امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278784
۹۶۹
۱
۰
نسخه چاپی

مراقبت از پوست: 5 نکته برای داشتن پوستی سالم

مراقبت از پوست: 5 نکته برای داشتن پوستی سالم

مراقبت خوب از پوست - از جمله محافظت در برابر آفتاب و پاکسازی ملایم - می تواند پوست شما را سالم و درخشان نگه دارد.

آیا برای مراقبت های شدید پوست وقت ندارید؟ اما شما هنوز می توانید با انجام اصول اولیه از پوست خود مراقبت کنید.  مراقبت از پوست خوب و انتخاب سبک زندگی سالم می تواند به تاخیر در پیری طبیعی و جلوگیری از مشکلات مختلف پوست کمک کند. با این پنج نکته شروع کنید.

1. از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

یکی از مهم ترین راه های مراقبت از پوست، محافظت از پوست در برابر نور خورشید است. یک عمر قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث ایجاد چین و چروک، لکه های ناشی از افزایش سن و سایر مشکلات پوستی و همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

برای کامل ترین محافظت در برابر آفتاب:

از ضد آفتاب استفاده کنید. از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF حداقل 15 استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را سخاوتمندانه بمالید و هر دو ساعت یکبار - یا بیشتر اگر در حال شنا یا تعریق هستید، تجدید کنید.

به دنبال سایه باشید. از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، زمانی که پرتوهای خورشید قوی ترین هستند، از قرار گرفتن در معرض خورشید خودداری کنید.

لباس محافظ بپوشید. پوست خود را با پیراهن های آستین بلند، شلوارهای بلند و کلاه های لبه پهن بپوشانید.

2. سیگار نکشید

سیگار کشیدن پوست شما را پیرتر نشان می دهد و باعث ایجاد چین و چروک می شود. سیگار کشیدن رگ‌های خونی ریز در خارجی‌ترین لایه‌های پوست را باریک می‌کند که جریان خون را کاهش می‌دهد و پوست را تیره تر می‌کند. این امر همچنین باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی پوست می شود که برای سلامت پوست مهم هستند.

سیگار همچنین به کلاژن و الاستین آسیب می رساند - فیبرهایی که به پوست شما استحکام و خاصیت ارتجاعی می دهند. علاوه بر این، حالات تکراری صورت که هنگام سیگار کشیدن انجام می دهید - مانند به هم زدن لب ها در هنگام استنشاق - می تواند به ایجاد چین و چروک کمک کند.

علاوه بر این، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان پوست سلول سنگفرشی را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید، بهترین راه برای محافظت از پوستتان ترک سیگار است. از پزشک خود بخواهید نکات یا درمان هایی را برای کمک به ترک سیگار به شما ارائه دهد.

3. با پوست خود به آرامی رفتار کنید

پاکسازی و اصلاح روزانه می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. برای ملایم نگه داشتن آن:

زمان حمام را محدود کنید. آب داغ و دوش یا حمام طولانی، چربی های پوست را از بین می برد. زمان حمام یا دوش گرفتن خود را محدود کنید و از آب گرم – به جای داغ – استفاده کنید.

از صابون های قوی خودداری کنید. صابون ها و مواد شوینده قوی می توانند چربی پوست شما را از بین ببرند. در عوض، پاک کننده های ملایم را انتخاب کنید.

با دقت اصلاح کنید. برای محافظت و روان کردن پوست خود، قبل از اصلاح از کرم، لوسیون یا ژل اصلاح استفاده کنید. برای اصلاح، از یک تیغ تمیز و تیز استفاده کنید. در جهتی که مو رشد می کند، اصلاح کنید، نه در جهت مخالف.

به آرامی خشک کنید. پس از شستن یا حمام کردن، پوست خود را به آرامی با حوله خشک کنید تا مقداری رطوبت روی پوست شما باقی بماند.

خشک را مرطوب کنید. اگر پوست شما خشک است، از مرطوب کننده متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. برای استفاده روزانه، مرطوب کننده حاوی SPF را در نظر بگیرید.

4. رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند بهترین ظاهر و احساس خود را داشته باشید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی مصرف کنید. ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه مشخص نیست – اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از روغن ماهی یا مکمل‌های روغن ماهی و چربی‌های ناسالم کم و کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده یا تصفیه‌شده ممکن است باعث جوان‌تر شدن پوست شود. نوشیدن آب زیاد به هیدراته نگه داشتن پوست شما کمک می کند.

5. استرس را مدیریت کنید

استرس کنترل نشده می تواند پوست شما را حساس تر کند و باعث بروز آکنه و سایر مشکلات پوستی شود. برای تشویق پوست سالم - و وضعیت ذهنی سالم - اقداماتی را برای مدیریت استرس خود انجام دهید. به اندازه کافی بخوابید، محدودیت‌های معقولی تعیین کنید، فهرست کارهای خود را کاهش دهید و برای انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید وقت بگذارید. نتایج ممکن است چشمگیرتر از آنچه شما انتظار دارید باشد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید