امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278518
۱۸۹۶
۸
۰
نسخه چاپی

مراحل اقدام برای دریافت سند رسمی طبق ماده 147

طبق ماده 147 قانون ثبت اسناد و املاک می توان برای املاکی که فاقد سند هستند، اقدام به درخواست سند مالکیت نمود. این موضوع برای املاک بخصوص املاک واقع در شهرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بر اساس این طرح می توان طی چند مرحله نسبت به دریافت سند مالکیت رسمی ملک اقدام نمود

مراحل اقدام برای دریافت سند رسمی طبق ماده 147

طبق ماده 147 قانون ثبت اسناد و املاک می توان برای املاکی که فاقد سند هستند، اقدام به درخواست سند مالکیت نمود. این موضوع برای املاک بخصوص املاک واقع در شهرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بر اساس این طرح می توان طی چند مرحله نسبت به دریافت سند مالکیت رسمی ملک اقدام نمود.

مراحل کار برای دریافت سند رسمی تک برگ ملک

برای املاکی که سند رسمی ندارند معمولا قولنامه یا مدارکی نظیر انحصار وراثت وجود دارد که مالک بر اساس آن می تواند نسبت به اثبات مالکیت خود اقدام نماید. اگر چنین مدارکی وجود نداشته باشد می بایست مراحل دیگری را طی نماید که اینکار یعنی اثبات مالکیت ملک معمولا به کمک وکیل ملکی صورت می گیرد. اگر مدارک مورد نیاز را دارید می توانید برای ثبت تشکیل پرونده و درخواست صدور سند به اداره ثبت اسناد و املاک شهر خود مراجعه نمایید. پس از اینکار نیاز است که یک اظهارنامه ثبتی برای ملک تهیه گردد. پس از طی این مرحله، نقشه بردار مورد تایید اداره ثبت که دارای مهر و کد نظام مهندسی است به محل ملک مراجعه نموده و اقدام به تهیه نقشه یو تی ام می نماید. سپس شما می توانید با داشتن نقشه UTM نسبت به طی روند اداری در اداره ثبت اسناد و املاک اقدام نموده و پس از مدتی، سند تک برگ مالکیت خود را دریافت نمایید.

نقشه یو تی ام چیست؟

نقشه UTM در واقع مشخصات نقاط ملک مورد نظر به همراه ملک های مجاور و گذر ملک است که بصورت کاملا دقیق (با خطای کمتر از چند سانتی متر) توسط دوربین نقشه برداری یا دستگاه GPS برداشته می شود. این نقاط دارای مقدار عددی بوده و در کل دنیا منحصر به فرد است.

بنابراین با استفاده از نقاط بدست آمده می توان ملک و حدود آن را به دقت شناسایی نمود. تهیه نقشه یو تی ام در موارد بسیاری نظیر اقدام برای دریافت سند رسمی ملک، دریافت مجوز ساخت و ... کاربرد دارد و در کل برای مواقعی که به مختصات دقیق ملک نیاز است، استفاده می شود.

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص UTM هستید پیشنهاد می کنیم مطلب سیستم تصویر یو تی ام را مطالعه نمایید.

آیا نیاز است به شهرداری مراجعه نماییم؟

در طرح ماده 147 نیازی به مراجعه به شهرداری برای دریافت استعلام و بررسی خلافی ملک وجود ندارد. پس از صدور سند مالکیت، چنانچه مالک قصد فروش یا ساخت ملک را داشته باشد می بایست به شهرداری مراجعه نماید که در صورت داشتن خلافی که توسط کمسیون ماده 100 شهرداری تعیین می شود، می بایست نسبت رفع آن بصورت تخریب خلافی یا پرداخت جریمه اقدام نماید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید