می خورند طبق احکام اسلامی ذبح می شوند. گوشت گوسفندی محبوب ترین نوع گوشت است. با توجه به فرهنگ و سبک زندگی آشپزی عربی، همیشه به مهمانان تنقلات، چای یا قهوه پیشنهاد می شود و امتناع از این پیشنهادات بی ادبانه تلقی می شود زیرا دوستی و احترام آنها را همراه با آنها نشان می دهد.

رژیم غذایی اصلی اعراب از نظر تاریخی بر گندم، خرما، محصولات مبتنی بر شیر، گوشت و سایر غذاهای موجود قرار داشته است.

با این حال، غذاهای عربی یکی از غنی ترین و پر جنب و جوش ترین غذاهای آفریقا و آسیا است. از غذاهای رایج می توان به هوموس، فلافل، تبوله، شاورما، باقلوا، کوسکوس و خورش های فراوان اشاره کرد.

یک خانواده معمولی مقدار زیادی روغن زیتون، نان گندم کامل، محصولات مبتنی بر شیر مانند ماست و پنیر و گوشت مصرف می کند.

بیشتر غذاهای موجود در فرهنگ عربی با یکدیگر خورده می شود. مردم به صورت دایره ای دور میز جمع می شوند و غذا در یک بشقاب بزرگ سرو می شود. سپس همه از نزدیک‌ترین نقطه‌ای که به آن‌ها است، با یک تکه نان برای فرو بردن سس و پاره کردن گوشت یا سبزیجات، غذا می‌خورند.

غذاها دارای ادویه های زیادی هستند و هر بار که آنها را می خورید، طعم و مزه بیشتری دارند. همچنین تقریباً همیشه می توانید با هر وعده غذایی منتظر چای باشید. چای جزء اصلی هر خانواده در جهان عرب است.

همچنین قاهوا یا قهوه عربی هم از مهمترین اجزای فرهنگ عربی می باشد که برای پذیرایی و دورهمنشینی های اعراب مورداستفاده قرار می گیرد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید