امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280434
۸۷۳
۱
۰
نسخه چاپی

محاسبه میزان دیه شکستگی انگشت دست و پا در سال 1401

دیه شکستگی انگشت در سال ۱۴۰۱

دیه شکستگی انگشت در سال ۱۴۰۱

شکستن یا خرد شدن انگشت دست و پا، چه در نزاع‌های خیابانی و چه در تصادف‌ها، به دفعات اتفاق می‌افتد. این آسیب‌دیدگی در قانون مجازات‌‌های اسلامی، مشمول پرداخت دیه شکستگی انگشت (دست یا پا) می‌شود.

علاوه بر شکستگی، قطع شدن کامل انگشت یا یک یا چند بند از آن، از دیگر مواردی است که باید برای آن تشکیل پرونده شده و دیه پرداخت شود.

در قانون مجازات‌های اسلامی، ذکر شده است که دیه از بین بردن هر یک از انگشت‌های اصلی دست و پا، معادل یک دهم دیه کامل است. از آن‌جایی که دیه کامل در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۰۰ میلیون تومان است، دیه انگشت هم برابر با ۶۰ میلیون تومان خواهد بود.

این مبلغ برای قطع یا از بین بردن کامل یک انگشت است. حال برای قطع شدن هر بند انگشت هم مقدار دیه مشخص و تعریف شده است.

از آن‌جایی که انگشت شصت تنها دو بند دارد و سایر انگشت‌ها هر کدام سه بند، بنابراین قطع شدن بند انگشت شصت بیش از دیگر انگشت‌ها خواهد بود:

بر این اساس، دیه قطع کردن هر بند انگشت شصت، معادل یک بیستم دیه کامل (۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱) است. این در حالیست که برای از بین بردن هر بند از سایر انگشت‌ها، یک سی‌ام دیه کامل (۲۰ میلیون تومان) محاسبه و پرداخت می‌شود.

نکته: در صورتی که فرد روی دست یا پای خود بیش از ۵ انگشت داشته باشد، انگشت ششم به بعد، انگشت زائد نامیده می‌شود. دیه قطع یا از بین بردن این انگشت، معادل یک سوم انگشت اصلی (۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱) خواهد بود.

از آن‌جایی که دیه زن و مرد تا زمانی که به میزان یک سوم دیه کامل باشد برابر است، بنابراین دیه قطع انگشت برای زن و مرد به صورت یکسان محاسبه می‌شود.

در قانون مجازت‌های اسلامی، دیه شکستگی انگشت دست و پا هم مشخص شده و از این قرار است:

دیه شکستگی هر استخوان انگشت در صورتی که به صورت کامل بهبود پیدا نکند، معادل یک پنجم دیه انگشت است. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، دیه انگشت در سال ۱۴۰۱ برابر با ۶۰ میلیون تومان است. بنابراین دیه شکستگی انگشت در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۲ میلیون تومان است.

این در حالیست که در صورتی که شکستگی استخوان انگشت به صورت کامل بهبود پیدا کند، مقدار دیه آن معادل چهار پنجم شکستگی انگشت است که در سال ۱۴۰۱ معادل ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

دیه از بین بردن ناخن

علاوه بر انگشت‌ها، برای از بین بردن ناخن هم در قانون مجازات‌های اسلامی، مقدار دیه به شرح زیر مشخص شده است:

دیه از بین بردن ناخن هر کدام از انگشت‌ها در صورتی که امکان رشد و بهبود دوباره وجود نداشته باشد، معادل یک درصد از دیه کامل (۶ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱) خواهد بود.

این در حالیست که در صورتی که ناخن از بین برده شده بتواند دوباره رشد کند، دیه آن معادل نیم درصد دیه کامل (۳ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱) خواهد بود.

  • منبع
  • ایده آل مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید