امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283888
۲۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

قسط‌ بندی مهریه در چه شرایطی امکان پذیر است؟

به لحاظ قانونی و شرعی به محض اینکه زن و مردی با هم ازدواج می‌کنند، زن مالک مهریه‌ای می‌شود که حین عقد نکاح مشخص شده است.

قسط‌ بندی مهریه در چه شرایطی امکان پذیر است؟

قسط بندی کردن مهریه یکی از مهم‌ترین مواردی است که زوجین با آن روبه‌رو هستند. در بسیاری از موارد مرد قادر نیست در یک زمان و به صورت یکجا کل مهریه تعیین شده را به زن بپردازد. در چنین شرایطی به لحاظ قانونی برای مردانی که قادر به پرداخت یک باره مهریه به همسر خود نیستند، این امکان وجود دارد که بتوانند تقاضای قسط‌بندی یا تقسیط مهریه را داشته باشند و مهریه زن را به صورت اقساطی پرداخت نمایند.

قسط بندی کردن مهریه

گاهی ممکن است مرد توانایی پرداخت مهریه را به صورت یک جا نداشته باشد که در این صورت ناچار به تقسیط مهریه می‌شود. زوج می‌تواند به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه که اصطلاحاً اعسار از پرداخت مهریه گفته می‌شود، از دادگاه تقاضای قسط‌ بندی مهریه را داشته باشد و مهریه را طی قسط‌های معینی به زوجه پرداخت نماید.

اِعسار چیست؟

اگر زوج به دلیل نداشتن دارایی و مالی غیر از مستثنیات دین یا عدم دسترسی به اموالش، توانایی پرداخت بدهی خود را نداشته باشد، معسر نامیده می‌شود و زمانی که حکم پرداخت مهریه از سمت دادگاه صادر می‌شود، زوج تا ۳۰ روز مهلت دارد تا دادخواست خود مبنی بر اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه کند.

قسط بندی کردن مهریه چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که زن مهریه‌اش را مطالبه می‌کند، چنانچه مرد توان مالی داشته باشد مهریه را می‌پردازد. در غیر اینصورت، به دلیل عدم توانایی مالی می‌تواند دادخواست اعسار از نحوه پرداخت مهریه به دادگاه داده و درخواست قسط‌ بندی مهریه را نماید و تا زمانی که دادخواست اعسار وی رسیدگی و تعیین تکلیف شود جلب نخواهد شد، در غیر این صورت امکان جلب او وجود دارد.

چنانچه دادخواست اعسار توسط دادگاه پذیرفته شود، متناسب با وضعیت مالی زوج، یک پیش قسط و اقساط ماهیانه یا اقساط چندماهه برای نحوه پرداخت مهریه مشخص می‌شود. اما توجه داشته باشید که هیچگونه میزان و ملاکی برای اقساط مهریه مشخص نشده و تعیین آن کاملا به قاضی پرونده بستگی دارد که براساس میزان مهریه، توان مالی زوج و دفاعیات زوجه مشخص می‌گردد.

البته در مواردی که درخواست طلاق از طرف زوج باشد، رویه دادگاه سختگیرانه‌تر است و برخی شعب اعسار زوج را نمی‌پذیرند یا پیش‌قسط سنگین‌تری برای زوج در نظر می‌گیرند. لازم به ذکر است که طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی پیش قسط و اقساط باید کامل و منظم پرداخت شود وگرنه امکان جریمه و جلب وجود دارد ولی، امکان توقیف مستثنیات دین برای پرداخت مهریه نیست.

البته نپرداختن مهریه تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن جزو جرائم مالی محسوب شده و می‌تواند منجر به صدور حکم جلب مهریه شود. ولی نسبت به مازاد آن در صورت عدم پرداخت حکم جلب صادر نمی‌شود.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید