امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274936
۵۸۵۶
۱
۱
نسخه چاپی

فرار از صحنه تصادف در انواع تصادف | مجازات قانونی فرار از صحنه تصادف در تصادفات منجر به جراحت و فوت

براساس قانون، اگر تصادف غیر جرحی باشد یعنی منجر به مجروحیت کسی نشده باشد، در این موارد فرار از صحنه تصادف جرم نیست. اما بدیهی است مالک خودروی آسیب دیده با برداشتن شماره پلاک خودرو متخلف (مقصر) می تواند در مراجع قضایی برای جبران خسارت اقامه دعوی حقوقی کند، این گونه تصادفات با فرض متواری شدن راننده مقصر ضمانت کیفری ندارد

مجازات قانونی فرار از صحنه تصادف در تصادفات منجر به جراحت و فوت

بعضی از رانندگان پس از تصادف به محض آن که می‌فهمند مقصر هستند فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و از صحنه می‌گریزند. علت فرار از صحنه تصادف می‌تواند ترس و اضطراب یا فرار از جریمه باشد.

فرار از صحنه تصادف در انواع تصادف

تصادف غیر جرحی

براساس قانون، اگر تصادف غیر جرحی باشد  یعنی منجر به مجروحیت کسی نشده باشد، در این موارد فرار از صحنه تصادف جرم نیست. اما بدیهی است مالک خودروی آسیب دیده با برداشتن شماره پلاک خودرو متخلف (مقصر) می تواند در مراجع قضایی برای جبران خسارت اقامه دعوی حقوقی کند، این گونه تصادفات با فرض متواری شدن راننده مقصر ضمانت کیفری ندارد.

برای مثال هنگامی‌که دو وسیله نقلیه با هم تصادف کنند و کسی آسیب ندیده باشد و فقط خسارتی به خودروی طرفین یا یکی از آن‌ها واردشده باشد، در این‌گونه موارد فرار از صحنه تصادف جرم محسوب نمی‌شود.

تصادف منجر به جراحت

اگر تصادف رانندگی منجر به جراحت یا فوت شخصی شود فرار از صحنه تصادف و عدم کمک به مصدوم جرم است و قانون گذار در این خصوص به درستی سخت گیری کرده است. در صورت ورود این گونه خسارات افسر راهنمایی و رانندگی موظف است پس از تنظیم کوروکی و گزارش تصادف و در صورت لزوم انجام اقدامات درمانی و انتقال مصدوم به بیمارستان، خودروهای طرفین را توقیف و به پارکینگ انتقال و طرفین را در خصوص مراجعه به مرجع دادسرای عمومی و انقلاب و کسب دستور مقام قضایی جهت انجام مراحل قانونی و مراجعه مجروح به پزشکی قانونی و ترخیص خودرو، راهنمایی می نماید.

بنابراین اگر تصادف رانندگی منجر به جرح باشد، فرار از صحنه و کمک نکردن به مصدوم جرم و دارای ضمانت کیفری است.

تصادف منجر به فوت

در صورتی که راننده خودرو با شخص دیگری تصادف کند و موجب کشته شدن او شود، اگر این حادثه عمدی نباشد، چنین قتلی شبه‎ عمد خواهد بود.

مهم‌ترین مجازاتی که برای این جرم در نظر گرفته شده پرداخت دیه است که امروزه شرکت‌های بیمه پرداخت آن را تضمین می‌کنند.

رسیدگی به قتل غیرعمد ناشی از تصادفات رانندگی نیز در صلاحیت دادگاه کیفری  بوده و پس از انجام تشریفات و تحقیقات و اظهارنظر نظر پزشکی قانونی در خصوص علت مرگ و همچنین اظهارنظر قطعی کارشناس در خصوص نحوه تصادف و تعیین مقصر، پرونده جهت صدور رای از دادسرا به دادگاه و پس از صدور حکم قطعی پرونده جهت اجرای حکم به واحد اجرای احکام ارسال می گردد.

فرار از صحنه تصادف در انواع تصادف

مجازات قانونی فرار از صحنه تصادف در تصادفات منجر به جراحت و فوت

 ماده 714 قانون مجازات اسلامی مقرر کرده است «هر گاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (اعم از وسایط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی) یا متصدی وسیلهٔ موتوری منتهی به قتل غیرعمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیهٔ اولیای دم محکوم می‌شود.

ماده 715 قانون مجازات اسلامی بیان می‌کند «هر گاه یکی از جهات مذکور در مادهٔ 714 موجب مرض جسمی یا دماغی که غیرقابل علاج باشد و یا از بین رفتن یکی از حواس یا از کار افتادن عضوی از اعضای بدن که یکی از وظایف ضروری زندگی انسان را انجام می‌دهد یا تغییر شکل دایمی عضو یا صورت شخص یا سقط جنین شود مرتکب به حبس از دو ماه تا یک سال و به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم می‌شود.

ماده 716 این قانون نیز مقرر کرده است «هر گاه یکی از جهات مذکور در مادهٔ 714 موجب صدمهٔ بدنی شود که باعث نقصان یا ضعف دایم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن شود و یا باعث از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم گردد، بدون آن که عضو از کار بیفتد یا باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم خواهد شد.»

در خصوص مجازات فرار در تصادفات جرحی به استناد ماده 719 قانون مجازات اسلامی هر گاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد 714 و 715 و 716 این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.

در تبصره یک این ماده آمده است: راننده در صورتی می‌تواند برای انجام تکالیف مذکور در این ماده وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد که برای کمک رسانیدن به مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد.

تخفیف مجازات در عدم فرار از صحنه تصادف

در صورتی که راننده برای نجات مصدوم یا کم کردن آسیب‌های ناشی از رانندگی به او کمک کند برای او امتیازاتی در نظر گرفته شده است: اول بر اساس تبصره یک ماده 719 قانون مجازات اسلامی راننده می‌تواند برای کمک به مصدوم وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد؛ البته به این شرط که برای کمک رسانیدن به مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد.

بر اساس  تبصره دوم ماده 719 قانون مجازات اسلامی در تمام موارد مذکور هرگاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند یا ماموران مربوط را از واقعه آگاه کند یا به هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند دادگاه مقررات تخفیف را درباره او رعایت خواهد کرد.

اگر راننده‌ای غیر از مقصر حادثه مصدوم را به بیمارستان یا نزد نیروهای انتظامی انتقال دهد چنین راننده با وجدانی هم مورد حمایت قانون قرار خواهد گرفت.

  • منبع
  • باشگاه خبرنگاران جوان
  • گروه وکلای آسایش گستران

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید