امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283751
۷۵۲
۱
۰
نسخه چاپی

مردمی که با دود حمام می کنند!

شاید بتوان گفت که آفریقا بکرترین و دست نخورده‌ترین مکان دنیا است و هنوز هم چیزهای زیادی در آن یافت می‌شود که از قرن‌ها پیش دیگر در سایر نقاط جهان یافت نمی‌شوند.

قبیله هیمبا در نامیبیا

قبیله هیمبا در نامیبیا

نامیبیا کشوری در جنوب غربی آفریقا است و بین بیابان‌های نامیب و کالاهاری قرار گرفته است. مردم قبیله هیمبا در نامیبیا، مجموعه منحصر به فردی از انسان‌هایی هستند که فرهنگ آن‌ها برای بیشتر ما عجیب است. مردم این قبیله در منطقه خودمختار نامیبیا زندگی می‌کنند.

جمعیت این قوم کوچ‌نشین، بین ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر برآورد می‌شود. مردم هیمبا از لباسهای کمی برای پوشاندن خود استفاده می‌کنند.

قبیله هیمبا از درختان جوان و برگ‌های خرما کلبه‌های مخروطی شکل می‌سازند که با بندهای چرمی درهم آمیخته و بعدا با سرگین و لای پوشانده شده است. در داخل کلبه‌ها هیچ امکاناتی وجود ندارد، بجز تشک روی زمین.

قبیله هیمبا

شغل و فرهنگ مردم قبیله هیمبا

شعار قبیله هیمبا: «کشاورزی را با گاو شروع نکنید، آن را با انسان‌ها شروع کنید.»

اعضای قبیله‌ هیمبا چوپانان قابلی هستند. این افراد عمدتا دامدار و کشاورز هستند. برخی از روستاییان از نظر اجتماعی مذهبی هستند و خدایان قدیم خود را می‌پرستند. زنان این قبیله هم در طی روز، مشغول جمع‌آوری هیزم، پخت ‌و پز، سرو غذا و یافتن منابع آب تازه هستند.

چند‌همسری در بین آن‌ها پذیرفته شده‌ است و دختران جوان در سنین پایین ازدواج می‌کنند. زنان هیمبایی قبل از ازدواج فقط یک‌بار حمام می‌کنند. آن‌ها موهای خود را با خاکستر می‌شویند و این مو‌ها را تا زمان مرگ حفظ می‌کنند.

مردم قبیله هیمبا

رسوم عجیب در این قبیله

زنان و مردان هر دو بدن خود را با اوتجیزه که مخلوطی از کره، چربی و خاک‌رس است می‌پوشانند. این مخلوط، رنگی مایل به قرمز به پوست آن‌ها می‌بخشد که نمادی از خون است که به‌نوبه خود نمادی از زندگی است.

قبلا تصور بر این بود که این ماده برای حفاظت در برابر اشعه آفتاب و دور کردن حشرات استفاده می‌شود، اما زنان قبیله هیمبا گفته‌اند که این ماده کاربرد کاملا آرایشی دارد.

زنان هیمبا، زیباترین زنان شناخته شده‌اند

برای اعضای قبیله ظاهر، نقش مهمی در فرهنگ سنتی دارد. نمایندگان هیمبا، جزئیات و ظاهر افراد را دقیقا کنترل و از پوست و موهای آنان مراقبت می‌کنند. آن‌ها کمبود لباس را با تزئینات متعدد ساخته شده از مس، صدف و مروارید جبران می‌کنند.

زنان قبیله نیمه صحرانشین هیمبا، برای موهای خود نیز از اوتجیزه استفاده می‌کنند و به‌دلیل موها و رنگ قرمز صورت خود مشهور هستند.

این بخش مهمی از سنت‌های چند صد ساله است و زنان قبیله هیمبا به عنوان زیباترین زنان شناخته می‌شوند. ویژگی‌های ظریف صورت و چشمان بادامی‌شکل آن‌ها همیشه مورد تحسین مسافران قرار گرفته است.

زنان هیمبا

حمام دود

آن‌ها برای نظافت خود نوعی خاک سرخ روی بدنشان می‌مالند و به‌صورت روزانه بدنشان را با نوعی دود خاص بخور می‌دهند. حمام دود به این‌صورت است که درون یک ظرف پر از گیاهان مخصوص تکه‌ای ذغال سرخ شده می‌اندازند و پس از سوختن گیاهان و تولید دود بر روی ظرف خم می‌شوند تا دود به بدنشان برخورد کند.

در همین حین به دلیل حرارت ایجاد شده از زغال و سوختن گیاهان بدنشان شروع به تعرق می‌کند و پس از آن با استفاده از رطوبت حاصل از تعرق بدنشان را شسته و تمیز می‌کنند.

از اینکه افراد این قبیله با آب حمام نمی‌کنند خیلی شگفت‌زده نخواهید شد، وقتی بدانید که آن‌ها در یکی از خشن‌ترین و کم‌آب‌ترین مناطق آب و هوایی دنیا زندگی می‌کنند.

مردم هیمبا بسیار در مقابل غریبه‌ها مهمان‌نواز هستند و از گردشگران استقبال می‌کنند، ولی اجازه ورود فرهنگ جدیدی را به درون ساختار قبیله خود نمی‌دهند.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید