امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263807
۱۲۵۸۴
۱۷
۲
نسخه چاپی

قاعده مرور زمان در جرم انتقال مال غیر

جرم فروش مال در دسته بندی جرایم تعزیری قرار داشته و جزو جرایم لهی محسوب نمی شود و با توجه به اینکه بحث مرور زمان تنها در جرایم تعزیری قابلیت اعمال دارد ، تاخیر در طرح شکایت در جرم فروش مال غیر می تواند موجب تضرر بزه دیده و از بین رفتن حق مشارالیه گردد

قاعده مرور زمان در جرم انتقال مال غیر

مرور زمان در فروش مال غیر به چه معناست؟ آیا برای طرح شکایت از جرم انتقال مال غیر باید موعد یا مهلت خاصی را رعایت کنیم؟

مهلت شکایت فروش مال غیر

مرور زمان در فروش مال غیر در اکثر موارد، به معنای مهلت و زمانی است که شاکی مهلت و فرصت شکایت دارد. لذا چنانچه شاکی در آن مهلت و موعد نسبت به تنظیم شکواییه و تقدیم آن به محکمه اقدام ننماید، فرصت طرح شکایت را از دست میدهد. حال باید بررسی نماییم مرور زمان در فروش مال غیر برای شکایت چگونه تعیین میشود و چه مقرراتی در قانون مجازات اسلامی در اینباره وجود دارد.

نکته: مرور زمان به معنای آن است که پس از گذشتن مدتی که در قانون تعیین شده است، دیگر نمیتوان نسبت به آن موضوع اقدام قانونی اعم از شکایت، تعقیب، صدور حکم و یا اجرای مجازات نمود.

ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی

برای احتساب این امر که مرور زمان در فروش مال غیر از حیث طرح شکایت چقدر است و چگونه محاسبه میشود، باید همواره به خاطر داشته باشید که ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی دربردارنده درجات جرایم برمبنای مجازاتهای آنها میباشد. لذا از آنجاییکه مجازات جرم فروش مال غیر مطابق قانون جدید کاهش مجازاتها دربردارنده حبس از ۶ ماه تا سه سال و نیم میباشد، لذا وفق تبصره ۲ ماده مرقوم با درنظر گرفتن حداکثر حبس، مجازات جرم فروش مال غیر درجه ۵ محسوب شده لذا میبایست بررسی گردد برای جرایم تعزیری درجه ۵ چه مهلتی جهت مرور زمان شکایت در نظر گرفته شده است؟

نکته: مرور زمان صرفا در جرایم تعزیری وجود داشته و شامل حدود الهی نمیباشد.

مرور زمان در فروش مال غیر وفق قانون

تا پیش از تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، جرم انتقال مال غیر در حکم کلاهبرداری قلمداد شده و مجازات آن ۱ تا ۷ سال حبس میباشد و در زمره جرایم غیرقابل گذشت به حساب می آمد. با تصویب قانون مذکور این جرم قابل گذشت به شمار آمده لذا با اعلام رضایت شاکی پرونده کیفری با موضوع اتهامی انتقال مال غیر مختومه اعلام میگردد.

نکته: توجه داشته باشید که جرم انتقال یا فروش مال غیر وفق قانون جدید کاهش زندانها با رعایت شرایط و مقرره های قانونی آن، قابل گذشت محسوب شده است. ولیکن اگر رعایت نصاب مالی مقرر از قرار ۱۰۰ میلیون تومان بعنوان ارزش و بهای مال موضوع جرم، رعایت نگردد، جرم فروش مال غیر همچنان غیرقابل گذشت محسوب میشود.

لذا مرور زمان در فروش مال غیر از بابت مهلت شکایت، یعنی مرور زمان شکایت از جرم فروش مال غیر، وفق ماده ۱۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری یک سال از تاریخ وقوع جرم یا اطلاع شاکی از وقوع جرم میباشد.

مرور زمان در فروش مال غیر از حیث تعقیب

خوب است بدانید حدوث مرور زمان، میتواند تعقیب جرایم موجب تعزیر را موقوف نموده و امکان تعقیب را از بین میبرد. لذا از تاریخ وقوع جرم یا از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی، تا انقضا موعد مقرر در قانون، اگر اقدامی صورت نگیرد موقوفی تعقیب صادر میشود. لذا مرور زمان تعقیب جرم انتقال مال غیر یا همان مرور زمان در فروش مال غیر از حیث تعقیب، وفق بند پ ماده ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی، ۷ سال میباشد. به دیگر سخن پس از انقضا مدت ۷ساله از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی در خصوص جرم انتقال مال غیر، قرار موقوفی تعقیب صادر شده و مرور زمان تعقیب بر آن عارض میشود.

عدم اجرای مجازات پس از صدور حکم قطعی

  • مرور زمان اجرای حکم به چه معناست؟
  • آیا ممکن است پس از اینکه حکمی صادر شد، هرگز اجرا نشود؟
  • تحت چه شرایطی مرور زمان در فروش مال غیر از حیث اجرای مجازات جاری مشود؟

خوب است بدانید مطابق بند پ ماده ۱۰۷ قانون مجازات اسلامی، اگر در جرم انتقال مال غیر پس از گذشت مدت ۱۰ سال از صدور حکم قطعی، حکم اجرا نشود، مجازات مورد حکم دیگر قابلیت اجرایی نداشته و از محکوم سلب مجازات میشود. در این مورد قرار موقوفی اجرای مجازات جرم انتقال مال غیر به دلیل مرور زمان در فروش مال غیر از بابت اجرای حکم صادر میشود.

  • منبع
  • امین عدالت

۲ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید