امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275542
۱۹۰۹
۲
۱
نسخه چاپی

مدیریت انرژی | انرژی فیزیکی | انرژی احساسی | انرژی ذهنی | انرژی روحی | پرسشنامه حسابرسی انرژی

مدیریت انرژی | انرژی فیزیکی | انرژی احساسی | انرژی ذهنی | انرژی روحی | پرسشنامه حسابرسی انرژی

گفته می شود مدیریت زمان مهارت خوبی است اما آنچه بهتر است مدیریت شود و بهبود یابد، مدیریت انرژی است. زمانی که شما بتوانید انرژی خودتان را مدیریت کنید، می توانید در زمان یکسان کار بیشتری را انجام بدهید.

مدیریت انرژی

انرژی که در فیزیک، ظرفیتی برای کار کردن تعریف می شود، از چهار منبع برای انسان سرچشمه میگیرد: بدن، احساسات، ذهن و روح. در هر کدام از این چهار منبع انرژی، ممکن است تغییراتی ایجاد شود و افراد نسبت به کاری که انجام می دهند در زمان های متفاوت به دلیل عدم یکسان بودن میزان انرژی رفتار ها یا عملکردی متفاوت داشته باشند.

انرژی فیزیکی

انرژی فیزیکی را همه ما می‌شناسیم، زمانی که خسته می‌شویم، این انرژی به پایین‌ترین سطح خودش رسیده است. انرژی فیزیکی یا توان بدن ما، بسیار مهم است، چراکه اگر این انرژی تقلیل یابد سه انرژی دیگر هم از بین می‌روند.

انرژی فیزیکی همان انرژی است که ما را به حرکت در می آورد. یعنی وقتی شما راه می روید حرف می زنید، کار می کنید از این انرژی استفاده می کنید.  بدون انرژی فیزیکی کافی انجام هیچ کار بزرگی امکانپذیر نیست. بدون انرژی جسمانی کافی، هیچگاه نمی توانیم عملکرد بالایی داشته باشیم. اما با روش های زیر می توانید این موضوع را در بدن خود افزایش دهید و آن را حفظ نمایید.

- روی خواب خود خیلی تمرکز کنید و حتما خواب کافی داشته باشید.

- حتما در طول هفته ورزش کنید.

- هر سه ساعت یک وعده غذای سبک بخورید.

- از غذاهایی که سطح انرژی شما را بالا نگه می دارند استفاده کنید مثل هندوانه،موز،شکلات،سیب زمینی

- در طول روز استراحت‌های مختصر و منظم در فواصل زمانی ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه، دور از میز کار خود داشته باشید.

انرژی احساسی یا عاطفی

انرژی احساسی شامل احساسات و عواطف ما می شود.به طور کل می توان گفت هر چه قدر احساسات خود را بروز دهیم،احساسات خود بشناسیم و جلوگیری کنیم از ورود احساسات منفی، سطح انرژی احساسی ما افزایش می یابد. وقتی انرژی احساسی ما در شرایط مناسب باشد بهتر می توانیم مسائل را حل کنیم و بر مشکلات و موانع غلبه کنیم.

هر موقع احساست منفی به سراغ شما آمد از طریق تمرین هایی همچون تنفس، مدیتیشن، نوشتن احساسات منفی بر روی کاغذ آن را کاهش دهید.
می توانید در طول روز قدردانی کنید و احساسات مثبت رابه دیگران منتقل کنید این باعث افزایش انرژی احساسی و همچنین دریافت انرژی مثبت از دیگران می شود.

احساس رابطه مستقیمی با ارتباطات شما دارد. در زندگی خودتان قدردان باشید، لبخند بزنید، از کنار مشکلات و سختی‌ها و هم‌چنین حرف دیگران به‌سادگی بگذرید. اگر بخواهید همواره احساسات خودتان را درگیر مسائل منفی و کشمکش‌های زندگی بکنید، خیلی سریع‌تر ازآنچه فکرش را بکنید خسته می‌شوید. زمانی که فکرتان را به موضوعات منفی سوق می دهید هورمون های ترشح شده در مغزتان شما را به سمت خستگی بیشتر می برد.

از همین امروز شروع کنید، بیشتر لبخند بزنید، از دست دیگران ناراحت شوید، اگر جایی عصبانی شدید، سعی کنید خشم خودتان را فروکش کنید و خیلی ساده و سریع از کنار ماجرا بگذرید.

احساس منفی و تفکرات منفی یک عامل مخربی است که قابلیت گسترش و نفوذ در دیگران را هم دارد. اگر در محیط کارتان بیحال باشید، احتمالا این بیحال به دوست و همکارتان هم منتقل می شود. داشتن احساس منفی علاوه بر کاهش انرژی فیزیکی، تمرکز شما را هم بهم میریزد.

یکی از کارهای تاثیرگذار برای بالابردن انرژی احساسی این است که زمانی در روز یا هفته را به فعالیت هایی اختصاص دهید که از آنها لذت می برید، به سرگرمی ها و علاقه مندی های خودتان اهمیت بدهید.

این را هم فراموش نکنید که مشاهده تلویزیون و بازی های کامپیوتری را نمی توان خیلی در زمره فعالیت های لذت بخش تاثیرگذار بحساب آورد. ترجیحا سراغ فعالیت های بدنی وفیزیکی و تعاملی بروید، مثل گردش در طبیعت و یا شنا کردن.

راه دیگر افزایش انرژی احساسی داشتن دوستان خوب و مشوق است، دوستانی که بتوانید با آنها ارتباط بگیرید، صحبت کنید و با آنها تعامل دوستانه داشته باشید.

انرژی ذهنی

انرژی ذهنی دقیقا به توجه و تمرکز ما ارتباط دارد.در طول روز اگر کارهایی که باید با تمرکز بالا انجام می دهید باید سطح انرزی شما بالا باشد تا بتوانید این موضوع را در کارها و زندگی خود داشته باشید. آشنایی بهتر با عملکرد مغز و استفاده بهتر از این پدیده خلقت می تواند باعث انجام کارهای بسیار خارق العاده ای شود. مغز انسان پیچیده ترین دستگاه روی کره زمین است. هر چه از آن بیشتر و صحیح تر استفاده کنیم، عملکرد آن افزایش می یابد. فردی که ذهنش خسته است نمی تواند کارهای بزرگ انجام دهد و کیفیت تصمیماتش کاهش می یابد.

گاهی باید ذهنتان را خالی کنید و استراحت کنید، لازم است به کارها و مسائل کاری فکر نکنید و آنرا کنار بگذارید و به مغزتان استراحت بدهید، با این کار علاوه بر تمرکز، میزان انرژی فکری خودتان را بالا می برید.

بعضی از اطلاعات و کارهایی که باید در روز دیگری انجام دهید را بر روی دفترچه یادداشت بنویسید و ذهنتان را خالی کنید تا نیاز نباشد مدام به آن فکر کنید. اگر این کار را نکنید مشغولیت های ذهنتان زیاد می شود و نمی توانید تمرکز کنید و باطبع آن انرژی فکری و ذهنی شما کم می شود.

البته مغز و ذهن ما هم نیازمند تقویت شدن است. برای تقویت ذهنتان باید همواره به دنبال یادگیری باشید. حتماً زمان‌هایی در طول روز را برای مطالعه قرار دهید، کتاب‌های موردعلاقه و مرتبط باکارتان را بخوانید و از کتاب‌خوانی لذت ببرید.

اگر به نوشتن هم علاقه دارید، گاهی قلمی به دست بگیرید و مشغول نوشتن شوید، این کارها ذهنتان را قوی و آماده نگه می‌دارد. ذهن شما باید هرروز قوی‌تر شود تا در حل مسائل و پیشرفت به شما کمک کند.

- کارهایی را که به تمرکز بالایی احتیاج دارند، دور از تلفن ها و ایمیل ها انجام دهید تا اختلال ها را کاهش دهید.

- به پیام ها و ایمیل های خود در زمان های مشخص از روز پاسخ دهید.

- هر شب مهم ترین مشکلی را که روز بعد با آن مواجه خواهید شد‌‌، مشخص کنید. سپس وقتی اول صبح به محل کار رسیدید، آن را در اولویت قرار دهید.

- اگر اهمال کاری می کنید، هر طوری شده اقدام کنید حتی به مدت کوتاه، سخت ترین قسمت هر کار شروع کردن است پس هر طوری شده اقدام کنید.

انرژی روحی

انرژی روحی همان موضوعی است که باعث می شود احساس خوبی به زندگی داشته باشیم یا نه. وقتی روح ما در آرامش باشد انرژی کمتری مصرف می کنیم. افرادی که عذاب وجدان انجام کارهایی را دارند و نمی توانند خود را ببخشند انرژی بسیاری مصرف می کنند.

شما هم افرادی را می شناسید که روحیه فوق العاده ای در کارشان دارند؟ دیگران در وصف آنها می گویند: او روحیه خوبی برای انجام کارهایش دارد.
زمانی انرژی روحیه شما در بالاترین حد ممکن خواهد بود که به کاری که می کنید اعتقاد داشته باشیدو آنرا دوست داشته باشید. زمانی که روحیه بالایی داشته باشید انگیزه بالا برای شروع کارها خواهید داشت و در کنار این انگیزه تعهدی برای انجام کارهای در شما ایجاد می شود.

پس زمانی شما روحیه خوبی خواهید داشت که در وهله اول انگیزه شروع کار را داشته باشید و در وهله بعد تعهد به پایان رساندن کار را هم داشته باشید.
روحیه همواره باید درشما حفظ شود و برای حفظ آن باید هدفی ارزشمند داشته باشید.

زمانی که انرژی های دیگر شما رو به اتمام باشند این روحیه هست که شما را در مسیر انجام کارها نگه می دارد.

- ارزش های زندگی خود را بشناسید طبق آن ها زندگی کنید.اگر طبق ارزش ها زندگی کنید کا اشتباهی نمی کنید و عذاب وجدانی نخواهید داشت.

- خودتان را ببخشید، اگر کاری کرده اید که مورد قبول شما نمی باشد یا از کسی دلخور هستید بهتری کار بخشش است.

- وقت خود را بیشتر صرف کارهایی کنید که از آن لذت می برید.

- اگر هوشمندانه کار کنید و مراقب انرژی خود باشید سطح انرژی به مقدار خیلی کمی پایین می آید و می توانید انرژی خود را همیشه مدیریت کنید.

مدیریت انرژی | انرژی فیزیکی | انرژی احساسی | انرژی ذهنی | انرژی روحی | پرسشنامه حسابرسی انرژی

پرسشنامه حسابرسی انرژی

در بانک واچویا، گروهی از کارکنان برای برنامه‌ی آزمایشی مدیریت انرژی در نظر گرفته شدند و عملکردشان را در مقایسه با گروه کنترل مورد سنجش واقع شدند. قبل از این‌که شرکت‌کنندگان این برنامه‌، راه‌هایی را برای افزایش انرژی جسمانیشان پیدا کنند، به حسابرسی انرژی پرداختند. این کار با استفاده از پرسشنامه‌ی “آیا به سمت بحران انرژی پیش می‌روید؟” انجام شد:

بدن

- در روز کمتر از 7 الی 8 ساعت می‌خوابم و اغلب با خستگی از خواب بیدار می‌شوم.

- معمولا صبحانه نمی‌خورم یا چیزی می‌خورم که زیاد مغذی نیست.

- زیاد ورزش نمی‌کنم (منظور ورزش‌های قلبی-عروقی به میزان حداقل سه بار در هفته و ورزش‌های قدرتی، حداقل یک‌بار در هفته است)

- از وقفه‌های کوتاه، برای تجدید انرژی استفاده نمی‌کنم و اغلب ناهارم را پشت میز کارم می‌خورم، البته، اگر ناهاری در کار باشد.

عواطف

- معمولا در محل کار، خود را بی‌قرار، بی‌حوصله و نگران می‌بینم. این اتفاق به ویژه، زمانی می‌افتد که تقاضای کار از من، بیش از حد می‌شود.

- وقت کافی برای گذراندن زمان با خانواده‌ام و کسانی که دوستشان دارم، ندارم و وقتی که با آن‌ها هستم، انگار واقعا کنارشان نیستم.

- وقت زیادی برای فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برم، ندارم.

- معمولا کارم را برای بیان حس قدردانی‌ام نسبت به دیگران یا لذت بردن از دستاوردها و نعمت‌هایم متوقف نمی‌کنم.

ذهن

- به سختی می‌توانم بر موضوعی متمرکز شوم. معمولا در طول روز به راحتی حواسم پرت می‌شود. به ویژه با ایمیل‌ها.

- به جای تمرکز بر فعالیت‌هایی که ارزش‌های بلندمدت‌تر و قدرت نفوذ بالاتر دارند، زمان زیادی از روز را صرف پاسخگویی به بحران‌ها و درخواست‌های آنی می‌کنم.

- زمان کافی برای اندیشیدن، تفکر خلاق و آینده‌نگر ندارم.

- عصرها و آخر هفته‌ها کار می‌کنم و اغلب، نمی‌توانم تعطیلاتی بدون ایمیل، داشته باشم.

روان

- در محل کار، زمان زیادی برای کارهایی که به بهترین نحو صورت می‌دهم و بیش‌ترین لذت را از آن می‌برم، ندارم.

- بین آن‌چه می‌گویم برایم در زندگی اهمیت زیادی دارد و آن‌چه واقعا زمان و انرژی‌ام را به آن اختصاص می‌دهم، فاصله‌ی زیادی است.

- تصمیماتی که در محل کارم می‌گیرم، بیش‌تر از این‌که از هدف واضح و قوی شخصی من اثر پذیرد، تحت تاثیر تقاضاهای خارجی است.

- وقت کافی برای ایجاد تغییرات مثبت در دیگران و دنیا نمی‌گذارم.

محاسبه‌ی امتیاز
0-3: مهارت مدیرت انرژی: عالی
4-6: مهارت مدیرت انرژی: معقول
7-10: کمبود زیاد مدیرت انرژی
11-16: بحران مدیریت انرژی

به طور متوسط، شرکت‌کنندگان از 16 پرسش به 8 تا 10 پرسش پاسخ نامطلوب می‌دادند. هرچند بیش‌تر آن‌ها می‌دانند که این رفتارها مخرب و غیر سازنده‌ اند؛ اما فهرست کردن همه‌ی این موارد در یک جا، اغلب برایشان ناراحت کننده است؛ در نتیجه، با قضیه جدی برخورد می‌کنند و ترغیب می‌شوند تا برای حل مشکلشان کاری کنند.

انرژی بخش باشید

در پژوهشی که راب کراس و اندرو پارکر انجام دادند، دریافته بودند افرادی که به دیگران انرژی می دهند، خودشان بهره وری بالاتری در انجام کارها پیدا می کنند. اما چیزی که باید حواسمان به آن باشد این است که انرژی بخشی به معنی خود را سرگرم کننده، کاریزماتیک یا مشتاق نشان دادن نیست. بلکه، به این معنی است که خودتان را تمام و کمال در تعامل با دیگران قرار بدهید. در واقع خوب گوش دادن، حضور کامل و ایجاد تعامل بیشتر با همکارانتان باعث می شود افزایش بهره وری در محیط کار را به معنای واقعی تجربه کنید.

شناخت عوامل انرژی زا و انرژی زُدای

مثلا ممکن است شنیدن مشکلات موجود در کار انرژی را از شما بگیرد. به جای شنیدن مشکلات می توانید از همکارنتان ایده هایی برای رسیدن به یک راهکار بخواهید.

اگر رفتن به مهمانی های خویشاوندی انرژی را از بدنتان به در می کند. این حق شماست که طوری زندگیتان را مدیریت کنید که جواب بهتری از آن بگیرید.

با حفظ عوامل انرژی زا و حذف عوامل انرژی زدا در زندگی، فرصتی برای افزایش بهره وری در محیط کار به خود می دهید.

مدیریت انرژی به شیوه ی حرفه ای ها

به نظرتان نوازندگان، هنرپیشگان و شطرنج بازهای حرفه ای این کار را چگونه انجام می دهند؟ پروفسور اندرس اریکسون (K. Anders Ericson) با تیمش در این زمینه اطلاعات جالبی به دست آورده اند. در واقع اکثر حرفه ای ها، یک بازه زمانی 90 دقیقه ای تمرکز کامل می کنند و بعد از آن یک فرصت بازیابی انرژی به خودشان می دهند. این فرصت بازیابی می تواند با خوردن یک چای، گپ زدن با همکار یا کمی قدم زدن سپری شود.

کار دیگری که حرفه ای ها انجام می دهند، تغییر وعده های غذایی کم ولی سنگین به وعده های غذایی بیشتر ولی سبک است. مثلا هر سه ساعت یک وعده سبک ریتم مناسبی به حساب می آید.

تکرار چرخه “تمرکز در یک بازه زمانی و وقفه بازیابی به دنبال آن” و تغییر کمیت و کیفیت وعده های غذایی، بهره وری شما را در محیط کار به طور چشمگیری افزایش می دهد.

  • منبع
  • ویرگول
  • تفکر نوین
  • شیخ علی
  • شبتا
  • اکوموتیو

۱ دیدگاه

 
ro
رویا | ۲ سال پیش
بسیار لذت بردم
مطلب کامل و جامعی ،بود
همراه با راهکارهای مفید
ممنون از شما
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید