امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275833
۸۴۹
۱
۰
نسخه چاپی

فنگ شویی | اصول فنگ شویی در دکوراسیون خانه

فنگ شویی که به معنای باد و آب است، یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، باغ و غیره استفاده می‌شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به‌طور کلی انرژی مثبت چی داشته باشد.

فنگ شویی

فلسفه فنگ شویی عملی‌ست که سعی می‌کند بین فضاهای زندگی و محیط کار ما با عناصر طبیعت تعادل برقرار کند.

فنگ شویی

فنگ شویی یک سیستم متافیزیکی و شبه فلسفی است که هدفش هماهنگ کردن افراد و محیط با یکدیگر است. این ویژگی ارتباط تنگاتنگی با متد فلسفه تائو دارد. تائو نیز به اصل ارتباط اشیا و انسان اعتقاد دارد. در ترجمه تحت‌اللفظی فنگ شویی باید بگوییم که این عبارت به باد – آب اشاره دارد. فنگ یعنی باد و شویی به معنی آب می‌باشد. عناصری که در چین باستان جزء پدیدآورنده‌های طبیعت و ماوراء، از آن‌ها نام برده می‌شوند. جئو پو محققی که ریشه این عبارت را از میان بقایای دفن شده کتب و تفاسیر گذشتگان خارج کرده می‌نویسد:

فنگ شویی یکی از پنج هنر متافیزیک چینی است که به عنوان علم هوش و فراست طبقه بندی شده است.

پس اگر بخواهیم در این جا نتیجه‌ای بگیریم که فنگ شویی چیست، باید بگوییم ترکیبی از هنر و علم. بهره بردن از تمرین‌های فنگ شویی شما را در استفاده از نیروهای نامرئی موجود در طبیعت بهره‌مند می‌سازد و جریان‌ساز حرکت در مسیر طبیعی جهان برای شما خواهد بود.

فنگ شویی به صورت گسترده برای ساخت و طراحی ساختمان‌ها ارائه شد تا با سبکی که ارائه می‌دهد، خانه‌ها را اصولی و مساعد بنا کند. این بدان معناست که ارتباط بین زندگی مدرن و طبیعی کاملاً با فنگ شویی منطقی و اجرایی است، اما از لحاظ علوم قابل اندازه‌گیری، امکان سنجش برای این معیارها وجود ندارد؛ بلکه بازخوردها و نتایج کاملاً بر احساسات و شرایط درونی افراد تأثیرگذار خواهند بود. و نکته‌ای که باید ذکر کرد این است که فنگ شویی اساس علمی ندارد (البته علوم تجربی و مدون، نه علوم چینی). این موضوع بیان شده تا انرژی‌های عرفانی و ماورایی که در زندگی انسان‌ها جاری می‌شود را توجیه کند. هر چند نتایج قابل استنادی برای بررسی ندارد، ولی مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر دنیا قرار گرفته و حتی در دانشکده‌های سراسر دنیا نیز مور تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد.

فلسفه فنگ شویی

در فلسفه فنگ شوی، چی Qi یا chi نوعی انرژی است که اگر در حالت مثبت باشد شنگ چی (Sheng chi) یا (دَم کیهانی) یا (انرژی حیاتی) نامیده می‌شود و شانس خوب را به انرژی فیزیکی، روابط عاطفی و رفاه مادی تبدیل می‌کند و جریان داشتن درست و مناسب چی در خانه بسیار مهم است. اما اگر چی راکد بماند و نتواند جریان آزادانه‌ای داشته باشد به انرژی مخربی تبدیل می‌شود که شا چی (Sha Chi) یا همان شا نامیده می‌شود. انباشتگی و بی نظمی (مثلاً اتاق نامرتب و کپه‌های لباس، یا وسایل بی‌مصرف در کیف، یا در راهرو و تراس ساختمان) موجب می‌شوند چی نتواند آزادانه به حرکت درآید و به شا چی تبدیل می‌شود.

برای جریان داشتن چی باید از خطوط نوک تیز اجتناب کرد. مثلاً اثاثیه‌ای که لبه گرد دارند بهتر از وسایل نوک تیز است. زیرا چی در خطوط منحنی حرکت می‌کند و شاچی در خطوط تیز و شکسته.

1. پنج عنصر

در فلسفه چینی عناصر اربعه نداریم بلکه پنج عنصر (Wu shing یا Wu xing) داریم! این پنج عنصر چوب، آتش، خاک، فلز، آب هستند. عدد ۵ در چین عدد بخت است و عدد ۴ به معنای مرگ است. بر خلاف عناصر اربعه، چینیان معتقد نبودند که جهان از عناصر پنجگانه ساخته می‌شود بلکه معتقدند این عنصر‌ها نشانگر تغییر هستند و هر یک عنصر بعدی را می‌آفریند. این عنصار می‌توانند چرخه‌هایی را ایجاد کنند.

• چرخه سازنده: این عنصر‌ها نشانگر تغییر هستند و هر یک عنصر بعدی را می‌آفریند یعنی: «آب، چوب را تغذیه می‌کند.» – «چوب، سوخت آتش است.» – «آتش، خاک را (به شکل خاکستر) به وجود می‌آورد.» – «فلز از خاک بدست می‌آید.» – «فلز می‌تواند مانند آب جاری شود.»

• چرخه مخرب: اگر این عنصر‌ها نادرست استفاده شوند (یکی در میان استفاده شوند) خطرناک می‌شوند و چرخه مخربی ایجاد می‌کنند. زیرا: آب، آتش را خاموش می‌کند. آتش فلز را ذوب می‌کند. فلز، چوب را می‌برد. چوب، خاک را می‌فرساید. خاک، آب را آلوده می‌کند.

• چرخه تحلیل برنده: برعکس چرخه سازنده است، زیرا آتش چوب را تحلیل می‌برد. چوب آب را ضعیف می‌کند. آب فلز را، فلز خاک را، و خاک آتش را تحلیل می‌برد. چرخه تحلیل برنده با چرخه مخرب فرق دارد، زیرا چرخه مخرب «شا چی» تولید می‌کند، ولی چرخه تحلیل برنده انرژی منفی ایجاد نمی‌کند فقط عنصر مورد نظر را کمی ضعیف می‌کند و اگر عنصری بیش از حد وجود داشته باشد می‌توانیم از چرخه تحلیل برنده استفاده کنیم تا بدون ایجاد انرژی مخرب تعادل را در محیط به وجود بیاوریم.

2. هشت جهت

در فنگ‌شویی باستانی بر اساس شرایط جوی و محیطی زمین هر یک از عناصر پنج‌گانه را به یکی از جهات جغرافیایی اختصاص می‌دادند که تا به امروز در کلیه متون فنگ‌شویی به جای خود باقی است. جهت‌های قطب نما نیز در فنگ‌شویی مهم هستند. هر جهت (شمال-جنوب-شرق-غرب-شمال شرقی-شمال غربی-جنوب شرقی-جنوب غربی) با یکی از عناصر پنجگانه در ارتباط است و برهم تأثیر دارند. هنگام دکوراسیون یا حتی هنگام ساختن ساختمان به این جهت‌ها دقت می‌کنند.

فنگ شویی

فنگ شویی در دکوراسیون خانه

خانۀ هر فرد امن‌ترین و اصلی‌ترین منبع آرامش او است؛ بنابراین برای داشتن خانه‌ای که منبع آرامش برای خودتان و خانواده‌تان باشد باید اقدامات متعددی انجام دهید. دکوراسیون خانه یکی از اصلی‌ترین مواردی است که نقش بسیار پررنگی در این زمینه دارد. یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های فنگ شویی در دکوراسیون خانه است که شامل چیدمان کلی لوازم منزل، رنگ‌های استفاده‌شده، استفاده از برخی لوازم خاص مانند گلدان و آینه و یا محل قرارگیری آن‌ها است. اگرچه برای خیلی از ما اجرای همه یا اکثر قوانین فنگ شویی مقدور نیست، اما اعمال برخی از مفاهیم اصلی آن به ما کمک می‌کند تا انرژی مثبت را درون خانه خود بیاوریم و در آرامش روحی خانواده خود تأثیرگذار باشیم. در ادامه چند مورد اساسی کاربرد فنگ شویی در دکوراسیون خانه را ملاحظه خواهید کرد:

1. فنگ شویی و پرهیز از انباشتگی

اگر به سبک زندگی سنتی ما ایرانی‌ها دقت کنید، خواهید دید که تقریباً همه عادت داریم تعداد زیادی از وسایل را در اطراف خودمان جمع کنیم. خانه یک ایرانی به طور معمول چندین برابر یک خانه فرد در اروپا یا شرق آسیا، اسباب و اثاثیه دارد و این حتی در زندگی امروزی آپارتمان نشینی ما نیز وجود دارد. این امر امروزه و با توجه به زندگی در آپارتمان‌های کوچک چندان منطقی نمی‌نماید و یکی از اصول اولیه فنگ شویی در دکوراسیون خانه نیز دقیقاً به همین موضوع اشاره دارد. این اصل می‌گوید از نگهداری و انباشتگی وسایلی بی استفاده یا کم استفاده در محیط زندگی خود پرهیز کنیم. پس این وسایل را از خانه خود دور کنید چرا که گام اصلی در به جریان انداختن انرژی فنگ شویی و ایجاد فضایی مناسب در دکوراسیون خانه است.

2. فنگ شویی و ارزش رنگ‌ها

درصورتی‌که پیرامون فنگ شویی تحقیقاتی انجام داده باشید، احتمالاً به منابع زیادی در خصوص استفاده از رنگ‌های خاص در مکان‌های معینی از خانه خود رسیده‌اید. حقیقت این است که وجود رنگی خاص به‌تن‌هایی نمی‌تواند باعث ایجاد انرژی مثبت شود؛ صرف وجود وسیله کهنه و فرسوده با رنگ موردنظر کافی نیست، رنگ‌ها باید تازه و نو باشند تا حس زندگی را به جریان بیندازند.

3. فنگ شویی و مناظر چشم نواز

یک اتاق فنگ شویی شده هم‌زمان منجر به حس راحتی و امنیت می‌شود. یک اثر هنری که در ارتفاع قرارگرفته یا یک وسیله نورپردازی خاص که بالاتر از سایر وسایل قرار دارد، باعث می‌شود چشمانتان را به سمت بالا ببرید که به‌نوعی یکی از روش‌های ایجاد حس مثبت شناخته می‌شود. درصورتی‌که فضای شما برای یک اثر هنری مناسب نیست، می‌توانید از هر شی‌ء دوست‌داشتنی که نظر شما را به خود جلب می‌کند استفاده کنید، مثل تزیین قسمت بالایی پنجره یا نصب شیئی به سقف.

4. فنگ شویی و خطوط منحنی

اگرچه مطابق اصول طراحی داخلی و فنگ شویی ترکیبی از اشکال هندسی با زوایای گوناگون در هر خانه‌ای باید وجود داشته باشد، اما در استفاده از اجسام با لبه‌های تیز تأمل بیشتری داشته باشید. مطابق باور‌های رایج در فنگ شویی اجسام با لبه‌های خمیده باعث به جریان انداختن انرژی در اطراف خود می‌شوند. مثلاً میز نهارخوری یا به واسطه قرار گرفتن صندلی‌ها در اطراف آن، درصورتی‌که گرد انتخاب‌شده باشد، باعث حرکت افراد به دور آن شده که همین امر نیز اثر خطوط خمیده را تقویت می‌کند.

5. فنگ شویی و نقاط تاریک

هیچ‌کسی یک گوشه تاریک را دوست نخواهد داشت. فنگ شویی هم تأکید دارد تمام فضا باید به نور دسترسی داشته باشد. این امر حس خوبی در افراد خانه ایجاد می‌کند چرا که نور باعث فعال شدن انرژی و به حرکت درآمدن آن می‌شود و برخلاف آن تاریکی انرژی را در خود حبس می‌کند. استفاده از لامپ‌های متعدد با قرارگیری در مکان‌های مناسب می‌تواند نور را به همه فضا پخش کند. از روش‌های ساده و نوآورانه برای نورپردازی خانه خود استفاده کنید.

6. فنگ شویی و رعایت حد تناسب

اگر تاکنون یک اتاق بزرگ که میز کوچکی وسط آن قرارگرفته واردشده باشید (و یا برعکس) متوجه خواهید شد تناسب فضا و اشیای درون آن بسیار مهم است. نمونه دیگری از این اصل در دکوراسیون خانه را می‌توان در استفاده از مبلمان حجیم در آپارتمان‌های کوچک مشاهده کرد. این کار نه‌تن‌ها باعث به چشم نیامدن زیبایی مبلمان شما می‌شود، بلکه بر سایر وسایل تزئینی خانه نیز تأثیر منفی می‌گذارد. فنگ شویی تأکید دارد که باید تناسب میان اشیا و فضای یک اتاق کاملاً رعایت شود.

7. فنگ شویی و رعایت توازن میان اجزای زنانه و مردانه

هدف در فنگ شویی ایجاد فضایی پرانرژی و آرامش‌بخش است و توازن، کلید دستیابی به این منظور است. یک قطعۀ چوبی بزرگ مثل یک‌تخت خواب چوبی کمی سنگین و مردانه جلوه می‌کند و استفاده از برخی ملحفه‌های نرم و ظریف می‌تواند لبه‌های ضخیم آن را پوشش دهد و در نتیجه به متوازن شدن فضا کمک کند. همین موضوع در مورد پنجره و پرده‌ها نیز صدق می‌کند.

8. فنگ شویی و انرژی

به وسیله یکی از دو نقشه اصلی فنگ شویی یعنی نقشه کلاسیک باگوآ و نقشه BTB (که نقشه غربی باگوآ نیز نامیده می‌شود) حرکت انرژی را در خانه مشخص کنید. اگر یک مرتبه نقشه باگوآ را اجرا کنید، متوجه می‌شوید کدام قسمت‌های خانه بر روی چه بخش‌هایی از زندگیتان تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال در فنگ شویی سنتی، جنوبی‌ترین قسمت خانه مربوط به جریان پیدا کردن ثروت در خانه است. همچنین همیشه مراقب کیفیت انرژی در خانه باشید و اینکه چگونه این انرژی بر خوشبختی شما تأثیر می‌گذارد. سعی کنید همیشه حواستان به سه گانگی فنگ شویی یعنی اتاق خواب، حمام و آشپزخانه باشد، زیرا انرژی آن‌ها رابطه عمیقی با سلامتی شما دارد. در دنیای انرژی هیچ چیزی ساکن نیست، پس مراقب باشید انرژی‌ها همیشه در حرکت باشند تا خانه‌ای شاد و سالم داشته باشید.

قوانین فنگ شویی

در این قسمت به مهمترین قوانین فنگ شویی در منزل اشاره شده است که با رعایت کردن آن ها به منزلی ایده آل که پر از انرژی مثبت است خواهید رسید.

• راهروی ورودی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شما نباید آنجا را خیلی شلوغ و یا به هم ریخته کنید، وسایلی که ضروری نیستند را از آنجا بردارید و فکری به حال کفش ها بکنید و آن ها را داخل جا کفشی کاملا مرتب قرار دهید.

• یکی از قوانین فنگ شویی که بسیار با اهمیت است این است که نباید آینه روبروی درب ورودی باشد زیرا انرژی های خوب و مثبتی که وارد خانه می شوند در برخورد با آینه منعکس می شوند و به بیرون می روند.

• شاید نمی دانستید که انرژی حمام ناخوشایند و منفی است، برای جلوگیری از جریان داشتن این انرژی در خانه درب حمام را وقتی از آن استفاده نمی کنید ببندید.

• گوشه و کنار منزل را با گل و گیاه پر کنید، اگر بدانید گیاهان چه تاثیر مثبتی بر دکوراسیون خانه می گذارند هرگز آن ها را فراموش نمی کردید.

• هر قسمت از خانه که نشتی دارد باید هرچه زودتر جلوی آن را بگیرید زیرا نشتی ها نماد بدشانسی هستند و باعث می شوند انرژی مثبت و شادی خانه به بیرون از منزل نشت کند.

• طبقه همکف از اهمیت ویژه تری برخوردار است زیرا انرژی آن به کل خانه تاثیر می گذارد پس هرگز نباید نامرتب و به هم ریخته باشد سعی کنید طبقه همکف را همیشه تمیز نگه دارید.

  • منبع
  • توکامگ
  • بیتوته
  • فرارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید