امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279119
۴۴۴
۱
۰
نسخه چاپی

فروش ملک مشاع

امروزه مشکلات حقوقی شامل موارد مختلفی شده و با گسترش آپارتمان نشینی این مشکلات گسترده تر نیز می شوند. یکی از چالش هایی که ممکن است بارها با آن مواجه شویم، فروش ملک مشاع است؛ به همین علت برای اینکه روند کارها به خوبی و بدون هیچگونه مشکلی طی شوند، بهتر است از یک وکیل ملکی کمک گرفته شود.

مسائل مهمی در رابطه با این موضوع وجود دارند که هر کدام نیازمند بررسی فراوان هستند. یکی از مسائل مهمی که در مورد ملک مشاع وجود دارد این است که، هریک از مالکان مشاع، می توانند بدون اجازه سایر مالکان، در مورد سهم خودشان، تصرفات حقوقی مانند: فروش و اجاره را انجام دهند اما در مورد تصرفات مادی در سهم سایرین و تمام ملک نیاز به رضایت همه شرکاء است.

فروش ملک مشاع

برای فروش املاک مشاع باید در ابتدا کار زیر را انجام دهید

برای اینکه بتوانید دست به فروش املاک مشاع بزنید، نیاز است تا مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید و کارهای گوناگونی را نیز انجام دهید ولی به طور کلی در ابتدای کار نیاز است تا از اداره ثبت درخواست افراز را داشته باشید. در این صورت سهم هر فردی جدا خواهد شد و طی کردن مراحل بعدی نیز راحت تر خواهد بود. گاهی اوقات نیز ملک به گونه ای است که نمی توان درخواست افراز کرد. در این صورت باید گواهی که عدم افراز را به اثبات می رساند، تحویل دهید.

سپس دادخواست خود را در دادگاه قضایی به ثبت برسانید. بعد از اینکه همه شرایط برپا بودند، دادگاه درخواست را صادر کرده و سپس یک حکم ارجاع را خواهد داد.

 با این حکم مامورانی به ملک مورد نظر می آیند تا فرایند قیمت گذاری توسط کارشناس طی شود. پس از اینکه قیمت اعلام شود و همچنین اعتراضات مربوطه نیز برطرف شدند، می توانیم از آن قیمت به عنوان قیمت پایه مزایده یاد کنیم. همچنین ملک شما در هر شهری که باشد، باید به دادگاه همان شهر مراجعه کنید.

فروش ملک مشاع

دستور فروش ملک مشاع

افرادی که تقاضای فروش ملک مشاع را دارند، حتما باید از دادگاه تقاضانامه مربوطه را دریافت کنند. این دسته از افراد در یک ملک واحدی همچون مغازه یا آپارتمان شراکت دارند و یا به عبارت دیگر به صورت مشاع با یکدیگر شریک هستند.

 زمانی که شرکا قصد داشته باشند که به شراکت خودشان پایان دهند، در آن صورت می توانند این درخواست یعنی فروش املاک مشاع را به ثبت برسانند.

 اگر هر کدام از شرکا نتوانند به توافقی در این زمینه دست پیدا کنند، باید حتما به دادگاه مراجعه کنند و سپس تقاضا و دستور فروش را از قاضی پرونده مربوطه داشته باشند.

نکات قانونی در دستور فروش املاک مشاع

یک سری نکات قانونی وجود دارند که در رابطه با این دستور از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید به آن توجه ویژه ای را داشته باشید. زمانی که ملک به فروش رسید، همان روز باید مبلغی به حساب دادگستری انتقال داده شود.

بعد از فروش هر کدام شرکا می توانند نسبت به مطالبه سهم خود درخواست دهند.

یک نکته مهمی که باید درباره این موضوع با شما به اشتراک بگذاریم این بوده که اگر متقاضی یا متقضیان درخواست فروش ملک مشاع را داشته باشند ولی یکی از آن ها زیر سن قانونی و یا مجنون باشد، به اصطلاح محجور نامیده می شوند، دستور فروش به صورت کامل لغو خواهد شد.

 البته در بیانی بهتر می توانیم بگوییم که درخواست برای فروش به صورت کامل لغو می شود.

شرایط دیگری نیز وجود دارند با فروش ملک مشاع موافقت نخواهد شد. انجام نشدن عملیات ثبت ملک یکی از این موارد به حساب می آید. از این رو باید تا زمانی که این فرایند ثبت انجام نشده است، برای فروش املاک منتظر بمانید و درخواستی مبنی بر این موضوع ندهید.

 به طور کلی می توانیم اینطور بیان کنیم که انجام این دست از کارها بسیار پیچیده بوده و هر فردی قادر به انجام آن نیست؛ به همین علت باید کار را به یک متخصص بسپارید.

فروش ملک مشاع

مدارک و منضمات مورد نیاز جهت طرح دعوای دستور فروش ملک مشاع

برای اینکه بتوانید طرح دعوای دستور فروش ملک مشاع را به اجرا در بیاورید، نیاز است تا مدارک و منضمات مورد نیاز را تهیه کنید و آن ها را ارائه دهید. این مدارک شامل گزینه های زیر می شوند:

  • تصویر مصدق سند مالکیت که اجباری است.
  • تصویر مصدق تصمیم واحد اضافی و یا گواهی عدم افراز که اجباری است.
  • برای احراز هویت نیاز است تا کارت ملی را همراه خود داشته باشید.
  • همچنین برای پرداخت هزینه های مربوط به دادرسی نیاز است تا از کارت عابر بانک استفاده کنید.

فروش ملک مشاع

کار را باید به کاردان سپرد..

همانطور که اشاره کردیم فرایند فروش املاک مشاع بسیار پیچیده بوده و در صورتی که فرد هیچگونه تخصصی در رابطه با این موضوع نداشته باشد، در آن صورت نه تنها کاری از پیش نخواهد برد، بلکه زمان و هزینه را نیز از دست داده است؛ به همین علت به شما پیشنهاد می کنیم در این راستا حتما از یک وکیل متخصص بهره ببرید.

 برای این امر باید به دنبال بهترین وکیل ملکی در تهران باشید. مجموعه حامیان عدالت با بهره مندی از وکلای کاربلد می تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.

در صورتی که سوال بیشتری دارید، می توانید با شماره هایی که در سایت درج شده اند، تماس برقرار کنید و از مشاوره های لازم که توسط کارشناسان ارائه می شوند، نهایت بهره و استفاده را ببرید.

فروش ملک مشاع

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با فروش ملک مشاع آشنا کنیم. برای این کار می توانید به دو شکل متفاوت عمل کنید. اول از همه باید درخواست افراز دهید.

 اگر ملک از شرایط افراز کردن برخوردار نباشد، در آن صورت متقاضی باید به دادگاه مراجعه کرده و از این طریق کارهای خود را پیش ببرد. دستور فروش املاک دارای نکات قانونی بسیار زیادی است و با بایدها و نبایدهای مختلفی رو به رو می شوید.

در این شرایط استفاده یک وکیل حقوقی می تواند به کمک شما بیاید تا هم در زمان و هم در هزینه نهایت صرفه جویی را به عمل بیاورید. مجموعه حامیان عدالت می تواند یک مرجع مناسب برای پیدا کردن بهترین وکلای ملکی تراز اول در تهران باشد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید