امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277034
۸۹۰
۱
۰
نسخه چاپی

مجازات اسیدپاشی | مجازات اسیدپاشی بر اساس قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن

مجازات اسیدپاشی | مجازات اسیدپاشی بر اساس قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن

جرم اسیدپاشی چیست؟

اسیدپاشی جرمی است که اگرچه قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده بود اما به دلیل افزایش موارد این جرم قانون تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن تصویب شد.

بر اساس ماده 1 قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن هرکس عمداً با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر، با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس، عضو یا منفعت شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنیٌ‌علیه یا ولی‌دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس، عضو یا منفعت محکوم می‌شود.

مطابق این ماده برای تحقق جرم اسید پاشی باید گفت اولا شخصی که این عمل را مرتکب می شود باید با عمد و آگاهی انجام دهد و دوما عمل پاشیدن اسید موجب نقص یا آسیبی به یکی از اعضای بدن فرد شود که در این صورت جرم اسید پاشی رخ داده و حسب مورد مجازات می گردد. همچنین بر اساس  تبصره 1 ماده فوق ریختن اسید یا سایر ترکیبات شیمیایی بر روی فرد، فرو بردن اعضای بدن در درون اسید و اعمالی نظیر آن در حکم اسیدپاشی است.

مجازات اسیدپاشی

قصاص در جرم اسید پاشی

بر اساس ماده 1 قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی مجازات اسیدپاشی قصاص می باشد.

مطابق این ماده قصاص در صورت درخواست مجنی علیه یا ولی‌دم . با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص صورت می گیرد.

اعدام در جرم اسیدپاشی

مطابق تبصره 2 ماده 1 قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن در مواردی که اسیدپاشی مشمول مقررات ماده (286) قانون مجازات اسلامی مصوب مصوب 1392باشد؛ اقدام مرتکب، افساد فی‌الارض محسوب و به مجازات آن محکوم می‌شود.

بر اساس ماده 286 قانون مجازات اسلامی هرکس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونه ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می گردد.

تبصره- هرگاه دادگاه از مجموع ادله و شواهد قصد اخلال گسترده در نظم عمومی، ایجاد ناامنی، ایراد خسارت عمده و یا اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع و یا علم به موثر بودن اقدامات انجام شده را احراز نکند و جرم ارتکابی مشمول مجازات قانونی دیگری نباشد، با توجه به میزان نتایج زیانبار جرم، مرتکب به حبس تعزیری درجه پنج یا شش محکوم می شود.

دیه و مجازات اسید پاشی در صورت عدم قصاص

مطابق ماده 2 قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن هرگاه شخصی مرتکب جرم موضوع این قانون شود و مجازات آن قصاص نباشد یا به هر علتی مانند مصالحه اولیای دم، قصاص اجراء نشود، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا ارش یا وجه‌المصالحه حسب مورد مطابق مقررات مربوطه، به ترتیب زیر مجازات می‌شود:

الف ـ در جنایت بر نفس و جنایت منجر به تغییر شکل دائمی صورت بزه‌دیده به حبس تعزیری درجه یک (حبس بیش از بیست و پنج سال تا سی سال )

ب ـ در جنایتی که میزان دیه آن بیش از نصف دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه دو (حبس بیشتر از پانزده تا بیست و پنج سال)

پ ـ در جنایتی که میزان دیه آن از یک‌سوم تا نصف دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه سه (حبس بیشتر از ده تا پانزده سال)

ت ـ در جنایتی که میزان دیه آن تا یک‌سوم دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه چهار (حبس بیشتر از پنج تا ده سال)

مجازات معاونت در جرم اسیدپاشی

مطابق ماده 4  قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن مجازات معاونت در جرائم موضوع این قانون به ترتیب زیر تعیین می‌شود:

الف ـ در صورتی که مجازات قانونی مرتکب، سلب حیات باشد، به حبس تعزیری درجه دو (حبس بیشتر از پانزده تا بیست و پنج سال)

ب ـ در صورتی که مجازات قانونی مرتکب، قصاص عضو باشد، به حبس تعزیری درجه سه (حبس بیشتر از ده تا پانزده سال)

پ ـ در صورتی که مجازات مرتکب قصاص نباشد یا به هر علتی قصاص نفس یا عضو اجراء نشود، به یک درجه پایین‌تر از مجازات تعزیری مرتکب.

 آزادی مشروط، تعلیق و تخفیف مجازات در جرم اسیدپاشی

بر اساس ماده 3  قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن در جرم اسیدپاشی آزادی مشروط، تعلیق و تخفیف مجازات اعمال نمی گردد مگر بزه‌دیده یا اولیای دم نسبت به مجازات تعزیری مرتکب نیز اعلام گذشت کرده با‌شند.

این ماده بیان می دارد: در مورد جرائم موضوع این قانون و شروع به آن، مقررات مربوط به آزادی مشروط، تعلیق و تخفیف مجازات قابل اعمال نیست مگر آنکه بزه‌دیده یا اولیای دم نسبت به مجازات تعزیری مرتکب نیز اعلام گذشت کرده با‌شند که در این صورت دادگاه می‌تواند مجازات مرتکب را یک درجه تخفیف دهد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید