امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281740
۲۰۵
۱
۰
نسخه چاپی

مدیرعامل شاتل از تبعیض در فیلترینگ اپراتورها خبر داد: شک‌برانگیز و مشکل‌ساز است

مدیرعامل شاتل از تبعیض در فیلترینگ اپراتورها خبر داد: شک‌برانگیز و مشکل‌ساز است

افزایش فیلترینگ از پایان شهریور تاکنون، کاربران را با مشکلات بسیاری در دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مواجه کرده است. از طرفی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت هم به دلیل گسترش فیلترینگ و کاهش مصرف کاربران، با زیان‌های مالی روبه‌رو شده‌اند.

اما «احمدرضا نخجوانی» مدیرعامل شاتل در گفتگو با دیجیاتو یک مشکل دیگر را نیز مطرح می‌کند: تبعیض در فیلترینگ اپراتورهای ثابت و همراه.

به گفته نخجوانی این مشکل در حدی است که شکایت انبوه کاربران را در پی داشته. او در همین رابطه توضیح داد: «ضمن آن که ما از دیدگاه یک سرویس دهنده، با اعمال محدودیت در سرویس‌ها مشکل داریم و فیلترینگ‌های صورت گرفته، سطح نارضایتی کاربران را به شکل بسیار جدی افزایش داده و شکایت انبوه آنان را در پی داشته است، بخشی از شکایت کاربران به خاطر تبعیض در میزان سخت‌گیری و تفاوت فیلترینگ اپراتورهای ثابت با همراه است.»

نخجوانی گفت شاتل به عنوان یک اپراتور اینترنت نقشی در محدودسازی ندارد اما مردم این تبعیض در سیستم فیلترینگ را از چشم شرکت‌ها می‌بینند. او در همین رابطه به دیجیاتو گفت: «ما به عنوان اپراتور ارتباطات، هیچ نقشی در فیلترینگ نداریم و پهنای باند اینترنت به صورت فیلتر شده برای توزیع به دست ما می‌رسد. اما چون در لایه‌ی بالاتر، سیستم و مسیر فیلترینگ اپراتورها با هم متفاوت است، مردم از این موضوع بی اندازه گلایه دارند و این نابرابری را از چشم ما می‌بینند. متاسفانه پی‌گیری ما با آقایان نیز راه به جایی نبرده است. طبیعتا ما آرزومندیم که رفع محدودیت برای همه صورت گیرد اما این تبعیض، شک برانگیز و مشکل ساز است.»

او در پاسخ به این سوال که فیلترینگ چه تاثیر مالی روی شرکت‌ها گذاشته، به دیجیاتو گفت: «محدودیت‌های یک‌باره‌ای که در دسترسی مردم ایجاد شده، کاهش درآمدی ده‌ها درصدی را برای اپراتورها در پی داشته و ما را با چالش اقتصادی بی سابقه‌ای رو به رو ساخته است و دیر یا زود، برای ما و صنعت ارتباطات بحران برگشت ناپذیری ایجاد خواهد کرد.»

آنچه نخجوانی تحت عنوان «چالش اقتصادی بی‌سابقه» و «بحران برگشت ناپذیر» یاد می‌کند، ناشی از تفاوت در نحوه درآمدزایی شرکت‌های ثابت و اپراتورهای موبایل از اینترنت است. برای مثال در شرایط محدودیت فعلی، شاید کاربران یک اپراتور موبایل بسته اینترنت خریداری نکنند یا حجم کمتری خرید کنند. این موضوع قطعا باعث کاهش درآمد اپراتور موبایل می‌شود اما این چشم انداز وجود دارد که پس از محدودیت‌ها، مصرف کاربر دوباره به حالت عادی بر می‌گردد چون قرار نیست مشترک شماره موبایل خود را تغییر دهد. اما در یک اپراتور ثابت چنین نیست.

کاربری که پرداخت به اپراتور ثابت را متوقف می‌کند، به احتمال زیاد این سرویس را کنار گذاشته یا تصمیم گرفته از اینترنت پرسرعت‌تر موبایل استفاده کند. از طرفی، مدت کمی پس از عدم پرداخت حق اشتراک اینترنت ثابت، اساسا رانژه خط مشترک اینترنت ثابت هم جمع‌آوری می‌شود. در نتیجه آنطور که مدیرعامل شاتل می‌گوید اگر واقعا چنین تبعیضی وجود داشته باشد، می‌تواند باعث ریزش شدید کاربران اینترنت ثابت و مهاجرت آن‌ها به اینترنت موبایل شود؛ روندی که با ادامه‌دار شدن این موضوع می‌تواند سرعت بگیرد.

  • منبع
  • دیجیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید