امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278385
۵۰۴
۱
۰
نسخه چاپی

فرهنگ کار | معنی، اهمیت و ویژگی های یک فرهنگ سالم

فرهنگ کاری نقش مهمی در استخراج بهترین ها از کارکنان و ایجاد ماندگاری بیشتر آنها در سازمان دارد. سازمان باید محیطی مثبت را برای کارکنان ایجاد کند تا آنها به جای دخالت در کار یکدیگر بر کار خود تمرکز کنند

فرهنگ کار چیست؟

سازمان برای دستیابی به اهداف و مقاصد خاص با گرد هم آوردن افراد در یک بستر مشترک و ایجاد انگیزه در ارائه بهترین سطح به وجود می آید. برای کارکنان ضروری است که در محل کار از احساس وفاداری نسبت به آن برخوردار شوند.

فرهنگ کاری نقش مهمی در استخراج بهترین ها از کارکنان و ایجاد ماندگاری بیشتر آنها در سازمان دارد. سازمان باید محیطی مثبت را برای کارکنان ایجاد کند تا آنها به جای دخالت در کار یکدیگر بر کار خود تمرکز کنند.

فرهنگ کار چیست؟

فرهنگ کار مفهومی است که به مطالعه موارد زیر می پردازد:

1- باورها، فرایندهای فکری، نگرش کارکنان.

2- ایدئولوژی ها و اصول سازمان.

این فرهنگ کار است که نحوه تعامل کارکنان با یکدیگر و نحوه عملکرد یک سازمان را تعیین می کند.

در زبان عامیانه ، فرهنگ کار به ذهنیت کارکنان اشاره می کند که بیشتر تعیین کننده محیط سازمان است.

زمانی گفته می شود که یک سازمان دارای فرهنگ کاری قوی است که کارکنان از قوانین و مقررات سازمان و از دستورالعمل های موجود پیروی می کنند. با این حال سازمان های خاصی وجود دارد که در آن کارکنان تمایلی به پیروی از دستورالعمل ها ندارند و فقط با روشهای سختگیرانه به کار مشغول می شوند. چنین سازمانهایی دارای فرهنگ ضعیفی هستند.

ویژگیهای فرهنگ کار سالم

ویژگیهای فرهنگ کار سالم

1- فرهنگ کار سالم منجر به رضایت کارکنان و افزایش بهره وری می شود.

2- کارکنان باید با یکدیگر صمیمی باشند. باید به همکار احترام گذاشت. غیبت به شدت غیرحرفه ای تلقی می شود و  از فرهنگ کار سالم اجتناب می کند. از درگیری ها و سیاست های تند و زننده در محل کار هیچ نتیجه ای بدست نمی آید.

3- با هر کارمند باید به عنوان یکی از دیگران رفتار کرد. جانب داری منجر به بی انگیزگی کارکنان و در نهایت فرهنگ کار ناسالم می شود. کارکنان را فقط باید براساس کارشان قضاوت کرد و نه چیز دیگر. روابط شخصی باید در محیط کار عقب نشینی کند. به هیچ وجه به این دلیل که فردی خویشاوند شماست طرفداری نکنید.

4- قدردانی از اجراکنندگان برتر مهم است. کارکنان را تحسین کنید. بگذارید آنها برای سازمان خود احساس ضرورت کنند. از کسانی که عملکرد خوبی ندارند انتقاد نکنید. به جای اینکه بلافاصله آنها را اخراج کنید، یک فرصت بیشتر به آنها بدهید.

5- بحث را در محل کار تشویق کنید. کارمندان باید در مورد مسائل مختلف با یکدیگر بحث کنند تا به نتیجه گیری بهتری برسند. هر کس باید آزادی بیان نظرات خود را داشته باشد. رهبران تیم و مدیران باید مرتباً با زیردستان تعامل داشته باشند. شفافیت در همه سطوح برای روابط بهتر بین کارکنان و فرهنگ کاری سالم ضروری است. دستکاری اطلاعات و دستکاری داده ها در محل کار یک نه نه است. اجازه دهید اطلاعات به شکل دلخواه خود جریان یابد.

6- سازمان باید دارای سیاست های دوستانه کارکنان و دستورالعمل های عملی باشد. انتظار این که یک کارمند تا دیروقت در روز تولدش کار کند بسیار غیرضروری است. قوانین و مقررات باید به نفع کارکنان وضع شود. کارکنان باید حرمت سازمان را حفظ کنند. نظم و انضباط در محل کار مهم است.

7- مدیران باید بیشتر شبیه مربیان کارکنان باشند. رهبران تیم باید منبع الهام برای زیردستان باشند. از مافوق انتظار می رود که حس کارگردانی را برای کارکنان ایجاد کرده و هر زمان که نیاز باشد آنها را راهنمایی کند. اعضای تیم باید به راحتی به اتاق رئیس خود دسترسی داشته باشند.

8- ترویج فعالیت های تیم سازی برای پیوند دادن کارکنان به یکدیگر و انجام برنامه های آموزشی، کارگاه ها، سمینارها و ارائه ها برای ارتقاء مهارت های موجود کارکنان ضروری است. آنها را برای روزهای سخت آماده کنید. آنها باید تحت هر شرایط عجیب و غریب یا تغییر در فرهنگ کار آماده باشند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید