امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 272551
۲۱۲۰
۱
۰
نسخه چاپی

فیشور سیلانت دندان و کاربرد های آن

فیشور سیلانت به معنی مهر و موم کردن و بستن درز و شیار دندان است.

 فیشور سیلانت دندان و کاربرد های آن

پایگاه خبری حقوق نیوز

 فیشور سیلانت

فیشور سیلانت روشی ایمن و بدون درد برای محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی دندان هستند. فیشور سیلانت یک روکش پلاستیکی محافظ است که روی سطوح دندانهای پشتی اعمال می شود. درزگیر محافظ سختی را تشکیل می دهد که از ورود مواد غذایی و باکتری ها در شیارهای ریز در دندان ها جلوگیری کرده و باعث پیشگیری از پوسیدگی می شود.

کدام دندان ها باید فیشور سیلانت شوند؟

فیشور سیلانت فقط روی دندانهای پشتی - آسیای بزرگ و آسیای کوچک اعمال می شوند. این دندان هایی هستند که روی سطح خود دارای درز (سوراخ های کوچک) و شکاف (شیار) هستند. پس از بررسی دندانها ، دندانپزشک شما به شما می گوید که دندان ها  باید فیشورسیلنت شوند و بررسی می کنند که آیا شکاف ها به اندازه کافی عمق دارند تا فیشورسیلنت برای کمک به آن انجام شود. بعضی از دندانها به طور طبیعی دارای شیارهای عمیق هستند که نیاز به فیشورسیلنت دارند. بقیه موارد کم عمق هستند که نیازی به فیشورسیلنت ندارند.

چه کسانی به فیشور سیلانت نیاز دارند؟

اگرچه دندان‌های آسیا همواره دارای شیار‌هایی هستند، عمق آن‌ها همواره به قدری نیست که نیاز به فیشور سیلانت داشته باشند. دندانپزشک شما پس از معاینه به شما خواهد گفت که آیا به این کار احتیاج دارید یا خیر. کودکان به محض آنکه دندان‌های دائمی‌شان رشد کرد، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

فیشورسیلانت برای افراد زیر توصیه می شود:

• کودکانی که تازه دندان آسیای آنها درآمده است.

• بزرگسالانی که در مورد بهداشت دندان خود ابراز نگرانی می کنند.

• بزرگسالانی که به صورت طبیعی فیشورهای عمیقی دارند.

• بزرگسالانی که زیاد دچار پوسیدگی دندان می شوند.

اغلب، به محض ظاهر شدن دندان‌های عقبی، فیشور سلانت انجام می‌شود، یعنی یک بار تقریبا در سن ۶ – ۷ سالگی و سپس یک بار دیگر در سن ۱۴ سالگی برای دندان‌های جدید. اگر دندان‌ها دچار مقداری پوسیدگی باشند، احتمالا پر کردن جایگزین مناسبی برای سیلانت دندان است و سپس بر روی آن از سیلانت استفاده می‌شود تا آسیب پذیری دندان کاهش یابد.

خوب است بدانید که اگر در کودکی فیشور سیلانت بر روی دندان‌های شما انجام نشده است، هنوز هم می‌توانید با این کار خطر پوسیدگی دندان‌هایتان را کاهش دهید. بنابراین اگر تنها مقداری شکاف عمیق‌تر از حد طبیعی، بر روی دندان‌ها مشاهده می‌کنید، این روش برای شما به عنوان یک بزرگسال مناسب خواهد بود، اما در صورتی که پوسیدگی روی دندان وجود دارد، شما نیاز به پر کردن خواهید داشت. مثل سایر روش‌های درمانی، این دندانپزشک شماست که می‌تواند گزینه‌های درمانی مختلف را برای شما بررسی نماید.

مراحل و روش قرار دادن فیشور سیلانت دندان

روش قرار دادن فیشور سیلانت بر روی دندان ها بسیار ساده است و تنها چند دقیقه طول می کشد. مدت زمان این کار تا اندازه کمی به نوع سیلانت و تولید کننده بستگی دارد، اما مشابه با آن چیزی است در ادامه توضیح داده می شود.

پزشک، درمانگر یا متخصص بهداشت می تواند این کار را انجام دهد.

این روش به بیهوشی نیاز ندارد و کاملا بدون درد است. دهان تنها به مدت چند دقیقه باز نگه داشته می شود و دندانپزشک می تواند در طول قراردادن فیشورسیلانت دندان ها را واقعا خشک کند.

کودک بر روی صندلی دراز می کشد و دندانی که باید سیلانت روی آن قرار داده شود با رول پنبه، پدهای جذب کننده ، دافع بزاق یا سد لاستیکی ( رابردام) خشک می شود و بزاق از آن دور می شود.

دندان با یک برس یا فنجان ( گاهی اوقات با استفاده از سنگ پا) تمیز می شود تا هر نوع پلاک یا باقی مانده غذا از بین برود.

یک ژل آبی رنگ مخصوص روی دندان قرار داده می شود. این یک اسید دندانی ملایم است که دندان را اچ می کند.

سپس دندان با آب به طور کامل شست و شو داده می شود. پزشک با استفاده از ساکشن آب را جذب می کند و بزاق را از دندان دور می کند.

دندان ظاهری یخ زده دارند، و از این رو متوجه می شوید که به شکل مناسبی اچ شده است.

سپس فیشور سیلانت مثل رنگ در هر قسمت از الگوی دندان ( همه فرورفتگی ها و شیارها) جریان پیدا می کند.

پس از آن، این ماده توسط اشعه آبی رنگ مخصوصی سخت می شود ( یا برطبق گفته دندانپزشک ” عمل آوری” می شود) و در صورتی که دندان زیاد بالا قرار بگیرد و در جویدن مشکل ایجاد شود، دندان تنظیم می شود. عموما، دندان در حین جویدن دندان حالت اسفنجی دارد، اما در عرض چند روز به حالت عادی برمی گردد.


 فیشور سیلانت دندان و کاربرد های آن
 

آیا به مراقبت های بعدی نیاز است؟

نه. خوشبختانه وقتی سیلانت سخت شد، همه چیز به حالت عادی برمی گردد و می توانید مثل سابق غذا بخورید و نوشیدنی بنوشید. مهم است که از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید، مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

تصور نکنید که قرار دادن سیلانت به این معناست که دیگر نیازی نیست دندان ها را مسواک بزنید!

وقتی هر شش ماه برای معاینه نزد دندانپزشک می روید، او سیلانت های شما را معاینه می کند تا متوجه شود آیا آنها هنوز سرجای خود هستند و کار خود را خوب انجام می دهند یا خیر. در صورتی که سیلانت در بیاید یا قسمتی از آن کنده شود، باید تعویض شود.

ماندگاری فیشور سیلانت چقدر است؟

درست مانند پر کردن دندان، انتظار می‌رود که فیشور سیلانت نیز برای چند سال دوام بیاورد. با این وجود، انجام معاینات دندانپزشکی نشان می‌دهد که سیلانت به خوبی در جای خود باقی مانده‌ است یا خیر. در صورتی که ماده محافظتی روی دندان ترک بخورد، باکتری‌ها می‌توانند از آن طریق به مینای دندان برسند و موجب پوسیدگی شوند. سیلانت با گذشت زمان فرسوده می‌شود، اما در صورت نیاز می‌توان آن را ترمیم یا جایگزین کرد. همچنین مراقبت از دندان‌هایی که روی آن‌ها سیلانت به کار رفته است، بسیار مهم است و این روش قطعا جایگزین نخ دندان و مسواک نخواهد بود.

مزایای فیشور سیلانت

  • تمیزکردن فیشورهای عمیق را آسان تر می کند.

• بین 33 تا 71 درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند.

• باعث معکوس شدن مراحل اولیه پوسیدگی دندان می شود.

• از دندان های دائمی تازه درآمده کودکان محافظت می کند.

• از نیاز به پرکردن دندان در دوران کودکی که برای کودک ترسناک است، جلوگیری می کند.

• به راحتی و آسانی بر روی دندان ها قرار می گیرند.

عموما فیشورسیلانت ها برای مدتی طولانی دوام دارند، اما ممکن است در طول زمان خرد یا فرسوده شوند، بنابراین مهم است که با مراجعات مکرر به دندانپزشک آنها را معاینه کنید. اضافه کردن یا جایگزین کردن فیشور سیلانت سریع و راحت انجام می شود.

عوارض جانبی فیشور سیلانت

از آنجا که فیشور سیلانت، یک روش غیرتهاجمی است، ساختار دندان دست نخورده باقی می‌ماند و هر زمان که لازم باشد می‌توان آن را برداشت. این روش از پوسیدگی دندان‌های کودکان و بزرگسالان جلوگیری می‌کند. یکی از خطراتی که در رابطه با این روش محافظتی وجود دارد، این است که اگر مواد پوششی دندان، ترک بخورند و ترمیم نشوند، ممکن است یک پوسیدگی زیر آن ایجاد شده و برای مدتی از دید پنهان بماند. به همین دلیل مراجعه‌ی منظم به دندانپزشک در کل دوران کودکی و بزرگسالی (حداقل یک‌بار در سال) بسیار مهم است.

همچنین در میان متخصصان، نگرانی‌ها و بحث‌هایی در رابطه با این روش وجود دارد. گفته می‌شود که در ماده‌ی پلاستیکی فیشور سیلانت، ترکیبی به نام بیسفول ای (BPA) – ترکیبی مضر که در مواد پلاستیکی وجود دارد – یافت می‌شود. اما سازمان غذا و داروی آمریکا پس از انجام مطالعاتی نتیجه گرفت: «اگرچه مواد مورد استفاده در معالجات دندانپزشکی، از جمله سیلانت، بر اساس شواهد فعلی، افراد را در معرض سطح پایینی از بیسفول A قرار می‌دهد، مطالعات نشان می‌دهند که هیچ نگرانی خاصی در رابطه با سلامت این افراد و این روش‌های درمانی وجود ندارد.»

سن مناسب فیشور سیلانت

فیشور سیلنت اغلب به محض شروع رویش اولین دندان های دائمی اعمال می شوند. این معمولاً بین 6 تا 7 سالگی است. بقیه معمولاً به محض رویش بقیه دندان ها فیشور سیلانت  می شوند که می تواند هر زمانی بین 11 تا 14 سال باشد.

 

بیشتر بخوانید:

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ورم لثه و علائم مربوط به آن چیست؟

آفت عودکننده دهانی چیست؟

 

پایگاه خبری حقوق نیوز-دهان ودندان

  • منبع
  • drfedra.com
  • kouroshdental.com
  • beytoote.com
  • setare.com

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید