امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281569
۷۱۰
۱
۰
نسخه چاپی

فواید، عوارض و نحوه مصرف انواع آدامس ترک سیگار

 فواید، عوارض و نحوه مصرف انواع آدامس ترک سیگار

ترک سیگار همیشه و در هر زمانی مفید و سودمند است، بدون توجه به اینکه در چه زمانی، با چند سال سابقه سیگاری بودن و در چه سنی آن را ترک می‌کنید، باید بدانید پس از گذشت چند ساعت از کشیدن آخرین سیگار، بدن انسان به تدریج شروع به بازسازی خود می‌کند.

یکی از روش‌های مفید ترک سیگار، جویدن آدامس ترک سیگار در زمانی است که میل شدیدی برای سیگار کشیدن دارید.

در این مقاله شما را با انواع آدامس ترک سیگار، نحوه مصرف، فواید و عوارض این روش آشنا می کنیم.

آدامس ترک سیگار چیست و برای چه افرادی مفید است؟

یکی از روش‌هایی که برای کمک به ترک سیگار ابداع شده، استفاده از آدامس‌های حاوی نیکوتین است و استفاده از آن‌ها برای کسانی مفید است که:

  • بلافاصله پس از بیدار شدن مصرف سیگار داشته‌اند
  • اشخاصی که حداقل ۱۰ عدد سیگار در روز مصرف می‌کنند
  • افرادی که در اثر نکشیدن سیگار دچار علائم محرومیت از نیکوتین به‌طور جدی و غیرقابل تحمل می‌شوند.

انواع آدامس ترک سیگار

آدامس نیکوتین دار ۲ میلی‌گرم
دوز معمول این آدامس‌ها ۲ میلی گرم نیکوتین است. مصرف آن به افرادی که کمتر از ۲۵ نخ سیگار در روز می‌کشند، حداکثر به تعداد ۲۰ عدد در روز و هر ساعت یک آدامس، توصیه می‌شود.

آدامس نیکوتین دار ۴ میلی‌گرم
این دوز در افرادی که وابستگی شدیدی به سیگار دارند (بیشتر از ۲۵ نخ سیگار در روز) حداکثر به تعداد ۲۰ عدد در روز توصیه می‌شود.

فواید آدامس ترک سیگار

۱- کاهش علائم جسمی ترک سیگار

نیکوتین دارویی است که در سیگار و انواع دیگر تنباکو یافت شده و مصرف مداوم آن سبب اعتیاد می‌شود. آدامس‌های ترک سیگار نیز حاوی ماده نیکوتین، ولی در مقدار کمتر هستند. نتایج تحقیقات روی افراد سیگاری نشان داده است که محصولات نیکوتین در دوز‌های کم و ثابت، کمک زیادی به افرادی که عادت به مصرف زیاد این ماده وسیگار کشیدن داشتنه اند می‌کند و علائم جسمی ترک سیگار را کمتر می‌کند.

۲- کاهش علائم روانی ترک سیگار

عمل جویدن تا حدودی یک رفتار جایگزین برای سیگار کشیدن را فراهم می‌کند و جایگزین احساس داشتن سیگار در دهان می‌شود، بنابراین فرد می‌تواند با جویدن آدامس تا مدتی بر این عادت خود غلبه کند. همچنین از علائمی که در ترک سیگار زیاد مشاهده می‌شود، افسردگی، عدم تمرکز، تحریک پذیری، عصبانیت و اضطراب است. مصرف آدامس ترک سیگار به دلیل داشتن نیکوتین موجود در آن، تا حدود زیادی به کاهش این علائم روحی کمک می‌کند.

۳- کاهش هوس و میل به کشیدن سیگار

با توجه به اینکه نیکوتین به شدت اعتیاد آور است. وقتی یک نفر مدتی سیگار بکشد، بدن به مقدار خاصی نیکوتین در جریان خون احتیاج خواهد داشت و اگر این سطح در بدنش تامین نشود، او درجات مختلفی از علائم ترک و میل به کشیدن آن را احساس خواهد کرد، بنابراین با جویدن آدامس ترک سیگار با میزان نیکوتین کمتر، می‌تواند با وارد کردن این ماده به طریقی غیر از مصرف سیگار، آن میل را کاهش دهد.

۴- کمک به ترک راحت‌تر سیگار

نتایج یک پژوهش علمی نشان داد، مصرف آدامس ترک سیگار، میزان ترک سیگار را در ۶ ماه و ۱۲ ماه در مقایسه با دارونما بهبود می‌بخشد. همچنین استفاده از آدامس‌های ترک سیگار، کنترل مناسب دوز نیکوتین را امکانپذیر می‌سازد به ویژه در افرادی که به سطح بالایی از نیکوتین وابستگی دارند.

۵- درمان ترکیبی برای ترک سیگار

استفاده از آدامس ترک سیگار، یک درمان ترکیبی برای ترک به این ماده اعتیادآور است. تجربه نشان داده است؛ به ویژه در مصرف کنندگان نوجوان آدامس نیکوتین یک درمان اثربخش برای ترک سیگار بوده که باید بیماران برای مصرف آن ترغیب شوند.

اگرچه دوز معمول این آدامس‌ها ۲ میلی‌گرم در روز است ولی افراد سیگاری با وابستگی شدید به دخانیات، به جای ۲ میلی‌گرم می‌توانند از آدامس نیکوتین، ۴ میلی‌گرم در روز استفاده کنند.

معایب و عوارض آدامس ترک سیگار

۱. طولانی کردن دوره ترک

هر چند استفاده از آدامس ترک سیگار به دلیل نیکوتین موجود در آن عوارض و نشانه‌های روانی و جسمی ترک سیگار به روش یک باره را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، اما تجربه مصرف کنندگان نشان می‌دهد که تا زمانی که به جویدن این آدامس‌ها ادامه می‌دهید، هم تا حدودی علائم ترک را خواهید داشت و هم به نحوی همچنان درگیر و معتاد به مصرف نیکوتین هستید؛ این شیوه تصمیم شما برای ترک را به یک دوره دشورار تبدیل می‌کند و زمانی که شما در نهایت استفاده از آدامس را کنار بگذارید، همان علائمی را تجربه خواهید کرد که در صورت کنار گذاشتن کامل سیگار و استفاده نکردن از آدامس، همان اول تجربه می‌کردید.

۲. نیکوتین همچنان وارد بدن می‌شود

استفاده از این آدامس‌ها همچنان نیکوتین را به بدن شما وارد می‌کند و عوارض مصرف آن در بدن خود را خواهید داشت، پس اگر واقعا تصمیم به ترک اعتیاد خود به سیگار گرفته‌اید، بهتر است از مصرف این آدامس‌ها چشم‌پوشی کنید.

۳. هزینه زیاد برای ترک کردن سیگار

استفاده از آدامس ترک سیگار برای ترک کردن، هزینه این کار را برای شما بالا می‌برد و اگر قرار بوده با مصرف نکردن سیگار هزینه‌ای که برای خرید آن مصرف می‌کردید را پس‌انداز کنید با خرید این آدامس‌ها پول شما همچنان به هدر رفته و شاید مجبور به صرف هزینه بیشتر نیز باشید!

۴. بازگشت مجدد به سیگار

تجربه مصرف کنندگان آدامس‌های ترک سیگار حاکی از آن است افرادی که از موارد کمکی مانند آدامس ترک سیگار، برچسب ترک، اسپری نیکوتین و … استفاده کرده‌اند، نسبت به کسانی که ترک یکباره را در برنامه خود گذاشته‌اند موفقیت کمتری داشته و بار دیگر به مصرف سیگار رو آورده‌اند.

۵. سوزش دهان و گلو

این آدامس‌ها طعمی تند دارند و مصرف آن‌ها باعث سوزش زبان و دهان، گرفتگی و سوزش گلو می‌شود. همچنین استفاده از آدامس ترک سیگار به کسانی که مشکلات دهان و دندان و بیماری‌های مربوط به فک تحتانی و فوقانی دارند، توصیه نمی‌شود. این آدامس‌ها می‌تواند به دندان‌ها آسیب جدی برساند. همچنین توجه داشته باشید، اگر این آدامس‌ها را زیاد و سریع بجوید، نیکوتین به مقدار زیاد آزاد شده و بلعیده می‌شود و ممکن است معده یا حلق را دچار التهاب کند.

۶. مشکلات گوارشی

مصرف این آدامس‌ها باعث تشدید مشکلات گوارشی و سوء هاضمه، تهوع، استفراغ، سرگیجه، اسهال، ضعف و افزایش تعداد ضربان قلب در برخی افراد می‌شود.

نحوه صحیح مصرف آدامس ترک سیگار

برای مصرف آدامس‌های نیکوتین‌دار لازم است، آدامس به آرامی و تا زمانی که طعم آن تند است جویده شود، سپس، آدامس را بین گونه و لثه‌تان برای چند دقیقه قرار دهید. این جویدن و نگه داشتن آدامس اجازه می‌دهد تا نیکوتین موجود در آن به تدریج از طریق مخاط دهان، در جریان خون جذب شود.

لازم است در زمان استفاده از آدامس ترک سیگار یا بلافاصله پس از مصرف آن، از نوشیدن و یا خوردن اجتناب کنید. بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از جویده شدن، حدود ۵۰ درصد از نیکوتین موجود در آدامس آزاد و از پوشش دهانی جذب می‌شود.

مصرف آدامس ترک سیگار تا زمانی که میل شدیدی به کشیدن سیگار در فرد وجود دارد، پیشنهاد می‌شود و به تدریج کاهش میزان آدامس مصرفی و سپس توقف کامل مصرف آدامس طی ۳ ماه از ترک کامل سیگار باید انجام شود.

  • منبع
  • ستاره

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید