امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279270
۵۷۴
۱
۰
نسخه چاپی

قرارداد اجاره دوربین عکاسی

قرارداد اجاره دوربین عکاسی

می‌دانید می‌توانید قرارداد اجاره دوربین عکاسی تنظیم کنید؟ برای شما هم پیش آمده که برای انجام برخی کارها مثل یک مراسم جمع و جور خانوادگی نیاز به دوربین عکاسی داشته باشید اما با شنیدن هزینه خرید آن منصرف شوید؟!

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از مراسم‌ها، جشن‌ها یا رویداد‌های بزرگ خانوادگی‌شان عکس‌هایی با کیفیت بالا و حرفه‌ای داشته‌باشند. عکس‌هایی که هر وقت آن‌ها را نگاه می‌کنند به یاد آن لحظات و خاطره آن مراسم بیفتند و از آن لذت ببرند. درست است که هزینه خرید دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای اغلب بالاست و افراد کمی مهارت لازم در به کارگیری آن دارند. اما اشخاصی هستند که هم حرفه خود و هم دوربین خود را اجاره می‌دهند. بنابراین می‌توانند برای  چند ساعت لحظه‌های خاطره‌انگیز دیگران را ثبت کنند.

در این نوشته سعی کردیم به طور کلی شما را به قرارداد اجاره دوربین عکاسی آشنا کنیم. با دقت متن پیش رو را بخوانید شاید شما یکی از طرفین قراردادی این‌چنینی باشید.

قرارداد اجاره دوربین عکاسی در چه مواردی کاربرد دارد؟

همانطور که می‌دانید هر کاری در هر زمینه‌ای وسیله و دستگاه مخصوص خود را نیاز دارد. درست است که امروزه گوشی‌های تلفن بیشتر نیاز افراد به عکاسی و فیلم‌برداری را برطرف کرده‌اند، اما عکس‌های معمولی گرفته‌شده توسط گوشی‌ها فاصله زیادی با دوربین‌های عکاسی دارد.

در موارد زیادی برای انجام برخی پروژه‌های کاری، ساخت فیلم کوتاه، مستند، عکاسی صنعتی در حوزه تبلیغات یا عکاسی اجتماعی هیچ وسیله جایگزین دوربین عکاسی نمی‌شود. در این موارد گاهی اشخاص با شنیدن هزینه‌های بالای خرید دوربین از انجام پروژه منصرف می‌شوند. اما از طرف دیگر افراد زیادی آشنا به امور عکاسی و فیلم‌برداری و با داشتن تجهیزات این کار به طور کامل انجام آن را برعهده می‌گیرند و یا دوربین خود را برای ساعاتی اجاره می‌دهند.

قرارداد اجاره دوربین عکاسی چه نکاتی دارد؟

موارد زیادی پیش می‌آید که اشخاص به طور موقت کاری را شروع می‌کنند و یا در ضمن فعالیتی که انجام می‌دهند نیاز به وسایل مخصوص پیدا می‌کنند. برای مثال تولیدکندگان بسیاری هستند که بعد از تولید محصولاتشان به دنبال تبلیغ آن در قالب عکس‌ها و بروشورها هستند. بنابراین از آن جایی که خرید دوربین هزینه بالایی دارد و این اشخاص برای مدت موقت به آن نیاز دارند به دنبال اجاره دوربین عکاسی هستند. از طرفی اشخاص دیگری هستند که با این دوربین‌ها و تجهیزات عکاسی را تهیه کرده‌اند و در این زمینه آموزش دیده‌اند. این افراد در این موارد حرفه و تجهیزات خود را  اجاره دهند و از آن کسب‌ درآمد می‌کنند.

برای تنظیم این قرارداد اجاره، لازم است که ابتدا طرفین نسبت به این قرارداد رضایت داشته باشند. سپس با صحبت راجع به مذاکرات ابتدایی و ذکر آنها در قرارداد، آن را امضا کنند.  نمونه قرارداد اجاره دوربین عکاسی، مطابق با شرایطی که طرفین در نظر دارند و قانون مربوط به عقود اجاره نوشته خواهد شد.

براساس ماده 466 قانون مدنی، اجاره توافقی است که به واسطه آن، مستاجر (شخصی که تقاضا دار دوربین را اجاره کند) می‌تواند از منافع مال اجاره (در اینجا دوربین) استفاده کند و از آن بهره ببرد، موجر (در این قرارداد شخص صاحب دوربین است).

در ادامه برخی از نکات این قرارداد می‌پردازیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات مالک دوربین و مستاجر به طور دقیق تصریح شود. همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل دوربین اعم برند، مدل و سال تولید و … در این بند یا بندی مستقل درج شود.

موضوع قرارداد

بنا بر پروژه‌ای  که به استفاده از دوربین می‌پردازد می‌توان موضوع قرارداد را تدوین کرد. برای نمونه قرارداد اجاره دوربین جهت عکاسی جشن فارغ‌التحصیلی،عکاسی تولیدات کارخانه و عکاسی از صنایع دستی و … از نمونه موضوعات قرارداد اجاره دوربین عکاسی هستند. در برخی قراردادها، مسیر و مکان مورد استفاده دوربین در قالب بندی جداگانه و تحت عنوان «محل انجام موضوع قرارداد»، تصریح می‌شوند. فراموش نکنید که تمام مواردی که راجع به آن صحبت می‌کنید در قرارداد درج کنید.

مدت قرارداد

همانطور که می‌دانید قرارداد اجاره قراردادی موقت است و چنانچه مدت در آن ذکر نشود قرارداد باطل است. پس از نکات مهم این قرارداد مدت آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال اگر دوربین برای انجام کاری مشخص اجاره شده می‌توان مدت قرارداد را تا پایان آن کار تعیین کرد. در مواردی دیگر می‌توان تعداد عکس‌های تایید شده را مدنظر قرارداد و مدت قرارداد تا پایان گرفتن عکس‌ها باشد. همچنین می‌توان ساعات کار را در نظر گرفت و آن را در قرارداد به عنوان مدت آغاز و پایان درج کرد.

مبلغ قرارداد

مبلغ اجاره دوربین به توافق طرفین بستگی دارد. اما اصولا این قیمت براساس عرف آن پروژه تعیین می‌شود. بهتر است برای تعیین قیمت از دانش فنی افراد حوزه مربوط بهره برد. این کار دو طرف را از اختلافات بعدی مصون می‌دارد.

تعهدات موجر

موجر یا همان مالک دوربین باید در مدت مشخص دوربین را در اختیار مستاجر قرار دهد و شرایط را برای استفاده هر چه بهتر او فراهم کند. علاوه بر این مالک باید از سالم بودن دوربین مورد اجاره اطمینان حاصل کند تا مستاجر بعد از قرارداد با عیب و نقصی رو به رو نشود.

مستاجر در این قراداد چه وظیفه‌ای دارد؟

مستاجر در این قرارداد، بایستی به تعهدات خاصی پایبند باشد. در ادامه بخشی از مهم‌ترین وظایف مستاجر را مرور می‌کنیم :

– مستاجر باید مبلغ قرارداد را به موقع پرداخت کند.

- مستاجر باید شیوه پرداختی مورد توافق در قرارداد را مد نظر داشته باشد (مثلا پرداخت نقدی، اقساط، ماهانه، هفتگی و…).

– مستاجر حق ندارد دوربین اجاره شده را به شخص دیگری اجاره دهد.

– مستاجر در این قرارداد همچون امین و امانت دار است. او باید در استفاده از دوربین روش عرفی را رعایت کند. همچنین از دوربین اجاره شده به خوبی محافظت کند و در پایان مدت قرارداد، دوربین را به نحوی که قبل از اجاره بوده است به موجر  بازگرداند.

– در صورت ایجاد نقص در دوربین یا خرابی و تلف آن چنانچه این نقص بعد از قرارداد و در حین انجام کار باشد، مستاجر مسئول جبران خسارات است.

-چنانچه شیوه خاصی برای نگه‌داری از دوربین، طرز عکاسی و یا روش خاصی برای استفاده از تجهیزات در نظر گرفته‌شده، مستاجر موظف است طبق آن‌ها رفتار کند.

  • منبع
  • وینداد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید