امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280359
۱۶۶۳
۱
۰
نسخه چاپی

مبلغ دیه کبودی اعضای بدن در سال 1401

دیه کبودی اعضای بدن در قانون مجازات‌های اسلامی تعیین شده و قابل پرداخت است. البته تشخیص کبودی و شدت آن، فقط بر عهده پزشکی قانونی است.

کبودی چیست و در چه مواردی شامل دیه می‌شود؟

هرگاه در یک نزاع یا تصادف، فردی موجب ایجاد کبودی روی یکی از نقاط فرد دوم باشد، ملزم به پرداخت دیه به او خواهد بود. کبودی می‌تواند شامل سیاه شدن یا قرمز شدن پوست هم باشد.

کبودی چیست و در چه مواردی شامل دیه می‌شود؟

خارج شدن رنگ پوست از  حالت عادی خود بر اثر وارد شدن یک ضربه فیزیکی، کبودی نام دارد. البته سیاه شدن و قرمز شدن پوست، شامل کبودی نمی‌شوند.

می‌توان گفت که کبود شدن چیزی بین قرمز و سیاه شدن رنگ پوست است. اگر ضربه شدید باشد، سیاه شدگی رخ می‌دهد و اگر ضربه خفیفی به فرد وارد شود، رنگ پوست قرمز می‌شود. کبودی در مرز بین این دو قرار دارد.

اگر بخواهیم خیلی ساده به کبود شدن اشاره کنیم، باید بگوییم که وقتی رنگ پوست بر اثر وارد شدن یک ضربه به رنگ بادمجان درآمد، می‌توان آن را کبود شدن نامید.

کبود شدن شامل پرداخت دیه می‌شود و فرقی نمی‌کند در کدام نقطه از بدن رخ بدهد؛ بهرحال فرد خاطی ملزم به پرداخت مبلغ مشخصی به فرد آسیب دیده است.

دیه کبودی صورت

مهم‌ترین نوع کبودی، کبود شدن صورت است؛ زیرا در معرض دید قرار دارد و به سختی قابل پوشیده شدن است. بنابراین بدیهی است که دیه آن از دیه کبودی اعضای بدن (سایر اعضا) بیشتر است.

بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، مبلغ دیه کبودی صورت، معادل سه هزارم دیه کامل انسان است. بنابراین و با توجه به این‌که دیه کامل سال ۱۴۰۱ برابر با ۶۰۰ میلیون تومان است، برای کبود شدن صورت مبلغ ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، دیه در نظر گرفته می‌شود.

این قانون شامل کبودی اعضای مختلف صورت از قبیل دیه کبودی چشم، لب‌ها، پیشانی و … هم می‌شود. به عبارتی دیگر، هر نقطه از صورت که کبود شود، دیه آن برابر با سه هزارم دیه کامل خواهد بود.

دیه سیاه شدن صورت

همان‌طور که اشاره کردیم، سیاه شدن، مرحله شدیدتری از کبودی است و بنابراین، طبیعی است که دیه بیشتری هم داشته باشد:

بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، دیه کبود شدن هر نقطه از صورت، برابر با ۶ هزارم دیه کامل (۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱) خواهد بود.

دیه قرمز شدن صورت

قرمز شدن صورت خفیف‌تر از کبودی است و مقدار دیه آن هم کمتر خواهد بود. بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، برای قرمز شدن پوست صورت بر اثر ضربه، یک و نیم هزارم دیه کامل (معادل ۹۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱) در نظر گرفته خواهد شد.

دیه کبودی اعضای بدن

اعضای دیگر بدن در مقایسه با صورت، کمتر در معرض دید قرار دارند و از طرفی دیگر، پوشاندن آن‌ها هم ساده‌تر است. بنابراین مقدار دیه‌ای که برای کبودی این اعضا تعیین شده، از دیه کبودی صورت کمتر است.

باز هم بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، دیه کبودی هر کدام از اعضای بدن (به غیر از صورت) معادل یک و نیم هزارم از دیه کامل انسان (معادل ۹۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱) است.

این مبلغ شامل دیه کبودی دست، دیه کبودی پا و به طور کلی سایر اعضای بدن هم می‌شود. به عبارتی دیگر، هیچ تفاوتی نمی‌کند که کبود شدن در کدام عضو (به غیر از صورت) رخ داده باشد.

دیه سیاه شدن اعضای بدن

در این‌جا هم مانند صورت، سیاه شدن شدیدتر از کبودی است و مبلغ دیه آن، بیشتر خواهد بود. بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، دیه سیاه شدن هر یک از اعضای بدن، برابر با سه هزارم دیه کامل (۱میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱) خواهد بود.

دیه قرمز شدن اعضای بدن

در صورتی که ضربه وارد شده منجر به قرمز شدن هر عضو از بدن (به غیر از صورت) شده باشد، دیه آن معادل هفتاد و پنج صدم از یک هزارم دیه کامل (معادل ۴۵۰ هزار تومان) خواهد بود.

جدول دیه کبودی اعضای بدن در سال ۱۴۰۱

بر اساس آن‌چه که تا اکنون بیان شد، جدول دیه کبودی اعضای مختلف بدن انسان در سال ۱۴۰۱ به صورت زیر است:

جدول دیه کبودی اعضای بدن در سال ۱۴۰۱

کبود شدن یکی از آسیب‌هایی است که در نزاع‌های خیابانی یا تصادف‌های سبک، به تکرار رخ می‌دهد. قانون مجازات‌های اسلامی، برای کبود شدن هر کدام از اعضای بدن، به صورت جداگانه دیه مقدر کرده است.

  • منبع
  • ایده آل مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید