امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276889
۲۲۸۶
۳
۰
نسخه چاپی

مجازات قتل فرزند نامشروع توسط پدر و مادر چیست؟

مجازات قتل فرزند نامشروع توسط پدر و مادر چیست؟

مجازات قتل فرزند نامشروع توسط پدر و مادر


علت قتل فرزند توسط پدر و مادر

اگر بخواهیم دلایل فرزندكشی را بیان نمائیم باید بگوئیم كه عمده دلایل فرزندكشی عبارتند از:

1- بیماری روانی والدین یا یكی از آنها.

2- نامشروع بودن كودك و كشتن وی جهت مخفی نگاه داشتن یك رابطه نامشروع توسط مادر.

3- درگیریهای خانوادگی میان والدین كه منجر به فرزندكشی می گردد.

4- فقر و نگرانی از آینده فرزندان.

5- ناقص الخلقه بودن كودك كه نگهداری از وی برای والدین دشوار است و یا ناامیدی از آینده او.

6- تعصباتی كه داشتن فرزند دختر را ننگ دانسته و منجر به دختر كشی می شود.

7- سوءظن پدر نسبت به نامشروع بودن فرزندش.

-8 جنونهای آنی بواسطه فشارهای عصبی وارده بر والدین و نهایتاً عنان اختیار از كف دادن و كشتن فرزند به دلایلی مانند نافرمانی، گریه زیاد كودك یا بازی گوشی فراوان.

مجازات پدری که فرزند خود را به قتل برساند

مطابق ماده 381 قانون مجازات اسلامی مجازات قتل عمدی در صورت تقاضای ولی دم و وجود سایر شرایط مقرر در قانون، قصاص و در غیر اینصورت مطابق مواد دیگر این قانون از حیث دیه و تعزیر عمل می گردد.

بنابراین حكم این ماده كه بر مبنای احكام اسلامی انشا شده است بیانگر یك اصل و قاعده است به عبارت روشن تر اصل این است كه اگر فردی مرتكب قتل عمدی شود با رعایت شرایط قانونی و شرعی باید قصاص شود اما بر این اصل استثنائاتی وجود دارد. یكی از آن استثنائات این است كه اگر پدر قاتل باشد و مقتول فرزند شرعی و قانونی وی باشد در این صورت پدر به لحاظ قتل فرزندش، قصاص نمی شود.

بر اساس ماده 301 قانون مجازات اسلامی می دارد: قصاص در صورتی ثابت می شود که مرتکب پدر یا از اجداد پدری مجنی علیه نباشد و مجنی علیه عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد، بنابراین می توان به این نتیجه رسید که معافیت از مجازات قصاص صرفاً برای پدر می باشد.

البته ماده 309 قانون مجازات اسلامی، اثبات رابطه پدر و فرزندی را شرطی برای عدم اجرای حکم قصاص مقرر کرده است. در صورتی که ثابت شود که پدر یا اجداد پدری مجنی علیه نباشد؛ و این امر به اثبات برسد، مشمول مجازات قصاص خواهند بود.

مطابق ماده 309 قانون مجازات اسلامی این ادعاء که مرتکب، پدر یا یکی از اجداد پدری مجنیٌ علیه است، باید در دادگاه ثابت شود و در صورت عدم اثبات، حق قصاص، حسب مورد، با سوگند ولی دم یا مجنیٌ علیه یا ولی او ثابت می شود.

در خصوص مجازات پدر که قصاص از وی ساقط شده است ماده 612 قانون مجازات اسلامی مجازات چنین پدری را مشخص کرده است.

مطابق ماده 612 قانون مجازات اسلامی هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا بهر علت قصاص نشود در‌ صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال‌ محکوم می‌نماید.

بر اساس تبصره این ماده در این مورد معاونت در قتل عمد موجب حبس از یک تا پنجسال خواهد بود.

بنابراین اگر کسی که در اینجا پدر می باشد مرتکب قتل عمد شود و به هر علت قصاص نشود که در اینجا مقصود رابطه پدر و فرزندی است در صورتی که اقدام پدر موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجلی پدر یا سایرین گردد پدر به حبس از 3 تا 10 سال محکوم می گردد.

همچنین طبق ماده 17 قانون مجازات اسلامی در صورتی که در قتل عمدی قصاص اجرا نشود، مجازات دیه جایگزین می شود. در سایر مواد قانونی نیز بیان شده است که اگر پدر فرزند خود را به قتل برساند دیه ای که بابت قتل ارتکابی به اولیای دم می پردازد را نمی تواند به ارث برده یا سهمی از آن داشته باشد. زیرا قتل از موانع ارث می باشد. به لحاظ فقهی برای پدر پرداخت کفاره قتل را واجب دانسته است.

مجازات مادری که فرزند خود را به قتل برساند

 از نظر قوانين شرعی و موضوعی حاكم بر كشور اين قتل فرزند توسط مادر در صورت عمدی بودن مستوجب قصاص مادر خواهد شد.

در روایات فقهی شیعه و ماده 301 قانون مجازات اسلامی قتل فرزند صرفاً توسط پدر و جد پدری معاف از مجازات قصاص قرار داده شده است و در صورت ارتکاب قتل توسط مادر چنین معافیتی وجود ندارد. البته فقهای اهل سنت تفکیکی بین مادر و پدر قائل نمی شوند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید